Permalänk
Medlem

Tualatinmonster

Jag håller på att sätta ihop en dator och behöver förslag till en datorlåda som ser retro ut.
Målet med datorn är att bygga den ultimata "Tualatin" maskinen och klocka till 2x~1.68ghz (kanske högre, om den tillåter)
Jag kommer köra med två grafikkort och en KVM som jag bygger in i chassit så jag kan växla mellan grafikkorten då jag vill spela nostalgiska 3dfx spel.

Följande är de bitar jag redan har men jag behöver förslag på låda och PSU i år 2001 stil, gärna nån färgglad och tung som attans (gedigen metall i desktopformat i stället för tower vore en höjdare).
Ge gärna förslag på bättre komponenter som jag kan skaffa ifall det finns bättre, men moderkort och CPU samt Voodoo5 kommer jag inte ändra.
En single tualatin 1400 med ett Radeon 3850 klarar blueray och h.264 utan problem enligt flera tester så prestandan kommer vara mer än nog med min dual med 3870.

Delar jag har:
Morderkort: DVD266u-RN Iwill DVD266u-RN
CPU: SL6BY 2x Intel® Pentium® III Processor - S 1.40 GHz, 512K Cache, 133 MHz FSB
Minne: CT12864Z335 4x 1GB DDR PC2700 Unbuffered NON-ECC 2.5V 128Meg x 64
Grafikkort1: VSA-100 Voodoo5 5500 PCI
Grafikkort2: Radeon 3870 HIS Radeon HD 3870 AGP 512mb
Ljudkort: EMU10K Sound Blaster Live! 5.1
SATAkort: VIA PCI SATA2x 2 sata portar
SATAdisk: Samsung 850 EVO Disken kommer köra i halv hastighet då PCI bara klarar 266MB/s till skillnad till diskens 520MB/s
IDE DVD player DVD-brännare SONY 16X DVD±R
FLOPPY: TAEC Multidisc low+high density
WiFikort: TL-WN851N TP-Link 300mbit
Kylare: Thermaltake Volcano 9 Den bästa S370 kylaren jag nånsin provat.
Låda:
PSU:
Tangenbord: IBM-M PS/2 Buckling Spring Personal Keyboard Model M
Mus: Logitech MX Air Wireless gyroscopic mouse.
Skärm: Samsung HDTV 50 tum

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.

Permalänk
Medlem

Förslag

Jag funderar om man inte skulle montera det i ett IBM AT (1984-87) chassi. Lådan är såklart inte ATX kompatibel, men moderkortet borde få plats om man kan modifiera den väl.

Är det nån i forumet (mot betalning såklart) som är duktig på att anpassa retrolådor till modernare formfaktorer?
1999-2003 (tidsepoken jag siktar på) hade vansinnigt mycket beigea lådor av låg vikt och de sög rätt så hårt. Undantaget vore kanske A-Open's D300 towerlåda, men den är ful som stryk.

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.

Permalänk
Medlem

Ett Coolermaster ATC 201 kanske? Inte så lätt att få tag på måhända, men det är den stilen du ska kolla efter. Jag hade bara märkesdatorer runt år 2000, en Fujitsu ICL Indiana om jag inte minns fel, med P75-processor.

Sen hade jag en Fujitsu Scaleo med Pentium III-cpu. Det chassit är som ett random ATX-chassi idag om jag inte missminner mig, fast vitt. Farsan hade en HP med första generationens Athlon, det var silvrigt har jag för mig.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk
Skrivet av danedi:

Jag funderar om man inte skulle montera det i ett IBM AT (1984-87) chassi. Lådan är såklart inte ATX kompatibel, men moderkortet borde få plats om man kan modifiera den väl.

Är det nån i forumet (mot betalning såklart) som är duktig på att anpassa retrolådor till modernare formfaktorer?
1999-2003 (tidsepoken jag siktar på) hade vansinnigt mycket beigea lådor av låg vikt och de sög rätt så hårt. Undantaget vore kanske A-Open's D300 towerlåda, men den är ful som stryk.

eftersom du är så långt fram som 2003 och pratar så hade det faktiskt börjat komma lite "modern" bra chassin. Borde tex finnas intressanta modeller från Chieftec och Antec som höll hög kvalitet men inte såg ut som de enligt mig tråkiga lådorna från tidigare generationer.
Jag har själv bytt tillbaka till mitt Antec SLK3000 eller vad det nu heter igen då det helt enkelt är stabilare och med högre kvalitet än chassina idag, det är dock lite modernare och från 2005 kanske

Permalänk
Medlem

@saturday_sun:
ATC 201 kan vara en av de snyggaste låderna från eran jag har sett! Men ett stort problem, hela lådan MED drive bays och allt väger bara 6,3 kilo. Med så många fläktar i lådan så kommer den vibrera på plats.

Man kan väl iofs lägga vikter i botten.
Fanns det HTPC lådor 2003? Isf, vem tillverkade dem och vilka modeller fanns?
Det bäst a vore om jag hittade en tung och snygg desktoplåda som man inte behövde modifiera.

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.

Permalänk
Medlem
Skrivet av danedi:

@saturday_sun:
ATC 201 kan vara en av de snyggaste låderna från eran jag har sett! Men ett stort problem, hela lådan MED drive bays och allt väger bara 6,3 kilo. Med så många fläktar i lådan så kommer den vibrera på plats.

Man kan väl iofs lägga vikter i botten.
Fanns det HTPC lådor 2003? Isf, vem tillverkade dem och vilka modeller fanns?
Det bäst a vore om jag hittade en tung och snygg desktoplåda som man inte behövde modifiera.

Skulle testa att limma på tex bitumen eller ljuddämpningsmatta på de större "tomma" ytorna istället ifall jag fick de problemen, vikten i sig gör inte så mkt för resonansen, men du kan göra det akustiskt dött ifall du fäster ett mjukare mera elastiskt material på det.

Har 2 chieftec chassin stående, det ena i alu och kan förstå tanken, det är absolut inte tyst. spec med äldre mekaniska diskar i..

Permalänk
Medlem

Det är väl få chassin från den eran som är så klassiska som Chieftec Dragon. De fanns i en del mer eller mindre hiskeliga färger, om man vill ha det. Tungt som bly är det också. Använder faktiskt fortfarande miditowervarianten av Dragon till min filserver, det håller än idag.

Den enda egentliga svagheten det har är det tyvärr ganska usla nätagget det levererades med. Primärkondingarna i det tenderar att gå sönder. Dock är det förstås inga problem alls att byta ut agget mot något vettigare.

Utan att vilja kritisera dig, varför ett tualatinmonster på det moderkortet förresten? Hade förstått baktanken om det var på nåt socket370/440BX-kort med ISA-slots, men bygget du beskriver ser jag varken rim eller reson i, varför jag blir nyfiken

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaput:

Utan att vilja kritisera dig, varför ett tualatinmonster på det moderkortet förresten? Hade förstått baktanken om det var på nåt socket370/440BX-kort med ISA-slots, men bygget du beskriver ser jag varken rim eller reson i, varför jag blir nyfiken

Anledningen till bygget? Mjo, det kan verka lite mystiskt. Men Om man minns tillbaka så var tualatin 1400mhz det bästa intel hade i mycket lång tid (Wilamette hade inte en chans mot en single 1,4 p3;a) Att jag bygger datorn är för att dualboota BeOS och Windows 2000 på den, och dessa delar (utom wifi för BeOS) funkar som en dans utan att behöva reshacka kerneln. Voodoo4/5 var det enda kortet som hade fullt 3dstöd i BeOS. (det fanns en drivrutin för ett enda radeon, men det passar inte i så här moderna datorer då det var AGP1.
Rent teoretiskt så är ju en Athlon MP det snabbaste i denna klass och årsmodell, men Jag hade redan alla delarna i listan och tänkte det kan bli kul att benchmarka. Folk har spelat skyrim relativt laggfritt på en p3:a med 3850, så jag tänkte "undrar hur mycket mer kräm jag får ut ur mina delar"

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.

Permalänk
Medlem

En annan tjusig fördel är att köra 3dfx Glide program och spel utan att behöva tjorva med buggiga wrappers.

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.

Permalänk

Skoj projekt.

Jag som inte kan kasta något har också ett Tualatinkort liggandes i samlingarna.

TUA266 med möjlighet till 3x SDR eller 2x DDR.

