Permalänk
Medlem

I5 6600k slö?

Jag har nyss uppgraderat min burk från en fx 8350 till nya I5 6600k med MSI krait gaming och DDR4 minnen.

Problemet är att jag tycker den took rushar upp till 100% ibland.

som Tex när jag kollar på en stream och spelar SC2 på sidan om så bara under uppstart av spelet så hänger sig datorn helt å prollen går på 100%. Efter typ ... 10-15 sec så lossnar det och det flyter på bra. när jag väl spelar så har jag inga problem alls utan det är när jag "laddar" något så hänger sig datorn typ. Vissa gånger när jag spelar ett game SC2 å ska ut i scorescreen så hänger sig burken helt och jag måste forceboota den. Händer även när jag laddar Civ BE.

Är i5an dålig på typ "multitasking" eller har jag bara nån skev bios inställning eller dåliga drivers?

Jag har letat redan på senaste drivers både till chipset, lan och allt som rör moderkortet iaf.

jag tycker iaf i över lag så ligger den på 80% i load när jag spelar, ovasett vad jag spelar för nått :S

Vist det vart en märkbar prestanda skillnad i spel när jag bytte men nu är det nästan omöjligt att göra 2 saker samtidigt.

OBS: Har 2 skärmar å kör med 2xGTX 580(drivers up to date)

Visa signatur

Moderkort MSI z170 krait gaming | CPU i5-6600k | CPU-Kylare Cooler Master V8 GTS CPU Kylare| Ram corsair vengence low 2400mhz 16gb| SSD Corsair SSD Force Series? F120, 120GB | GPU Gigabyte RX 56 vega gaming OC | PSU Fractal design 1000w newton | Chassi Fractal design R4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Splongen:

Jag har nyss uppgraderat min burk från en fx 8350 till nya I5 6600k med MSI krait gaming och DDR4 minnen.

Problemet är att jag tycker den took rushar upp till 100% ibland.

som Tex när jag kollar på en stream och spelar SC2 på sidan om så bara under uppstart av spelet så hänger sig datorn helt å prollen går på 100%. Efter typ ... 10-15 sec så lossnar det och det flyter på bra. när jag väl spelar så har jag inga problem alls utan det är när jag "laddar" något så hänger sig datorn typ. Vissa gånger när jag spelar ett game SC2 å ska ut i scorescreen så hänger sig burken helt och jag måste forceboota den. Händer även när jag laddar Civ BE.

Är i5an dålig på typ "multitasking" eller har jag bara nån skev bios inställning eller dåliga drivers?

Jag har letat redan på senaste drivers både till chipset, lan och allt som rör moderkortet iaf.

jag tycker iaf i över lag så ligger den på 80% i load när jag spelar, ovasett vad jag spelar för nått :S

Vist det vart en märkbar prestanda skillnad i spel när jag bytte men nu är det nästan omöjligt att göra 2 saker samtidigt.

OBS: Har 2 skärmar å kör med 2xGTX 580(drivers up to date)

Vilken webbläsare använder du?

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem

Din 6600K är ju hästlängder snabbare än din förra AMD.
Kanske drivrutiner som spökar eller liknande

Visa signatur

Star Citizen ❤

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

@Splongen: Gjorde du en ren installation efter bytet?

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Det där är inte normalt för någon modern processor.
Jag hade misstänkt hårddisk eller minnen före processorn.
Kör gedigen memtest och hårddisktest

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stoff3th3m4n:

Vilken webbläsare använder du?

Google chrome.

Skrivet av DavidtheDoom:

@Splongen: Gjorde du en ren installation efter bytet?

Alltid! Dock så gjorde jag en ren install på win 8 å sen uppdatera till win10 då jag har nyckel till win 8. Men installera inget till win 8.

Skrivet av Jaevel:

Det där är inte normalt för någon modern processor.
Jag hade misstänkt hårddisk eller minnen före processorn.
Kör gedigen memtest och hårddisktest

SSD ska det inte va nå fel på då jag haft den ett tag utan problem.
Har 16gb 2133 minnen. Men ska köra ett test där också när jag kommer hem.

Visa signatur

Moderkort MSI z170 krait gaming | CPU i5-6600k | CPU-Kylare Cooler Master V8 GTS CPU Kylare| Ram corsair vengence low 2400mhz 16gb| SSD Corsair SSD Force Series? F120, 120GB | GPU Gigabyte RX 56 vega gaming OC | PSU Fractal design 1000w newton | Chassi Fractal design R4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Splongen:

Google chrome.

Alltid! Dock så gjorde jag en ren install på win 8 å sen uppdatera till win10 då jag har nyckel till win 8. Men installera inget till win 8.

SSD ska det inte va nå fel på då jag haft den ett tag utan problem.
Har 16gb 2133 minnen. Men ska köra ett test där också när jag kommer hem.

