Stora ownCloud/Nextcloud-tråden

Permalänk
Medlem

@jocke92: Ingen aning, har som sagt aldrig gjort så. Jag har tagit den omständiga vägen om installerat om allting isället.

Visa signatur

Citera för svar

Stora Owncloud/Nextcloud-tråden: http://www.sweclockers.com/forum/122-server/1212245-officiell...
Jobb: Datacenter Manager
Grundare: https://www.hanssonit.se

Permalänk
Skrivet av jocke92:

Om det bara är saltet borde man kunna återställa lösenorden bara och generera ett med det nya saltet?

för det ska fungera, måste man komma in i admin panelen misstänker jag.. osäker om det går att återställa lösenord från terminal.. på något sätt går det att forcera, men då lär man nog få läsa in sig en hel del på hur hela password systemet fungerar...

jag kommer helt enkelt bara generera nytt admin lösen via reset php scripet som enoch85 länkade till.. låter som den smidigaste vägen, sedan genererar jag bara nya lösen till användarna så kommer det funka igen..

har grävt lite i nginx/php-fpm, det verkar funka för dom flesta, och kan ibland uppträda nån bug på 64bitars system.. php cli läser in extensions, medans php-fpm inte gör det.. eller den läser in delar av listan men mysqli och mcrypt lyckas den inte ladda enligt phpinfo().. (dom finns dock med i credits längst ner.. så delvis lär dom laddats..)

så gjorde det lätt för mig.. apache24 och kör via mod_php56..

har dock ett udda fel som stör mig som fan.. (som jag inte lyckades lösa därav testet med nginx o php-fpm)

när jag lägger in en alias config för att få en subdir /owncloud eller /phpmyadmin osv så om jag går till ip/phpmyadmin så hanteras inte sidan som phpscript utan ren html.. skriver jag /phpmyadmin/index.php eller /owncloud/index.php så funkar det som det ska..

har lagt till
AddType application/x-httpd-php .php
AddType application/x-httpd-php-source .phps

misstänker att det ska finnas någon form av handler vid redirections eller nått sånt i httpd.conf?

edit: och här är apache24 skumt som vanligt.. owncloud och phpmyadmin har två identiska configs, owncloud funkar att köra ip/owncloud och den fixar php att fatta att det är php och inte html.. och i phpmyadmin (enda skillnaden är ju mapparna) och alias.. så funkar det inte.. undra vart man ska börja leta..

nåja owncloud håller på att uppdatera till 8.1.3 från 8.0.4..
efter det blir det byta ut lite lösenord och se om allt funkar som det ska..

edit2: ja varför inte.. phpass i 3rd_party mappen finns inte i oc 8.1.x... såklart..

nåja får kolla på det ikväll/inatt..

edit3.. tyckte de va skumt att login promten tog sån tid, borde sagt till om felaktigt lösen.. visade sig att det troligen var pga någon form av indexering eller något mellan databas och filer osv som gjorde att det tog typ 10min att logga in första gången, efter det funkar det som vanligt, så salt värdet i konfigen verkar obetydlig.. för jag lämnade den blank istället för ifylld och det funkade fina fisken..

Permalänk
Medlem

@EvilCrackMonkey: Skönt att det löste sig för dig, och tack för att du delar med dig.

Visa signatur

Citera för svar

Stora Owncloud/Nextcloud-tråden: http://www.sweclockers.com/forum/122-server/1212245-officiell...
Jobb: Datacenter Manager
Grundare: https://www.hanssonit.se

Permalänk
Medlem
Skrivet av enoch85:

@trexake: Utan att veta hur du har satt upp din ownCloud skulle jag säga att det är något fel på din inställning i nginx. Detta baserar jag på att det fungerar för andra, och att det inte rapporterats liknande buggar i iOS appen.

Förmodligen är det servern, då du fick "It is not possible to connect to the server at this time".

Rapportera problemet på GitHub så att utvecklarna kan kolla på det.

