Permalänk

Hjälp med mindre företagsnätverk.

Vi har haft krångel till och från på jobbet efter att vi bytt server och nu skall vi byta igen.

Vi har just nu: Adsl modem som är bryggad, cisco asa5505 som behövs för VPN ner till moderbolaget och sen nu en server med 2012 r2 som är tänkt att sköta DHCP och agera filserver.

Har fått totalhjärnsläpp så måste åka in imorgon lördag och försöka lösa det innan måndagsstressen.

Så min fråga är, hur skall jag ställa in DHCP med DNS osv för att få det att fungera med internet på klienterna?

Eller är det bättre att köra DHCP på cisco brandväggen? Som jag har nu ville inte fungera. Ställde in statiskt på servern med ip 192.168.0.2, nätmask 255.255.255.0, gateway 192.168.0.1, DNS 192.168.0.1 (192.168.0.1=Asa5505, 192.168.0.2=servern).

Någon som kan hjälpa mig? Jag kan ta mig fram själv med lite pillande men är absolut nybörjare på cisco.

Permalänk
Medlem

Var du kör din DHCP spelar ingen större roll om din server är är DC så skulle jag köra DHCP och DNS där. Om den är DC måste du har DNS också. Men nånstans måste du ju ange din ISPs DNS för att ta hand om det utanför ditt nät.

Vilken trafik går genom VPN-tunneln? All trafik eller bara den som ska nå resurser hos moderbolaget?

Permalänk
Medlem

Jag antar att ni kör DNS på Windows Server 2012 och inte på cisco brandväggen, särskilt med tanke på att man kör FQDN hostname ist för Wins som man körde förr i tiden, så var det iaf på Server 2008, har aldrig kört Server 2012 själv, så du vill nog ställa in den mot 192.168.0.2.

Annars så vill du nog kolla vilken ip det är till eran leverantörs DNS, och skriv in det och inte IP till eran brandväggs gateway, ni borde nog inte köra DNS på den, särskilt om ni kan köra en DNS internt istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VexedRelic:

Annars så vill du nog kolla vilken ip det är till eran leverantörs DNS, och skriv in det och inte IP till eran brandväggs gateway, ni borde nog inte köra DNS på den, särskilt om ni kan köra en DNS internt istället.

Speciellt som ASA'n inte kan agera DNS server/proxy.

Permalänk

Än så länge körs enbart DHCP på servern. Vi kommer köra arbetsgrupp istället för domän. Tidigare körde vi 2003 i domän men vi nyttjade egentligen inga domänfunktiiner så jag tänkte att vi kör workgroup.

Permalänk
Medlem

Nej, är det inte så många användare kan det kvitta med en domän. Fördelen med att köra DHCP i servern är att det är lite enklare att administrera om ni vill göra någon statisk tilldelning eller lägga till options.

Vad når ni i moderbolaget? Antar att ni måste köra deras DNS, eller kör ni med ip-aresser?

Permalänk
Skrivet av jocke92:

Nej, är det inte så många användare kan det kvitta med en domän. Fördelen med att köra DHCP i servern är att det är lite enklare att administrera om ni vill göra någon statisk tilldelning eller lägga till options.

Vad når ni i moderbolaget? Antar att ni måste köra deras DNS, eller kör ni med ip-aresser?

Den ekonomiansvariga i koncernen sitter uppe hos oss och jobbar mot visma i fjärrskrivbord på moderbolaget, vi kör ip mot deras server.

Dock så var jag in igår och lyckades få igång allt. Installerade DNS och konfigurerade om DHCP mot vår DNS så kom det igång igen.

Det jag har kvar att lösa nu är bara så att säljarna uppe hos oss kan nå våran fildelningsserver via vpn. Känns som att det blir det bökigaste för jag är som sagt självlärd inom nätverk osv och har bara hållt på med hemmaroutrar. Vill inte sabba till den existerande VPN anslutningen i brandväggen (som ett datorföretag har konfigruerat.)

Skickades från m.sweclockers.com