Zen-arkitekten Jim Keller börjar på Samsung

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

Vågar man drömma om att han skapar en 3e aktör på x86 marknaden? Samsung har ju potential att putta ner intel från tronen med deras kapital

inte för att vara den som är den men har vi inte redan tre aktörer på marknaden redan nu AMD VIA Intel?

Visa signatur

Thanks for the party, the house, the girls, the press, and..
Oh yeah, doing my laundry

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Tyvärr lär AMD försvinna i det scenariot. Starkaste överlever heter det ju av en anledning

Skickades från m.sweclockers.com

Ja, jag har ytterst svårt att se AMD överleva ytterligare en toppkonkurrent. Vad som än händer får man hoppas på en konkurrenssituation som gynnar PC-marknaden.

Permalänk
Skrivet av jesusbarnet:

inte för att vara den som är den men har vi inte redan tre aktörer på marknaden redan nu AMD VIA Intel?

VIA är dött, Dom har inte haft en konkurrenskraftig design på många år nu. Tror deras licens går ut rätt snart med om den inte redan gjort det.

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, RTX 3070Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av jesusbarnet:

inte för att vara den som är den men har vi inte redan tre aktörer på marknaden redan nu AMD VIA Intel?

VIA har inte gjort något nytt sen 2008 - 2010? Ungefär och redan då var de rätt sunkiga produkter, tror de släppte nån liknande raspberry pi lösning med x86 vilket inte var något prestanda monster precis

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av SwedenVirre:

VIA är dött, Dom har inte haft en konkurrenskraftig design på många år nu. Tror deras licens går ut rätt snart med om den inte redan gjort det.

Skrivet av Oliver91:

VIA har inte gjort något nytt sen 2008 - 2010? Ungefär och redan då var de rätt sunkiga produkter, tror de släppte nån liknande raspberry pi lösning med x86 vilket inte var något prestanda monster precis

Skickades från m.sweclockers.com

VIA lever fortfarande och tydligen blev deras licens förlängd. Eden X2 släpptes 2011 men de släppte faktiskt en ny processor, Eden X4 i år. Tyvärr finns det väldigt lite information om den mer än att den har 4 kärnor och att de krympt den från 40 nm till 28 nm. De har även släppt moderkort med processorn men de verkar mest vara riktade mot industriella tillämpningar. Intressant nog visar de fåtalet prestandatester som cirkulerar att den presterar ungefär som Intels Silvermont. I alla fall i Passmark. Strömförbrukningen verkar vara okänd men de säljer passiva modeller så det kan inte vara alltför många watt. Intressant nog verkar den ha stöd för AVX2. Det borde komma mer information framöver kan man tycka. De tillverkar också ARM-grejer som även de är riktade mot industriella tillämpningar. De verkar ju överleva i alla fall men sen Intel släppte Atom verkar de mer eller mindre helt gett upp konsumentmarknaden.

För ett år sedan gick det rykten om en helt ny arkitektur men den verkar ha försvunnit helt. Om det inte var Eden X4 som blev ett år försenad. De sitter också på patent för en processor som ska klara av att köra både ARM och x86 genom att översätta instruktioner till en egen ISA. Oklart om de tänker göra något med det men antar att en sådan processor skulle kunna ha någon sorts tillämpning i industrin där prestanda inte är så viktigt men där flexibiliteten kan vara användbar kanske.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

@Broken-arrow:

AMD har ekonomi om det fortsätter som nu för 3-4 år till. De kommer att få 370 miljoner dollar nästa kvartal för sin test avdelning och de har drygt 900 miljoner dollar i cash. Tillbaks till topic. Tror att Zen kan vara lyckat, gissar att Kellers styrka är franförhållning om hur appar och program och OS kommer att utvecklas. Titta på allt han gjort han ligger minst 5 år framåt i arkitektur och det när produkten finns på marknaden.

Permalänk
Skrivet av dahippo:

@Broken-arrow:

AMD har ekonomi om det fortsätter som nu för 3-4 år till. De kommer att få 370 miljoner dollar nästa kvartal för sin test avdelning och de har drygt 900 miljoner dollar i cash. Tillbaks till topic. Tror att Zen kan vara lyckat, gissar att Kellers styrka är franförhållning om hur appar och program och OS kommer att utvecklas. Titta på allt han gjort han ligger minst 5 år framåt i arkitektur och det när produkten finns på marknaden.

Vet, men mot intel och Samsung har AMD inte en chans på sikt. Nu är så inte fallet vad vi vet, utan vad som skulle hända om Samsung började göra x86 CPUer (AMD är inte starka nog och jobbar i uppförsbacke, Samsungs med sina resurser skulle lätt köra över AMD). Fungerar tyvärr inte bra med flera CPU eller gpu tillverkare (två verkar mätta marknaden).

Men tror zen helt klart blir fin cpu, men inget som ersätter SB eller nyare från Intel om man redan sitter på dessa.

Köper man nytt måste zen ligga bra i pris och lyckas vinna till sig kunder.
Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

@Broken-arrow:
Först säger du att de inte finns mera sen säger du jag vet på min tolkning hmmmm. Marknaden är mer än mobiltelefon CPU IoT och server. Intel är strykpojkarna inom embedded och semicustom design. ARM Mips kanske AMD (x86 och ARM) är de som kommer isynnehet med HSA. Alla HSA medlemmar har HSA på gång inom närmaste 2 åren.

Permalänk
Skrivet av dahippo:

@Broken-arrow:
Först säger du att de inte finns mera sen säger du jag vet på min tolkning hmmmm. Marknaden är mer än mobiltelefon CPU IoT och server. Intel är strykpojkarna inom embedded och semicustom design. ARM Mips kanske AMD (x86 och ARM) är de som kommer isynnehet med HSA. Alla HSA medlemmar har HSA på gång inom närmaste 2 åren.

Rätt rörigt inlägg. Sen tips att använda citat när du svara på ett inlägg. @ används bäst när man vill få in viss medlem eller vill ha uppmärksamhet av en viss person i en tråd.

Jag idag vet vi inte vad Samsung ska göra med keller, utan han jag citerade menade på att flera aktörer vore fint.

Men i verkligheten fungerar det inte så bra med tre aktörer på just denna typ av marknad tyvärr.

Men andra marknader som mobiler och servers är det helt annat än det jag skrev om. Handlar snarare om desktop jag tänkte på i texten.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

@Broken-arrow:

Rörigt om man bara ser Intel way. Du får lyfta huvudet och se längre än vad näsan räcker. Du glömmer sjukhus industri spelmaskiner service osv.

Permalänk
Skrivet av dahippo:

@Broken-arrow:

Rörigt om man bara ser Intel way. Du får lyfta huvudet och se längre än vad näsan räcker. Du glömmer sjukhus industri spelmaskiner service osv.

Backa tillbaks till vad jag citerade från början. Handlar inte om jag är intel fanboy, jag är mer åt AMD om du måste veta

Det handlade uteslutande om x86=desktop som flesta på swec är intresserade av.

Men skulle Samsung in i samma bransch som intel och amd, så ligger AMD pyrt till. Det är tyvärr sanningen.

Men idag verkar det inte vara det som gäller för Samsung.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar