Permalänk
Medlem

Enda vettiga jag ser är antingen 5820k om du behöver fler kärnor till tunga program eller rulla vidare med 3770k. Byta till 6700k för spel blir en dyr/liten uppgradering.

Visa signatur

13700KF, RTX 3080ti, Arctic Freezer 360, 16GB b-die 3866-15-15-15, 1TB 970 Evo+28TB snurrdisk, Phanteks P400a, Samsung 34" Odyssey G5 C34G55T.

Permalänk
Medlem

Knappast värt uppgraderingen från 3770K imo, spendera de pengarna på en grym skärm alternativt gtx 980 ti istället / ett till 980

Visa signatur

10700K | NVIDIA RTX 3080

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon42512:

Vad har du för belägg för det?

Jag tycker ju att det är mer värt att få bättre prestanda...

Tja just nu har vi ju inga i3'or eller pentium varianter än.
Tvivlar dock starkt på att vi kommer få se en snabbare än 6700K.

Permalänk
Medlem

Grymt att så många ger tips och råd kring mitt ämne (y). Vet att det inte är sån stor skillnad att uppgradera från min nuvarande i7-3770K till en Skylake. men det jag har tänkt mig är att flytta över min ivy till min sambos dator för att uppgradera hennes gamla i5:a vilken kommer bli en ordentligt lyft för henne.

har väl i stort sett bestämt mig att det blir en i7-6770K med Z170 moderkort. men när det gäller DDR4 minnen så finns det ju en uppsjö av
minnen med olika frekvenser. är det så enkelt som man tror att ju högre frekvens man väljer så är det bättre eller vad rekommenderar ni att man väljer till mitt paket. har tänkt att börja med 16gb 2x8 gb för att sedan uppgradera till 32 gb senare

vilka utav dessa minnen skall man välja tycker ni

https://www.komplett.se/product/851537/datorutrustning/minne/... kostar 1090 kr
https://www.komplett.se/product/851534/datorutrustning/minne/... kostar 1149 kr
https://www.komplett.se/product/851539/datorutrustning/minne/... kostar 1190 kr
https://www.komplett.se/product/858353/datorutrustning/minne/... kostar 1849 kr

är ju rätt stort steg mellan 2666 mhz upp till 2800 mhz så det kanske är mest prisvärt att köpa 2666 mhz eller är det nått jag missar.
har ingen erfarenhet av att klocka minnen då jag kört på standard i alla år har enbart klockat processorn tidigare och har varit nöjd med det.

länka gärna vilket minne ni tycker att jag skall välja med länk från komplett då jag till 100 % kommer köpa därifrån. bryr mig inte om det
skulle vara nån 100 lapp billigare från nått annat ställe :).

Sen när det gäller Moderkort så har jag tidigare alltid valt ASUS då jag gillar deras bios och tycker det är lätt att överklocka men denna
gång så är jag inne på att gå över till MSI men är inte helt säker. har iaf kollat på dessa moderkort

https://www.komplett.se/product/850581/datorutrustning/moderk...
https://www.komplett.se/product/850509/datorutrustning/moderk...
https://www.komplett.se/product/850567/datorutrustning/moderk...
https://www.komplett.se/product/850577/datorutrustning/moderk...

alltså moderkort som ligger mellan 1500-2000 kr. vilket tycker ni att jag skall ta och få ut mest för pengarna. länka gärna nått annat
kort som jag inte har länkat här om ni tycker nått annat. sen vet jag inte vad skillnaden är med ett moderkort som heter Z170A eller ett utan A.

tack på förhand

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte Z790 Aorus Elite AX, CPU: i9-13900K, CPU-Kylare: Corsair H170i Elite LCD Minne: Kingston FURY Beast RGB DDR5-6000 C36 DC 64GB Grafikkort: GIGABYTE GeForce RTX 4080 GAMING OC - 16GB GDDR6X Nätagg: Corsair RM1000X 1000W v3 HD: 4 st M.2 WD Black SN850X 1TB Gen 4 i Raid 0

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Guffe75:

Grymt att så många ger tips och råd kring mitt ämne (y). Vet att det inte är sån stor skillnad att uppgradera från min nuvarande i7-3770K till en Skylake. men det jag har tänkt mig är att flytta över min ivy till min sambos dator för att uppgradera hennes gamla i5:a vilken kommer bli en ordentligt lyft för henne.

har väl i stort sett bestämt mig att det blir en i7-6770K med Z170 moderkort. men när det gäller DDR4 minnen så finns det ju en uppsjö av
minnen med olika frekvenser. är det så enkelt som man tror att ju högre frekvens man väljer så är det bättre eller vad rekommenderar ni att man väljer till mitt paket. har tänkt att börja med 16gb 2x8 gb för att sedan uppgradera till 32 gb senare

vilka utav dessa minnen skall man välja tycker ni

https://www.komplett.se/product/851537/datorutrustning/minne/... kostar 1090 kr
https://www.komplett.se/product/851534/datorutrustning/minne/... kostar 1149 kr
https://www.komplett.se/product/851539/datorutrustning/minne/... kostar 1190 kr
https://www.komplett.se/product/858353/datorutrustning/minne/... kostar 1849 kr

är ju rätt stort steg mellan 2666 mhz upp till 2800 mhz så det kanske är mest prisvärt att köpa 2666 mhz eller är det nått jag missar.
har ingen erfarenhet av att klocka minnen då jag kört på standard i alla år har enbart klockat processorn tidigare och har varit nöjd med det.

länka gärna vilket minne ni tycker att jag skall välja med länk från komplett då jag till 100 % kommer köpa därifrån. bryr mig inte om det
skulle vara nån 100 lapp billigare från nått annat ställe :).

Sen när det gäller Moderkort så har jag tidigare alltid valt ASUS då jag gillar deras bios och tycker det är lätt att överklocka men denna
gång så är jag inne på att gå över till MSI men är inte helt säker. har iaf kollat på dessa moderkort

https://www.komplett.se/product/850581/datorutrustning/moderk...
https://www.komplett.se/product/850509/datorutrustning/moderk...
https://www.komplett.se/product/850567/datorutrustning/moderk...
https://www.komplett.se/product/850577/datorutrustning/moderk...

alltså moderkort som ligger mellan 1500-2000 kr. vilket tycker ni att jag skall ta och få ut mest för pengarna. länka gärna nått annat
kort som jag inte har länkat här om ni tycker nått annat. sen vet jag inte vad skillnaden är med ett moderkort som heter Z170A eller ett utan A.

tack på förhand

Tänk på att de MSI kort du länkat till inte har vinklade SATA-kontakter vilket kan försvåra får grafikkortsinsättning m.m.
Kolla gärna på SC vinterdatorvideon så kan du få lite mer på fötterna.

När det gäller minnen så ta LP 2666MHz så att de platsar under en tornkylare om du nu ska ha en sådan.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Guffe75:

vilka utav dessa minnen skall man välja tycker ni

Kolla på detta test för hur DDR4 skalar på X99, vilket bör vara relevant även för Z170. För det mesta spelar det ingen större roll hur snabba minnen du har, det är inte där flaskhalsen ligger i de flesta användningsområden. Så kör på det som är vettigast prismässigt, dvs. 2400/2666.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

ARMA IIs fysikmotor.....

Fast då hade jag tagit en 6700k alla dagar i veckan.

Precis plus dom flesta online multiplayer äter cpu kraft.

Visa signatur

MB MSI PRO Z790-A MAX WIFI CPU i9 14900K CPU COOLER EK-Nucleus AIO CR360
GPU ASUS GeForce RTX 3090 STRIX GAMING OC PSU ASUS ROG Strix 1000W
MEM CORSAIR DOMINATOR TITANIUM 48GB DDR5 RGB 7000Mhz
MONITOR Asus PG42UQ 4K CHASSI Phanteks Eclipse P600S White
HD 1 Samsung 990 PRO 2Tb HD 2 Samsung 980 PRO 2Tb

Permalänk
Medlem
Skrivet av VideoyGTX:

Jag har svårt att se motivationen av en 6700k om du redan har en 3770k

Jag gjorde nästan exakt detta hopp, med skillnaden att jag bytt till 6700K från en 3770.

Det finns massor med bra skäl till att byta som inte har med CPUn i sig att göra, t.ex. den föråldrade Z77-plattformen med usel I/O-prestanda och bristande stöd för nyare standarder såsom NVMe. Datorhårdvara som är tre år gammal är dessutom mer än tillräckligt gammal för att bytas ut, inga grejer håller för evigt.

För mig blev det en rejäl uppgradering, och därtill så blev min syrra glad över att få en bättre dator.

