Permalänk

Bästa processorkylaren?

Hej!

I samband med nytt moderkort samt processor tänkte jag köpa en ny processorkylare så att jag kan överklocka processorn till en liten värsting. Kylaren ska passa till i7 4770K på ett Asus Sabertooth Z87 moderkort i en Fractal Design S. Under 1500kr så är jag nöjd.

Vilken är den bästa processorkylaren? Helst ska den inte låta som en dammsugare men man överlevde ju med stockkylare då man var yngre så varför inte?

Visa signatur

Super Mario? Ja det gör han

I want to die peacefully in my sleep like my grandfather, not screaming in terror like his passengers.

Permalänk
Avstängd

Corsair Hydro H110i GT ligger i den prisklassen och har egen mjukvara för total fläkt- och pumpkontroll.

Vill du istället ha ett kylsystem som går att bygga ut senare skulle jag nog säga Fractal Design Kelvin S24, alternativt ett S36 om du vill ta i ordentligt.

Permalänk
Medlem

Noctua NH-D15
Skippa AIO(vattenkylare) och kör på en ordentlig tornkylare istället. Denna kommer garanterat kyla ner din CPU.

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk

Och vill du köra på luftkylning är Noctua NH-D15 fortfarande kungen.

Visa signatur

Citera för svar.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ricerunner:

Corsair Hydro H110i GT ligger i den prisklassen och har egen mjukvara för total fläkt- och pumpkontroll.

Vill du istället ha ett kylsystem som går att bygga ut senare skulle jag nog säga Fractal Design Kelvin S24, alternativt ett S36 om du vill ta i ordentligt.

Onödigt mycket pengar att lägga ut för att inte få bättre kylning än med luft.

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Permalänk
Avstängd

Noctua D-15 för luft.
Corsair H110i GT för "vatten"
Dock spöar h110i GT D-15 rejält

se:

http://www.guru3d.com/articles_pages/corsair_h110i_gt_review,...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Rajat:

Onödigt mycket pengar att lägga ut för att inte få bättre kylning än med luft.

Vid maxbelastning ja, men vill man så gärna ha ett öronbedövande dån från datorn kan man likväl montera industrikanalfläktar på chassit.
Dessutom är brytkrafter på moderkortet alltid trevligt när man släpar datorn på lan.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ricerunner:

Vid maxbelastning ja, men vill man så gärna ha ett öronbedövande dån från datorn kan man likväl montera industrikanalfläktar på chassit.
Dessutom är brytkrafter på moderkortet alltid trevligt när man släpar datorn på lan.

När blev Noctua NH-D15 ett öronbedövande dån? Det finns många fler luftkylare i klass med den som kyler extremt bra med samma resultat och Corsair H110i är inte så tyst som du tycks inbilla dig.

Båda dessa tester påvisar att Noctua NH-D15 är tystare än Corsair H110i

https://www.techpowerup.com/reviews/Noctua/NH-D15/7.html

http://www.guru3d.com/articles_pages/noctua_nh_d15_review,9.h...

Går du sedan till temperatur så visar båda sidorna likvärdiga resultat

https://www.techpowerup.com/reviews/Noctua/NH-D15/6.html

http://www.guru3d.com/articles_pages/noctua_nh_d15_review,8.h...

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Rajat:

När blev Noctua NH-D15 ett öronbedövande dån? Det finns många fler luftkylare i klass med den som kyler extremt bra med samma resultat och Corsair H110i är inte så tyst som du tycks inbilla dig.

Det jag menade var att Noctuan kyler lika bra som Corsairen när bägge maxbelastas (vilket jag ändå betvivlar), men efter att ha läst testerna bekräftades mina tvivel, om än marginellt.
Nu tillhör visserligen den enda D15 jag sett i verkligheten en snubbe som tycker det är en bra ide att köra processorfläktarna på maxvarv hela tiden och det lät inte nådigt för fem öre. Men faktum kvarstår att TS efterfrågade bästa kylaren för de slantarna, inte mest prisvärda.
Då vinner h110.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ricerunner:

Det jag menade var att Noctuan kyler lika bra som Corsairen när bägge maxbelastas (vilket jag ändå betvivlar), men efter att ha läst testerna bekräftades mina tvivel, om än marginellt.
Nu tillhör visserligen den enda D15 jag sett i verkligheten en snubbe som tycker det är en bra ide att köra processorfläktarna på maxvarv hela tiden och det lät inte nådigt för fem öre. Men faktum kvarstår att TS efterfrågade bästa kylaren för de slantarna, inte mest prisvärda.
Då vinner h110.

Det är ju ingen "wow" faktor man jublar över att H110 är max 3 grader kallare vi belastning som gör det värt att kasta ut 400kr mer.

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Rajat:

Det är ju ingen "wow" faktor man jublar över att H110 är max 3 grader kallare vi belastning som gör det värt att kasta ut 400kr mer.

Nej det är klart, men det är väl ändå inte för prisvärdhetens skull vi är bättre än konsolbönderna if you know what i mean

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ricerunner:

Nej det är klart, men det är väl ändå inte för prisvärdhetens skull vi är bättre än konsolbönderna if you know what i mean

Ok?! Så prestanda/krona gäller bara allt annat på Sweclockers, inte kylare?!

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Rajat:

Ok?! Så prestanda/krona gäller bara allt annat på Sweclockers, inte kylare?!

Prestanda per krona är bara relevant om båda alternativ preserar helt likvärdigt, alterativt om prisskillnaderna är helt astronomiska (typ som mellan GTX 980 och Titan); så ska man resonera ur helt ekonomisk synpunkt så kan han likväl skaffa en 212:a.
Varför ska man kasta ut 500:- mer för en 5 grader kallare processor liksom?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ricerunner:

Corsair Hydro H110i GT ligger i den prisklassen och har egen mjukvara för total fläkt- och pumpkontroll.

Vill du istället ha ett kylsystem som går att bygga ut senare skulle jag nog säga Fractal Design Kelvin S24, alternativt ett S36 om du vill ta i ordentligt.

Ja den kyler onekligen bra. 9°C svalare gentemot Noctua NH-D15 som annars är så populär.

Ljudmässigt ligger de båda bra till.

Samtidigt får man en betydligt trevligare/rymligare låda när man slipper en gigantisk klump mitt på processorn. Och ingen risk för minnen som är i vägen för kylaren. Fullt kompatibel med alla moderkort/minnen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ricerunner:

Vid maxbelastning ja, men vill man så gärna ha ett öronbedövande dån från datorn kan man likväl montera industrikanalfläktar på chassit.
Dessutom är brytkrafter på moderkortet alltid trevligt när man släpar datorn på lan.

Kan inget annat än att hålla med, både AIO och Custom kutar ifrån luftkylarna, men det är något som luftfjollorna inte kan ta.
Luftkylarna har kommit till sin begränsade punkt, där det bara är ökad storlek som kan medföra bättre kyleffekt.
Och redan så ligger Noctuas värstingar på 1-1,5kg. Det är knappast något jag skulle vilja utsätta mitt moderkort för.
AIO och Custom kan ALLTID utvecklas för att bli bättre, när radiatoryta och vatten inte räcker till så kan man byta kylmedie osv.
/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Angus_Flair:

Ja den kyler onekligen bra. 9°C svalare gentemot Noctua NH-D15 som annars är så populär.

http://www.guru3d.com/index.php?ct=articles&action=file&id=14720&admin=0a8fcaad6b03da6a6895d1ada2e171002a287bc1

Ljudmässigt ligger de båda bra till.

http://www.guru3d.com/index.php?ct=articles&action=file&id=14723&admin=0a8fcaad6b03da6a6895d1ada2e171002a287bc1

Samtidigt får man en betydligt trevligare/rymligare låda när man slipper en gigantisk klump mitt på processorn. Och ingen risk för minnen som är i vägen för kylaren. Fullt kompatibel med alla moderkort/minnen.

http://cdn5.thinkcomputers.org/wp-content/uploads/2015/02/361.jpg

Fast ja som har en liten Matx dator och inte får plats med den lösningen då radiatorn för stor. D15 fick däremot plats. Så har man ett stort chassi kanske det är en vettig lösning. Dock har flänsen alltid fördelen med att det är mindre komponenter som kan fallera. När fläktarna börjar låta illa kostar det en mindre summa att byta ut. Dör pumpen i drift kommer datorn stanna ganska snabbt. En D15 kommer klara mellanload för det mesta innan temperaturen blir för hög.

