Plexiglas eller mesh till CM HAF XB Evo? (för effektiv luftkylning)

Permalänk
Medlem

Plexiglas eller mesh till CM HAF XB Evo? (för effektiv luftkylning)

Hej!

Jag planerar ett nytt bygge och har fastnat för chassit HAF XB Evo från Cooler Master.

Efter att ha resonerat med diverse kunnigt folk om alternativ för luftflöde (det ska bli en luftkyld maskin) har jag bestämt mig för att en större CPU-kylare är viktigare än den extra 200mm fläkten på topp-panelen. Fronten kommer att ha 2x 140mm fläktar som intag och baksidan en 120mm fläkt för frånluft. Däremellan kommer det att sitta en tornkylare med 2x 120mm fläktar i push-pull. Sidopanelerna på chassit har lufthål utan fläktar så där kan luften gå åt vilket håll som helst beroende på trycket i lådan.

Min fråga är då: Om jag ändå inte ska använda fläktplatsen i locket, och luftflödet i övrigt är tänkt att gå från front till baksida enligt vad jag beskrivit, är det då bättre att ändå köpa chassit med mesh (så det blir ett passivt utflöde av varm luft, alternativt att CPU-kylaren som sitter i mitten drar in extra luft från denna mesh) eller ska man istället satsa på samma chassi med plexiglas på toppen så att luftströmmen från frontfläktarna styrs hårdare in emot CPU-kylaren? Jag kan se fördelar och nackdelar med båda metoder, men vill gärna ha förklaringar/motiveringar från folk som är mer erfarna systembyggare, till varför den ena eller andra av dessa konfigurationer skulle vara att föredra.