AMD rapporterar om dystra siffror för årets tredje kvartal – bildar nytt bolag med Fujitsu

Permalänk
Medlem
Skrivet av sgtspiff:

Man sitter här o håller tummarna för AMD samtidigt som man köper intel o nvidia.
Inte riktigt så det funkar.

Varför skulle man inte kunna göra det? Bara för att man valt att köpa nvidia eller intel betyder inte att man vill att den enda konkurrenten ska försvinna. Val av köp är inte ett val av parti liksom. Det är upp till företag i en privat marknad att leverera produkter som övertygar.

Skrivet av Tenkai Star:

Det är verkligen så. Jag funderar på ny CPU och vill stödja AMD men samtidigt så verkar Intels CPU:er så mycket bättre så känns lite som välgörenhet.

Det ÄR välgörenhet så du har uppfattat det rätt

Skrivet av Thomaseron:

Inget fel med välgörenhet.

Känns väldigt fel att vara altruistisk mot ett företag som vill ha våra pengar
Alltså...vill man ge så go ahead men...varför? (Retorisk fråga)

Citat raderat
Visa signatur

Nätagg: Fractal Design 1000W Platinum CPU: i7 4790k 4,4ghz RAM: 16gb GPU: Palit 1080

Permalänk
Medlem
Skrivet av stridsvagnen91:

Inte lätt att resonera med peasants eller hur? Nästan så att man kräks lite i munnen bara av tanken av dem.

Ontopic:

Finns det någon litteratur om Zen som pekar på att det kan hjälpa AMD ur denna situationen? Eller är det samma typ av information som fanns för Bulldozer? Jag blev rekommenderad att vänta på Bulldozer i augusti 2011 då jag hade en köpråd tråd av flertal medlemmar och om jag minns rätt så gick det inte så väldans bra för Bulldozer?

Vänta in bulldozer bara för att se om den hade blivit bättre än förgående cpu, Sen att Intel hade problem med SATA portarna och tog ett tag innan nya moderkort kom ut i handeln så gjorde det inte så mycket att vänta in bulldozer.

Sluta ändå med Intel cpu, men tack vare man vänta lite fick man ju tag i gen 3 moderkort och det var en fin bonus

Blev tyvärr även Nvidia grafikkort, bara för AMD hade lite strul med drivers (inget rationellt beslut i efterhand). Hade fått bättre pris/prestanda med AMD (två polare kör 7970 än och dom fungerar riktigt bra).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Datavetare
Skrivet av stridsvagnen91:

Finns det någon litteratur om Zen som pekar på att det kan hjälpa AMD ur denna situationen? Eller är det samma typ av information som fanns för Bulldozer? Jag blev rekommenderad att vänta på Bulldozer i augusti 2011 då jag hade en köpråd tråd av flertal medlemmar och om jag minns rätt så gick det inte så väldans bra för Bulldozer?

Finns i väldigt nära noll användbar information kring Zen om man vill få en känsla för prestanda. Gissningen är att Zen kommer ligga någonstans mellan Sandy Bridge till Haswell i mängd arbete som utförs per klockcykel, gissningar kring faktiskt frekvens för Zen verkar ligga mellan 3 till 4 GHz.

Den konkreta information som finns sträcker sig till några övergripande slides som nämner att Zen kommer få SMT (det Intel kallar Hyper Threading, länkade till en föreläsning i stället för Wikipedia, SMT är väldigt bra förklarar i länken) samt att man fokuserat på låg latens i CPU-cache designen (vilket är helt rätt om målet är skrivbordet) och hög bandbredd (vilket är viktigt om målet är servers, dessa två står ofta lite i motsats så svårt att veta vad huvudfokus är). AMD har också postat en patch för GCC-kompilatorn, där kan man få ute lite detaljer som bl.a. diskuteras här.

Frågan är om en "ok" prestanda räcker. Intel presenterade sitt resultat i onsdags och tittar man lite på siffrorna för "Client Computing Group" (närmaste man kommer AMDs "Computing and Graphics" då båda är PC-marknden för konsumenter) så kan man notera att försäljningsvolymen sjunker mycket mer än omsättningen. D.v.s. allt fler av de som faktiskt väljer att köpa ny PC väljer i allt större utsträckning mer avancerade/dyrare CPU-modeller.

Om det är en allmängiltig trend så behöver Zen nog slå sig in i absoluta prestandatoppen och säljas med vettig marginal för att det ska ljusna för AMD.

