Använda VPN när man spelar?

Permalänk
Medlem

Använda VPN när man spelar?

Hittade ingen "säkerhetsavdelning" så jag testar här.

Hur funkar det att köra med VPN och spela spel samtidigt? Är jag ute och cyklar när jag är orolig för att den skall hitta nya anslutningar mitt i spel och därmed sabba min onlinespelupplevelse?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kering:

Hittade ingen "säkerhetsavdelning" så jag testar här.

Hur funkar det att köra med VPN och spela spel samtidigt? Är jag ute och cyklar när jag är orolig för att den skall hitta nya anslutningar mitt i spel och därmed sabba min onlinespelupplevelse?

Jag brukar spela med vpn på och det fungerar perfekt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

UNIX + SFF = <3

Permalänk
Medlem

Beror väl helt på vilken VPN-tjänst du använder. Min byter inte server om jag inte ber om det. Däremot lär du få avsevärt högre latens om du lirar med VPN.

Visa signatur

i7 8700k – Scythe Mugen 5 Rev.B-kylare // Galax RTX 3080 SG // 16GB G.Skill DDR4 3200 // Corsair RM750i // Phanteks Eclipse P400 TG

Permalänk
Medlem

Ni som spelar med VPN, hur stor skillnad blir det i ping?
Tänker mig att en VPN baserad i Sverige inte borde ge så stor skillnad, eller?

Någon som kan dela med sig av sin ping utan och med VPN?

Visa signatur

Programmerare -> PHP | HTML | CSS | JS | Java.

Permalänk
Medlem

Spela med VPN är mycket vanligt i andra länder. Mest för att kunna få bättre ping.
Har t.ex kompisar i Polen och Frankrike som använder vpn när de spelar diablo3. Ping utan vpn 200-3000, med vpn 50-100
De använder då VPN för att få bättre routing.

Med en seriös tjänst kommer det inte vara några problem.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem

Beror på leverantör och på vilken server men t.ex. så Anonine ger mig ofta bara 1-3ms extra när jag kör server i samma stad lite mer längre bort osv men t.ex. när jag spelat spel mot USA servers får jag ofta bättre ping med VPN än utan.
Integrity.st ger mig ungefär samma.

UTAN VPN - 2ms

MED VPN - 4ms

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk

Jag sitter i en liknande sits som OP, är också intresserad av VPN. någon som har erfarenhet av flera olika VPN tjänster? Vilken är bäst när det kommer till ping i spel och länder man kan välja mellan? också intresserad av vad en bra, seriös VPN kostar på årsbasis.

Visa signatur

Gaming PC: Ryzen 7 5800x, ASUS X570-P, RTX4070, 32GB DDR4, 2 TB 970 EVO M.2, 500 GB 850 EVO SSD, 1TB SSHD, 4TB + 6TB HDD, AX860.

HTPC: i7-4770K, Maximus VII Impact, GTX770, 16GB DDR3, 256GB 850 Pro SSD, 250 GB 840 Pro SSD, 4 TB WD Red, Cooler Master GX-lite 700w PSU
fraktfritt Inet

Permalänk
Medlem

Min egen erfarenhet mot min egna openVPN server. Är att det kommer bero mycket på din uppkopling. Om jag ansluter från 3G/4G eller ADSL brukar jag få ett påslag med 5-10ms. Ansluter jag från en fiber uppkolping brukar det ge 1-3ms på slag. Detta ökar ju dock ju längre ifrån servern du kommer.

Värt att nämna är att det kan ge en neddladdnings boost om du använder komprimering från en slöare uppkopling. Har både min mobil och laptop uppkoplade hela tiden när jag inte är hemma. Har nästan aldrig ställt tillt problem. Finns några undantag där man varit på ställen som har riktigt taskiga QoS regler med vpn tjänster.

Visa signatur

HDD 1: Surface Book 2 15" (W10 Enterprise)
HDD 2: RYZEN 5900X, 64GiB, 2TB SSD, 2080 Super (W10 Enterprise)
Colo: 3 x Dell R710 (proxmox)