Windows har trollat bort mina ljudkort?

Permalänk
Medlem

Windows har trollat bort mina ljudkort?

Plötsligt en dag valde windows att sätta ett kryss för högtalarikonen och skriva i ljudhanteraren att det inte finns några ljudenheter installerade. Det här problemet uppstod i win 8 och tänkte att uppgradera till win 10 kanske kunde fixa problemet, men icke!!

Problemet är att i enhetshanteraren står det att mina 3 ljudkort fungerar korrekt, och fungerar i vissa musikprogram som inte använder sig utav systemets ljudhanterare..

Tycker jag har provat allt, uppdaterat drivers, bios m.m allt utom en ren ominstallation utav win 10 vilket jag helst skulle vilja slippa.

Vore väldigt tacksam om någon har en lösning på hur win 10 kan finna ljudkortet igen!

Skärmbild: se kryss ovan ikon nere i höger m.m.

https://www.dropbox.com/s/tzq15kk51in5o5c/Sk%C3%A4rmklipp%202...

Thx

Permalänk

Inte bara ljudet som är nerksruvat? ser ju inga konstigheter i enhetshanteraren?

Visa signatur

ALIENWARE Predator 2.0 chassi svart | i7 4770k | ASUS strix GTX 970 4GB | corsair RMX750 | Corsair 16GB DDR3 1600MHZ | AOC G2460PF | Razer Blackwidow Ultimate Stealth | Razer Deathadder ELITE | Razer Tiamat 2.2

Permalänk
Medlem

Inga enheter i ljudhanteraren för windows

Nej tyvärr inte, då det inte finns något ljud att skruva ner/upp då den inte finner någon enhet i ljudhanteraren

Skrivet av Kevlarheart:

Inte bara ljudet som är nerksruvat? ser ju inga konstigheter i enhetshanteraren?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Droxx:

Nej tyvärr inte, då det inte finns något ljud att skruva ner/upp då den inte finner någon enhet i ljudhanteraren

Har du varit inne på "ljud" i kontrollpanelen och kollat så att ditt ljudkort är markerat som "standardenhet"?
/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem

Dina enheter är nog inaktiverade.
Jag är ganska säker på att enheter som är inaktiverade i ljudhanteraren, inte blir inaktiverade i enhetshanteraren.

Gå in på uppspelningsenheter, ljudfliken, högerklicka, visa inaktiverade, högerklicka, aktivera, ange som standarenhet.
https://gyazo.com/ca8badb3b2d3e59e5768b38af4940c0e

Nu gjorde jag det i w7, men det ser exakt likadant ut i w10.

Visa signatur

Stationär: mITX 4670k GTX770 16gb RAM
Bärbar: Lenovo y50-70 4720HQ 960M 8GB RAM

Permalänk
Medlem

Finns inga enheter

Problemet är att där inne finns inga enheter tyvärr

Skrivet av Lifooz:

Har du varit inne på "ljud" i kontrollpanelen och kollat så att ditt ljudkort är markerat som "standardenhet"?
/Lifooz

Permalänk
Medlem

Finns inga enheter

tackar för tipset, men har allt provat det så dem är i bockade och det finns inga enheter överhuvudtaget där tyvärr

Skrivet av Ain0k:

Dina enheter är nog inaktiverade.
Jag är ganska säker på att enheter som är inaktiverade i ljudhanteraren, inte blir inaktiverade i enhetshanteraren.

Gå in på uppspelningsenheter, ljudfliken, högerklicka, visa inaktiverade, högerklicka, aktivera, ange som standarenhet.
https://gyazo.com/ca8badb3b2d3e59e5768b38af4940c0e

Nu gjorde jag det i w7, men det ser exakt likadant ut i w10.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Droxx:

Plötsligt en dag valde windows att sätta ett kryss för högtalarikonen och skriva i ljudhanteraren att det inte finns några ljudenheter installerade. Det här problemet uppstod i win 8 och tänkte att uppgradera till win 10 kanske kunde fixa problemet, men icke!!

Problemet är att i enhetshanteraren står det att mina 3 ljudkort fungerar korrekt, och fungerar i vissa musikprogram som inte använder sig utav systemets ljudhanterare..

Tycker jag har provat allt, uppdaterat drivers, bios m.m allt utom en ren ominstallation utav win 10 vilket jag helst skulle vilja slippa.

Vore väldigt tacksam om någon har en lösning på hur win 10 kan finna ljudkortet igen!

Skärmbild: se kryss ovan ikon nere i höger m.m.

https://www.dropbox.com/s/tzq15kk51in5o5c/Sk%C3%A4rmklipp%202...

Thx

Testat detta?

http://www.ibtimes.co.uk/windows-10-how-fix-sound-issues-afte...

Har du också testat den inbyggda felsökaren i Windows 10? Högerklicka på ljudikonen och välj "felsök ljudproblem".

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem

Finns inga enheter i hanteraren

Skrivet av strejf:

Testat detta?

http://www.ibtimes.co.uk/windows-10-how-fix-sound-issues-afte...

