Högupplösta skärmar driver på försäljningen av speldatorer

Permalänk
Medlem

Jag hoppas tillverkarna och andra som skjuter till pengar inser (vår) efterfrågan på högupplösta skärmar med hög ppi. "paddor" och dumfånar har i många fall oförskämt mycket högre ppi. Det är billigare att göra små displayer antar jag, men jag hoppas att det är anledningen och inte att det bara "lönar sig" pga försäljningssiffror.

Visa signatur

No man is free who is not master of himself

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

Med 1440p är du dock knappast bakåtsträvare (även om man på detta forum kan ses så).

Kolla steamstats:
1024 x 768 2.09%
1280 x 720 1.28%
1280 x 800 1.88%
1280 x 1024 5.22%
1366 x 768 26.84%
1440 x 900 5.04%
1920 x 1080 34.51%
2560 x 1440 1.17%
3840 x 2160 0.07%

Om något känns det som att 1440p tar fart, har aldrig stött på en person som har en 4K skärm.

Jag sitter på en med 4k och 40 tum Philips skärm och bara ÄLSKAR den.

Gör mer än spelar och spelar bara World of warships så 60hz räcker men kan tänka mig att i fps spel blir det kanske inte samma upplevelse som med en 144hz skärm

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av fermia:

Jag sitter på en med 4k och 40 tum Philips skärm och bara ÄLSKAR den.

Gör mer än spelar och spelar bara World of warships så 60hz räcker men kan tänka mig att i fps spel blir det kanske inte samma upplevelse som med en 144hz skärm

Sitter med samma skärm jag med, riktigt maffig rigg det blir med två 22" ställda på högkant bredvid spelar fps och arbetar med den och det fungerar riktigt bra.

Permalänk
Skrivet av Ozzed:

Pinsamt att 60Hz som är så dåligt har blivit "guldstandard". Snarare "Blir det sämre uppdateringsfrekvens än såhär så spyr jag"-standard.

vad snackar du om? Vi kan väl inte ens se 60 fps, eller har jag missat något?

Visa signatur

2x Xeon E5 2697 v3 | 64GB | 6700 XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lexius:

Kör nog 1080p/62hz i några år till

Om du bara visste vad du missar

Och 62hz? Var 60 för mainstream eller?

Skrivet av Rasse12345:

vad snackar du om? Vi kan väl inte ens se 60 fps, eller har jag missat något?

Oj, finns det folk som du fortfarande?
Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rasse12345:

vad snackar du om? Vi kan väl inte ens se 60 fps, eller har jag missat något?

Kollade på den här sidan http://30vs60.com/ ... att man inte kan se över 30 FPS.

Själv kan jag då rakt inte se någon skillnad mellan 30- och 60-klippen. Men jag antar att detta är individuellt och sedan hänger det nog också mycket på vilka spel och på vilken skärm man kollar. Att kolla på några filmklipp är en annan sak.

Permalänk
Skrivet av Kaine_Uro:

Kollade på den här sidan http://30vs60.com/ ... att man inte kan se över 30 FPS.

Själv kan jag då rakt inte se någon skillnad mellan 30- och 60-klippen. Men jag antar att detta är individuellt och sedan hänger det nog också mycket på vilka spel och på vilken skärm man kollar. Att kolla på några filmklipp är en annan sak.

Precis tycker det är lite konstigt när hjärnan inte kan uppfatta mer än 24 bilder per sekund...
Såg ingen skillnad på klippet, kanske är annan sak om man kör spelet.

Visa signatur

2x Xeon E5 2697 v3 | 64GB | 6700 XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rasse12345:

Precis tycker det är lite konstigt när hjärnan inte kan uppfatta mer än 24 bilder per sekund...
Såg ingen skillnad på klippet, kanske är annan sak om man kör spelet.

Precis. Kollar man olika FPS på en skärm som klarar max 60 FPS så kan man väl aldrig se någon skillnad över 60 FPS? Nu var det ju visserligen 30 där.

Permalänk
Medlem

Människans öga tar inte flera bilder per sekund utan har en kontinuerlig ström av ljus som skapar bilden som skickas till hjärnan.
Att människan bara kan se i ca: 30FPS är en myt och jag förstår inte hur det fortfarande kan vara så många som fortfarande tror på det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaine_Uro:

Kollade på den här sidan http://30vs60.com/ ... att man inte kan se över 30 FPS.

Själv kan jag då rakt inte se någon skillnad mellan 30- och 60-klippen. Men jag antar att detta är individuellt och sedan hänger det nog också mycket på vilka spel och på vilken skärm man kollar. Att kolla på några filmklipp är en annan sak.

