Kan inte koppla in strömkabeln till hårddisken!

Permalänk
Medlem

Kan inte koppla in strömkabeln till hårddisken!

Jag får inte in denna: http://lib.store.yahoo.net/lib/cooldrives/sata-hard-drive-pow... i min hårddisk. Jag vet fan inte vad jag gör för fel men det går helt enkelt inte. Sata kabeln gick direkt men av någon anledning så går det inte att få in denna.

Vad gör jag för fel? Det är en helt vanlig, nyinköpt WD BLUE 1TB.

Visa signatur

Klicka på citera när du ska svara någon!

Permalänk

Kan det vara låsfunktionen som är i vägen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alligatorn:

Kan det vara låsfunktionen som är i vägen?

Jag fick trycka som fan och då gick det. Som jag minns det så bör de kablarna gå in hur lätt som helst? Väldigt märkligt.. hoppas jag inte pajade något nu bara.

Visa signatur

Klicka på citera när du ska svara någon!

Permalänk
Medlem

Du har inte vänt den uppochner? Slår du på strömmen och den är fel så lär disken grillas.
Man kan med nog med våld tvinga in den fel har jag sett.

Permalänk

@Treant: Jag tror att det var låset på ovansidan av sladden som man ser på bilden så knölade till det. Har svårt att tro att man kan trycka i den fel utan att se att kabeln är helt sne.
Jag har också behövt trycka rejält ibland.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alligatorn:

@Treant: Jag tror att det var låset på ovansidan av sladden som man ser på bilden så knölade till det. Har svårt att tro att man kan trycka i den fel utan att se att kabeln är helt sne.
Jag har också behövt trycka rejält ibland.

Pratar du om den längst till vänster på bilden? Jag matchade självklart så att det inte var åt fel håll.

Visa signatur

Klicka på citera när du ska svara någon!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Treant:

Pratar du om den längst till vänster på bilden? Jag matchade självklart så att det inte var åt fel håll.

Oki, då är det lite mysko, där är ingen metall kant som är i vägen, eller kanske sitter HDDn lite för långt in?

Säkerheten först

Permalänk

@Treant: Nej, eller jo när jag prata om fel håll.
Men på bilden så är det en plasgrej ovanpå kontakten, det brukar vara något liknande som "klickar till" när den åkt in ordentligt och sedan måste man trycka på den för att dra ut kontakten.
Kanske är vanligare på molex när jag tänker efter men brukar va ett lås. Här är en annan modell på låset. http://cdn.overclock.net/e/e1/e134d1fe_molex-8.jpeg

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Treant:

Pratar du om den längst till vänster på bilden? Jag matchade självklart så att det inte var åt fel håll.

Det är säkert inget "fel" och själv skulle jag föredra att de satt ordentligt så att de inte glappar när man minst vill det.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Kolla gärna inne i strömkontakten, har varit med om att pinnarna varit felpositionerade från fabrik (på en modulär kabel till ett Corsair AX 750), så när man försöker trycka in dem så knölas de ihop och kortsluter i värsta fall något. I övrigt är min erfarenhet att såna där kontaktstycken är lite olika svåra att få på plats beroende på fabrikat.

Permalänk
Lego Master

Lirar disken nu då? Spänningen är olidlig!

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shudnawz:

Lirar disken nu då? Spänningen är olidlig!

Jag skrev ju att jag fick in den tidigare? Fick trycka till som fan dock. Allt verkar fungera nu.. återkommer om den pajar!

Visa signatur

Klicka på citera när du ska svara någon!