Det löste sig. När jag angav mina uppgifter klickade jag på att jag accepterade SSL certet fastän det inte var trusted. Av någon anledning gick det inte igenom. Fick lägga in det på mobilen igen.

Permalänk
Medlem

Då man går i tankarna: skulle ni säga att syncthing.net är en alternativ lösning till Owncloud, eller är det två helt skilda sätt (tekniskt och redundansmässigt) att göra backuper på?

Permalänk
Medlem

@enoch85
Tänkte slänga ihop en gammal PC för Owncloud och ställa på jobbet (då jag har fått IP och plats för det). Undrar lite smått bara.

-Bör jag sätta hela serven bakom en router/brandvägg och ev port forwarding eller vill den och bör den ha IP direkt ut?

-Jag tänkte slänga in 2 eller fler diskar i RAID 1/10/5 eller liknande, mest för att det är äldre delar och jag vill helst slippa nertid om nu något rasar efter 1 vecka. Helst vill jag konfigurera programmet själv, men jag kan testa VMen till att börja så jag tar det steg för steg. Dock undrar jag, kan jag köra linux mjukvaru RAID lösning, eller måste jag köra hårdvaru-RAID? (Kanske helt beror på OSet? Tänkte Ubuntu eftersom det är det jag har lekt lite med)

-Om man kör VMen, är där några begränsningar på hårdvaran? Tex min 512MB RAM har jag förstått, men kan mjukvaran ta nytta av om jag trycker in tex 4GB, eller är det strunt samma över 512MB? Behöver jag ändra något då?

-Samma med disken i färdiga VM:et, den hade 20GB utrymme från grunden. Blir det någon negativ prestanda i att utöka den vs att installera det själv och ställa in det manuellt? Kan man om man ställer in det själv peka just lagringen på en disk/partition och ha systemet på ett annat? (förstår att VMen inte ser skillnaden).

-Har mjukvaran nytta av många kärnor eller är det få trådar och den vill hellre ha stark dual core vs svag 4 core? Blir det skillnad i VMen ens, eller är det bara nativ install?

Jag är ganska noob på Linux, lär mig, men det går långsamt då gamla Windows vanor sitter i sedan 20 år tillbaka. Så jag hoppas du har överseende om jag ställer "dumma" frågor som borde vara självklara eller uppenbara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av random1234:

Då man går i tankarna: skulle ni säga att syncthing.net är en alternativ lösning till Owncloud, eller är det två helt skilda sätt (tekniskt och redundansmässigt) att göra backuper på?

Owncloud är inte en backup-tjänst utan snarare något åt Dropbox-hållet.

Visa signatur

RIPE LIR

Permalänk
Medlem

Med utgångspunkt att jag helt enkelt kan ha kallat det fel, vad är tekniskt sett skillnaden mellan de två tjänsterna, på vilket sätt fungerar de olika?

Skrivet av tomle:

Owncloud är inte en backup-tjänst utan snarare något åt Dropbox-hållet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av random1234:

Då man går i tankarna: skulle ni säga att syncthing.net är en alternativ lösning till Owncloud, eller är det två helt skilda sätt (tekniskt och redundansmässigt) att göra backuper på?

Känner inte till synthing. Jag förespråkar ownCloud utav många anledningar. Läs i tråden och på min sida i signaturen.

Skrivet av Paddanx:

@enoch85
Tänkte slänga ihop en gammal PC för Owncloud och ställa på jobbet (då jag har fått IP och plats för det). Undrar lite smått bara.

-Bör jag sätta hela serven bakom en router/brandvägg och ev port forwarding eller vill den och bör den ha IP direkt ut?

