Kan inte byta uppspelningsenhet i windows

Permalänk
Medlem

Kan inte byta uppspelningsenhet i windows

Tjenare, jag har fått ett problem som poppat upp från ingenstans.
Jag och tjejen skulle kolla på film här om dagen så jag gjorde som jag alltid har gjort att jag utvidgar skärmen på datorn så att den förlängs med tvn och i tvn sitter det inkopplat ett par logitech högtalare som standardenhet för tvn. So far inget märkligt..
Men denna gången så startade inte ljudet på tvn utan det spelades upp i mitt headset, så jag tänkte bara att det är väl bara att gå in i Ljud på windows och ändra uppspelningsenhet så att det kommer till tvn. Men det är här det knepar för mig.
Jag kan inte ändra standardenhet för uppspelning utan den ligger på den översta enheten i listan, alltså mitt headset.
Jag högerklickar på enheten, tv i detta fallet, och väljer "Ange som standardenhet" men ingenting händer utan den ligger fortfarande kvar på headsetet. Jag testade även samma på min golvhögtalare som är inkopplad bak i datorn med AUX, men icke sa nicke, det funkade inte heller..
Det funkar inte heller att byta standardenhet för kommunikation.

Jag vet att ljudet till tvn finns då "Testa" i menyn fungerar och spelar upp test pip i högtalarna men det går alltså inte ändra standardenhet.
Och jag minns inte att jag gjort någon ändring i windows med ljudet eller installerat nått nytt program osv som skulle kunna orsaka detta.

Jag experimenterade lite med olika inställningar och fysiska åtgärder för att få fram ljud såsom stoppa i och ur hdmi-sladden, aux headset osv så märkte jag att om jag plockade ur headsetets USBport så blev min golvhögtalare standardenhet, men gick fortfarande inte byta till någon annan, och så även när jag plockade ur aux-sladden från golvhögtalaren så blev standardenheten tvn.
Så ljuden funkar till tvn och sladden är inte skadad eller så om det skulle på något magiskt sätt vara orsaken.
Jag har även installerat om ljuddrivrutiner. (Nvidia HD Audio Driver & Realtek HD Audio Driver)

Finns det någon som har haft problemet och löst det eller finns det någon kunnig jäkel i etern som är bussig och hjälper mig så uppskattad det!

Tack på förhand!

Visa signatur

CPU: Intel Core i5 2500K 4,5Ghz | CPU-fläkt: Zalman CNPS-9900 MAX, blå | GPU: Nvidia Gigabyte GTX 560 Ti SLI (2x) | RAM: Corsair 8GB (2x4GB) CL9 1600Mhz VENGEANCE |HDD: 1TB Western HDD 7200rpm | SSD: OCZ Vertex 2 120GB SSD | Chassi: CoolerMaster HAF 912

Permalänk
Medlem

om du drar ut headsetet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av XxANTOFFxX:

om du drar ut headsetet?

har ett logitech g930 wireless, och det sitter en sändare i en av USB portarna.

Visa signatur

CPU: Intel Core i5 2500K 4,5Ghz | CPU-fläkt: Zalman CNPS-9900 MAX, blå | GPU: Nvidia Gigabyte GTX 560 Ti SLI (2x) | RAM: Corsair 8GB (2x4GB) CL9 1600Mhz VENGEANCE |HDD: 1TB Western HDD 7200rpm | SSD: OCZ Vertex 2 120GB SSD | Chassi: CoolerMaster HAF 912

Permalänk
Medlem

Vill även tillägga att jag installerat om nvidia HD Audio Driver samt Realtek HD Audio Driver!

Visa signatur

CPU: Intel Core i5 2500K 4,5Ghz | CPU-fläkt: Zalman CNPS-9900 MAX, blå | GPU: Nvidia Gigabyte GTX 560 Ti SLI (2x) | RAM: Corsair 8GB (2x4GB) CL9 1600Mhz VENGEANCE |HDD: 1TB Western HDD 7200rpm | SSD: OCZ Vertex 2 120GB SSD | Chassi: CoolerMaster HAF 912

Permalänk
Medlem

Kan stängas, hittade inte problemet utan uppgraderade till windows 10istället och fick att återställt ändå.

Visa signatur

CPU: Intel Core i5 2500K 4,5Ghz | CPU-fläkt: Zalman CNPS-9900 MAX, blå | GPU: Nvidia Gigabyte GTX 560 Ti SLI (2x) | RAM: Corsair 8GB (2x4GB) CL9 1600Mhz VENGEANCE |HDD: 1TB Western HDD 7200rpm | SSD: OCZ Vertex 2 120GB SSD | Chassi: CoolerMaster HAF 912