CPU'n är en 1200MHz Tualatin Celeron som tyvärr inte ville överklocka till 1600MHz med originalkylare.
Jag har för mig att heatspreadern på CPU'n höjde en mm och gjorde att vanliga eftermarknadskylare inte passade så bra.
Den gick i ett HX-45A med ett Geforce 2 tills den ställdes undan för några år sedan

Från den tidsperioden finns t.ex Aopen HX-08 eller HX-45 Jag har några st på lager i varierande solblekt vitgul nyans beroende på var de har stått och de blir inte snyggare med tiden.

Chieftec Dragon är betydligt läckrare och används fortfarande, en blå, två citrongula och en sladdrig alu-låda som jag aldrig fått till att stå på alla fyra tassar samtidigt.

Visa signatur

AMD #1: Asus TUF X570-PLUS|Ryzen 9 5900X|1x Asus TUF RX5700XT OC 8GB
AMD #2: Gigabyte B550M Aorus Elite|Ryzen 7 3700X|1x Gigabyte RX5600XT Gaming OC 6GB
Intel #1: Asus TUF Z690-PLUS|Core i5-12600KF|1x Asus TUF RTX 3060 OC 12GB
Intel #2: Asus P8Z77-V|Core i5-3570K@4.5|2x Asus GTX 780 OC 3GB SLi

Permalänk
Medlem

Tidstypiskt kommer jag att tänka på Shuttle SV24 och liknande barebonelådor, men de har väl helt fel dimensioner och alltför små för ditt behov.

De här blå-vita lådorna var också grymt populära, men kanske heller inte passar dina önskemål. Jag minns inte om de var noname eller hade ett modellnamn, så jag länkar till en bild:

http://s178.photobucket.com/user/actionpc2/media/STK7618/STK7...

Permalänk
Medlem
Skrivet av danedi:

Anledningen till bygget? Mjo, det kan verka lite mystiskt. Men Om man minns tillbaka så var tualatin 1400mhz det bästa intel hade i mycket lång tid (Wilamette hade inte en chans mot en single 1,4 p3;a) Att jag bygger datorn är för att dualboota BeOS och Windows 2000 på den, och dessa delar (utom wifi för BeOS) funkar som en dans utan att behöva reshacka kerneln. Voodoo4/5 var det enda kortet som hade fullt 3dstöd i BeOS. (det fanns en drivrutin för ett enda radeon, men det passar inte i så här moderna datorer då det var AGP1.
Rent teoretiskt så är ju en Athlon MP det snabbaste i denna klass och årsmodell, men Jag hade redan alla delarna i listan och tänkte det kan bli kul att benchmarka. Folk har spelat skyrim relativt laggfritt på en p3:a med 3850, så jag tänkte "undrar hur mycket mer kräm jag får ut ur mina delar"

Så i korthet, och om jag förstått dig rätt, handlar det helt enkelt om att bygga en så vass maskin som möjligt som stödjer BeOS och W2k out of the box, utan en massa hackande hit och dit?

Varför du vill ha ett Voodoo4- eller 5-kort förstår jag mycket väl. Hade gärna haft ett till mitt DOS-monster, skönt att slippa lösa Voodoo-kort. Dessutom har de väldigt bra VESA 2.0-stöd, och i samtliga fall jag stött på tillräckligt god bildkvalitet ut på VGA-porten för att de sammantaget ska vara perfekta att stoppa i en DOS-burk

Intelgrejer har generellt sett en del kompatibilitetsfördelar, så det kanske inte är nåe att vara direkt ledsen för. Tyvärr är chipseten för AMD (läs: VIA) från den där tiden jäkligt buggiga. Till Windows finns workarounds i form av deras 4-in-1-driver, men på BeOS-fronten lär det vara lite tjurigare.

Det förvånar mig inte alls att Skyrim lirar på en sådan dator. Körde i princip allt nytt på min gamla P4 2.8GHz med en modernare mellanklass-GPU och 4 GB minne fram tills sommaren 2012 eller vad det kan ha varit. Lirade på bra så länge man inte försökte köra spelen i 1080p och högre detaljrikedom.

Skrivet av zapac:

Tidstypiskt kommer jag att tänka på Shuttle SV24 och liknande barebonelådor, men de har väl helt fel dimensioner och alltför små för ditt behov.