-Jag tänkte slänga in 2 eller fler diskar i RAID 1/10/5 eller liknande, mest för att det är äldre delar och jag vill helst slippa nertid om nu något rasar efter 1 vecka. Helst vill jag konfigurera programmet själv, men jag kan testa VMen till att börja så jag tar det steg för steg. Dock undrar jag, kan jag köra linux mjukvaru RAID lösning, eller måste jag köra hårdvaru-RAID? (Kanske helt beror på OSet? Tänkte Ubuntu eftersom det är det jag har lekt lite med)

-Om man kör VMen, är där några begränsningar på hårdvaran? Tex min 512MB RAM har jag förstått, men kan mjukvaran ta nytta av om jag trycker in tex 4GB, eller är det strunt samma över 512MB? Behöver jag ändra något då?

-Samma med disken i färdiga VM:et, den hade 20GB utrymme från grunden. Blir det någon negativ prestanda i att utöka den vs att installera det själv och ställa in det manuellt? Kan man om man ställer in det själv peka just lagringen på en disk/partition och ha systemet på ett annat? (förstår att VMen inte ser skillnaden).

-Har mjukvaran nytta av många kärnor eller är det få trådar och den vill hellre ha stark dual core vs svag 4 core? Blir det skillnad i VMen ens, eller är det bara nativ install?

Jag är ganska noob på Linux, lär mig, men det går långsamt då gamla Windows vanor sitter i sedan 20 år tillbaka. Så jag hoppas du har överseende om jag ställer "dumma" frågor som borde vara självklara eller uppenbara.

Lite snabba svar på dina frågor:

Q: Bör jag sätta hela serven bakom en router/brandvägg och ev port forwarding eller vill den och bör den ha IP direkt ut?

A: Ja, det är rekommendationen. Rätt ut på nätet blir rätt så risky business.

Q: Jag tänkte slänga in 2 eller fler diskar i RAID 1/10/5 eller liknande, mest för att det är äldre delar och jag vill helst slippa nertid om nu något rasar efter 1 vecka. Helst vill jag konfigurera programmet själv, men jag kan testa VMen till att börja så jag tar det steg för steg. Dock undrar jag, kan jag köra linux mjukvaru RAID lösning, eller måste jag köra hårdvaru-RAID? (Kanske helt beror på OSet? Tänkte Ubuntu eftersom det är det jag har lekt lite med)

A: RAID 10 är väl alltid att föredra, men fråga dig själv om du behöver det. Jag kör RAID1 med en extern backup. Funkar bra det med. Finns info på min sida. Sök efter QNAP.

Sen är Linux RAID inte det lättaste. Tog mig en hel dag! Hårdvaru-RAID är absolut att rekomendera. I mitt nästa bygge blir det raidkort, utan tvekan. Hotswap är också något att titta på.

Q: Om man kör VMen, är där några begränsningar på hårdvaran? Tex min 512MB RAM har jag förstått, men kan mjukvaran ta nytta av om jag trycker in tex 4GB, eller är det strunt samma över 512MB? Behöver jag ändra något då?

A: VMware är bra på det sättet att du kan bestämma helt själv. Har du 16GB RAM så ange det i VMen. Har du 2GB så ange det i settings.

Q: Samma med disken i färdiga VM:et, den hade 20GB utrymme från grunden. Blir det någon negativ prestanda i att utöka den vs att installera det själv och ställa in det manuellt? Kan man om man ställer in det själv peka just lagringen på en disk/partition och ha systemet på ett annat? (förstår att VMen inte ser skillnaden).

A: Förstår inte frågan riktigt? Hur menar du?

Q: Har mjukvaran nytta av många kärnor eller är det få trådar och den vill hellre ha stark dual core vs svag 4 core? Blir det skillnad i VMen ens, eller är det bara nativ install?

A: Fler kärnor = Bättre. Ubuntu utnyttjar detta, så svar ja.

Skrivet av tomle:

Owncloud är inte en backup-tjänst utan snarare något åt Dropbox-hållet.

Lite nyfiken, vad är backup för dig? Man skulle kunna använda ownCloud som backup då är ett helt skilt system.