Sedan vet jag inte vem det var som postade från Guru3d men de där ljudtesterna ger jag inte ett skit för. Nog för att de är lika men verkar mer troligt att de fått upp ljud från andra produkter än kylarna vilket får testet att bli ganska menlöst.
Tror inte att någon av produkterna låter så mycket i idle. D15 vet jag inte gör det.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Angus_Flair:

Ja den kyler onekligen bra. 9°C svalare gentemot Noctua NH-D15 som annars är så populär.

http://www.guru3d.com/index.php?ct=articles&action=file&id=14720&admin=0a8fcaad6b03da6a6895d1ada2e171002a287bc1

Ljudmässigt ligger de båda bra till.

http://www.guru3d.com/index.php?ct=articles&action=file&id=14723&admin=0a8fcaad6b03da6a6895d1ada2e171002a287bc1

Samtidigt får man en betydligt trevligare/rymligare låda när man slipper en gigantisk klump mitt på processorn. Och ingen risk för minnen som är i vägen för kylaren. Fullt kompatibel med alla moderkort/minnen.

http://cdn5.thinkcomputers.org/wp-content/uploads/2015/02/361.jpg

Enligt det testet ja, jag har länkat 2 andra och där skiljer det inga 9 grader, 3 graders skillnad där.

Skrivet av Lifooz:

Kan inget annat än att hålla med, både AIO och Custom kutar ifrån luftkylarna, men det är något som luftfjollorna inte kan ta.
Luftkylarna har kommit till sin begränsade punkt, där det bara är ökad storlek som kan medföra bättre kyleffekt.
Och redan så ligger Noctuas värstingar på 1-1,5kg. Det är knappast något jag skulle vilja utsätta mitt moderkort för.
AIO och Custom kan ALLTID utvecklas för att bli bättre, när radiatoryta och vatten inte räcker till så kan man byta kylmedie osv.
/Lifooz

Det finns inget att "ta", det är bevisat så många gånger att AIO inte kyler så mycket bättre än luft, de är bara dyrare.

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Lifooz:

Kan inget annat än att hålla med, både AIO och Custom kutar ifrån luftkylarna, men det är något som luftfjollorna inte kan ta.
Luftkylarna har kommit till sin begränsade punkt, där det bara är ökad storlek som kan medföra bättre kyleffekt.
Och redan så ligger Noctuas värstingar på 1-1,5kg. Det är knappast något jag skulle vilja utsätta mitt moderkort för.
AIO och Custom kan ALLTID utvecklas för att bli bättre, när radiatoryta och vatten inte räcker till så kan man byta kylmedie osv.
/Lifooz

Äntligen någon som håller med!
Dessutom har vattenkylning den klara fördelen att man kan kombinera det med peltierkylning (av vätskan då förstås, skulle aldrig sätta en peltier mellan block och processor) och expandera utanför chassit i behändiga påhängningslösningar.
Är man riktigt rädd om prollen i händelse att ena pumpen pajar går det förstås köra dubbla pumpuppsättningar också, fast det kostar ju därefter.

Plus att AIO-lösningar går montera på grafikkort utan att utsätta PCI-portarna för brytkrafter av grekiska mått, vilket en 1,3kg luftkylare skulle göra.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Rajat:

Enligt det testet ja, jag har länkat 2 andra och där skiljer det inga 9 grader, 3 graders skillnad där.

Det är föregångaren, Corsair Hydro H110 som är med i jämförelsen där.

Även om skillnaden inte är så stor så presterar Corsair Hydro H110i GT ändå lite bättre. Största skillnaden är väl "Corsair Link".

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Angus_Flair:

Det är föregångaren, Corsair Hydro H110 som är med i jämförelsen där.

Även om skillnaden inte är så stor så presterar Corsair Hydro H110i GT ändå lite bättre. Största skillnaden är väl "Corsair Link".

Då tar vi det här testet då där H110i GT är med, skiljer 1 grad mellan H110i GT & Noctua NH-D15 i 100% load, 2 jämfört med Corsair Hydro H110.

http://www.bit-tech.net/hardware/cooling/2015/02/10/corsair-h...

eller det här

http://www.guru3d.com/articles_pages/corsair_h110i_gt_review,...