Flash buggar rätt så rejält nuförtiden. Testa en annan webbläsare och se om det blir samma sak när du tittar på stream och spelar.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem

öhh, hade inte ens flash installerat, ja nu rullar det på bättre Men igen spelar SC2 och kollar på 1 stream å prollen ligger mellan 60-80% load. känns inte det lite högt? iaf för ett SC2 game där jag kör på LOW settings.

Men frysningarna är iaf borta, än så länge iaf

Visa signatur

Moderkort MSI z170 krait gaming | CPU i5-6600k | CPU-Kylare Cooler Master V8 GTS CPU Kylare| Ram corsair vengence low 2400mhz 16gb| SSD Corsair SSD Force Series? F120, 120GB | GPU Gigabyte RX 56 vega gaming OC | PSU Fractal design 1000w newton | Chassi Fractal design R4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Splongen:

öhh, hade inte ens flash installerat, ja nu rullar det på bättre Men igen spelar SC2 och kollar på 1 stream å prollen ligger mellan 60-80% load. känns inte det lite högt? iaf för ett SC2 game där jag kör på LOW settings.

Men frysningarna är iaf borta, än så länge iaf

Om du jämför med användningen av gamla processorn, så spelar du starcraft som kanske använder 2 kärnor, kan det vara 50% som används. Med 8350n var det endast 25%. 60-80% användning låter inte ovanligt med 4 kärnor.
Mer rum till annat eller mer prestanda till nuvarande vilket det har blivit.

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | RX 7900 XT

Permalänk
Testpilot
Skrivet av Splongen:

Men igen spelar SC2 och kollar på 1 stream å prollen ligger mellan 60-80% load. känns inte det lite högt? iaf för ett SC2 game där jag kör på LOW settings.

Tips; Använd INTE Windows "Aktivitetshanterare" för att se load på CPU. Den visar 100% usage för mig när jag spelar GTA5 och streamar, medan startar jag HW Monitor så visas det mellan 40-85% beroende på vilken kärna det handlar om (har datorn i sign, så en i7 4790k).

Samma med HDD/SSD mätaren, kan visa 100% usage medans den skriver typ 30mbp/s, och sedan typ 55% när den skriver i 120mbp/s.

Windows mätare är helt skev och verkar ju inte veta vad som är bak eller fram i Windows 10...

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < Katana | Leobog Hi75 | Basilisk Ultimate >

Permalänk

Prova att uppdatera din UEFI på moderkortet, eftersom de som följde med vid lanseringen var lite skakiga...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Splongen:

Alltid! Dock så gjorde jag en ren install på win 8 å sen uppdatera till win10 då jag har nyckel till win 8. Men installera inget till win 8.

Du menar att du gjorde en ren installation i Win 8 men du uppgraderade till 10 och behöll alla filer och sådant liksom gjorde en icke ren installation till 10?

Jag hade gjort en ren installation även till 10an om så vore.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vangen:

Du menar att du gjorde en ren installation i Win 8 men du uppgraderade till 10 och behöll alla filer och sådant liksom gjorde en icke ren installation till 10?

Jag hade gjort en ren installation även till 10an om så vore.

jag formatera och installera win8 ja .... men installera inget till det gick direkt in å uppdatera till win 10.

Visa signatur

Moderkort MSI z170 krait gaming | CPU i5-6600k | CPU-Kylare Cooler Master V8 GTS CPU Kylare| Ram corsair vengence low 2400mhz 16gb| SSD Corsair SSD Force Series? F120, 120GB | GPU Gigabyte RX 56 vega gaming OC | PSU Fractal design 1000w newton | Chassi Fractal design R4

Permalänk
Medlem
Skrivet av phoenixdisciple:

Tips; Använd INTE Windows "Aktivitetshanterare" för att se load på CPU. Den visar 100% usage för mig när jag spelar GTA5 och streamar, medan startar jag HW Monitor så visas det mellan 40-85% beroende på vilken kärna det handlar om (har datorn i sign, så en i7 4790k).

Samma med HDD/SSD mätaren, kan visa 100% usage medans den skriver typ 30mbp/s, och sedan typ 55% när den skriver i 120mbp/s.

Windows mätare är helt skev och verkar ju inte veta vad som är bak eller fram i Windows 10...

ahh juste den visa nå helt annat

Ser ut att funka som det ska nu iaf, inga problem än så länge efter jag bara installera flash haha "noob" ^^

Visa signatur

Moderkort MSI z170 krait gaming | CPU i5-6600k | CPU-Kylare Cooler Master V8 GTS CPU Kylare| Ram corsair vengence low 2400mhz 16gb| SSD Corsair SSD Force Series? F120, 120GB | GPU Gigabyte RX 56 vega gaming OC | PSU Fractal design 1000w newton | Chassi Fractal design R4

Permalänk
Medlem

Ingen som vet någon fungerande CPU gadget till windows 10?