Visa signatur

Citera för svar

Stora Owncloud/Nextcloud-tråden: http://www.sweclockers.com/forum/122-server/1212245-officiell...
Jobb: Datacenter Manager
Grundare: https://www.hanssonit.se

Permalänk
Medlem
Skrivet av enoch85:

Känner inte till synthing. Jag förespråkar ownCloud utav många anledningar. Läs i tråden och på min sida i signaturen.

Lite snabba svar på dina frågor:

Q: Bör jag sätta hela serven bakom en router/brandvägg och ev port forwarding eller vill den och bör den ha IP direkt ut?

A: Ja, det är rekommendationen. Rätt ut på nätet blir rätt så risky business.

Q: Jag tänkte slänga in 2 eller fler diskar i RAID 1/10/5 eller liknande, mest för att det är äldre delar och jag vill helst slippa nertid om nu något rasar efter 1 vecka. Helst vill jag konfigurera programmet själv, men jag kan testa VMen till att börja så jag tar det steg för steg. Dock undrar jag, kan jag köra linux mjukvaru RAID lösning, eller måste jag köra hårdvaru-RAID? (Kanske helt beror på OSet? Tänkte Ubuntu eftersom det är det jag har lekt lite med)

A: RAID 10 är väl alltid att föredra, men fråga dig själv om du behöver det. Jag kör RAID1 med en extern backup. Funkar bra det med. Finns info på min sida. Sök efter QNAP.

Sen är Linux RAID inte det lättaste. Tog mig en hel dag! Hårdvaru-RAID är absolut att rekomendera. I mitt nästa bygge blir det raidkort, utan tvekan. Hotswap är också något att titta på.

Tvärt om - om du kör hårdvaru-RAID och ditt RAID-kort rasar så behöver du antagligen få tag på ett nytt för att kunna få ut ditt data igen. Med Linux mdadm/LVM så behöver du bara sätta i diskarna i en ny burk så kommer du åt datat. Sen kan man konfigurera RAID i Linux redan vid installationen, väldigt enkelt!

Skrivet av enoch85:

Q: Om man kör VMen, är där några begränsningar på hårdvaran? Tex min 512MB RAM har jag förstått, men kan mjukvaran ta nytta av om jag trycker in tex 4GB, eller är det strunt samma över 512MB? Behöver jag ändra något då?

A: VMware är bra på det sättet att du kan bestämma helt själv. Har du 16GB RAM så ange det i VMen. Har du 2GB så ange det i settings.

Q: Samma med disken i färdiga VM:et, den hade 20GB utrymme från grunden. Blir det någon negativ prestanda i att utöka den vs att installera det själv och ställa in det manuellt? Kan man om man ställer in det själv peka just lagringen på en disk/partition och ha systemet på ett annat? (förstår att VMen inte ser skillnaden).

A: Förstår inte frågan riktigt? Hur menar du?

Q: Har mjukvaran nytta av många kärnor eller är det få trådar och den vill hellre ha stark dual core vs svag 4 core? Blir det skillnad i VMen ens, eller är det bara nativ install?

A: Fler kärnor = Bättre. Ubuntu utnyttjar detta, så svar ja.

@Paddanx: Om det är det enda du ska köra på den gamla PCn, varför ens köra med VMware? Det är inte såå svårt att installera Linux och Owncloud på det. Det är klart att om du vill undvika att installera owncloud själv så kan du ju köra på VM men om du då ska utöka disken så blir det naturligtvis en del pill med gparted eller LVM.

Skrivet av enoch85:

Lite nyfiken, vad är backup för dig? Man skulle kunna använda ownCloud som backup då är ett helt skilt system.

Om jag skriver över en fil eller tar bort den i min ownCloud så försvinner den även på servern. Det är inte backup för mig. Sen så kan man naturligtvis välja att inte synka vissa mappar men det är ju inte riktigt det som är tanken med ownCloud.

Visa signatur

RIPE LIR

Permalänk
Medlem
Skrivet av tomle:

Om jag skriver över en fil eller tar bort den i min ownCloud så försvinner den även på servern. Det är inte backup för mig. Sen så kan man naturligtvis välja att inte synka vissa mappar men det är ju inte riktigt det som är tanken med ownCloud.