Skrivet av Rasse12345:

Precis tycker det är lite konstigt när hjärnan inte kan uppfatta mer än 24 bilder per sekund...
Såg ingen skillnad på klippet, kanske är annan sak om man kör spelet.

Nu är visserligen det där en väldigt dålig sida för att visa skillnaden men menar ni allvarligt att ni faktiskt inte ser någon skillnad? Är stor skillnad bara i det klippet.

Här har ni också:

http://www.30vs60fps.com/

Det är verkligen natt och dag. Inget snack om saken. Alls.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ninjaflipp:

Nu är visserligen det där en väldigt dålig sida för att visa skillnaden men menar ni allvarligt att ni faktiskt inte ser någon skillnad? Är stor skillnad bara i det klippet.

Här har ni också:

http://www.30vs60fps.com/

Det är verkligen natt och dag. Inget snack om saken. Alls.

Nej. För mig är det exakt likadana klipp som visas. Vilken skillnad ser ni?

Och vad har ni för skärm? Min är 60Hz.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaine_Uro:

Nej. För mig är det exakt likadana klipp som visas. Vilken skillnad ser ni?

Och vad har ni för skärm? Min är 60Hz.

Använd Chrome istället för Firefox om det är det du använder så borde du se skillnad.

Ta bort stretchingen också.

Permalänk
Skrivet av Kaine_Uro:

Nej. För mig är det exakt likadana klipp som visas. Vilken skillnad ser ni?

Och vad har ni för skärm? Min är 60Hz.

kan vara så att dom webbläsare inte klara det. tryck åtminstone av "stretch"

Visa signatur

Datorlåda:CaselabsMerlinSm8.Moderkort:MSI Z170a X Titanium.CPU:6700K.GPU:1080.RAM:32GB 3200mhz Corsair.PSU:EVGA G2850W.SSD:950 Pro RAID0,850evo.Kylning: Alphacool 360+480PP, Swiftech RES,EK block Cpu,Gpu,1D5.Tagentbord:Pok3r.Hörlurar:HD800s,ATH R70X+ Grace M9XX.Skärmar: Asus PG348Q.Datormus: Zowie FK1+.Matta:Qpad:UC90.Mic:Blue Jeti

Permalänk
Skrivet av Ninjaflipp:

Nu är visserligen det där en väldigt dålig sida för att visa skillnaden men menar ni allvarligt att ni faktiskt inte ser någon skillnad? Är stor skillnad bara i det klippet.

Här har ni också:

http://www.30vs60fps.com/

Det är verkligen natt och dag. Inget snack om saken. Alls.

På den där ser jag faktisk skillnad, tycker den med 60 fps rör sig lite snabbare. Tycker däremot inte att det är ett måste att ha mer än 30 fps förutom i eventuellt Quake och CS.

Visa signatur

2x Xeon E5 2697 v3 | 64GB | 6700 XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ninjaflipp:

Använd Chrome istället för Firefox om det är det du använder så borde du se skillnad.

Ta bort stretchingen också.

Skrivet av krilleeee:

kan vara så att dom webbläsare inte klara det. tryck åtminstone av "stretch"

Missade att det var en annan sida som länkades till.

30 FPS: Snurrar lite saktare och smidigare. Mer behagligt att kolla på.

60 FPS: Snurrar snabbare och lite ryckigare.

Den skillnaden ser jag. Kollade i Chrome utan stretch.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Rasse12345:

vad snackar du om? Vi kan väl inte ens se 60 fps, eller har jag missat något?

Varsågod, ser du ingen skillnad där så kanske du behöver glasögon:-)

http://testufo.com/#test=framerates

Tycker att det är absolut bästa sidan för att göra en massa olika fps och skärmtest:-)

Visa signatur

FD refine S Msi x99s sli plus 5930k@4400mhz NH-D14 Asus GTX 980 Strix SLI 16gb gskill ripjaws ddr4 3ghz Os Samsung 950 pro 512gb NVME Spel samsung 840/850 evo/pro Win 10 Pro Corsair Ax850 Gold Asus PG278Q Rog Swift

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaine_Uro:

Missade att det var en annan sida som länkades till.

30 FPS: Snurrar lite saktare och smidigare. Mer behagligt att kolla på.

60 FPS: Snurrar snabbare och lite ryckigare.

Den skillnaden ser jag. Kollade i Chrome utan stretch.

Är det ryckigare är det nog ett problem på din dator i så fall. Är helt silkeslent.

Permalänk

@Anzen:

Ljuset stannar i ögat. Sen fortplantas bilden till hjärnbarken i occipitalloben via en serie aktionspotentialer. Varje sådan aktionspotential tar ganska exakt 10 millisekunder: vilket alltså ger en teoretisk maxhastighet på 100Hz för varje enskilt neuron.