Har du också testat den inbyggda felsökaren i Windows 10? Högerklicka på ljudikonen och välj "felsök ljudproblem".

Yes, har provat det med. Det första går inte eftersom inte systemets hanterare finner något utav ljudkorten. Felsökaren säger bara att det inte går att indentifiera problemet typ

Permalänk
Medlem

Det finns ju i enhetshanteraren, så kortet finns iaf, och Windows hittar det och har drivare till det.

Det mer troliga är att den inte hittar några högtalare eller enheter att spela upp i. Ibland får den moderna automatiken fnatt och gör detta, trots att där sitter saker inkopplade.

Testa dra ut alla ljud kontakter bak och fram till på datorn. Sen sätt i bara högtalare/hörlurar och se om du får en popup eller krysset försvinner i hörnan. Om det fungerar så bör det rätta till det och du kan sätta in allt du hade inkopplat, en och en.

Om inte, så är det inaktiverat eller så är drivrutinen skadad på något sätt och du nog avinstallera ljudkortets drivare och installera dem igen, om du inte kan hitta var det är inaktiverat. Det kan tex vara optisk utgång som är aktiverat istället.

Har du installerat om eller uppdaterat ljuddrivarna sedan du uppdaterade till Windows 10?
Har du kollat tillverkarens hemsida om nyare version (specifikt för Win 10) finns?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Droxx:

Yes, har provat det med. Det första går inte eftersom inte systemets hanterare finner något utav ljudkorten. Felsökaren säger bara att det inte går att indentifiera problemet typ

Som @Paddanx ovanför säger, så kan du testa att ta ut kontakterna och sätta i dom igen om du inte redan gjort det.
Förövrigt kan jag bara rekommendera dig att testa ditt ljudkort i en annan dator, förövrigt är jag tömd på idéer.
/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem

Finns ingen enhet

Skrivet av Paddanx:

Det finns ju i enhetshanteraren, så kortet finns iaf, och Windows hittar det och har drivare till det.

Det mer troliga är att den inte hittar några högtalare eller enheter att spela upp i. Ibland får den moderna automatiken fnatt och gör detta, trots att där sitter saker inkopplade.

Testa dra ut alla ljud kontakter bak och fram till på datorn. Sen sätt i bara högtalare/hörlurar och se om du får en popup eller krysset försvinner i hörnan. Om det fungerar så bör det rätta till det och du kan sätta in allt du hade inkopplat, en och en.

Om inte, så är det inaktiverat eller så är drivrutinen skadad på något sätt och du nog avinstallera ljudkortets drivare och installera dem igen, om du inte kan hitta var det är inaktiverat. Det kan tex vara optisk utgång som är aktiverat istället.

Har du installerat om eller uppdaterat ljuddrivarna sedan du uppdaterade till Windows 10?
Har du kollat tillverkarens hemsida om nyare version (specifikt för Win 10) finns?

Det hjälper tyvärr inte, har dragit ut alla kablar o testat med ett par hörlurar. Det enda som händer är att det kommer upp en ruta med MSI realtek någonting som markerar vilken port jag anslutit till. Krysset består o den finner inga enheter. Och det kortet som använts utav systemet är moderkortets inbyggda så kan inte prova det i någon annan dator som någon föreslog. Mobo MSI Z87 Mpower Max

Permalänk
Skrivet av Droxx:

Plötsligt en dag valde windows att sätta ett kryss för högtalarikonen och skriva i ljudhanteraren att det inte finns några ljudenheter installerade. Det här problemet uppstod i win 8 och tänkte att uppgradera till win 10 kanske kunde fixa problemet, men icke!!

Problemet är att i enhetshanteraren står det att mina 3 ljudkort fungerar korrekt, och fungerar i vissa musikprogram som inte använder sig utav systemets ljudhanterare..

Tycker jag har provat allt, uppdaterat drivers, bios m.m allt utom en ren ominstallation utav win 10 vilket jag helst skulle vilja slippa.

Vore väldigt tacksam om någon har en lösning på hur win 10 kan finna ljudkortet igen!

Skärmbild: se kryss ovan ikon nere i höger m.m.

https://www.dropbox.com/s/tzq15kk51in5o5c/Sk%C3%A4rmklipp%202...

Thx

Använder du AVG antivirus? AVG har ställt till samma sak för både farsan och brorsan som kör win8.1. Har för mig att det var vid windows update som någon fil blockerades av AVG vilket gav det där felet. Vi hittade ingen fungerande lösning annat än att köra en repair på hela operativet. Sök på det, det är inte helt ovanligt verkar det som.

Visa signatur

Stationär: Meshify C Vit TG || ROG B550-F || 5800X+NH-D15 || 4070ti || Vengeance LPX 32GB || KC3000 M.2 || FD Newton R3 600W Ljud: RX-V781, Dynavoice LCR-5, FX-4, Velodyne SPL-1000 Ultra || DacPort Slim || Tennmak IEM