Dom begränsningarna gäller ett backupsystem också om vi inte begränsar oss till oldschool backup per dag till tape men då kan du istället tappa hela dagar.

Owncloud har versioning och trashhantering men visst det är inte optimerat för backup i grundläget då båda städar vid slut på disk medans ett backupssystem vägrar backupen istället. sen vilket som är bäst är upp till var och än att bedöma.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tomle:

Tvärt om - om du kör hårdvaru-RAID och ditt RAID-kort rasar så behöver du antagligen få tag på ett nytt för att kunna få ut ditt data igen. Med Linux mdadm/LVM så behöver du bara sätta i diskarna i en ny burk så kommer du åt datat. Sen kan man konfigurera RAID i Linux redan vid installationen, väldigt enkelt!

Därför kör man en extern backup till t.ex. en QNAP med ett cronjob och script som backar upp typ var 3:dje timme eller liknande som jag nämnde.

Skrivet av tomle:

Om det är det enda du ska köra på den gamla PCn, varför ens köra med VMware? Det är inte såå svårt att installera Linux och Owncloud på det. Det är klart att om du vill undvika att installera owncloud själv så kan du ju köra på VM men om du då ska utöka disken så blir det naturligtvis en del pill med gparted eller LVM.

VMware är ju bra om man vill köra Windows som host och använda datorn till mer än bara server.

I Windows så behöver man ju inte mecka med manuell RAID i Linux heller, utan kan enkelt använda sig utav Windows Diskhanterare, det är så min config ser ut idag. Däremot har jag satt upp RAID på Linux också på andra servrar. Enkelt för den vana användaren, men inte för den som aldrig gjort det förut. Och med tanke på hans "noob" statement på Linux så är väl det att rekommendera.

Skrivet av tomle:

Om jag skriver över en fil eller tar bort den i min ownCloud så försvinner den även på servern. Det är inte backup för mig. Sen så kan man naturligtvis välja att inte synka vissa mappar men det är ju inte riktigt det som är tanken med ownCloud.

Raderar du en fil från systemet, så kan jag förstå hur du menar. Däremot har ownCloud en inbyggd papperskorg där allt hamnar innan det försvinner. Du kan även ställa in hur länge saker ska sparas innan det raderas helt.

Dock används inte ownCloud i backend, utan det är frontend man hanterar filer i, och där finns papperskorgen. Så nja, ownCloud skulle kunna agera backup enligt min mening. Jag menar, tar du bort en fil från din backup så gäller samma princip - så en backup är aldrig en backup om man ska tänka som dig.

Visa signatur

Citera för svar

Stora Owncloud/Nextcloud-tråden: http://www.sweclockers.com/forum/122-server/1212245-officiell...
Jobb: Datacenter Manager
Grundare: https://www.hanssonit.se

Permalänk
Avstängd

Själv installerade jag, med viss hjälp, Ubuntu Server med Owncloud, på en fysisk dator som står i garderoben. Valde även Ubuntu Desktop i installationen. Mitt tänk från början om hur jag skulle använda serven var helt rätt.

* Flytta alla mekaniska 3.5 tums brummande diskar till serven och slå ihop dem i en LVM.
* Ha Owncloud på den för synk till nätverkets datorer.
* Köra in inte ofta spelade spel som inte får plats på min Windows SSD-pool och fungera att köra till Windows (Fungerade inte bra Windows till Windows men utmärkt från Linux till Windows).
* Ha Serven som en enorm lagringsdisk.

Nu är Owncloud data på en särskild disk ifall någon av LVM-diskarna skulle havrera men egentligen skulle det kunna ligga där för går LVM poolen sönder haf jag ju ändå Owncloud kopior synkade till andra datorer.

Permalänk
Medlem

Följt guiden på https://www.en0ch.se/installation/

Men vid steg 25 får jag bara

Not Found

The requested URL /OWNCLOUD was not found on this server.

