Permalänk

i5 4690k temps

Hej!
Monterade precis in en ny CPU-kylare (Cooler Master Hyper 212 Evo).

Tänkte kolla tempsen så installerade RealTemp och fick dessa värden
(idle)

Installerade sedan Core Temp och fick dessa värden
(minvärdena är idle och maxvärderna efter att ha spelat CS GO 10min)

Jag är ingen expert på detta men är inte dessa temperaturer orimligt låga?
Kan man ens lita på dem?
Kan mina verkliga temperaturer vara jättemycket högre utan att jag vet om det?

Visa signatur

"I wan't to believe"

Permalänk
Medlem

Ser bra ut!

Visa signatur

Kom ihåg att ''Citera" mig ifall ni vill ha svar

Intel i5-4460 | GTX 760 | MSI B85M G43 | Crucial Ballistix 8GB | Intel 335 SSD

Permalänk
Medlem

Tycker det känns väldigt lågt ja, testa köra nåt som e tyngre för cpun.
Hur kallt har du i rummet förresten?

Visa signatur

i7 4790K @4,4Ghz/Thermalright Macho Rev.B/Asus Z97-C/2x8GB DDR3 G.Skill 2400Mhz/MSI GTX 970 Gaming OC/Crucial M4 128GB/Sandisk Ultra II 960GB/Samsung F3 500GB/Western Digital Green 2TB/EVGA G2 750W/Define S/HP Pavilion 23xi/Windows 7 Professional 64bit

Permalänk

Jag har 21 grader i rummet.
Nåt tips på nåt som är tyngre för cpun?
Vågar man liksom köra nåt dunder-stresstest det första man gör efter installation av ny CPU-kylare?

Visa signatur

"I wan't to believe"

Permalänk
Medlem

@Allemannen: Inget som är konstigt. När jag köpte ny kylare till min Phenom II X4 945 så hamnade mina idle-temps på rumstemperatur också. Har kvar samma kylare, men kör 4690k nu. Ligger ett par grader varmare.

Du fick väl väldigt bra kontakt mellan CPU och kylare. Perfekt applicering av kylpasta

Visa signatur

Antag en perfekt sfär i ett vakuum...

Permalänk

de är rimliga

Visa signatur

Intel Core i5 750 @ 3 Ghz | Asus P7P55D-E PRO | Powercolor HD 5850 | 4 Gb Corsair XMS3 1600 Mhz | Corsair HX 650W | FDD R2

Permalänk
Inofficiell ambassadör

CS är ju inget tungt spel alls så jag tycker inte det verkar konstigt alls.

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem

Du kan lungt testa aida64 stress test eller dyl, är ju bara att stänga av om temperaturerna drar iväg.

Visa signatur

i7 4790K @4,4Ghz/Thermalright Macho Rev.B/Asus Z97-C/2x8GB DDR3 G.Skill 2400Mhz/MSI GTX 970 Gaming OC/Crucial M4 128GB/Sandisk Ultra II 960GB/Samsung F3 500GB/Western Digital Green 2TB/EVGA G2 750W/Define S/HP Pavilion 23xi/Windows 7 Professional 64bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allemannen:

Jag har 21 grader i rummet.
Nåt tips på nåt som är tyngre för cpun?
Vågar man liksom köra nåt dunder-stresstest det första man gör efter installation av ny CPU-kylare?

Tjena!

Dina temps för idle är helt godkända. Låga temps i idle är det första tecknet på att man monterat kylaren rätt. Hade kylaren på något sätt varit felmonterad så hade du kanske haft 50 grader istället för 30. Däremot ska man alltid stresstesta en komponent om det så är efter byte av kylare eller kylpasta. Det är först när pastan blivit riktigt uppvärmd som den bränns in i kopparn på kylaren. Detta i sin tur resulterar i bättre värmeöverföring mellan komponent och kylare.

Prime95 är ju den vanligaste metoden för att stressa en cpu. Men på senare tid har jag läst att folk avråder från Prime95 då det använder tunga beräkningar som inte är normala för arkitekturen Ivy Bridge och uppåt. (Ta mig inte på varje ord, är lite osäker. Men något sådant handlade det om.) Därför rekommenderar jag Aida64 och deras tunga tester.

Notis: Genom att stressa en cpu får man även reda på vilken max-temp cpu'n har

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless