Automatiskt detektera strömavbrott i sommarstugan

Permalänk
Medlem

Automatiskt detektera strömavbrott i sommarstugan

Hej,

Är totalt novis när det kommer till nätverk, python, unix så tar tacksamt emot tips på hur jag kan lösa övervakning av strömförsörjning i sommarstugan, mer konkret att automatiskt detektera om det blir strömavbrott i sommarstugan.

För att spela upp film har jag en windows-maskin i sommarstugan uppkopplad med en 4G-router (ingen batteridrift). Duckdns används för att hantera dynamisk IP-allokering.

I året-runt-huset har jag en annan windows-maskin (också för att spela upp film) uppkopplad med fast IP via fiber.

Det jag undrar är om det finns något enkelt sätt att den ena maskinen skickar heartbeats till den andra och vid avsaknad av heartbeats under någon timme så skickas mail till mig att något är fel.

Har googlat men hittar bara avancerade företagslösningar. Jag är ute efter något som är gratis/open source och som inte kräver mer hårdvara än den jag har (dvs de uppkopplade windows-maskinerna), är inte kapabel att hantera python, unix eller liknande så krävs det får jag stryka projektet...

Permalänk
Medlem

Oklart om jag förstår vad du faktiskt är ute efter, att bara få en pling om strömavbrott... räcker det?
http://www.kjell.com/se/sortiment/hus-halsa-fritid/larm-saker...

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Medlem

Vill du veta när strömmen går eller när datorn tappar access mot nätet?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurk:

Oklart om jag förstår vad du faktiskt är ute efter, att bara få en pling om strömavbrott... räcker det?
http://www.kjell.com/se/sortiment/hus-halsa-fritid/larm-saker...

Ja, "pling vid strömavbrott" är det jag är ute efter. Produkten du länkar till ser ut att kräva telefon (finns ej i mitt fall) och har inte batteridrift. Ett komplett larm med GSM-modul och batteribackup drar iväg i pris...

Permalänk
Medlem
Skrivet av dahlgren:

Vill du veta när strömmen går eller när datorn tappar access mot nätet?

Skickades från m.sweclockers.com

Strömavbrott, den här produkten skulle lösa problemet:
http://www.kjell.com/se/sortiment/hus-halsa-fritid/larm-saker...

Skulle helst slippa skaffa mer hårdvara med tanke att det borde gå att lösa med befintlig setup...

Permalänk
Medlem

Har du alltså tänkt att ha saker igång hela tiden i sommarstugan på nätverket?

Du kan ju ha larm på om du tappar förbindelse/övervakning - men det är kanske inte strömavbrott enbart som det larmar på då. Ska du ha specifikt på just strömavbrott så är väl kanske en budget-UPS och en länk till servern, som då omeldebart skickar larm vid strömfel - att föredra. Det är inte många kronor och du utnyttjar servern du har på plats samt faktiskt skyddar grejerna lite mot åska och annat hemskt. Törs påstå att dom allra flesta UPS:er har den funktionen och windows server har ju det som en tjänst.

Om det räcker med enkel nätverksövervakning så finns det ett enormt utbud på sådant, förslagsvis IPHost Network Monitor eller enklare. http://iphostmonitor.com/

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Medlem
Skrivet av samax901:

Ja, "pling vid strömavbrott" är det jag är ute efter. Produkten du länkar till ser ut att kräva telefon (finns ej i mitt fall) och har inte batteridrift. Ett komplett larm med GSM-modul och batteribackup drar iväg i pris...

Ifall du bara vill ha ett mail när du inte har fått en svar efter (tidsinterval) så kan jag skriva ihop ett enkelt program som du kan köra på nån minut

(Gratis såklart)

Visa signatur

2600k @ STOCK <|> GTX 970 Omega!<|> Nån samsung 500gb ssd <|> 16 GB Kingston Hyper X <|> BenQ XL2420t
"Det finns inget skrot, bara gamla delar som kan användas på nya sätt" - Mulle Meck

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurk:

Har du alltså tänkt att ha saker igång hela tiden i sommarstugan på nätverket?

Du kan ju ha larm på om du tappar förbindelse/övervakning - men det är kanske inte strömavbrott enbart som det larmar på då. Ska du ha specifikt på just strömavbrott så är väl kanske en budget-UPS och en länk till servern, som då omeldebart skickar larm vid strömfel - att föredra. Det är inte många kronor och du utnyttjar servern du har på plats samt faktiskt skyddar grejerna lite mot åska och annat hemskt. Törs påstå att dom allra flesta UPS:er har den funktionen och windows server har ju det som en tjänst.

Om det räcker med enkel nätverksövervakning så finns det ett enormt utbud på sådant, förslagsvis IPHost Network Monitor eller enklare. http://iphostmonitor.com/

Det jag främst är ute efter är att få en varning om det är strömavbrott så att huset inte värms. Strömavbrott medför ju tappad förbindelse så nätverksövervakning funkar därmed också (enstaka "falsklarm" då enbart uppkopplingen strular, men inte elförsörjning, är inget problem).

Jag har testat det program du länkade till och har faktiskt lyckats få till övervakning som ser ut att funka, tack!!!

Programmet är dock rejäl overkill då jag knappt kan navigera genom alla alternativ. Har du tips på något väldigt enkelt som är lättare att överblicka?

Jag använde "basic connectivity" -> "Check whether the host accepts connection on the specified TCP port number" i kombination med alert via mail.

Permalänk
Medlem
Skrivet av elklazor:

Ifall du bara vill ha ett mail när du inte har fått en svar efter (tidsinterval) så kan jag skriva ihop ett enkelt program som du kan köra på nån minut

(Gratis såklart)

Tack för erbjudandet, hoppas på färdiga alternativ. Gurk tipsade om ett som jag fick att funka men hoppas på enklare alternativ...

Permalänk
Medlem
Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Medlem

Tack, ska undersökas!!

Permalänk
Medlem

Ett annat alternativ kan kanske vara en Dovado Go. Den har en funktion att den kan skicka mail om den går över till batteridrift.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1734305

Visa signatur

|| divine creator ||

Permalänk
Medlem

En UPS som skickar mail skulle också kunna vara ett alternativ.