BSOD hjälp. Video TDR error
Hej!
Jag får BSOD sedan igår, och sitter nu i felsäkert läge på samma dator och skriver detta. Jag har sökt och försökt nyttja guider här och på andra ställen om hur man hanterar BSOD och felsöker vilket jag nu fortsätter med. Samtidigt tänkte jag skriva ner här för feedback och återkoppling från Er med mer insikt som har ett perspektiv något utifrån. Förhoppningsvis löser jag problemet, och då kan det vara till hjälp för någon annan. Frågor följer längst ner!
*SAMMANFATTNING LÄNGRE NER*
Händelseförlopp:
1.Igår när jag spelade WoW fick jag en första BSOD. Efter dator reboot går den in i windows utan problem. Vid uppstart av WoW kopplar den ner direkt. Detta upprepar jag 2-3 ggr.
2. Därefter går jag runt i windows, och gör ingenting särskilt.
3. Cirka en h senare gör jag ett nytt försök. Då kommer jag in, och får spela i cirka 20 minuter. Därefter kraschar det. Vid upprepade reboots kraschar den så fort WoW går igång.
4. Jag ger upp spelkarriären för kvällen och surfar runt. Efter någon H kraschar den återigen (ser på youtube).
5.Efter denna krasch går det endast att starta den i felsäkert läge. Startar jag den i normalt läge startar den antingen om och om i en loop, alternativt kommer in i Windows (hör ljudet) men ger ingen bild.
6. Felsäkert läge fungerar över tiden.
Systemet:
W7 64 bit
ASus maximus VII ranger
i7-4770
2x MSI 980 TI
500 GB Samsung SSD (tror 850 pro eller evo)
16 gb ram
Datorn är köpt begagnad, dock ihopbyggd av den tidigare ägaren i somras. Garanti bör finnas på alla delar (möjligen undantaget för processorn). Den har fungerat mer eller mindre felfritt i 2 månader.
Har kontrollerat temperaturer med HWMonitor:
CPU: Ca 30 grader på alla kärnor.
GPU: Gpu Ca 63 grader.
Utdrag ur åtgärdscentrets probleminformation
"Beskrivning
Ett problem med din grafikmaskinvara gör att Windows inte längre fungerar korrekt.
Problemsignatur
Händelsenamn: LiveKernelEvent
OS-version: 6.1.7601.2.1.0.256.48
Språkvariant-ID: 1053
Filer som bidrar till att beskriva problemet
WD-20151006-2108.dmp
sysdata.xml
WERInternalMetadata.xml
Visa en tillfällig kopia av dessa filer
Varning: Om problemet orsakades av ett virus eller något annat säkerhetshot kan datorn skadas av att du öppnar en kopia av filerna.
Extra information om problemet
BCCode: 117
BCP1: FFFFFA8011A424E0
BCP2: FFFFF8800495768C
BCP3: 0000000000000000
BCP4: 0000000000000000
OS Version: 6_1_7601
Service Pack: 1_0
Product: 256_1"
WhoCrashed säger: (Den första, de ser likadana ut, därefter Conclusion)
On Tue 2015-10-06 19:09:16 GMT your computer crashed
crash dump file: C:\Windows\Minidump\100615-5569-01.dmp
This was probably caused by the following module: dxgkrnl.sys (dxgkrnl+0x5D134)
Bugcheck code: 0x116 (0xFFFFFA8010A4E010, 0xFFFFF88005096B78, 0xFFFFFFFFC000009A, 0x4)
Error: VIDEO_TDR_ERROR
file path: C:\Windows\system32\drivers\dxgkrnl.sys
product: Microsoft® Windows® Operating System
company: Microsoft Corporation
description: DirectX Graphics Kernel
Bug check description: This indicates that an attempt to reset the display driver and recover from a timeout failed.
The crash took place in a standard Microsoft module. Your system configuration may be incorrect. Possibly this problem is caused by another driver on your system that cannot be identified at this time.
Google query: Microsoft Corporation VIDEO_TDR_ERROR
Conclusion
11 crash dumps have been found and analyzed. Only 10 are included in this report. A third party driver has been identified to be causing system crashes on your computer. It is strongly suggested that you check for updates for these drivers on their company websites. Click on the links below to search with Google for updates for these drivers:
dxgkrnl.sys (DirectX Graphics Kernel, Microsoft Corporation)
If no updates for these drivers are available, try searching with Google on the names of these drivers in combination with the errors that have been reported for these drivers. Include the brand and model name of your computer as well in the query. This often yields interesting results from discussions on the web by users who have been experiencing similar problems.
Read the topic general suggestions for troubleshooting system crashes for more information.
Note that it's not always possible to state with certainty whether a reported driver is responsible for crashing your system or that the root cause is in another module. Nonetheless it's suggested you look for updates for the products that these drivers belong to and regularly visit Windows update or enable automatic updates for Windows. In case a piece of malfunctioning hardware is causing trouble, a search with Google on the bug check errors together with the model name and brand of your computer may help you investigate this further.
"
Felsökning:
Åtgärdscentret anger att jag sedan igår fått "Fel i grafikmaskinvara" samt "oväntad avstängning" 16 ggr. Det hände ytterligare 2x under augusti. Har för mig att det då hände när jag spelade TW3.
Jag har genomfört:
1. Installerat nya drivrutiner till grafikkortet. Har samma problem (kommer in i windows, hör ljud, ser ingen bild. Fungerar fortsatt bra att komma in i felsäkert läge).
2. Har öppnat DxDiag, men den tycker jag inte sa så mycket.
Nu är frågan vad jag ska göra härnäst. Och här tar jag gärna er hjälp.
Lösningar/sätt jag identifierat:
Inledningsvis felsöka efter mjukvaruproblem:
1. Försök hitta en lösning på VIDEO_TDR_ERROR och Dxgkrnl.sys problematiken. Kan jag uppdatera ngn mer drivrutin än Nvidias grafikdrivrutin? Vad göra?
2. Undersöka temperaturerna i datorn. Hur kan jag se det på enklaste sätt?
3. Om möjligt, återställ datorn bakåt i tid (oklart om jag har någon sådan fil).
4. Ogärna; gör en reboot av windows. Ominstallation. (Saknar förnärvarande cdläsare/bootmedia).
Därefter om nödvändigt gör hårdvarukontroller:
1. Ta ut ett RAM-minne i taget. Använd första slotten.
2. Ta ut ett av grafikkorten i taget. Undersök om det andra fungerar.
3. Skjut mig själv om det fortfarande inte funkar.
Hur genomför man det här bäst? Ser ni någon annan bra lösning? Tacksam för hjälp