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ricerunner:

Äntligen någon som håller med!
Dessutom har vattenkylning den klara fördelen att man kan kombinera det med peltierkylning (av vätskan då förstås, skulle aldrig sätta en peltier mellan block och processor) och expandera utanför chassit i behändiga påhängningslösningar.
Är man riktigt rädd om prollen i händelse att ena pumpen pajar går det förstås köra dubbla pumpuppsättningar också, fast det kostar ju därefter.

Plus att AIO-lösningar går montera på grafikkort utan att utsätta PCI-portarna för brytkrafter av grekiska mått, vilket en 1,3kg luftkylare skulle göra.

Det ser rätt ballt ut när någon sätter en NH-D15 eller 212 evo på ett grafikkort.
Men fortfarande som du säger, det ökar vikten och det rejält, på AIO kylarna så är det bara pumphuset som sitter på, och det väger inte ett dugg jämfört med en luftkylare.
Det är inte så kul som jag tidigare sade, med en klump på 1-1,5kg, som sitter där och hotar knäcka hela härligheten, om man bär med sig burken på LAN.

Och visst skall man ha det 100% bekymmerfritt, så skall man väl ha en luftkylare det håller jag med om, då det bara är fläkten som kan pajja, och kylaren fortfarande fungera med mindre kyleffekt. Men det skadar väl inte med lite action i datorbrukandet?

Mina systrars datorer har varsin 212 evo, medans mina vänner ( i princip alla) kör med Cooler Master 120V.
En av dom har corsair H110 GT, medans jag har Antec Kühler H2o 1220.
Och ingen har klagat över huvud taget på sina enheter, inte heller jag.
Så med andra ord är det fritt att köra på vad man vill. Men jag kommer iallafall aldrig att personligen, köra en luftkylare framför AIO eller Custom.

/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem

har själv http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=960281
med en noctua fläkt strypt till 16db

i5 3570k @ 4.6Ghz och maxar runt 80c

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem

I ärlighetens namn så tror jag mest det handlar om hur hårt du pressat din cpu.
Kan vara en väldig skillnad på 1.25v eller 1.32v i värme, och i regel så "tror" jag att en AIO kan flytta den värmen snabbare än en tornkylare.
Men då kommer vi till den punken att om man inte överklockar mycket,
så skulle det nog räcka med en 212 för de flesta.
Håller dock med om risken för läcka på AIO, men tror nog inte risken är så stor.
Jag kommer iaf inte att köpa en tornkylare igen.
Så köp det du vill ha, så enkelt är det.
Sen finns det fördelar med AIO, och fördelar med tornkylare, allt beror på ^^

Visa signatur

Main : AMD Ryzen 5900X @ 4.55 | NZXT Kraken X73 | 32 GB DDR4 Gskill 3600mhz @ 3800 CL16 | Asus ROG STRIX B550-A GAMING | Sapphire Radeon 7900 XT nitro+ | Samsung 970 evo 1TB | Windows 10 | Lian Li PC-O11 Dynamic EVO | Corsair RM 750 | AOC cu34g2x + Dell u3415w / 1st 24"
Htpc / server : Intel G3258 | Nvidia GTX 670 | 12 GB | 6TB lagring | Fractal design Node 804 | Win 10+Kodi

Permalänk
Medlem

Förstår inte riktigt diskussionen. Han frågar efter den bästa kylaren runt 1500kr, och även dom som argumenterar för d15 säger att H110 är 1-9 grader kallare. Alltså är alla här överens om att H110 är den bästa kylaren i den prisklassen? Han är inte ljudkänslig så det kan vi stryka och skiljer inte mycket i ljud ändå.

Visa signatur

13700KF, RTX 3080ti, Arctic Freezer 360, 16GB b-die 3866-15-15-15, 1TB 970 Evo+28TB snurrdisk, Phanteks P400a, Samsung 34" Odyssey G5 C34G55T.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mikaelmannen:

Förstår inte riktigt diskussionen. Han frågar efter den bästa kylaren runt 1500kr, och även dom som argumenterar för d15 säger att H110 är 1-9 grader kallare. Alltså är alla här överens om att H110 är den bästa kylaren i den prisklassen? Han är inte ljudkänslig så det kan vi stryka och skiljer inte mycket i ljud ändå.

Frågan är väl mer...är det värt 400kr extra för att få det 2 grader kallare?!

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.