Permalänk
Medlem

Jag skulle rekommendera 2133 minnen. Känns som att det varit väldigt mycket strul med minnen med högre frekvenser på Z170.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av OrlMrt:

Jag skulle rekommendera 2133 minnen. Känns som att det varit väldigt mycket strul med minnen med högre frekvenser på Z170.

Det var detta i början, men det kommer hela tiden nya lösningar och bios:ar, så det ser inte jag som en dealbreaker.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Svensktiger:

Tja just nu har vi ju inga i3'or eller pentium varianter än.
Tvivlar dock starkt på att vi kommer få se en snabbare än 6700K.

...vad yrar du om?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon42512:

...vad yrar du om?

Ditt citat:
#15728967
Häng med lite i tråden va

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Svensktiger:

Ditt citat:
#15728967
Häng med lite i tråden va

Snarare du som missuppfattat vad jag pratat om. i3:or eller Pentiums har aldrig varit aktuellt i tråden.

Permalänk
Medlem

Vi tar det långsamt då.
Först så postas (redigerat lite för läsbarhet):

Skrivet av OrlMrt:

Z170 kommer antagligen se två ytterligare CPU's. Så både plattformarna är ju 'levande' till skillnad från Z97 som inte kommer få fler släpp.

Varav du svarar på CPU inlägget:

Skrivet av anon42512:

Vad har du för belägg för det?

Och jag fyller i:

Skrivet av Svensktiger:

Tja just nu har vi ju inga i3'or eller pentium varianter än.
Tvivlar dock starkt på att vi kommer få se en snabbare än 6700K.

Vilket leder oss till:

Skrivet av anon42512:

Snarare du som missuppfattat vad jag pratat om. i3:or eller Pentiums har aldrig varit aktuellt i tråden.

Så i3'or och pentium har nämnts.
Men är troligen inte så intressanta för TS

Ber om ursäkt för trådurspårningen !

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Svensktiger:

Vi tar det långsamt då.
Först så postas (redigerat lite för läsbarhet):

Varav du svarar på CPU inlägget:

Och jag fyller i:

Vilket leder oss till:

Så i3'or och pentium har nämnts.
Men är troligen inte så intressanta för TS

Ber om ursäkt för trådurspårningen !

Nej, det handlade om CPU-generationer, inte modeller.

Permalänk
Medlem

Det finns ingen anledning att lägga 2000 kr på ett moderkort såvidare du inte vill ha på/av knapp på moderkortet samt LCD display. Däremot finns det ju inga 6700k i lager förrens den 23:e oktober vilket är synd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VideoyGTX:

Det finns ingen anledning att lägga 2000 kr på ett moderkort såvidare du inte vill ha på/av knapp på moderkortet samt LCD display. Däremot finns det ju inga 6700k i lager förrens den 23:e oktober vilket är synd.

? Jag förespråkar också billigare moderkort för dem som inte behöver mer men det är mer än LCD display och strömbrytare i det priset... Sedan kanske inte TS kommer använda det extra men det finns där. Däremot så är dyra moderkort för normala serien (iaf LGA1150, ej kollat LGA1151) väldigt oprisvärda medans på Haswell-E t.ex. så blir det monster iom att man går upp i pris.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem

När det kommer till Asus så har de dyrare mer VRM samt annat lull lull som jag nämnde.

Permalänk
Medlem

Onödigt med funktioner man inte behöver men att snåla på moderkort är dumt. Köp ett med funktioner man vill ha och lägg mer pengar på kvalité istället.

Permalänk
Medlem

Entry level från asus dvs. z170-a är det inget fel på och den kostar dryga 1600.

Permalänk
Medlem

Hej igen. nu har jag nästan bestämt mig vad jag kommer köpa. det står mellan 3 st moderkort

1. https://www.komplett.se/product/851773/datorutrustning/moderk...

Detta är första kortet jag tänkte på nackdelen är ju de 2 SATA kontakterna som inte är vinklade om man skulle få för sig att köra
SLI i framtiden. är dock de billigaste kortet jag tittar på vet inte om man skall snåla då man kommer ha det minst 2 år innan nästa byte

2. https://www.komplett.se/product/859171/datorutrustning/moderk...

Detta kort ser nice ut men nått jag inte fattar eller hittar nån info om, vad menas med Hovedkort ? detta kort kostar lite med än M3 kortet

3. https://www.komplett.se/product/850575/datorutrustning/moderk...

