Net1 börjar med obegränsad datamängd

Permalänk
Medlem

Net1 börjar med obegränsad datamängd

För alla som saknar tillgång till fastbredband finns nu abonemang hos Net1 med obegränsad datamängd.
Äntligen!

Net1

Visa signatur

AM3 FX-8350, Noctua NH-D15 ● 4x8 GB Corsair Vengeance pro 1600MHz DDR3 ● Asus M5A97 Pro ● GeForce RTX 3060 ● Seasonic Focus GX-850 ● Lian Li PC-V2100B plus II

Permalänk
Medlem
Skrivet av Crym:

För alla som saknar tillgång till fastbredband finns nu abonemang hos Net1 med obegränsad datamängd.
Äntligen!

Net1

Skitbra ju! Varför har jag aldrig hört talas om detta företag förut? =o

Visa signatur

En ny signatur

Permalänk
Medlem

Nördigt värre att ha N1 som logga.

De påstår sig ha Mycket god täckning vid min mors landställe. Kan vara värt att kolla upp, även om jag tvivlar på detta påstående.

Visa signatur

"Tråden får vara öppen så länge diskussionen hålls saklig och civiliserad. "
"... och där låser vi tråden. Tramspellar.
*Låst* "
Andreas D. ^^,
Citera för svar. =3

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Grumie:

Skitbra ju! Varför har jag aldrig hört talas om detta företag förut? =o

Nischmarknad. Fungerar bättre utanför städer än inne i städer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av El_Raspberry:

Nischmarknad. Fungerar bättre utanför städer än inne i städer.

Har du någon erfarenhet av deras abonnemang? Jag mot i Stockholm City. Lär ju funka bra även här trotts att det inne i stan? Blev jävligt sugen på att skaffa.

Visa signatur

En ny signatur

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Grumie:

Har du någon erfarenhet av deras abonnemang? Jag mot i Stockholm City. Lär ju funka bra även här trotts att det inne i stan? Blev jävligt sugen på att skaffa.

Bara via bekant. De hyr in sig på, eller äger, gamla master utanför städerna. Innanför städerna har de inte så mycket. Men de har säkert något prova-på-erbjudande.

Permalänk
Medlem

Nja, se till att ni läser följande dokument:
http://www.net1.se/globalassets/villkor/net1---sarskilda-vill...

Det är "obegränsat", men om ni använder uppkopplingen mer än vad N1 anser vara normalt så kan de komma att nyttja "utökad trafikhantering".

Permalänk
Medlem

Läser man deras avtal så är det ju tveksamt om man någonsin kan komma upp i de mängder data som skulle göra ett "obegränsat" abonnemang relevant.

Får lite intrycket av att om jag beställde detta till morsan och hon kollade på netflix varje kväll så skulle det överskrida vad de beskriver som "ansvarsfull användning". Enligt avtalet så anses ju bara att titta på film "då och då" som "ansvarsfull användning", varje kväll är ju knappast "då och då". Skulle vara intressant att få höra en datamängd och bandbredd istället, men då skulle det inte längre vara tal om "obegränsat". ;D

Jag förstår ju varför deras avtal ser ut som det gör. Mobilmasterna har begränsad kapacitet och hos andra leverantörer så stryps uppkopplingen därefter. Men det känns lite oseriöst att kalla det för obegränsad datamängd när man rakt av blockerar vissa typer av dataöverföringar och stryper bandbredd för vissa trafikslag.

Skitbra om man är ensam på sin mast men kan snabbt bli värdelöst om många delar på den lokala masten.

Edit: Soir var snabbare.

Visa signatur

"Tråden får vara öppen så länge diskussionen hålls saklig och civiliserad. "
"... och där låser vi tråden. Tramspellar.
*Låst* "
Andreas D. ^^,
Citera för svar. =3

Permalänk
Medlem

Synd att deras täckning ute i skogen är sämre än Telias 3G/4G nät =D
Känner flera som provat Net1, aldrig hört en nöjd kund.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

Synd att deras täckning ute i skogen är sämre än Telias 3G/4G nät =D
Känner flera som provat Net1, aldrig hört en nöjd kund.

Lite confirmation bias där hör jag.. Då vill jag inflika att om man har bättre täckning via 3G/4G så är du inte i målgruppen för Net1. Mina föräldrar har inget annat val än att använda Net1 och det är de nöjda med, som de har använt i flera år nu, liksom flertalet andra som bor i närheten där det som sagt inte finns något annat alternativ om du vill ha tillgång till internet. Bra täckning och fungerar som det ska, rätt låga hastigheter dock.

