Permalänk

Hjälp med val av telefon

Tjena!
Jo jag har bestämt mig för en ny mobiltelefon men ingen aning om vilken jag ska ha.. :/
Har en Iphone 5s just nu och är nöjd med den. Men är sugen på att byta till Android, men är rädd för att jag kanske inte blir lika nöjd och kanske borde stanna med Iphone :/ folk jag känner säger att iphone är bäst och att jag inte ska byta andra säger att Android är bäst. Så jag är i behov av hjälp.

Hoppas någon kan hjälpa mig

(Har funderat på dom nya Iphones (6s, 6s+) och samsung s6 och note 4. Pros and cons?)

Permalänk
Medlem

https://www.youtube.com/watch?v=ZmlBRaC3soI

Vad tycker du själv? Kolla på YouTube clips med där de visar upp Android-telefoner och jämför med iOS (som du bör ha bra koll på i nuläget).

Den här snubben gör (imho) bra klipp om Android (och även iOS) lurar:

https://www.youtube.com/watch?v=XZvqQ4xK1R8

Kan personligen säga att när jag uppgraderade från iPhone 4 till Nexus 4, så var det som om en ny värld öppnade upp för mig. Så mycket mer som man kan göra på Android (t.ex. ändra hur hemskärmen och ikoner ska se ut och fungera med olika s.k. launchers, köra med "andra operativsystem (mer känt som ROM) m.m.). iOS känns och har alltid känts för instängt för mig. Men det är min personliga åsikt Det bästa du kan göra är att gå in i en butik som säljer telefoner (t.ex. Tele2) och testa de olika lurarna! Samsung, HTC m.fl. har andra "skins" på sina Android än stock Android (d.v.s. den som Google släpper officiellt och som finns på Google lurar som t.ex. Nexus 5, Nexus 6 och kommande Nexus 6P och Nexus 5X). Samsungs skin är välkänd för att vara ganska tung och kräver mycket från hårdvaran. Här finns ett videoklipp som jämför förra årets flagskepp Samsung Galaxy S5 med grym hårdvara mot Motorola's billigaste lur Moto E med ganska enkel hårdvara:

https://www.youtube.com/watch?v=3P9vDAY0U0A

Personligen föredrar jag stock (även kallad vanilla) android och väljer därmed endast att köra med Google lurar (min nuvarande är Nexus 5). Här finns några bra videoklipp om kommande Nexus 6P och Nexus 5X med stock android:

https://www.youtube.com/watch?v=MQ9GDfE3BZg
https://www.youtube.com/watch?v=UcEwASovpZE
https://www.youtube.com/watch?v=1K3iMWgAQzI
https://www.youtube.com/watch?v=ZKYJH1ofycU

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem

om du är sugen på att byta till android så skulle jag säga den nya nexus 6P, verkar vara en riktigt bra telefon. Antingen det eller moto x play eller one plus 2.

Själv har jag iphone 6 och är riktigt nöjd så kan tänka mig att du kommer bli nöjd med en iphone 6s också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rudde_Viking:

Tjena!
Jo jag har bestämt mig för en ny mobiltelefon men ingen aning om vilken jag ska ha.. :/
Har en Iphone 5s just nu och är nöjd med den. Men är sugen på att byta till Android, men är rädd för att jag kanske inte blir lika nöjd och kanske borde stanna med Iphone :/ folk jag känner säger att iphone är bäst och att jag inte ska byta andra säger att Android är bäst. Så jag är i behov av hjälp.

Hoppas någon kan hjälpa mig

(Har funderat på dom nya Iphones (6s, 6s+) och samsung s6 och note 4. Pros and cons?)

Har du haft en jailbreak:ad iPhone?

Och snälla köp inte Samsung även om deras mjukvara har blivit markant bättre på senare år. Jag skulle kolla på Nexus 6P eller 5X eftersom dom kör senaste Android 5.0 Marshmallow och dom kommer få senaste andra så fort Google gör de tillgängligt. Ett annat plus med Nexus enheterna är att dom är "lättast" att köra jämfört med Samsungs skin ovanpå Android.

Visa signatur

The honey badger doesn't care.

Permalänk
Medlem

gå ner till Elgiganten/media markt/ närmaste elektronik butik, och känn på några android telefoner så märker du om det passar dig, tar dock en stund innan man vänjer sig från IOS till Android

jag skulle skaffat en Sony xperia Z5 compact ( har z3 compacten nu) bytte från iphone 4s, är ganska nöjd både Android och IOS har för- och nackdelar

Visa signatur

Asus Z97-A
i5 4690K
MSI GTX 780
Samsung 840Evo

Permalänk
Medlem

Lyssna inte på "denna är bäst" skitsnackarna.

Vad som är bäst för dig vet bara du efter att fått erfarenhet av både Apple och Android.

Jag kan säga så här. Skaffar du dig Android så gör det med ett sinne för att vilja förändra telefonen.
Jag har aldrig stött på en telefon som jag inte velat slänga i väggen med grundutförandet.