De här blå-vita lådorna var också grymt populära, men kanske heller inte passar dina önskemål. Jag minns inte om de var noname eller hade ett modellnamn, så jag länkar till en bild:

http://s178.photobucket.com/user/actionpc2/media/STK7618/STK7...

"Vi har tagit de hiskeliga färgerna och materialen från iMac, och den totala avsaknaden på elegans från Chieftec Dragon. Resultatet ser ni här!"

Minns de där lådorna också.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaput:

Så i korthet, och om jag förstått dig rätt, handlar det helt enkelt om att bygga en så vass maskin som möjligt som stödjer BeOS och W2k out of the box, utan en massa hackande hit och dit?

Japp, det är en bra sammanfattning.
Man skulle såklart kunna bygga med 8x slot2 Xeon, men då jag saknar både prollar CPU och moderkort fär ett sådant bygge så blir det lite av det dyraste laget. Men sådana kort har oftast bara en enda PCI eller en PCI-X och behöver ETX SSI nätagg, och de är inte gratis, ens begagnade.

saknades ett ord
Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eisenschwein:

Jag har för mig att heatspreadern på CPU'n höjde en mm och gjorde att vanliga eftermarknadskylare inte passade så bra.

Jo, spreadern som sitter på tualatinerna är i vägen men de är mycket lätt att ta bort så att man får fram kärnan och få kylare att sitta perfekt. Ett rakblad är allt man behöver för att ta bort mjukpaddingen som håller den på plats, och yttransingar sitter relativt långt in så det är mindre riskt för att skada CPU'n än om man gör det på nyare intel processorer.
Om man är osäker så kan man köpa defekta på ebay och öva.

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eisenschwein:

TUA266 med möjlighet till 3x SDR eller 2x DDR.

Problemet med TUA 266 är at det inte är AGP pro och det inte är dual. En singel 1400 kanske klarar skyrim, men jag är ute efter att köra "personal studio" i BeOS i realtid utan hacks.
Max CPU man kan ha i BeOS är 2147mhz wilamette om man inte vill hacka realtidsklockan eller identifierinsträngarna.
Som vi alla vet så är en wilamette ca hälften så bra per klockcykel som en p3 och en tredjedel så snabb som en 867 mhz G4:a i de flesta saker som en privatperson gör då pipelinen för spel och renderingstasks gynnas av en kort pipeline. Intel satsade på netburst då de kunde vinna äver AMD's annars överlägsna prollar (Athlon) i vissa tasks på detta vis.

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.

Permalänk

Jag älskar Tualatin! Jag körde Oblivion på en Celeron 1400, på ett gammalt moderkort som inte stödde den. Köpte någon adapter på Ebay för att få det hela att funka, och BIOS sa vid varje boot "Unsupported CPU, press F1 to continue", sen rullade allt på fint. Detta måste varit runt 2005... Minns dock inte vilken GPU jag hade. Betydligt nyare än prollen i alla fall. Den datorn kändes ärligt talat lika kvick som en modern dator, på den tiden.

Permalänk
Medlem

@Obligatorisk: Instämmer helt. Hade ett Abit BX6 som jag först körde en vanlig PII 266@300 i, därefter en Celeron 366@550 i en slot-1 adapter i och därefter en Tualatin i en Powerleap-adapter, dock bara en 1200 (varianten i 100 MHz FSB). Minns att den identifierades av BIOS som ";62 MHz" vid uppstart. Gick som ett vässat spjut. Tror inte jag kommer få uppleva det igen, att ett moderkort hänger med i tre processoruppgraderingar och varje steg upplevs som att man fått en helt ny dator.

Visa signatur

Data: B650 + 7800X3D + 4080 Super + 64GB (2x32) + 2TB T700 + 850W
Ljud: Cambridge Audio DacMagic + SPL Phonitor 2 + AKG K812
Bild: MSI MAG 274UPF (27" 4K)

Permalänk
Skrivet av MadMantiz:

Tror inte jag kommer få uppleva det igen, att ett moderkort hänger med i tre processoruppgraderingar och varje steg upplevs som att man fått en helt ny dator.

Nu för tiden är det ju i stället att man behåller sitt moderkort lika länge som tre uppgraderingar, och hela tiden upplevs det som att man har en helt ny dator.