Sen så har vi detta kort som jag helst vill ha men frågan är då. är det värt de 300 kr som det kostar mer än z170a-g45

Alla dessa moderkort har dessutom Killer Gaming E2400 nätverkskontroller, men efter ha lyssnat på sweclockers och vinterdatorn så nämner de något om problem de har haft med drivrutiner. vad tycker ni själva ?

de andra 2 kompenterna blir

i7-6700K samt Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz 16GB (2x8gb)

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte Z790 Aorus Elite AX, CPU: i9-13900K, CPU-Kylare: Corsair H170i Elite LCD Minne: Kingston FURY Beast RGB DDR5-6000 C36 DC 64GB Grafikkort: GIGABYTE GeForce RTX 4080 GAMING OC - 16GB GDDR6X Nätagg: Corsair RM1000X 1000W v3 HD: 4 st M.2 WD Black SN850X 1TB Gen 4 i Raid 0

Permalänk
Skrivet av DavidtheDoom:

Jag hade i dagsläget personligen köpt en Haswell-E men då kommer systemet kosta närmare 1000kr mer då man bör ha Quad Channel minne samt moderkorten kostar bra mer än Skylake. Detta då jag själv Stream:ar på twitch för spelclockers. Hade jag bara spelat spel och lajat så hade jag kört på Skylake.

Så vad gör du med datorn som gör att du kan dra nytta av 6 kärnor? Inget? Nej kör på Skylake.

Känner du att det gjort stor skillnad vid stream och inspelning?

Jag är i regel nöjd med de jag har för spel, men känner att den chokar vid inspelning, stream och redigering.

Är det värt att gå från det jag har idag (2600k mm, se signatur) till 5820K exempelvis? Skylake är väll ingen idé i dagsläget i alla fall, vad jag har kommit fram till.

Visa signatur

Asus Rampage V Extreme U3.1 | Intel I7 5960x w. Corsair H110i GTX | Corsair Vengeance LPX 32gb 2666 Mhz | Asus GeForce GTX 1080 TI OC | Samsung 850 Pro + WD lagring | Corsair RM850x i ett Corsair Obsidian 750D

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av OrlMrt:

I spel kvittar det då CPU inte är det som bestämmer prestandan utan GPU.

Nej, bara nej du har fel.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Semireject:

Känner du att det gjort stor skillnad vid stream och inspelning?

Jag är i regel nöjd med de jag har för spel, men känner att den chokar vid inspelning, stream och redigering.

Är det värt att gå från det jag har idag (2600k mm, se signatur) till 5820K exempelvis? Skylake är väll ingen idé i dagsläget i alla fall, vad jag har kommit fram till.

Sitter i samma sits som dig då jag för tillfället har en 2700K. Jag kommer förmodligen skaffa en 5820K istället för 6700K. I och med att den har 6 kärnor / 12 trådar känns den mer framtidssäker. Visst är 6700K bättre/lika bra i dagens spel / enkeltrådat men jag tror knappast spleutvecklingen kommer stagnera eller gå bakåt till färre utnyttjade trådar utan snarare dra nytta av fler. Då har du redan en 6 kärnig CPU som klockar bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Semireject:

Känner du att det gjort stor skillnad vid stream och inspelning?

Jag är i regel nöjd med de jag har för spel, men känner att den chokar vid inspelning, stream och redigering.

Är det värt att gå från det jag har idag (2600k mm, se signatur) till 5820K exempelvis? Skylake är väll ingen idé i dagsläget i alla fall, vad jag har kommit fram till.

Jag gjorde nyss det valet själv, 2600k -> 5820k. Jag resonerar som så att i spel som spelas i en upplösning högre än 1080p är det i princip noll skillnad utan man begränsas av GPU, så när valet föll på att ta en ny plattform blev det x99/5820k istället för z170/6700k för dom extra kärnorna för de tillfällen där jag renderar, streamar eller gör annat krävande på datorn. Ärligt talat känns det grymt skönt att ha en riktig arbetshäst till processor när man har igång en miljon applikationer och slippa fundera över långsamhet med mera.

Jagar man 300 Fps i CS:GO eller spelar i en låg upplösning (1080p och lägre) kanske det är bättre med en CPU som har hög singeltrådsprestanda, inget för mig dock som spelar i 3440x1440x60hz.