Apache/2.4.7 (Ubuntu) Server at 192.168.1.XXX Port 80

EDIT

10/10 efterbliven är jag

192.168.1.XXX/owncloud fungerade utmärkt.

Jag har seriöst spenderat 45min på detta.

Visa signatur

Every mammal on this planet instinctively develops a natural equilibrium with the surrounding environment; but you humans do not. Instead you multiply, and multiply, until every resource is consumed.
There is another organism on this planet that follows the same pattern... a virus.
CITERA CITERA CITERA

Permalänk
Medlem

@mini-ryttge: Haha, dagens skratt. Tack för detta.

Minns tillbaka hur jag själv suttit med grejer i flera timmar, och det har visat sig vara lika enkelt "fel" som ditt. Man kan bli gråhårig för mindre.

Visa signatur

Citera för svar

Stora Owncloud/Nextcloud-tråden: http://www.sweclockers.com/forum/122-server/1212245-officiell...
Jobb: Datacenter Manager
Grundare: https://www.hanssonit.se

Permalänk
Medlem
Skrivet av enoch85:

Väldigt intressant! Svårt att svara på om det är bra förens dem har släppt det. Skulle ju komma "Mid-2015" enligt webbsidan.

Publik beta tredje december

https://letsencrypt.org/2015/11/12/public-beta-timing.html

Permalänk
Skrivet av enoch85:

@mini-ryttge: Haha, dagens skratt. Tack för detta.

Minns tillbaka hur jag själv suttit med grejer i flera timmar, och det har visat sig vara lika enkelt "fel" som ditt. Man kan bli gråhårig för mindre.

påstår man att det aldrig har hänt, lever man i förnekelse..

nu blir det upgrade 8.1.3 till 8.2.0..

efter vad jag läst på nätet så räknar jag med några gråa hår innan det är klart...

Permalänk
Medlem

@EvilCrackMonkey: Nja, så svårt är det inte. Kan rekomdera dessa inlägg:

Det är nya repositories, och snabbare cache som jobbar bättre med 8.2 och det nya file locking systemet.

Visa signatur

Citera för svar

Stora Owncloud/Nextcloud-tråden: http://www.sweclockers.com/forum/122-server/1212245-officiell...
Jobb: Datacenter Manager
Grundare: https://www.hanssonit.se

Permalänk
Skrivet av enoch85:

@EvilCrackMonkey: Nja, så svårt är det inte. Kan rekomdera dessa inlägg:

Det är nya repositories, och snabbare cache som jobbar bättre med 8.2 och det nya file locking systemet.

jupp redis har jag redan fixat. tog ett tag innan jag fattade att dom hade gjort om allt, trodde faktiskt jag hade 8.2.0 i databasen tills jag insåg att jag saknade oc_files_lock eller vad tabellen i databasen hette.. det löste sig dock igårkväll under natten gick första vändan med occ upgrade..

efter det app:enable files

och uppdatera igen innan jag kunde fortsätta enabla appar..

det som är kvar nu är login problem (reloadar bara login skärmen) men det verkar vara en timeout av något slag med tanke på nginx loggarna för owncloud säger att clienten kopplat ifrån pga timeout.

edit:

bytte ut config filen från den gamla och kastade in den ifrån admin manualen till 8.2, verkar ha tillkommit åt minstonde en location i nginx configen från min gamla config för 8.1.3.

nu funkar login igen. men framen där alla filer är är helt vit.. nåja provar väl köra en occ files:scan --all och ser vad som händer...

pang memory limit 128M.. men i .user.ini är den satt till 512M...

hittade till slut under resource limits i php.ini ett ställe där memory_limit var 128M ändrade till 1024M får vi hoppas att den klarar av att tugga igenom allt..

edit: målade in mig in mig i ett hörn till slut.. körde backup på databas och alla filer, gjorde ett nytt zfs dataset och installerade om owncloud på..funkade endå inte.. nginx bara vägrade visa files appen korrekt..

tog bort nginx och php-fpm och körde apache istället.. surt för nginx är så mycket mindre resurskrävande men orkar inte bråka med det längre nu..

kastar in apache och fixar en vhost conf lite snabbt, och allt bara funkar...

får väl när tiden och orken finns någon gång sätta ihop en testmiljö med nginx och php-fpm så man inte håller på och trollar runt med "prod" miljön som bara ska funka..

Permalänk
Medlem
Skrivet av enoch85:

@Android98Geek: Enklaste är att installera med pakethanteraren. Annars så finns det en update app inne i ownCloud GUI som sköter uppdateringen åt dig. Sök i App Store om du inte hittar den. Ska finnas under admin tror jag annars. Jag använder den inte själv.

Jag hittade en väldigt bra video i en utav länkarna du skickade, kollade på den igår. Vet inte om det är med pakethanterare eller inte, men i vilket fall så är ownClouds egna funktion det absolut lättaste.

https://doc.owncloud.org/server/8.0/admin_manual/maintenance/...

Hej igen!

När jag ska uppdatera via gui i owncloud, får jag bara write permission error.
Webservern verkar inte ha permission till någon fil i hela owncloud mappen. Provade lösa detta med chown -r root ./owncloud som du tidigare föreslog. Då tappade servern alla permissions och slutade fungera. Löste det med att ändra till www användaren igen. Problemet kvarstår, vad ska jag ändra för att ge webservern åtkomst till owncloud mappen? Jag använder lighttpd som webserver.

Mvh Jonathan

Permalänk
Medlem

@SaltyLiquorice: Här har du info om hur du gör: https://doc.owncloud.org/server/7.0/admin_manual/installation...

Du kan även ladda ner detta script som bygger på guiden ovan. Kör det sedan med sudo bash /sökväg-till-script.sh

Visa signatur

Citera för svar

Stora Owncloud/Nextcloud-tråden: http://www.sweclockers.com/forum/122-server/1212245-officiell...
Jobb: Datacenter Manager
Grundare: https://www.hanssonit.se

Permalänk
Medlem

Vad kör ni för backup strategier?

Jag kör owncloud och mysql i freebsd jails. Har clonat dessa och köra de på en annan server (genom detta kan jag snabbt få upp allting igen). Alla filer backupar jag med hjälp av zfs send & zfs receive. Då kan jag enkelt göra inkrementella uppdateringar.

Har inte konfigurerat mysql backup ännu, bara skickat över den senaste dumpen. Hur gör ni med mysql?

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Citera för svar

Stora Owncloud/Nextcloud-tråden: http://www.sweclockers.com/forum/122-server/1212245-officiell...
Jobb: Datacenter Manager
Grundare: https://www.hanssonit.se

Permalänk
Medlem

Okej, inte riktigt det jag är ute efter. Min strategi är alltså att jag på en annan server har en klon uppe i princip. Funderar dock på hur databasen ska klonas. Ska kolla runt lite om inkrementella uppdateringar för MySQL.

Permalänk
Medlem

@trexake: Sorry, såg nu att jag länkat lite fel. Här är det script jag använder. Det det sköter både MySQL och Datan.

Visa signatur

Citera för svar

Stora Owncloud/Nextcloud-tråden: http://www.sweclockers.com/forum/122-server/1212245-officiell...
Jobb: Datacenter Manager
Grundare: https://www.hanssonit.se

Permalänk
Medlem
Skrivet av enoch85:

Hej, har problem med att få memcache att fungera.

Har följt guiden på https://www.en0ch.se/how-to-configure-redis-cache-in-ubuntu-1...

men när jag lägger till

'memcache.local' => '\\OC\\Memcache\\Redis', 'filelocking.enabled' => 'true', 'memcache.distributed' => '\\OC\\Memcache\\Redis', 'memcache.locking' => '\\OC\\Memcache\\Redis', 'redis' => array ( 'host' => 'localhost', 'port' => 6379, 'timeout' => 0, 'dbindex' => 0, ),

så får jag 500 internal server error.