Edit: kan notera att jag själv resonerar precis som allt fler verkar göra, finns liksom ingen anledning att snåla på CPU-delen när den komponenten utan problem kommer hålla minst fem år framåt då vi slagit in i en vägg vad det gäller prestanda per CPU-tråd. Ändå lite förvånad att "vanliga" användare allt mer också verkar resonera på det sättet, var tidigare ett extremt price-race-to-the-bottom.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Avstängd

Folk som tror att dom är ekonomiskt oberoende brukar ha en dryg attityd. AMD är lika goda kålsupare som Nvidia, så att stödja AMD med motiveringen att dom skulle ha högre moral än Nvidia är helt fel. AMD skulle inte ha något emot att ha monopol på grafikkort.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Syhndel

Det kommer utan tvekan påverka dig om AMD försvinner och Nvidia blir de enda som tillverkar högpresterande dedikerade grafikkort. De kommer inte ha någon konkurrens och enda anledningen till att ta fram bättre produkter är för att motivera folk att fortsätta köpa deras produkter - något de kan skära ner en hel del på när det endast är Nvidiakort som finns att köpa för entusiaster.

Konkurrens är bra för utveckling.

Citat raderat
Permalänk
Medlem
Skrivet av Syhndel:

Jag vill ha det bästa, det var längesedan AMD sålde något som var det bästa. Om fury x hade vart bättre än titan x hade jag köpt fury x.

Det spelar ingen roll om nvidia höjer priserna om AMD försvinner för mig, det drabbar inte mig över huvudtaget. Och någon prisklass där fury x ät bäst i spelar således heller ingenroll. Jag är bara ute efter bäst prestanda.

Det är säkert jobbigt att läsa men alla lever inte på socialbidrag eller CSN.

Jag vill egentligen inte svara på detta, man ska ju inte mata trollet! Men jag bara måste! Eller nä, skit samma, det är bara trams.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Avstängd

Båda företagen gör sitt bästa för oss kunder samt de som tillverkar mjukvaror samt spel m.m.

Som det ser ut idag och har sett ut ett bra tag så är det NVIDIA som kan denna marknad bäst.
De ger företagen det de vill ha samt oss kunder, något annat finns inte för då hade det sett annorlunda ut.

Jag ser fram emot NVIDIAS nya GPU'er år 2016 vare sig det är med HBM/HBM2 minnen eller GDDR5/GDDR5X minnen. I slutändan är det hur spelen presterar på de kort de släpper.

AMD bör se sanningen i vitögat och komma med något som överaskar ordentligt samt med lockande priser annars är det bara konsollvärlden som gäller för dem i större utsträckning.

Konkurrens kan vara bra ibland men tyvärr så kan priser också smyghöjas p.g.a. konkurrens mellan företag.

Tittar man på INTEL så har de gett oss BRA priser samt BRA CPU'er vare sig AMD eller inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sgtspiff:

Man sitter här o håller tummarna för AMD samtidigt som man köper intel o nvidia.
Inte riktigt så det funkar.

Skickades från m.sweclockers.com

Precis så det funkar. Stödköp är inget alternativ för dom allra flesta. Man vill ha det bästa för sina pengar.

Permalänk
Medlem

Rätt många här på Sweclockers som kan tänka sig att stödköpa AMD:
http://www.sweclockers.com/forum/trad/1384202-kopa-amd-over-n...

Undrar hur många som faktiskt gör det valet att stödköpa. Är nog lättare att rösta Ja i en poll än att faktiskt göra verklighet utav det.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Skrivet av kevve1:

Rätt många här på Sweclockers som kan tänka sig att stödköpa AMD:
http://www.sweclockers.com/forum/trad/1384202-kopa-amd-over-n...

Undrar hur många som faktiskt gör det valet att stödköpa. Är nog lättare att rösta Ja i en poll än att faktiskt göra verklighet utav det.

Jag köper AMD när jag kan då jag gillar AMD, Å andra sidan så gör jag det inte när det kraven går över det AMD kan tillhandahålla.

Då går till en viss gräns där En i5 är ett bättre köp.

Men jag vill att Zen skall bli bra! JAg vill köpa en helt okey AMD rigg som gör det jag vill att en arbetshäst skall göra.

AMD har rent generellt bättre bättre utrustade moderkort(funktions vis, som Intel inte har i samma pris klasser)

#GoAMD

Citat raderat
Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, RTX 3070Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av kevve1:

Rätt många här på Sweclockers som kan tänka sig att stödköpa AMD:
http://www.sweclockers.com/forum/trad/1384202-kopa-amd-over-n...

Undrar hur många som faktiskt gör det valet att stödköpa. Är nog lättare att rösta Ja i en poll än att faktiskt göra verklighet utav det.

Ser ingen anledning att stödköpa AMD. Det är en piss i Nilen och i så fall även ett medvetet dåligt köp för en själv.

Det är upp till AMD att göra produkter och marknadsföra dem så att folk vill ha dem. Misslyckas man med det har man misslyckats med det mest fundamentala ett företag har som uppgift. Man kan bara återupprepa den processen så många gånger innan man går i konkurs eller måste bli uppköpt.

Det finns mycket hat-kärlek till AMD då de gjort mycket rätt men ändå kommit ut haltande från striden med sämre processorer än Intel, något som i sin tur smittar av sig på hela företagets rykte. Kanske var det inte så smart att låta varumärket ATi ge plats åt AMD, men det är svårt att säga.

Oavsett vad som händer tror jag det är bäst att det sker på en naturlig väg. För oss konsumenter spelar det ingen roll om de köper upp AMD billigt efter att allt kapital är borta. Det kanske snarare är så att det gynnar oss då bolaget som köper upp det kan satsa mer på att konkurrera med Intel.

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av Србо:

Folk som tror att dom är ekonomiskt oberoende brukar ha en dryg attityd. AMD är lika goda kålsupare som Nvidia, så att stödja AMD med motiveringen att dom skulle ha högre moral än Nvidia är helt fel. AMD skulle inte ha något emot att ha monopol på grafikkort.

Skickades från m.sweclockers.com

Du har helt rätt, dock ger AMD just idag rätt mycket för pengarna (just för dom har inte råd att göra som Nvidia). Som t.ex sattsar på öppna lösningar och sånt.

Skrivet av RaBlack:

Båda företagen gör sitt bästa för oss kunder samt de som tillverkar mjukvaror samt spel m.m.

Som det ser ut idag och har sett ut ett bra tag så är det NVIDIA som kan denna marknad bäst.
De ger företagen det de vill ha samt oss kunder, något annat finns inte för då hade det sett annorlunda ut.

Jag ser fram emot NVIDIAS nya GPU'er år 2016 vare sig det är med HBM/HBM2 minnen eller GDDR5/GDDR5X minnen. I slutändan är det hur spelen presterar på de kort de släpper.

AMD bör se sanningen i vitögat och komma med något som överaskar ordentligt samt med lockande priser annars är det bara konsollvärlden som gäller för dem i större utsträckning.

Konkurrens kan vara bra ibland men tyvärr så kan priser också smyghöjas p.g.a. konkurrens mellan företag.

Tittar man på INTEL så har de gett oss BRA priser samt BRA CPU'er vare sig AMD eller inte.

Dock har AMD imponerat ändå. Deras 7970 höll förvånansvärt länge och drivers uppdateringar har boostat 200 serien rätt kraftigt i Höstas/våras. Var ju en rätt stor överraskning att dom med äldre arkitektur kan hålla jämna steg med Nvidia (vist drar lite mer ström, men klarar ju även högre upplösning bättre om man tänkt köra flera skärmar eller en högupplöst).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Du har helt rätt, dock ger AMD just idag rätt mycket för pengarna (just för dom har inte råd att göra som Nvidia). Som t.ex sattsar på öppna lösningar och sånt.

Dock har AMD imponerat ändå. Deras 7970 höll förvånansvärt länge och drivers uppdateringar har boostat 200 serien rätt kraftigt i Höstas/våras. Var ju en rätt stor överraskning att dom med äldre arkitektur kan hålla jämna steg med Nvidia (vist drar lite mer ström, men klarar ju även högre upplösning bättre om man tänkt köra flera skärmar eller en högupplöst).

kanske därför de säljer så lite grafikkort och går back istället för att folk köper nya kort

kappa

Permalänk
Skrivet av RaBlack:

Båda företagen gör sitt bästa för oss kunder samt de som tillverkar mjukvaror samt spel m.m.

Som det ser ut idag och har sett ut ett bra tag så är det NVIDIA som kan denna marknad bäst.
De ger företagen det de vill ha samt oss kunder, något annat finns inte för då hade det sett annorlunda ut.

Jag ser fram emot NVIDIAS nya GPU'er år 2016 vare sig det är med HBM/HBM2 minnen eller GDDR5/GDDR5X minnen. I slutändan är det hur spelen presterar på de kort de släpper.

AMD bör se sanningen i vitögat och komma med något som överaskar ordentligt samt med lockande priser annars är det bara konsollvärlden som gäller för dem i större utsträckning.

Konkurrens kan vara bra ibland men tyvärr så kan priser också smyghöjas p.g.a. konkurrens mellan företag.

Tittar man på INTEL så har de gett oss BRA priser samt BRA CPU'er vare sig AMD eller inte.

@RaBlack: Intel HAR inte gett dig bra priser på sina CPU:er utan AMD:s konkurens, som du trycker det. AMD har funnits där som konkurrent under alla de åren - åtminstone i alla fall jag - byggt mina datorer.

Dessutom; Priserna har inte smyghöjts P.G.A. konkurrens utan TROTS den.

EDIT: Som, som,

Gramatisk miss
Permalänk
Medlem
Skrivet av Viochee:

kanske därför de säljer så lite grafikkort och går back istället för att folk köper nya kort

kappa

JO kan ju vara så men som AMD köpare kan man ju vara nöjd längre med köpet än med Nvidia

Äääh är väl bitter på mitt 670 köp, dyrt och kunde betalat lite mer och fått 7970 som var betydligt bättre.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Finns i väldigt nära noll användbar information kring Zen om man vill få en känsla för prestanda. Gissningen är att Zen kommer ligga någonstans mellan Sandy Bridge till Haswell i mängd arbete som utförs per klockcykel, gissningar kring faktiskt frekvens för Zen verkar ligga mellan 3 till 4 GHz.

Den konkreta information som finns sträcker sig till några övergripande slides som nämner att Zen kommer få SMT (det Intel kallar Hyper Threading, länkade till en föreläsning i stället för Wikipedia, SMT är väldigt bra förklarar i länken) samt att man fokuserat på låg latens i CPU-cache designen (vilket är helt rätt om målet är skrivbordet) och hög bandbredd (vilket är viktigt om målet är servers, dessa två står ofta lite i motsats så svårt att veta vad huvudfokus är). AMD har också postat en patch för GCC-kompilatorn, där kan man få ute lite detaljer som bl.a. diskuteras här.

Frågan är om en "ok" prestanda räcker. Intel presenterade sitt resultat i onsdags och tittar man lite på siffrorna för "Client Computing Group" (närmaste man kommer AMDs "Computing and Graphics" då båda är PC-marknden för konsumenter) så kan man notera att försäljningsvolymen sjunker mycket mer än omsättningen. D.v.s. allt fler av de som faktiskt väljer att köpa ny PC väljer i allt större utsträckning mer avancerade/dyrare CPU-modeller.

Om det är en allmängiltig trend så behöver Zen nog slå sig in i absoluta prestandatoppen och säljas med vettig marginal för att det ska ljusna för AMD.

Edit: kan notera att jag själv resonerar precis som allt fler verkar göra, finns liksom ingen anledning att snåla på CPU-delen när den komponenten utan problem kommer hålla minst fem år framåt då vi slagit in i en vägg vad det gäller prestanda per CPU-tråd. Ändå lite förvånad att "vanliga" användare allt mer också verkar resonera på det sättet, var tidigare ett extremt price-race-to-the-bottom.

Finns det någon informationen ute kring Zen och hur många kärnor dom kommer levereras med? Har dom samma IPC som sandy/haswell fast med 6 - 12 kärnor eller mer kan dom bli riktigt häftiga. Då förutsätter jag att dom fortsatt är billigare än då aktuella Intels skylake -E
Modeller

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

GPU 2080Ti Moderkort ROG Crosshair VIII Formula x570
CPU 5900x Minne Corsair 32GB 3600Mhz Nätagg Corsair AX 1200i
Chassi Lian-Li PC-O7S
Skärm C49RG9x 120Hz Hårddisk Corsair MP600 Kylning husradiator, EK Blocks

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tobbbe__:

Finns det någon informationen ute kring Zen och hur många kärnor dom kommer levereras med? Har dom samma IPC som sandy/haswell fast med 6 - 12 kärnor eller mer kan dom bli riktigt häftiga. Då förutsätter jag att dom fortsatt är billigare än då aktuella Intels skylake -E
Modeller

Skickades från m.sweclockers.com

4 kärnor och 8 "trådar" är spekulationerna/det som släppts än. Kan ju komma värre version med.

Får hoppas inte yoshman inte har helt rätt, för hoppas AMD kommer igen speciellt på laptops.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Serzarian:

Syhndel är känd på forumet för att konstant skryta om sina tillgångar via hans jobb som läkare (har jag för mig) och spyr i allmänhet galla på allting som inte kostar mycket.
Prestanda/krona existerar inte i hans värld.

Jantelagen har aldrig nått honom

Jag tycker mer att han är ett levande exempel på varför man måste stävja fusket med högskoleproven eller så är hans signatur bara tomma ord, vad vet jag!

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

Varför inte bara beta av hela grafikdelen som ändå går bra, till ett helt separat bolag, och kalla det... ATI
( •_•) ( •_•)>⌐■-■ (⌐■_■)

Visa signatur

Sandy-bridge + gtx770 /dator
http://dreamhack.se/dhw15/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herr Kantarell:

Det en del har glömt bort var att AMD hade bättre GPUer för pengarna tidigare nämligen 48xx och 58xx serierna.

Inte bara bättre GPU för pengarna, det har dom även i dag i dom flesta prisklasser.
Utan dom hade dessutom betydligt bättre prestanda per watt.

Permalänk
Medlem

@Yoshman

Det är så mycket mer än bara CPU-prestanda som kommer spela in om det säljer eller inte. Någonstans straxt över Sandy Bridge per tråd/cpu är absolut minimum de behöver lägga sig, även om de kommer köra 8 kärnor. Även när det kommer till skrivbord så kommer chipset och plattform att spela in mycket – där de på företagssidan även måste konkurrera med funktioner som Intel AMT/vPro och ha en bra lösning för KVMoIP, DASH är inte riktigt konkurrenskraftigt och finns bara på företagsdatorer som säljs under PRO-varumärket i princip. Företagsfunktionerna i form av management måste bli standard för att det ska få någon dragningskraft från företagssidan, och vara lättare att använda. Sen gäller såklart att chipset har stöd för relevant teknik, att PCIe lanes finns tillgängliga till M.2 och liknande. Tidsramen lansering kan ske på så kan du inte komma med chipset som inte har USB 3.1 gen 2, osv. Drivrutiner måste vara utmärkta. Tidigare har AMD i princip inte gjort något med sina chipset och byggt vidare på gammal design som de bara återanvänt, så kan de inte fortsätta.

Bärbara är ju just också där Intel lyckas sälja dyra chip. Core M finns i 700 dollar laptops med IPS/AHVA, 8GB, 256GB SSD osv, men (Core M processorn) har ett listpris över 300 dollar. Hur ska t.ex. nuvarande Carrizo som också är aktuell nästa år kunna konkurrera? Självklart går inte det. Går man ner till 500 dollar bärbara (eller drygt 4000-5000 kr i Sverige då) så hittar man fortfarande en Broadwell/Skylake för listpriser runt 250-300 dollar i denna. Spelar inte så mycket roll om någon kan sälja kretsar (listpriser) för 80-150 dollar där. Idag har AMD chip som FX-8800P/A12-8800B, men de matchar som mest en Core M i CPU-prestanda och finns inte i några kvalitativa bärbara. Ska du leta i företagssegmentet så får du nog betala närmare 1000 dollar för en bärbar med 8800B, om det ens går att beställa. En bärbar företagsmaskin för 650 dollar har mer CPU-prestanda.

AMDs nuvarande kretsar är helt enkelt för slöa för att platsa i en bärbar speldator med diskret grafik utöver det. Där behövs prestandan som fås av en 35-47W TDP 4 kärnor-Intel för att spel ska orka med och processorn inte ska flaska för grafikkortet eller snarare dra ner spelmotorn. Vad kostar en processor i en spellaptop? Listpriset är i vilket fall närmare 400 dollar. Trotts det finns det inte mycket utrymme att konkurrera i pris, du kan inte sälja något som är mycket sämre för 300 dollar, det syns inte på slutpriset ändå.

"High Core Count with Multi-Threading" är det för övrigt AMDs officiella roadmaps och slides säger om Zen och FX-processorer. Det bör väl inte bara gälla servervarianterna. För de som spekulerar.

Permalänk

Med tanke på hur många gånger AMD har skjutit sig själva i foten de senaste åren så är AMDs situation den förtjänade.

Några råd till AMD:

1. Försök inte återuppfinna hjulet med 90º kanter. Bulldozer!

2. Kopiera de strategier som fungerar för Intel. Tick-tock!

3. Gör man en bra GPU-krets i presstandard klassen så sätt inte på en skräpkylare på referens modellen. 290X, Fury X !

4. Se till hela kedjan, inte bara CPU/GPU. Bättre chipset !

Kom ihåg Vi behöver AMD! . Konkurrensen driver utvecklingen framåt och priserna neråt. Intels utvecklings avdelning verkar köra halvtid sedan Sandy/ivy Bridge.

Personligen: Har haft minst ett AMD system här hemma sedan 486s dagar men har haft mer Intel. Har dock aldrig varit missnöjd med AMD!

Visa signatur

Varje svensk medborgare borde ha minst 3 PC/pers där hemma !

Permalänk
Skrivet av sgtspiff:

Man sitter här o håller tummarna för AMD samtidigt som man köper intel o nvidia.
Inte riktigt så det funkar.

Skickades från m.sweclockers.com

Poängen med en fri marknad är att den drivs av konkurrensmekanismer, inte välgörenhet. De flesta håller tummarna för AMD för att de vill ha mer konkurrens på processormarknaden, inte för att de är fanboys. Med din inställning hade vi fortfarande haft datorer stora som tvättmaskiner.

Visa signatur

Chassi: NZXT H442 Silent Ultra Black New Edition || MOBO: Asus Z270E || CPU: Core i7 7700K || GPU: MSI Geforce GTX 1080Ti Gaming X || RAM: Corsair LPX 16Gb DDR4 || PSU: Corsair RM 1000i || SSD:Samsung 850 EVO 500+250 Gb || Kylning: NH-D15 ||

Permalänk
Hedersmedlem

*** tråd modererad ***

Jag har raderat en mängd inlägg med hänvisning till främst § 1.5 och svar på dessa. Inlägg som uppenbarligen är till för att reta upp ska inte besvaras utan anmälas. Andra inlägg är bara redigerade då citat gick till raderade inlägg.

/KimTjik

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jan_Ajams:

@RaBlack: Intel HAR inte gett dig bra priser på sina CPU:er utan AMD:s konkurens, som du trycker det. AMD har funnits där som konkurrent under alla de åren - åtminstone i alla fall jag - byggt mina datorer.

Dessutom; Priserna har inte smyghöjts P.G.A. konkurrens utan TROTS den.

EDIT: Som, som,

i5:orna och i7:orna har haft i princip samma pris sedan de släpptes.
Att de stigit i Sverige och Finland kan man till stor del tacka valutorna för.

Visa signatur

De köper en bil. Säljaren säljer bilen till dem. Var är du? Vart ska du? Varifrån kom du?

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Tobbbe__:

Finns det någon informationen ute kring Zen och hur många kärnor dom kommer levereras med? Har dom samma IPC som sandy/haswell fast med 6 - 12 kärnor eller mer kan dom bli riktigt häftiga. Då förutsätter jag att dom fortsatt är billigare än då aktuella Intels skylake -E Modeller

Den information man får från GCC-patchen handlar om hur varje enskild CPU-kärna är uppbyggd på en hög nivå. Här ser det helt OK ut, vettig storlek på L1$ (32kB) och mindre L2 än tidigare tyder på att man optimerar för låg latens (större cache ger färre missar, men större cache ger också högre latens och för det man kör på skrivbordet är typiskt låg latens mycket viktigare). Vidare verkar Zen kunna avkoda upp till 4 x86-instruktioner och påbörja upp till 4 interna heltals och 2 interna minnesoperationer per cykel.

Som jämförelse

  • Sandy/Ivy Bridge kan avkoda upp till 5 x86-instruktioner och påbörja 3 interna heltals och 3 interna minnesoperationer

  • Haswell/Broadwell kan avkoda upp till 5 x86-instruktioner och påbörja 4 interna heltals och 4 interna minnesoperationer

  • Skylake kan avkoda upp till 6 x86-instruktioner och påbörja 4 interna heltals och 4 interna minnesoperationer

Däremot säger det inget om hur många kärnor typiska Zen-modeller kan tänkas ha. Tittar man på AMDs slides får man ändå känslan att det kommer handla om potenser av fyra, d.v.s. 4, 8, 12, 16 kärnor. Min gissning här baserar sig på någon slide jag såg kring hur L3-cachen är uppdelad och hur den kommunicerar "inåt" mot kärnorna. Där hade man fortfarande någon form av koncept av "modul" som då var 4 kärnor.

Skrivet av Petterk:

@Yoshman

Det är så mycket mer än bara CPU-prestanda som kommer spela in om det säljer eller inte. Någonstans straxt över Sandy Bridge per tråd/cpu är absolut minimum de behöver lägga sig, även om de kommer köra 8 kärnor. Även när det kommer till skrivbord så kommer chipset och plattform att spela in mycket – där de på företagssidan även måste konkurrera med funktioner som Intel AMT/vPro och ha en bra lösning för KVMoIP, DASH är inte riktigt konkurrenskraftigt och finns bara på företagsdatorer som säljs under PRO-varumärket i princip. Företagsfunktionerna i form av management måste bli standard för att det ska få någon dragningskraft från företagssidan, och vara lättare att använda. Sen gäller såklart att chipset har stöd för relevant teknik, att PCIe lanes finns tillgängliga till M.2 och liknande. Tidsramen lansering kan ske på så kan du inte komma med chipset som inte har USB 3.1 gen 2, osv. Drivrutiner måste vara utmärkta. Tidigare har AMD i princip inte gjort något med sina chipset och byggt vidare på gammal design som de bara återanvänt, så kan de inte fortsätta.

Bärbara är ju just också där Intel lyckas sälja dyra chip. Core M finns i 700 dollar laptops med IPS/AHVA, 8GB, 256GB SSD osv, men (Core M processorn) har ett listpris över 300 dollar. Hur ska t.ex. nuvarande Carrizo som också är aktuell nästa år kunna konkurrera? Självklart går inte det. Går man ner till 500 dollar bärbara (eller drygt 4000-5000 kr i Sverige då) så hittar man fortfarande en Broadwell/Skylake för listpriser runt 250-300 dollar i denna. Spelar inte så mycket roll om någon kan sälja kretsar (listpriser) för 80-150 dollar där. Idag har AMD chip som FX-8800P/A12-8800B, men de matchar som mest en Core M i CPU-prestanda och finns inte i några kvalitativa bärbara. Ska du leta i företagssegmentet så får du nog betala närmare 1000 dollar för en bärbar med 8800B, om det ens går att beställa. En bärbar företagsmaskin för 650 dollar har mer CPU-prestanda.

AMDs nuvarande kretsar är helt enkelt för slöa för att platsa i en bärbar speldator med diskret grafik utöver det. Där behövs prestandan som fås av en 35-47W TDP 4 kärnor-Intel för att spel ska orka med och processorn inte ska flaska för grafikkortet eller snarare dra ner spelmotorn. Vad kostar en processor i en spellaptop? Listpriset är i vilket fall närmare 400 dollar. Trotts det finns det inte mycket utrymme att konkurrera i pris, du kan inte sälja något som är mycket sämre för 300 dollar, det syns inte på slutpriset ändå.

"High Core Count with Multi-Threading" är det för övrigt AMDs officiella roadmaps och slides säger om Zen och FX-processorer. Det bör väl inte bara gälla servervarianterna. För de som spekulerar.

Det du skriver om har ju AMD aldrig haft och ändå sålde man mycket bättre tidigare. Det är också typiska företagsfinesser, om nu även svensson går mot dyrare modeller så lär de knappast bry sig om saker som vPro och liknande, utan där handlar det säkert mer om att Ultrabooks börjar stå för allt större andel och dessa modeller har typisk CPUer från $250 (15W TDP i5, med i7 hamnar man över $300 i listpris).

En annan sak som pekar på att det är just dyrare CPU-modeller som säljer är dels att AMD inte lyckas sälja sina APUer men också det faktum att Intel inte alls verkar ha någon brådska med Pentium/i3 för Skylake. Vid tidigare släpp har i alla fall i3:orna lanserats väldigt snabbt. Går inte heller att förklara med att det skulle bli vanligare med fler CPU-kärnor, 4-kärniga laptops existerar knappt längre utanför "gaming-laptops". Märkte det nu när min jobblaptop ska bytas ut, fanns inte ens längre 4-kärniga modeller att välja på (inte för jag skulle vilja ha en, har en sådan nu vilket betyder usel batteritid + stor och klumpig). Och är inte $1000 väldigt billigt för en "jobblaptop"? Känns inte som vi har lyxmodeller och de kostar från ~$1500.

Vad har du sett att AMD pushar Zen som "High Core Count with Multi-Threading"? Om man inte har väldigt hög enkeltrådprestanda samt väldigt bra perf/W är det lika bra att skruva ner skylten redan nu. Även om man gjorde en 8-kärnors modell som kostar som i5-6600K men där enkeltrådprestanda är säg 75-80% av den så är en sådan modell bara vettig för en extremt lite nisch. Majoriteten av användarna kommer aldrig begränsas av en tvåkärnig modell med SMT. Vill man ha någon chans på laptopmarknaden måste man ha en sådan modell som kan konkurrera i TDP 15W och nedåt.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Däremot säger det inget om hur många kärnor typiska Zen-modeller kan tänkas ha. Tittar man på AMDs slides får man ändå känslan att det kommer handla om potenser av fyra, d.v.s. 4, 8, 12, 16 kärnor. Min gissning här baserar sig på någon slide jag såg kring hur L3-cachen är uppdelad och hur den kommunicerar "inåt" mot kärnorna. Där hade man fortfarande någon form av koncept av "modul" som då var 4 kärnor.

Det du skriver om har ju AMD aldrig haft och ändå sålde man mycket bättre tidigare. Det är också typiska företagsfinesser, om nu även svensson går mot dyrare modeller så lär de knappast bry sig om saker som vPro och liknande, utan där handlar det säkert mer om att Ultrabooks börjar stå för allt större andel och dessa modeller har typisk CPUer från $250 (15W TDP i5, med i7 hamnar man över $300 i listpris).

En annan sak som pekar på att det är just dyrare CPU-modeller som säljer är dels att AMD inte lyckas sälja sina APUer men också det faktum att Intel inte alls verkar ha någon brådska med Pentium/i3 för Skylake. Vid tidigare släpp har i alla fall i3:orna lanserats väldigt snabbt. Går inte heller att förklara med att det skulle bli vanligare med fler CPU-kärnor, 4-kärniga laptops existerar knappt längre utanför "gaming-laptops". Märkte det nu när min jobblaptop ska bytas ut, fanns inte ens längre 4-kärniga modeller att välja på (inte för jag skulle vilja ha en, har en sådan nu vilket betyder usel batteritid + stor och klumpig). Och är inte $1000 väldigt billigt för en "jobblaptop"? Känns inte som vi har lyxmodeller och de kostar från ~$1500.

Vad har du sett att AMD pushar Zen som "High Core Count with Multi-Threading"? Om man inte har väldigt hög enkeltrådprestanda samt väldigt bra perf/W är det lika bra att skruva ner skylten redan nu.
Även om man gjorde en 8-kärnors modell som kostar som i5-6600K men där enkeltrådprestanda är säg 75-80% av den så är en sådan modell bara vettig för en extremt lite nisch. Majoriteten av användarna kommer aldrig begränsas av en tvåkärnig modell med SMT. Vill man ha någon chans på laptopmarknaden måste man ha en sådan modell som kan konkurrera i TDP 15W och nedåt.

Deras officiella roadmap från FAD 2015. Samt slides från presentationen.

Det är främst bärbara processorer som säljs inom klientsegmentet, stationära datorer är ingen stor marknad längre så det går givetvis inte att ha samma strategi som 2004-2006.

På bärbara så är exempelvis FirePro-grafik ganska framtydande och finns på en hel del olika modeller, men där har du inte någon volym och inte heller Macbooks eller iMacs med diskret grafik är ju någon större volym. Konsumentsidan är mycket större där, spellaptops är ett växande segment men något att sätta emot Maxwell på bärbara har de inte. Bärbara är något de måste lyckas med oavsett om det gäller GPUer, deras egna chipset eller processorer. Alltså måste de ha en Zen-variant som presterar på runt 10W TDP för att få in nya processorer där. Ny generation av Excavator eller vad de planerar för 2016 är knappast något som platsar.

L440 (ThinkPad), EliteBook 745 etc börjar kring 650 dollar. I staterna får du ju produkter som Asus Zenbook UX305 för straxt under 700 dollar, plus att du får 100 dollar mail in rebate. Exakt vad HPs EliteBooks med A12-8800B kommer kosta vet vi inte, men de modellerna som har ett baspris kring 1000 dollar med Intel är ju i vilket fall bättre. Sen kostar såklart mobila arbetsstationer betydligt mer, ZBook 15 med 4-kärnors kostar från 1629 dollar exempelvis. ThinkPad W541 med quad-core börjar kring 1300-1400 dollar. Enklare företags-pcs har väl aldrig haft quad-cores i någon utsträckning, inte sedan Haswell iaf. De flesta körde troligen inte de snabbare quad-core CPUerna när de fanns som val, och valet att göra det kostade en del extra. Det är delvis Intels fel då det inte är samma sockel/pin-out på quad-cores som dual-cores längre. Priset för en quad-core företagsmaskin är densamma däremot, även om de bärbara quad-cores bara hittas i "workstation"-serierna nu. Nu måste du ha annat moderkort i maskinen om den ska stödja quad-cores, förut kunde kunden välja mellan dual och quad-core processor på samma system. Nu får du välja olika. De som behöver diskret grafik (eller compute) får quad-cores på köpet i princip, även om du fortfarande kan hitta Haswell-maskiner med dual-core och diskret grafik. Maskiner som Latitude E6540 gick förut att få med quad-core.

Permalänk
Medlem

@Yoshman: Tack för utförligt svar i vanlig ordning!

Visa signatur

GPU 2080Ti Moderkort ROG Crosshair VIII Formula x570
CPU 5900x Minne Corsair 32GB 3600Mhz Nätagg Corsair AX 1200i
Chassi Lian-Li PC-O7S
Skärm C49RG9x 120Hz Hårddisk Corsair MP600 Kylning husradiator, EK Blocks

Permalänk
Medlem

Enligt Arstechnica så har AMD de senaste 17 åren gått med totalt 8 miljarder dollar i förlust.
http://arstechnica.com/tech-policy/2015/10/amd-announces-quar...

Permalänk
Medlem

Tragiskt men inte oväntat.

Varför Fujitsu? vad har dom verkligen gjort om man kollar på stora skalan, dom bygger.

Som jag och många andra sagt/säger jag är inte förvånad,inget jag vill men många har hoppat AMD senaste 10 åren, tyvärr. Jag var en gedigen AMD hårdvaru ägare med tex Athlon XP, 64/X2 samt 9000/X1800XL/XT serien med ständiga "uppgraderingar" men då dom tydligen inte lär sig av sina misstag och vill att grafikkorten ska låta som en V8 med full gas samt för svag cpu kraft så vad ska man göra, antingen köper man i blindo, struntar i vad som sägs, eller så älskar man AMD o vill dom väl oavsett vad dom gör.

På gpu sidan är dom riktigt bra men når inte riktigt fram, deras problem är att dom satsar för lite på ström åtgången/värmeutvecklingen ungefär som Nvidia gjorde med tex GTX400/500 serien o vi vet hur mycket skit dom fick, vad hände jo dom satsa stenhårt på att få ner just det , se 600--> serien, AMD gjorde inte så.

Jag köpte ett nytt Asus 290X ROG år 2014 bara för att sponsra dom o inte bara Nvidia men då det lät som 2st törstiga kort och blev nästan lika varmt samt klockade skit så sålde jag kortet, prestandan var bra och så är det fortfarande men dom lär sig aldrig i tid vad den stora massan av kunderna vill ha.

Köpte även ett AMD system med FX 8320 år 2013 med tillbehör för sponsring igen bara för att, men jag märkte av skillnaden mellan I7 920 på 4GHz trots nyare system, så det såldes också, sen dess har jag iakttagit och testat med byggen men inte köpt något nytt från AMD själv, däremot beggat, har ett Phenom II system i vardagsrummet med ett R9 280 i men det hjälper inte AMD alls.

Sen har jag även rekat AMD system många många gånger pga pris/prestanda men har själv hållt mig ifrån dom senaste året helt o hållet (Nytt).

O deras jäkla vattenkylare på Fury X, vem kom på det, sparka människan omedelbart.

Deras beslut har satt dom i den sitsen dom sitter i nu.

Tragiskt men väntat.