Visa signatur

“More Human Than Human”
kniffswelt

Permalänk
Skrivet av anon172162:

Sitter i samma sits som dig då jag för tillfället har en 2700K. Jag kommer förmodligen skaffa en 5820K istället för 6700K. I och med att den har 6 kärnor / 12 trådar känns den mer framtidssäker. Visst är 6700K bättre/lika bra i dagens spel / enkeltrådat men jag tror knappast spleutvecklingen kommer stagnera eller gå bakåt till färre utnyttjade trådar utan snarare dra nytta av fler. Då har du redan en 6 kärnig CPU som klockar bra.

Skrivet av KniFF:

Jag gjorde nyss det valet själv, 2600k -> 5820k. Jag resonerar som så att i spel som spelas i en upplösning högre än 1080p är det i princip noll skillnad utan man begränsas av GPU, så när valet föll på att ta en ny plattform blev det x99/5820k istället för z170/6700k för dom extra kärnorna för de tillfällen där jag renderar, streamar eller gör annat krävande på datorn. Ärligt talat känns det grymt skönt att ha en riktig arbetshäst till processor när man har igång en miljon applikationer och slippa fundera över långsamhet med mera.

Jagar man 300 Fps i CS:GO eller spelar i en låg upplösning (1080p och lägre) kanske det är bättre med en CPU som har hög singeltrådsprestanda, inget för mig dock som spelar i 3440x1440x60hz.

Lite så jag resonerar också, men behöver få det "bekräftat" så jag slipper finta mig själv Tack!

Det är en jobbig mellanperiod nu när det man har i teorin fungerar OK, det som finns är inte jätte mycket bättre och det som kommer har dragit ut på tiden och rent generellt inte inger några större förhoppningar just nu.

Att vänta på Kaby är väll egentligen det enda vettiga alternativ till 5820K nu om man sitter på det jag har. Men det känns inte helt rätt heller och Cannonlake känns lite far fetched. Knepigt värre.

Visa signatur

Asus Rampage V Extreme U3.1 | Intel I7 5960x w. Corsair H110i GTX | Corsair Vengeance LPX 32gb 2666 Mhz | Asus GeForce GTX 1080 TI OC | Samsung 850 Pro + WD lagring | Corsair RM850x i ett Corsair Obsidian 750D

Permalänk
Medlem
Skrivet av Semireject:

Lite så jag resonerar också, men behöver få det "bekräftat" så jag slipper finta mig själv Tack!

Det är en jobbig mellanperiod nu när det man har i teorin fungerar OK, det som finns är inte jätte mycket bättre och det som kommer har dragit ut på tiden och rent generellt inte inger några större förhoppningar just nu.

Att vänta på Kaby är väll egentligen det enda vettiga alternativ till 5820K nu om man sitter på det jag har. Men det känns inte helt rätt heller och Cannonlake känns lite far fetched. Knepigt värre.

Jag rättfärdigade köpet med att använda de gamla delarna till min server så jag kan pyssla med virtualiseringar osv, det gäller bara att hitta en ursäkt

Visa signatur

“More Human Than Human”
kniffswelt

Permalänk
Inaktiv

Frågan är om man bör vänta på Broadwell E som släpps i Q1?

Skrivet av KniFF:

Jag rättfärdigade köpet med att använda de gamla delarna till min server så jag kan pyssla med virtualiseringar osv, det gäller bara att hitta en ursäkt

Precis vad jag har planerat att göra Dock vet jag inte hur bra det kommer fungera med VMWare/Esxi med min hårdvara. 2700K saknar ju vt-d stöd vilket jag har förstått är ganska bra om man vill köra en NAS i en VM.

Permalänk

Hej jag sitter precis i samma val & kval om jag ska köpa 5820k/5930k eller 6700k.
Jag undrar om man kan använda nya samsung 950 pro SSD på båda platformarna?

Sen undrar jag om jag väljer 5820k vs 5930k. Finns det någon anledning att köpa 5930k om jag inte kommer köra SLI? Tex Klockar 5930k högre än 5820k?

Jag kommer använda datorn till programmering + spelande. Jag jobbar som spelutvecklare, och jobbar hemifrån en hel del så det blir ju en del kompilerande.

Permalänk
Medlem

Skillnaden är ju PCI-E banor så med SLI skulle jag föredra 5930K (40st pcie-e banor) då 5820K (28st pci-e banor) har begränsningar där och man får kolla hur PCI-E banorna fördelas på moderkort i fråga med.