Permalänk

Högtalare som blev varm

Hej!

Nu är det så att jag sålde ett högtalarsystem BDS775 från Harman Kardon.

5.1 system som drivs av en huvudenhet.

Nu meddelar personen mig om att när han låtit allt stå på och kommit hem så har det luktat bränt från en högtalare och denna skall tydligen vara jätte varm.

Min fråga då, är det möjligt att en passiv högtalare blir varm?

Systemet var helt nytt och felfritt,

Det är kopplat med en vanlig högtalarkabel utav lite bättre kvalité med guldplätteringar.

Jag har aldrig vart med om det förr,

Vad tror ni?

Passiv högtalare är det väl? Blir dom varna????

Permalänk
Medlem
Skrivet av JohanGashi:

Hej!

Nu är det så att jag sålde ett högtalarsystem BDS775 från Harman Kardon.

5.1 system som drivs av en huvudenhet.

Nu meddelar personen mig om att när han låtit allt stå på och kommit hem så har det luktat bränt från en högtalare och denna skall tydligen vara jätte varm.

Min fråga då, är det möjligt att en passiv högtalare blir varm?

Systemet var helt nytt och felfritt,

Det är kopplat med en vanlig högtalarkabel utav lite bättre kvalité med guldplätteringar.

Jag har aldrig vart med om det förr,

Vad tror ni?

Passiv högtalare är det väl? Blir dom varna????

Högtalare kan blir varma men för att få dom riktigt varma då måste det varit något fel på något som matar signalen till den.

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 32GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5900X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Huawei Mediapad M5, Telefon: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

Det är inte felkopplat på något underligt vis så en högtalare fått likspänning istället för signal ?

Då flyter ström genom högtalaren och hettar upp spolen utan att högtalaren låter (den ställer sig bara i ett ändläge).

Eller om förstärkarsteget är defekt och matar ut likström kanske..

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Skrivet av Karaff:

Det är inte felkopplat på något underligt vis så en högtalare fått likspänning istället för signal ?

Då flyter ström genom högtalaren och hettar upp spolen utan att högtalaren låter (den ställer sig bara i ett ändläge).

Eller om förstärkarsteget är defekt och matar ut likström kanske..

Har ingen aning, de andra högtalarna fungerar perfekt. Bad han komma in till mitt jobb så jag kan testa själv på våra ljudsystem vi har i butik. Men verkar underligt....

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Rekordmedlem

Naturligtvis blir högtalare varma om man matar in effekt i dem, det är ju inte bara i slutsteget som det uppstår värme och högtalare har otroligt dålig verkningsgrad och bara nån % av den inmatade effekten blir ljud, resten blir direkt till värme i talspolen.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Naturligtvis blir högtalare varma om man matar in effekt i dem, det är ju inte bara i slutsteget som det uppstår värme och högtalare har otroligt dålig verkningsgrad och bara nån % av den inmatade effekten blir ljud, resten blir direkt till värme i talspolen.

Men det låter konstigt att endast en högtalare blir varm. En talspole i det här sammanhanget borde inte bli så varm. Om det inte skickas stora mängder dist såklart.
Rätta mig gärna om jag har fel!

Du verkar kunnig, sett dig en del på forumet. Det kan inte vara något i stil med att man varit slarvig med kablarna och kardeler nuddar varandra utanför högtalaranslutningen?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Phenom X6 1100T @ 4Ghz, Gigabyte 280X 3Gb, 8GB Corsair DDR3, Be Quiet 700w, Crucial 64gb, Samsung 850 Evo 500gb

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av ASUSG15:

Men det låter konstigt att endast en högtalare blir varm. En talspole i det här sammanhanget borde inte bli så varm. Om det inte skickas stora mängder dist såklart.
Rätta mig gärna om jag har fel!

Du verkar kunnig, sett dig en del på forumet. Det kan inte vara något i stil med att man varit slarvig med kablarna och kardeler nuddar varandra utanför högtalaranslutningen?

Skickades från m.sweclockers.com

Du kan i praktiken räkna på värmen som att alla inmatad effekt blir värme eftersom det är försumbart lite som blir till ljud, det handlar i de flesta fall om nån % som blir ljud och matar du in mer än någon enstaka watt så blir det en märkbar temperaturökning, tempen blir ofta så hög i talspolen att man måste ta hänsyn till det när man designar filtren och det är också en av anledningarna till att man spelar " pausmusik" före konserter, PAt låter annorlunda beroende på om det är varmt eller kallt.
Du kan ju jämföra en liten hemmahögtalare med en liten lampa, har du en på 10w eller mer så lär du märka att den antagligen är rejält varm, kanske obehagligt varm att ta på.

Det är däremot inte normalt att det ska lukta bränt om man inte spelar väldigt starkt men att elementen i sig blir varma är normalt, spelar man starkt så ökar säkert tempen > 100 C i en normal högtalare om den rör sig så den får kylning, om den blir utsatt för likspänning så den inte kyls lika bra så brukar talsplens lack koka och sedan går tråden av.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.