Jag vet inte hur någon skulle kunna undersöka saken praktiskt: eventuellt skulle man kunna tänka sig ett blindtest där försökspersoner får se på videoströmmar med olika frekvens och gissa vilken de upplever som bättre/sämre, men jag vet inte om det någonsin gjorts en sådan vetenskaplig studie.

Personligen gissar jag, helt ovetenskapligt, att det kan variera något mellan olika individer, men att det mesta över 100Hz är ren placeboeffekt.

24 Hz var den hastighet som valdes till filmrullar på den gamla goda tiden då man fortfarande höll sig till celluloidfilm: det var nämligen det minsta frekvens man kunde köra utan att filmen upplevdes som ryckig när saker rörde sig över skärmbilden med det "motion blur" man fick på varje enskild filmruta då man filmade.
Det är inte samma sak som ögats maximala hastighet för förmedlande av nervimpulser til hjärnan.

Visa signatur

CPU: I7 4790K@4,8 Ghz | MB: ASUS Maximus ranger VII |RAM: Adata 16GB 1600 Mhz |GPU: 2X ASUS GTX 980Ti STRIX DirectCUIII SLI |PSU: Corsair AX1200i | Kylare: Corsair H100i | SSD: Samsung SSD 840 EVO 256GB | Tangentbord: Corsair K95 RGB | Razer Orbweaver keypad | Mus: Logitech MX Master | Hörlurar: Sony MDR-1RBT | Monitor: Acer XB280HK G-sync 3840x2160, Acer Predator X34 3440x1440
Mitt galleri: "The Pixel collider V1.5"

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonas1972:

Varsågod, ser du ingen skillnad där så kanske du behöver glasögon:-)

http://testufo.com/#test=framerates

Tycker att det är absolut bästa sidan för att göra en massa olika fps och skärmtest:-)

Där var det betydligt större skillnad. Men i ett vanligt 3D-spel syns det inte lika tydligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaine_Uro:

Där var det betydligt större skillnad. Men i ett vanligt 3D-spel syns det inte lika tydligt.

Tycker det är väldigt representativt för hur ett spel ser ut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Pinsamt att 60Hz som är så dåligt har blivit "guldstandard". Snarare "Blir det sämre uppdateringsfrekvens än såhär så spyr jag"-standard.

Håller med guldstandard borde vara 120 eller 144Hz.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaine_Uro:

Missade att det var en annan sida som länkades till.

30 FPS: Snurrar lite saktare och smidigare. Mer behagligt att kolla på.

60 FPS: Snurrar snabbare och lite ryckigare.

Den skillnaden ser jag. Kollade i Chrome utan stretch.

Tvärt om menar du väl?
Att det snurrar snabbare och saktare är en synvilla. Innan man vant sig vid frekvensskillnaden så kan det se ut som att det snurrar olika snabbt.

Jag spelar i 144 Hz när datorn klarar av det. Det är så enormt underbart. Men när det kommer till ex. Youtube videor så måste ögonen vänja sig vid 60 fps videon innan de känns normala. Det känns som om 60 fps videor går snabbare även att de inte gör det.

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Jag vet inte om jag skall införskaffa en Predator X34 eller vänta på en 3840x2160 som klarar iaf 75Hz. Krav är dock G-Sync och IPS, TN går fetbort.

Skickades från m.sweclockers.com

21:9 skärm är det bästa som jag införskaffat på länge. Har du haft möjlighet att se en sån skärm irl? Är ju inte alla som tycker det.

Visa signatur

Corsair Crystal 280X Chassi// AMD Ryzen 5800X3D// PowerColor RX 6900 XT// Corsair 3200Mhz 64GB// Asus X570-I // Corsair AX 760W // Samsung 960 EVO 250GB Nvme SSD // Samsung 980 PRO 2TB Nvme SSD // Samsung 850 EVO 1TB SSD //Samsung Odyssey Neo G9 // Windows 11 Pro X64

Permalänk

Man ser ju oftast en klar skillnad överhuvudtaget vid ex 30 eller 60 fps, det kanske inte är så ultratydligt direkt men det upplevs ju absolut som ett bättre flyt, det är bara att testa 2 likadana spel på de olika fps:erna ett lite längre tag på den högre och sen byta till den lägre, det märks ju direkt som outhärdligt...oftast. Så det där med att "hjärnan inte kan uppfata det" är bara bull...@Ninjaflipp:

Visa signatur

Intel i7 5820K, Ballistix Sport 16GB DDR4 2400mhz, ASUS STRIX GTX 980ti Gaming CUIII, ASUS X99, Samsung Evo 512GB SSD, Seagate 3TB HD, Antec Kühler 950 (vätskekyld CPU), beQuiet Straight Power 10 800w Gold Modular, Chassi:Fractal Design R5,
Q-Pad MK-80 tangentbord, Q-Pad QH-90 headset, Q-Pad MK8 Lasermus, Razer Orbweaver Chroma, Zowie Camade sladdbungie.
Konsoler & annat: Nintendo NES Mini Classic, PS 1,2 & 3, Xbox, Xbox 360, SEGA Dreamcast, Nintendo 64, Gamecube, PSP + en mängd Game & Watch och obskyra 80-talsderivat av dessa, Samt en Amiga 500 och en Colour Genie hemdator fr 1982.

Permalänk
Medlem

1080p känns som mainstream valet i några år till. Just nu kostar det för mycket att skaffa hårdvara som skyfflar runt alla pixlar för gemene man.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i5-12600K med Noctua 12A | MSI z690 d4 | 2x16 corsair ddr4 lpx 3200mhz | evga 3060ti xc | samsung 980 m2 | LG 27" GP850 | xfx pro 850w | fractal design r6

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rasse12345:

vad snackar du om? Vi kan väl inte ens se 60 fps, eller har jag missat något?

Människan kan identifiera objekt i totalt mörker i upp till 500Hz, alltså om 499 bilder på en sekund är mörka, och den 500:e har en bild så kan vi återberätta vad det är. Sen är såklart inte alla lika utan det finns folk som både har bättre och sämre uppfattningsförmåga. Men 60Hz är förjävla dåligt och något man får huvudvärk av. Jag har lyckats dra upp min skärm i 83Hz via Nvidias hokus pokus och det är helt klart skillnad. Går man tillbaka till 60HZ känns saker och ting ryckigt och man får huvudvärk.

Det du förmodligen tänker på är "hur många bilder per sekund krävs för att ögat skall se det som en rörlig bild och inte en serie stillbilder", och den gränsen ligger någonstans mellan 16-17 bilder per sekund, men ju högre frekvens, desto bekvämare för hjärnan.

Skrivet av Alpha77:

Håller med guldstandard borde vara 120 eller 144Hz.

Ja, "guldstandard" borde snarare vara något av det högsta tillgängliga, istället för "minsta gemensamma nämnare bland snåljåpar till tillverkare" som det tydligen är nu.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av spacecow:

Sitter med samma skärm jag med, riktigt maffig rigg det blir med två 22" ställda på högkant bredvid spelar fps och arbetar med den och det fungerar riktigt bra.

Ja det låter ju grymt.Blir att köpa 2 st 22"

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Skrivet av Ozzed:

Människan kan identifiera objekt i totalt mörker i upp till 500Hz, alltså om 499 bilder på en sekund är mörka, och den 500:e har en bild så kan vi återberätta vad det är. Sen är såklart inte alla lika utan det finns folk som både har bättre och sämre uppfattningsförmåga. Men 60Hz är förjävla dåligt och något man får huvudvärk av. Jag har lyckats dra upp min skärm i 83Hz via Nvidias hokus pokus och det är helt klart skillnad. Går man tillbaka till 60HZ känns saker och ting ryckigt och man får huvudvärk.

Det du förmodligen tänker på är "hur många bilder per sekund krävs för att ögat skall se det som en rörlig bild och inte en serie stillbilder", och den gränsen ligger någonstans mellan 16-17 bilder per sekund, men ju högre frekvens, desto bekvämare för hjärnan.

Ja, "guldstandard" borde snarare vara något av det högsta tillgängliga, istället för "minsta gemensamma nämnare bland snåljåpar till tillverkare" som det tydligen är nu.

Så kanske det är, men jag nöjer med 30+ fps dock så spelar jag nästan bara racing spel.

Visa signatur

2x Xeon E5 2697 v3 | 64GB | 6700 XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rasse12345:

Så kanske det är, men jag nöjer med 30+ fps dock så spelar jag nästan bara racing spel.

Vad man nöjer sig med är nog högst personligt. Jag svarade på frågan/påståendet att vi inte kan uppfatta 60Hz.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ELF:

Tvärt om menar du väl?
Att det snurrar snabbare och saktare är en synvilla. Innan man vant sig vid frekvensskillnaden så kan det se ut som att det snurrar olika snabbt.

Jag spelar i 144 Hz när datorn klarar av det. Det är så enormt underbart. Men när det kommer till ex. Youtube videor så måste ögonen vänja sig vid 60 fps videon innan de känns normala. Det känns som om 60 fps videor går snabbare även att de inte gör det.

Nej, det är så jag upplever det.