Full config

<?php $CONFIG = array ( 'instanceid' => 'oc1m6chotptg', 'passwordsalt' => 'xxx', 'secret' => 'xxxx', 'trusted_domains' => array ( 0 => '192.168.1.xxx', ), 'datadirectory' => '/var/www/owncloud/data', 'overwrite.cli.url' => 'http://192.168.1.xxx/owncloud', 'dbtype' => 'mysql', 'version' => '8.2.1.4', 'dbname' => 'owncloud', 'dbhost' => 'localhost', 'dbtableprefix' => 'oc_', 'dbuser' => 'xxx', 'dbpassword' => 'xxx', 'logtimezone' => 'UTC', 'installed' => true, ), 'memcache.local' => '\\OC\\Memcache\\Redis', 'filelocking.enabled' => 'true', 'memcache.distributed' => '\\OC\\Memcache\\Redis', 'memcache.locking' => '\\OC\\Memcache\\Redis', 'redis' => array ( 'host' => 'localhost', 'port' => 6379, 'timeout' => 0, 'dbindex' => 0, );

Visa signatur

Every mammal on this planet instinctively develops a natural equilibrium with the surrounding environment; but you humans do not. Instead you multiply, and multiply, until every resource is consumed.
There is another organism on this planet that follows the same pattern... a virus.
CITERA CITERA CITERA

Permalänk
Medlem

Det ser ut som att du saknar en parentes längst ner. Om du inte ser direkt var det är för PHP fel kan du kolla i loggen för din webserver. Där kommer det förmodligen stå någonting om syntax error.

Permalänk
Medlem

@mini-ryttge: Är du säker på att du satt rätt port och path under installationen? Allt är default. Följer du guiden till punkt och pricka så ska den funka. Det står en del i kommentarerna också.

Vilket system sitter du på?

Visa signatur

Citera för svar

Stora Owncloud/Nextcloud-tråden: http://www.sweclockers.com/forum/122-server/1212245-officiell...
Jobb: Datacenter Manager
Grundare: https://www.hanssonit.se

Permalänk
Medlem
Skrivet av trexake:

Det ser ut som att du saknar en parentes längst ner. Om du inte ser direkt var det är för PHP fel kan du kolla i loggen för din webserver. Där kommer det förmodligen stå någonting om syntax error.

@mini-ryttge Såg detta nu också och det stämmer. Jag kört med socket och inte port, men lägg märke till ), i slutet.
https://en0ch.se/index.php/s/5c33dJuZWz2f2jV

Visa signatur

Citera för svar

Stora Owncloud/Nextcloud-tråden: http://www.sweclockers.com/forum/122-server/1212245-officiell...
Jobb: Datacenter Manager
Grundare: https://www.hanssonit.se

Permalänk
Medlem

@enoch85:

Har testat din Owncloud VM, har inte mycket lagrat på den än, men forsökt bara ladda upp några kort, men tycker det går förvånande segt för den i galleri appen, är det för att jag körer den på för dålig HW, har gett den 2GB RAM, och 4 kärnor på min router(Intel C2558) som köras helt å hållet på SSD med ESXI 6, blir det någon skillnad om jag flytter det över till min filserver, spec i signatur?

Visa signatur

Main: Acer X32FP Fortress II Ryzen 5900X ROG Strix B550-F Wifi II RTX 3080 Ducky Shine 6 SH HD650 O2 amp + DAC Audioengine 2+ Samsung 970 Evo Plus 1TB + Kingston FURY Renegade 2TB
Server: Lian Li PC-V354B X11SCH Xeon E-2176G 64GB ECC RAM LSI 9207-8i
Media: Sony KD-65XF9005 Sony HT-ZF9 nVidia Shield TV pro 2019
nVidia Shield TV pro 2015 SSD Yamaha HS-5