Visa signatur

Moderkort MSI z170 krait gaming | CPU i5-6600k | CPU-Kylare Cooler Master V8 GTS CPU Kylare| Ram corsair vengence low 2400mhz 16gb| SSD Corsair SSD Force Series? F120, 120GB | GPU Gigabyte RX 56 vega gaming OC | PSU Fractal design 1000w newton | Chassi Fractal design R4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Splongen:

Ingen som vet någon fungerande CPU gadget till windows 10?

coretemp kan tracka temperatur och load och massa annat på alla kärnor.

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

coretemp kan tracka temperatur och load och massa annat på alla kärnor.

jo har testat det men funkar inte alls......

Visa signatur

Moderkort MSI z170 krait gaming | CPU i5-6600k | CPU-Kylare Cooler Master V8 GTS CPU Kylare| Ram corsair vengence low 2400mhz 16gb| SSD Corsair SSD Force Series? F120, 120GB | GPU Gigabyte RX 56 vega gaming OC | PSU Fractal design 1000w newton | Chassi Fractal design R4

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Splongen:

jo har testat det men funkar inte alls......

Använder själv denna gadgetsuppsättning i 10:an och den funkar.

http://8gadgetpack.net/

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jalle64:

Använder själv denna gadgetsuppsättning i 10:an och den funkar.

http://8gadgetpack.net/

Jo men får inte upp nå grader på den. Å coretemp hänger min dator så jag måste starta om den. Antar att det inte är kompatibelt med win 10.

Visa signatur

Moderkort MSI z170 krait gaming | CPU i5-6600k | CPU-Kylare Cooler Master V8 GTS CPU Kylare| Ram corsair vengence low 2400mhz 16gb| SSD Corsair SSD Force Series? F120, 120GB | GPU Gigabyte RX 56 vega gaming OC | PSU Fractal design 1000w newton | Chassi Fractal design R4

Permalänk
Medlem

testa hwmonitor

Permalänk
Medlem
Skrivet av Splongen:

ahh juste den visa nå helt annat

Ser ut att funka som det ska nu iaf, inga problem än så länge efter jag bara installera flash haha "noob" ^^

Vet inte om du nämnde på vilken sida du kollar på streams, men om du inte hade Flash installerat skulle väl det bara innebära att den körde HTML5 istället. Jag vet inte om det är långsammare än Flash, men det borde ändå inte orsaka sådana problem tycker jag.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X | 32 GB Corsair Vengeance 3200 MHz | ASUS TUF Geforce RTX 3080

Permalänk
Medlem
Skrivet av Splongen:

Jo men får inte upp nå grader på den. Å coretemp hänger min dator så jag måste starta om den. Antar att det inte är kompatibelt med win 10.

Testa med aida64. Gratis trail.

http://www.aida64.com/downloads

Permalänk
Medlem

Har en i5 6600k och har aldrig upplevt något konstigt. Kan spela CS GO, streama någon film över PLex samtidigt som jag har Crome öppen och har någon youtubefilm på . Inga lagg eller någonting.
Det jag tycker är trevligast är att från jag trycker på ON knappen till datorn har skrivbordet uppe tar det 20.22 sekunder Skitnice

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem
Skrivet av KingCobra:

Har en i5 6600k och har aldrig upplevt något konstigt. Kan spela CS GO, streama någon film över PLex samtidigt som jag har Crome öppen och har någon youtubefilm på . Inga lagg eller någonting.
Det jag tycker är trevligast är att från jag trycker på ON knappen till datorn har skrivbordet uppe tar det 20.22 sekunder Skitnice

Borde kunna trimma dom där 20 sek rätt bra, 20 sek är rätt lång tid om du har W8-10 installerat i UEFI med fastboot på

Permalänk
Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Jag hade laddat ned Windows 10 Ison och tagit ut nyckeln med Belarc Advisor (http://www.belarc.com/free_download.html) för att installera fräscht. Kan få alla möjliga fel när jag resettar den eller uppgraderar från tidigare windows så skulle råda dig att göra en ominstallation.

Visa signatur

PSU: Cooler Master V850 SFX Case: Lian Li O11 Mini
GPU:
RTX 4090 TUF OC CPU: Ryzen 5950x RAM: G.Skill 32GB Trident Z Neo Motherboard: Asus ROG Strix X570-i
Onkyo TX-RZ820 | Advance Paris X-A160 EVO | Dynavoice DF-8

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Splongen:

Jo men får inte upp nå grader på den. Å coretemp hänger min dator så jag måste starta om den. Antar att det inte är kompatibelt med win 10.

Har du testat CoreTemp RC 08?

http://www.mediafire.com/download/arrz0nzuf3n2mmq/CoreTemp08....

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)