För ett drygt halvår sedan så tog man bort kopparnätet och först när Telia kom ut med ersättning för den fasta telefonen så fick man en ytterst begränsad täckning för 3G. Om man jämför med en fast uppkoppling så lämnar det mycket att önska men ställ det mot att inte ha internet alls, jag vet i alla fall vad jag väljer. Den största nackdelen är dock att det märks väldigt bra när många är uppkopplade mot masten samtidigt, då går det knappt att använda alls.

Permalänk

Kan bara inflika min erfarenhet.. Det funkar finfint på landsbygden - har en sommarstuga i norrlands inland, där jag som bäst för 1-2 pinnars teckning (edge enbart) via Telia, alla andra operatörer har ingen täckning alls. Med Net1 fick jag ut 2-3Mbit, vilket var ungefär max vad modemet skulle klara (teoretiskt max på 3.6 om jag minns rätt). Var iaf klart nöjd, det funkade fint, och även hemma när jag testade det där. Däremot finns snabbare och billigare alternativ där jag bor, så det användes bara i stugan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av foh668:

Lite confirmation bias där hör jag.. Då vill jag inflika att om man har bättre täckning via 3G/4G så är du inte i målgruppen för Net1. Mina föräldrar har inget annat val än att använda Net1 och det är de nöjda med, som de har använt i flera år nu, liksom flertalet andra som bor i närheten där det som sagt inte finns något annat alternativ om du vill ha tillgång till internet. Bra täckning och fungerar som det ska, rätt låga hastigheter dock.

För ett drygt halvår sedan så tog man bort kopparnätet och först när Telia kom ut med ersättning för den fasta telefonen så fick man en ytterst begränsad täckning för 3G. Om man jämför med en fast uppkoppling så lämnar det mycket att önska men ställ det mot att inte ha internet alls, jag vet i alla fall vad jag väljer. Den största nackdelen är dock att det märks väldigt bra när många är uppkopplade mot masten samtidigt, då går det knappt att använda alls.

Detta är på ställen flera mil utanför samhället (Kalix) som Net1 säger sig ska vara deras starkare områden (iaf om man ska tro deras säljare:).
För 2-3 år sen fungerade inte 3G i samma områden och då pushade Net1. Men deras tjänst fungerade inte heller.

Fint att tjänsten fungerar för någon iaf.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Hedersmedlem

@BergEr: En bekant använder det i Jämtland. Noll täckning med 3G och liknande, fungerar perfekt med net1. Nu har du hört om en.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk

Som sagt, läs villkoren noggrant. T.ex.:
"... läser nyheter, betalar räkningar, lyssnar på musik och då och då vill titta på film." - detta anses som normal internetanvändning. Överskrid detta, och hastigheten kan/lär bromsas.

Permalänk

Ja deras användarvillkor var ju sjukt konstiga. "Helt obegränsat, inget tak! Så länge du håller dig till vad en medelsvensson i 50-års-åldern utan datorvana förbrukar". Verkar bara vara att glömma och gå vidare.

Permalänk
Medlem

Till en som är okunnig men nyfiken.. varför är det begränsad mängd på just trådlöst internet men inte ADSL/fiber?

Visa signatur

i7 5820k @ 4.6Ghz, 980Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av cusah:

Till en som är okunnig men nyfiken.. varför är det begränsad mängd på just trådlöst internet men inte ADSL/fiber?

Masterna har sina begränsningar det har inte ADSL på samma sätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cusah:

Till en som är okunnig men nyfiken.. varför är det begränsad mängd på just trådlöst internet men inte ADSL/fiber?

Trådlös kommunikation använder ett väldigt begränsat frekvensutrymme i luften där samtlig kommunikation får konkurrera om utrymmet, det är alltså ett delat medium.

Trådad kommunikation använder även den ett visst spektrum (bandbredd och frekvens), men har fördelen att hela spektrumet är begränsad till kabeln, så man kan ha flera kablar gående bredvid varandra, och varje kabel har tillgång till hela utrymmet eftersom utrymmet inte delas mellan alla kablar. Detta är alltså ett isolerat, eller dedikerat, medium.

Tänk trådlös kommunikation som en enda stor kabel som alla får dela på, medan trådad kommunikation är flera kablar där varje person kan ha en egen kabel.

Vi kan dra kabelkapacitet på 100 Gigabit per sekund till en mast, men det gör väldigt lite om vi enbart har trådlös kapacitet för 1 Gigabit per sekund.

Man sätter trafikbegränsningar på trådlös kommunikation för att användarna ska undvika att belasta nätet till den mån att det påverkar andra användare.

