Smartaste sättet att förvara uppladdade bilder

Permalänk
Medlem

Smartaste sättet att förvara uppladdade bilder

Om jag fixar webbhotell och valfritt framework + CMS. Hur är då smartaste sättet att förvara uppladdade bilder? Rent ekonomiskt och funktionellt.

Ska jag ladda upp bilder direkt i rootmappen där alla andra filer är eller ladda upp på ett annat ställe?

Tanken är att det ska vara Python + Django.

Permalänk
Medlem

Ladda upp dem på Imgur.com och hotlinka dem :)?

Permalänk
Medlem
Skrivet av maximm:

Ladda upp dem på Imgur.com och hotlinka dem :)?

Ja, men jag tror Imgur tar bort bilderna efter en längre period, alternativt försämrar kvalitén.

Permalänk
Medlem

@zru: Vad jag minns tar imgur bort bilden efter 1år om den inte hämtats på den tiden. Sen tillåts max 1mb filer. Kanske har ändrats sen dess?

Permalänk
Medlem

jag lägger dom jag laddar upp på min egna server under ../images/

men du kanske ska ta emot massor av bilder?

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk

Rent ekonomiskt så köper/tar du en 10 år gammal skrotdator till egen server... Om du har mycket filer köper du större hårddisk.

Permalänk
Inaktiv

Själv brukar jag köra typ såhär;

  • Spara hela den uppladdade filen (på disk / databas som blob)

  • Generera pre-sizade bilder/thumbs och spara som PNG i ./cache/bildid-1280x720.png exempelvis

  • Använd cachade thumbs när dom behövs, generera nya thumbs om en oanvänd storlek av bilden behövs.

Detta gör den lightweight när det kommer till processorkraft, även om det tar extra i lagring (rent ekonomiskt så är det ju bra prioriterat dock eftersom att lagring är ganska billigt i dagens läge, medans processorkraft inte är det).

Om du också har lagringsbudget, konvertera uppladdade bilder till PNG-filer direkt och kasta originalfilen.