Funkar m.2 ssdn till detta moderkort?

Permalänk
Medlem

Funkar m.2 ssdn till detta moderkort?

Hej

Tänkte investera i lite nya delar och undrar om dessa funkar ihop? Tänkte på m.2 ssdn och moderkortet?

http://www.inet.se/kundvagn/visa/8685148/2015-10-21

Visa signatur

Gigabyte Z97P-D3 | Intel Core i7 4790K | G.Skill 16GB (2x4096MB) CL9 1600Mhz Ripjaws X Performance | Maxtor 250GB | OCZ Vertex 2 SSD 60GB | Samsung SSD 830-Series 128GB | Samsung SSD 840-Series 128GB | 620W HX Corsair | GIGABYTE GTX 970 GAMING | Samsung TFT 24" P2450H Rose Black | BENQ XL2420T

Permalänk
Medlem

https://www.asus.com/Motherboards/Z97A/specifications/

Skall du dra full nytta av den så är det Z170 som gäller vad jag förstått.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SUMITOMO:

https://www.asus.com/Motherboards/Z97A/specifications/

Skall du dra full nytta av den så är det Z170 som gäller vad jag förstått.

Hmm, tänkte för det står ju

"Många trevliga nyheter har tillkommit med denna lansering, däribland native-stöd för M.2 (NGFF) standarden och SATA Express.

M.2 använder PCI Express-bussar och klarar dataöverföringshastigheter på upp till 10Gb/s. SATA Express är en helt ny standard som ASUS är först med att implementera, och dataöverföringshastigheten uppgår till 10Gb/s."

Och det måste ju mer än räcka med tanke på att m.2s läshastighet ligger på 2200mb/s och skriv 900mb/s. Men känner mig fortfarande inte helt säker.

Det du skrev "Skall du dra full nytta av den så är det Z170 som gäller vad jag förstått." Var det tagit ur luften eller finns det nånstans att läsa på om de där?

Visa signatur

Gigabyte Z97P-D3 | Intel Core i7 4790K | G.Skill 16GB (2x4096MB) CL9 1600Mhz Ripjaws X Performance | Maxtor 250GB | OCZ Vertex 2 SSD 60GB | Samsung SSD 830-Series 128GB | Samsung SSD 840-Series 128GB | 620W HX Corsair | GIGABYTE GTX 970 GAMING | Samsung TFT 24" P2450H Rose Black | BENQ XL2420T

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tapi0:

Hmm, tänkte för det står ju

"Många trevliga nyheter har tillkommit med denna lansering, däribland native-stöd för M.2 (NGFF) standarden och SATA Express.

M.2 använder PCI Express-bussar och klarar dataöverföringshastigheter på upp till 10Gb/s. SATA Express är en helt ny standard som ASUS är först med att implementera, och dataöverföringshastigheten uppgår till 10Gb/s."

Och det måste ju mer än räcka med tanke på att m.2s läshastighet ligger på 2200mb/s och skriv 900mb/s. Men känner mig fortfarande inte helt säker.

Det du skrev "Skall du dra full nytta av den så är det Z170 som gäller vad jag förstått." Var det tagit ur luften eller finns det nånstans att läsa på om de där?

Det enda jag har hittat är att z97 inte har så många pci lanes. Vilket verkar göra att man inte kan köra SLI med en M2 enhet inkopplad. http://www.anandtech.com/show/8045/asrock-z97-extreme6-review...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tapi0:

Hmm, tänkte för det står ju

"Många trevliga nyheter har tillkommit med denna lansering, däribland native-stöd för M.2 (NGFF) standarden och SATA Express.

M.2 använder PCI Express-bussar och klarar dataöverföringshastigheter på upp till 10Gb/s. SATA Express är en helt ny standard som ASUS är först med att implementera, och dataöverföringshastigheten uppgår till 10Gb/s."

Och det måste ju mer än räcka med tanke på att m.2s läshastighet ligger på 2200mb/s och skriv 900mb/s. Men känner mig fortfarande inte helt säker.

Det du skrev "Skall du dra full nytta av den så är det Z170 som gäller vad jag förstått." Var det tagit ur luften eller finns det nånstans att läsa på om de där?

Jag är inte direkt insatt i detta, men det har något att göra med antal banor på PCIe 3.0,
vilket inte alla Z97 moderkort stöder, men skulle vara fullt stöd med Z170.

Kan ingen annan ge ett exakt svar föreslår jag att du kollar upp detta själv.
Kommer inte ihåg var jag läste, men kan ha varit i Swecs tråd
http://www.sweclockers.com/nyhet/21107-samsung-tillkannager-s...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tapi0:

Hmm, tänkte för det står ju

"Många trevliga nyheter har tillkommit med denna lansering, däribland native-stöd för M.2 (NGFF) standarden och SATA Express.

