Monitorerna dataanvändningen i min 4G Router från T2

Permalänk
Medlem

Monitorerna dataanvändningen i min 4G Router från T2

Hej,

Är det någon som känner till nått sätt att monitorera vilken Macadress/app/tjänster etc som drar data. Vi har en 4G router from T2 (Huawei). Jag vill kunna se alla devices som är kopplade till routern och begär internetaccess.

Problemet är att vi har 100GB och datat tar slut väldigt fort tycker jag och det finns idag inget sätt att ta reda på vad som konsumerar datat. T2 erbjuder bara en app som man kan se hur mycket datat som är konsumerat.

När datat är slut så står det att jag måste logga in på Wifi igen vilket i praktiken innebär att jag måste köpa mer data från T2 innan jag kan använda mitt WiFi igen även om det bara är för Sonos som inte nödvändigtvis kräver internetaccess.

Mvh
/T

Permalänk
Medlem

Tror ej det går att kolla i tele2s router. Misstänker du har en b953 eftersom jag har oxo 100Gb från tele2 med det modemet.
Streama/ladda ner videor/film käkar upp det mesta skulle jag tro.
Du skulle kunna lägga upp en router som kan logga bredbandsanvändningen per enhet, vet dock ingen som fixar det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av theailer:

Tror ej det går att kolla i tele2s router. Misstänker du har en b953 eftersom jag har oxo 100Gb från tele2 med det modemet.
Streama/ladda ner videor/film käkar upp det mesta skulle jag tro.
Du skulle kunna lägga upp en router som kan logga bredbandsanvändningen per enhet, vet dock ingen som fixar det.

Intressant, Undrar om det är någon annan som har nått bra förslag. Helt galet. På 3 dagar har vi gjort av med nästan 12GB. Man undrar ju...

Skulle man då stänga av wlan på T2 routern och köra på den som kan logga trafiken? Så kör man ethernet mellan?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Japp så borde det bli.
Köra alla andra enheter via den nya routern.

Om du är intresserad av att lägga lite tid på att få det hela att funka så är pfsense ett tips.

https://doc.pfsense.org/index.php/How_can_I_monitor_bandwidth...

Permalänk
Medlem

@tord00: Köp en billig TP-link som stöds av Gorgoyle, https://www.gargoyle-router.com/ och lägg in det på Tp-linken. Därefter kopplar du eller bryggar din befintliga router till den nya.

I den nya kan du få bra statistik om användning samt även sätta kvoter vilket är användbart.

Permalänk
Medlem

Oj, tack för tipsen. Här gäller det att skaffa sig lite tid och sparka ut barnen ur huset innan man sätter sig med sånt här. Man undra lite varför sånt här inte är valbart som mjukvara i alla Routrar nu för tiden. Just Huawei borde ju ha detta som default

Tack för hjälpen och har ni mer tips och trix så hojta gärna till.

Mvh

Permalänk
Medlem
Skrivet av tord00:

Oj, tack för tipsen. Här gäller det att skaffa sig lite tid och sparka ut barnen ur huset innan man sätter sig med sånt här. Man undra lite varför sånt här inte är valbart som mjukvara i alla Routrar nu för tiden. Just Huawei borde ju ha detta som default

Tack för hjälpen och har ni mer tips och trix så hojta gärna till.

Mvh

Är tyvärr massa bra saker som saknar från sådana routers/modem.
Bara en sån enkel sak som att kunna brygga modemet till en router saknas vilket irriterar mig en del. Sen att det är 100Mbps lan portar på skiten gör inte saken bättre heller...

Permalänk
Medlem
Skrivet av theailer:

Är tyvärr massa bra saker som saknar från sådana routers/modem.
Bara en sån enkel sak som att kunna brygga modemet till en router saknas vilket irriterar mig en del. Sen att det är 100Mbps lan portar på skiten gör inte saken bättre heller...

Här kanske vi har en leverantör som tänker annorlunda...

http://androidcommunity.com/synology-outs-its-new-rt1900ac-ro...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av tord00:

Här kanske vi har en leverantör som tänker annorlunda...

http://androidcommunity.com/synology-outs-its-new-rt1900ac-ro...

Skickades från m.sweclockers.com

Synd bara att det inte är ett 4g modem inbyggt, annars hade det blivit ett köp.

Permalänk
Medlem

Nej, men du kan ändå använda 3G/4G USB modem och plugga i!

Visa signatur

/DragonII

Permalänk
Medlem
Skrivet av DragonII:

Nej, men du kan ändå använda 3G/4G USB modem och plugga i!

Har försökt å leta efter ett 4g modem uttag för extern antenn till ett vettigt pris, men inte hittat nått direkt.