Permalänk
Medlem

"Vad innebär er upplevelsegaranti?

Hos oss får ditt hem en alldeles egen plats i nätet – och bara om det finns kapacitet. Vi äger hela vårt nät och använder det exklusivt för bredbandsuppkoppling. Vi är ensamma om att begränsa antalet kunder per mast och område. Det gör att du får en bra användarupplevelse. Är det fullt i masten där du bor får du därför vänta tills det blir ledigt. Vi har också slopat bindningstiden på denna uppkoppling. Allt för att du ska vara nöjd!"

Saxat från hemsidan.

Fint att sitta i kö o vänta att få använda nätet. Känns lite f-kassan över det hela xD

Visa signatur

Det var bättre förr
- Michael B. Tretow

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snövit:

"Vad innebär er upplevelsegaranti?

Hos oss får ditt hem en alldeles egen plats i nätet – och bara om det finns kapacitet. Vi äger hela vårt nät och använder det exklusivt för bredbandsuppkoppling. Vi är ensamma om att begränsa antalet kunder per mast och område. Det gör att du får en bra användarupplevelse. Är det fullt i masten där du bor får du därför vänta tills det blir ledigt. Vi har också slopat bindningstiden på denna uppkoppling. Allt för att du ska vara nöjd!"

Saxat från hemsidan.

Fint att sitta i kö o vänta att få använda nätet. Känns lite f-kassan över det hela xD

Väldigt märkligt formulerat men jag uppfattade det som att man får vänta tills det är ledigt med att teckna abonnemanget och att man sen får en reserverad plats i den närmaste masten så man aldig behöver vänta, men om man använder uppkopplingen på en annan adress kan man få vänta eller bli strypt.

Visa signatur

Stationär dator | AMD RYZEN 7 5700G | G.SKILL Flare X 16GB 3200MHz CL14 | ASUS PRIME X470-PRO | Samsung 970 EVO 250GB | WD Green 120GB M.2 | Fractal Design Newton R3 600W | Manjaro - KDE Plasma |
HP ENVY x360 | AMD RYZEN 5 2500u | 8GB | 256GB SSD |
OnePlus 6

Permalänk

Mor och far fick sitt nya 4G modem i fredags, hjälpte dom att byta och betydligt bättre än tidigare.
låg på ca 20 Mbit/s hem och 10 Mbit/s ut, bättre än de tidigare 2-4Mbit/s
Sedan fri datamängd tror jag inte de vinner så mycket på då de aldrig kom upp i den pott de hade tidigare
Aftonbladet och Blocket drar inte så mycket datamängd tydligen

Visa signatur

Samsung S34E790C |Gigabyte Z490 UD | Kingston HyperX Fury RGB DDR4 3600MHz 32Gb | i9 - 10850K | Hyper 212 EVO v2 | GTX 1060 3GB | Samsung 960 PRO 256GB M.2 |
DS412+ - 4*5Tb WD Red

Permalänk
Medlem
Skrivet av bjornsson:

Mor och far fick sitt nya 4G modem i fredags, hjälpte dom att byta och betydligt bättre än tidigare.
låg på ca 20 Mbit/s hem och 10 Mbit/s ut, bättre än de tidigare 2-4Mbit/s
Sedan fri datamängd tror jag inte de vinner så mycket på då de aldrig kom upp i den pott de hade tidigare
Aftonbladet och Blocket drar inte så mycket datamängd tydligen

Jo, det är ju bra men som en annan person sa tidigare: om du har okey 3G/4G teckning så tillhör du inte Net1:s målgrupp.

Visa signatur

Asus Z87-A | Intel Core i5 4670k | Gigabyte GTX 770 OC | Corsair Vengeance 2x4GB | Samsung Evo 250GB | WD Blue 1TB | Corsair RM650 | Fractal Design R4 | Dell P2414H | Fujitsu P23T-6 Thor | SteelSeries Rival |
Microsoft Sidewinder X4 | QPAD FX 90 Mousepad | Creative Sound Blaster X-Fi | Sony 2x100W | Technics SB-CS6

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fltoig:

Jo, det är ju bra men som en annan person sa tidigare: om du har okey 3G/4G teckning så tillhör du inte Net1:s målgrupp.

Vad snackar ni om?

Vårt 4G-nät täcker 95% av Sveriges yta och når 99,8% av befolkningen.

Sådär skriver dom ju nu, så 4G + "fri data" kan väl vara ens målgrupp även om man redan har bra 4G?