Permalänk
Medlem
Skrivet av danedi:

@saturday_sun:
ATC 201 kan vara en av de snyggaste låderna från eran jag har sett! Men ett stort problem, hela lådan MED drive bays och allt väger bara 6,3 kilo. Med så många fläktar i lådan så kommer den vibrera på plats.

Nu är det väl troligen inget alternativ (och säkert svår att få tag på vid det här laget) men ett litet tips kan vara att NZXT Adamas påminner en del om ATC 201, men bygger på rejält mycket tjockare plåtar. (9kg i vikt är inte pjåkigt för ett rent alubygge)
Finns i svart och silver. Kanske inte rymmer dina prylar dock?

Det är ju inte en låda från riktigt samma era, men vid det här laget är den väl gammal nog att kunna räknas som lite retro den också

http://www.sweclockers.com/test/5937-nzxt-adamas/1#content

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Själv så använder jag ett Cooler Master ATC-100 till min retrodator.

Visa signatur

ASUS K7M, AMD Athlon 1000 MHz Slot A, 3dfx Voodoo5 5500 64 MB AGP, 512 MB SDRAM @ CL 2-2-2-5, Cooler Master ATC-100-SX Aluminum Mid Tower.

Permalänk
Medlem

DDR är en kul grej men tyvärr drar inte tualatin nytta av det alls.

TUSL2-C är det bästa kortet för att överklocka.. att överklocka med dual-kort var oftast ganska kinkigt.. Minns att mitt gamla GA6-VXDC7 fungerade bättre sen jag satte in två tualatin-adapters för att flänsarna kom upp en bit och fick bättre luftflöde.
Hade ett annat kort (typ arima eller nåt sånt) med just dual sockel 370 och ddr, och den ville inte klocka alls..

Visa signatur

GUD VÄLSIGNE DIG!
Ryzen 7 5700X3D - 64Gb DDR4 - RTX2060 - Coolermaster Stacker
---------------------------- www.roaddogs.se ------------------------
------- Bofors Interstellar - A Star Citizen Corporation --------
---------------------------------- Twitch ---------------------------------

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenix:

DDR är en kul grej men tyvärr drar inte tualatin nytta av det alls.

TUSL2-C är det bästa kortet för att överklocka.. att överklocka med dual-kort var oftast ganska kinkigt.. Minns att mitt gamla GA6-VXDC7 fungerade bättre sen jag satte in två tualatin-adapters för att flänsarna kom upp en bit och fick bättre luftflöde.
Hade ett annat kort (typ arima eller nåt sånt) med just dual sockel 370 och ddr, och den ville inte klocka alls..

Det är inte sant. DDR har en flowthrough till AGP som gör det pyttelite snabbare, och jag ska tillägga att jag nu har uppgraderat till ett AMD 4670. Tror inte att det finns ett snabbare kort på marknaden i dagsläget för agp.

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zapac:

Tidstypiskt kommer jag att tänka på Shuttle SV24 och liknande barebonelådor, men de har väl helt fel dimensioner och alltför små för ditt behov.

De här blå-vita lådorna var också grymt populära, men kanske heller inte passar dina önskemål. Jag minns inte om de var noname eller hade ett modellnamn, så jag länkar till en bild:

http://s178.photobucket.com/user/actionpc2/media/STK7618/STK7...

Var en tjusig låda, men nu ska jag bygga in den i en liggande (har ändrat fokus) låda och därmed är öppen för förslag.
Silverstone hade en sjukt fin HTPC-låda som var gjord av alu och hade mhzmätare som var compatibel med tualatin och visade belastning med en mekanisk visare. Det vore drömmen, men jag vet inte vad lådan hette och den går ej finna på deras hemsida. (funkar inte på nått annat än clamath, deschutes, coppermine och tualatin)

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.

Permalänk
Medlem

Provade mitt voodoo5 (pci) samt mitt 6000 (pci rev 1.1) i en modern pc. Och de hade rätt (3dfx) att cpu hastigheterna kommer göra "simple t&l pointless"

Vi fick ju aldrig se budget Spectre eller de dyrare Rampage från 3dfx men enligt nvidia så var ju 6,7,8 serien baserade på spectre. (men utan glide *grinöga*)

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.