M.2 använder PCI Express-bussar och klarar dataöverföringshastigheter på upp till 10Gb/s. SATA Express är en helt ny standard som ASUS är först med att implementera, och dataöverföringshastigheten uppgår till 10Gb/s."

Och det måste ju mer än räcka med tanke på att m.2s läshastighet ligger på 2200mb/s och skriv 900mb/s. Men känner mig fortfarande inte helt säker.

Det du skrev "Skall du dra full nytta av den så är det Z170 som gäller vad jag förstått." Var det tagit ur luften eller finns det nånstans att läsa på om de där?

Gigbit vs MegaByte.
En Gb/s motsvarar ungefär 125MB/s.
Så 10 Gb/s ger 1250MB/s, vilket ju är lägre än vad disken i fråga klarar.
Men det är ju även nästan dubbelt mot vad en vanlig 6Gb SATA klarar.

Vill man köra en x4 PCIe m.2 disk på ett z97 med full hastighet så måste man (vad jag förstått) köra via ett istickskort.
(vissa undantag finns, en del z97 har faktiskt x4 på m.2 platsen).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Gigbit vs MegaByte.
En Gb/s motsvarar ungefär 125MB/s.
Så 10 Gb/s ger 1250MB/s, vilket ju är lägre än vad disken i fråga klarar.
Men det är ju även nästan dubbelt mot vad en vanlig 6Gb SATA klarar.

Vill man köra en x4 PCIe m.2 disk på ett z97 med full hastighet så måste man (vad jag förstått) köra via ett istickskort.
(vissa undantag finns, en del z97 har faktiskt x4 på m.2 platsen).

Vet du nått z97 kort som kan köra full hastighet? Är ju en sån m.2 plats på moderkortet jag länkade under processorn så förstår inte varför man inte skulle kunna få ut maximalt av den? Jag är inte så insatt, trodde dom menade gigabyte, dels för att det står "1 x M.2 Socket 3, , with M Key, type 2260/2280 storage devices support (PCIE mode)" "M.2 & SATA Express - Speed up your system with lightning-fast 10Gb/s transfer speed" lightning-fast liksom, vad kan vara snabbare?

Visa signatur

Gigabyte Z97P-D3 | Intel Core i7 4790K | G.Skill 16GB (2x4096MB) CL9 1600Mhz Ripjaws X Performance | Maxtor 250GB | OCZ Vertex 2 SSD 60GB | Samsung SSD 830-Series 128GB | Samsung SSD 840-Series 128GB | 620W HX Corsair | GIGABYTE GTX 970 GAMING | Samsung TFT 24" P2450H Rose Black | BENQ XL2420T

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tapi0:

Vet du nått z97 kort som kan köra full hastighet? Är ju en sån m.2 plats på moderkortet jag länkade under processorn så förstår inte varför man inte skulle kunna få ut maximalt av den? Jag är inte så insatt, trodde dom menade gigabyte, dels för att det står "1 x M.2 Socket 3, , with M Key, type 2260/2280 storage devices support (PCIE mode)" "M.2 & SATA Express - Speed up your system with lightning-fast 10Gb/s transfer speed" lightning-fast liksom, vad kan vara snabbare?

Förklarade ju precis att "lightning-fast 10Gb/s transfer speed" är Gigabit (Gb), inte GigaByte (GB)
Och jag tror att asrock hade några modeller med x4 m.2 platser.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Förklarade ju precis att "lightning-fast 10Gb/s transfer speed" är Gigabit (Gb), inte GigaByte (GB)
Och jag tror att asrock hade några modeller med x4 m.2 platser.

Okej Tack, måste kollas upp då Såg att detta moderkort har stöd för x4 m.2 http://www.inet.se/produkt/1902702/asrock-z97-extreme-6#/spec...

Visa signatur

Gigabyte Z97P-D3 | Intel Core i7 4790K | G.Skill 16GB (2x4096MB) CL9 1600Mhz Ripjaws X Performance | Maxtor 250GB | OCZ Vertex 2 SSD 60GB | Samsung SSD 830-Series 128GB | Samsung SSD 840-Series 128GB | 620W HX Corsair | GIGABYTE GTX 970 GAMING | Samsung TFT 24" P2450H Rose Black | BENQ XL2420T

Permalänk

@Tapi0: Ja det där moderkortet är ett av en handfull Z97-kort med stöd för PCIe 3.0 x4 och således kan nyttja en Samsung 950 Pro's fulla potential.

Visa signatur

Citera för svar.