Jag vet att som i början körde på gamla gsm-frekvenser för att då bättre täckning, men jag tvivlar på att dom byggt ett eget sånt nät till 95% av ytan?
Och problemet där var väl även att man inte fick upp några vidare hastigheter?

Precis som andra skrivit så känns det nu som att dom försöker fixa mer kunder genom att hyra in kapacitet och nischa in på "fri data".

Så oberoende av hur det är så skulle jag knappast säga att nån "inte är deras målgrupp". Så må det ha varit förut och det är väl den stämpeln dom försöker ändra på nu.

Jag ska iaf testa dom i sommarhuset, ingen bindningstid var ju nice, kan man säga upp på vintern när man inte är där.

Permalänk
Inaktiv

låter skumt, jag tror inte på att det är fri datamängd, det är snarare så att dom kommer sätta en gräns på dom som laddar ner eller kollar på youtube/netflix osv dagligen

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Snövit:

"Vad innebär er upplevelsegaranti?

Hos oss får ditt hem en alldeles egen plats i nätet – och bara om det finns kapacitet. Vi äger hela vårt nät och använder det exklusivt för bredbandsuppkoppling. Vi är ensamma om att begränsa antalet kunder per mast och område. Det gör att du får en bra användarupplevelse. Är det fullt i masten där du bor får du därför vänta tills det blir ledigt. Vi har också slopat bindningstiden på denna uppkoppling. Allt för att du ska vara nöjd!"

Saxat från hemsidan.

Fint att sitta i kö o vänta att få använda nätet. Känns lite f-kassan över det hela xD

Skrivet av ponanmsi:

Väldigt märkligt formulerat men jag uppfattade det som att man får vänta tills det är ledigt med att teckna abonnemanget och att man sen får en reserverad plats i den närmaste masten så man aldig behöver vänta, men om man använder uppkopplingen på en annan adress kan man få vänta eller bli strypt.

De erbjuder en fast radiolänk, det är alltså stationärt bredband via radio och det fungerar inte mobilt, man beställer till en viss adress och får i mån av tillgång tid i den mast som täcker det området och ingen annan mast kommer att acceptera trafik.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Har en bekant som bor utanför Viksjö, han är missnöjd med Net1. Det är bedrövligt långsamt säger han. Man bör nog kolla hur det är där man bor innan man abonnerar. Men det kan ju vara så att Net1 är enda alternativet.

Permalänk
Medlem
Citat:

3.1 Vi har endast möjlighet att tillhandahålla Uppkoppling Obegränsad Datamängd på vissa platser i landet. I samband
med att du beställer Tjänsten måste du därför uppge en särskild adress som knyts till Tjänsten (”Primär
Användningsadress”). Om vi inte kan tillhandahålla Uppkoppling Obegränsad Datamängd på den Primära
Användningsadressen kommer vi inte att kunna erbjuda dig Tjänsten.

http://www.net1.se/globalassets/villkor/net1---sarskilda-vill...

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk

Vore kul att veta var den egentliga gränsen ligger för "onormalt användande", då dom uppenbarligen fortfarande har en gräns. Alla "fri data"-kampanjer jag någonsin sett har en liknande klausul, typ "helt fri data (så länge du inte streamar film eller laddar hem saker)". Längtar till första riktiga flatrate kommer där du KAN tanka typ 100GB+ per månad om du vill. Inte för att jag gör det, men att ständigt undra hur nära taket man är och riskera strypt lina är inget jag vill leva med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

De erbjuder en fast radiolänk, det är alltså stationärt bredband via radio och det fungerar inte mobilt, man beställer till en viss adress och får i mån av tillgång tid i den mast som täcker det området och ingen annan mast kommer att acceptera trafik.

Jo det funkar på alla master, dock är man bara prioriterad på en mast. Net1 har (håller på?) gått över till 4g 450 MHz. Övriga operatörer ligger mellan 800-2600.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stingray454:

Vore kul att veta var den egentliga gränsen ligger för "onormalt användande", då dom uppenbarligen fortfarande har en gräns. Alla "fri data"-kampanjer jag någonsin sett har en liknande klausul, typ "helt fri data (så länge du inte streamar film eller laddar hem saker)". Längtar till första riktiga flatrate kommer där du KAN tanka typ 100GB+ per månad om du vill. Inte för att jag gör det, men att ständigt undra hur nära taket man är och riskera strypt lina är inget jag vill leva med.

Flytta till finska gränsen och använd ett finskt abonnemang

Visa signatur

De köper en bil. Säljaren säljer bilen till dem. Var är du? Vart ska du? Varifrån kom du?