Så jag köper en telefon jag vill ha, sen ordar jag mjukvaran som JAG vill ha den.
Det är det fina med Adroid, det går att ändra ca allt.

Så kolla på telefoner, skriv ned vilka det är som du är intresserad av. Läs sen på XDA vad det finns för kul till den. Ny launcher hittar du gratis på Play.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Fundera noga på varför du vill byta till android.
Tråden kommer bli översvämmad med kommentarer som tycker du ska byta dit, men vad använder du själv?

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

jag har aldrig använt en iphone mer än att fixa morsans problem lite då och då, så kan inte mycket mer än att itunes suger stenhårt.

anyhow. vad jag gillar med android är hur enkelt det är att göra allt. tex jag kan bara plugga i telefonen i datorn och komma åt hela köret.
om jag vill kan jag ändra om precis hur hela systemet fungerar och ser ut.
jag kan lägga till tredjeparts appar om jag vill, vilket även inkluderar moddade appar och piratkopierade appar.
sen gillar jag att android mobiler är generellt billigare (gäller alla utom samsung dock).
jag sitter på en oneplus two

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Medlem

Välja Android eller iOS beror helt på vad du vill göra med din telefon, själv skulle jag aldrig köpa iPhone då det är så operativsystemet är så stängd, och enligt mig allmänt störande, med android kan du göra precis vad du vill, få det att se ut precis som du vill, android är smartare. Men vissa föredrar det simpla UI som man får med iOS och vissa vet inte bättre en att köpa iphone. Vad har du för budget?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gimberg:

Har du haft en jailbreak:ad iPhone?

Och snälla köp inte Samsung även om deras mjukvara har blivit markant bättre på senare år. Jag skulle kolla på Nexus 6P eller 5X eftersom dom kör senaste Android 5.0 Marshmallow och dom kommer få senaste andra så fort Google gör de tillgängligt. Ett annat plus med Nexus enheterna är att dom är "lättast" att köra jämfört med Samsungs skin ovanpå Android.

Man kan alltid flasha en custom rom på samsung typ CM 12, Samsung gör ju riktigt bra lurar i övrigt amoled skärmarna är grymma och de har gått ifrån de plastiga utsidorna

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Rivera:

Välja Android eller iOS beror helt på vad du vill göra med din telefon, själv skulle jag aldrig köpa iPhone då det är så operativsystemet är så stängd, och enligt mig allmänt störande, med android kan du göra precis vad du vill, få det att se ut precis som du vill, android är smartare. Men vissa föredrar det simpla UI som man får med iOS och vissa vet inte bättre en att köpa iphone. Vad har du för budget?

Skickades från m.sweclockers.com

Har ingen budget direkt men inget super dyrt bara

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rudde_Viking:

Har ingen budget direkt men inget super dyrt bara

Kolla in Nexus 6P

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Delar mina funderingar också för att kanske få lite mer klarhet.

Jag funderar mellan en 6P eller en Iphone 6s men tvekar över den stora skillnaden i storlek från min lilla och trevliga Iphone 4S. Kommer en 6P bli för stor? Sedan så gillar jag enkelheten i IOS då man vet exakt vad man får av telefonen, är android såpass bra nu så man inte behöver ändra direkt från början för att få det så smidigt som möjligt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Francesc:

Delar mina funderingar också för att kanske få lite mer klarhet.

Jag funderar mellan en 6P eller en Iphone 6s men tvekar över den stora skillnaden i storlek från min lilla och trevliga Iphone 4S. Kommer en 6P bli för stor? Sedan så gillar jag enkelheten i IOS då man vet exakt vad man får av telefonen, är android såpass bra nu så man inte behöver ändra direkt från början för att få det så smidigt som möjligt?

Android 6.0 Marshmallow som kommer i 6p är så pass bra att du inte behöver göra någonting, men vill du det så kan du göra precis vad du vill. Kolla lite android 6.0 reviews på Youtube. Kan hända att 6p är för stor, kolla isåfall på nexus 5x

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rivera:

Android 6.0 Marshmallow som kommer i 6p är så pass bra att du inte behöver göra någonting, men vill du det så kan du göra precis vad du vill. Kolla lite android 6.0 reviews på Youtube. Kan hända att 6p är för stor, kolla isåfall på nexus 5x

Skickades från m.sweclockers.com

Är verkligen 5x en High-end telefon då? Vill inte sitta med en telefon som jag tycker släpar efter om 1 år. Sedan såg jag lite batteritester som indikerade att en 6s var betydlig bättre i det området?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Francesc:

Är verkligen 5x en High-end telefon då? Vill inte sitta med en telefon som jag tycker släpar efter om 1 år. Sedan såg jag lite batteritester som indikerade att en 6s var betydlig bättre i det området?
http://puu.sh/l05bu/d2dfbe02f5.png

Lurarna i benchmarken är stora phablets med stora batterier. När storleken minskar måste också batteriet vara mindre o m man ska få ut bra prestanda i övrigt. Sen finns det ju motorolas mobiler som har enorma batterier i inte så stora format. Angående 6s så får du bestämma dig om du vill ha en iphone.