Antivirusprogram, nödvändigt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bonzajen:

Om man sedan ska ha programmet så kostar det va?

Yes, alla Bitdefender fulla program kostar pengar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bonzajen:

Vilken sida använder du?

Om man jämför gratisvarianten Avast mot betalskyddet Bitdefender, är det stor skillnad då?

Avast free har ingen brandvägg och vissa andra begränsningar. Du kan prova själv och se vilken som passar just dig

Permalänk
Medlem
Skrivet av stimpen:

Ok kan inte uttala mig om bitdefender, men de flesta gratis/trial programmen blir själv som värsta spamware när man närmar sig slutet av trial perioden eller den årliga verifieringen.
Eviga popups o skit om att snart är tiden ute etc, du måste in och uppdatera osv.

Kör MSE, jag har haft det på 4 datorer i 2år om 2 månader och har inte fått något, vet inte vad folks problem är eller varför de hänvisar till test som inte verkar spegla verkligheten för fem öre gällande MSE.
Med avast t.ex. fick jag malware och awg blev nästan ett virus i sig. Kan ha varit random att ngt slapp igenom avast, men på allt skit jag surfar på etc ovh att MSE hållt tätt anser jag visar på att det är helt OK iaf och stort plus är att det är gratis och utan massa popups och erbjudanden o shit.

Vad roligt att du skriver så. När jag använde Bitdefender Free Antivirus under några månader, så fick jag inte en popup-rutan som innehöll någon form av reklam. Prov-versionsprogram brukar ju visa en ruta vad som man kan få ut av programmet, om man köper en licens. Kaspersky visar för övrigt bara en ruta om att det är X antalet dagar kvar tills prov-versionen är slut.

Jag orkar egentligen inte att säga något om din låga kunskap gällande testernas äktighet eller om Microsoft Security Essentials egentliga existens, men jag säger det här ändå: MSE är inte ett bra "antivirus"-program. Microsoft har försökt att få bland annat AV-TEST att inkludera MSE till deras tester, men de får bara "MSE är endast till för som en basnivå" som svar, i följt med att "MSE inte kan mäta sig upp till vanliga antivirus-programs nivå". Efter lite om och men, så håller Microsoft med dessa företag och rekommenderar nu att man ska inte ska använda MSE som ett vanligt antivirus-program, utan använda ett riktigt antivirus-program. Eller som Microsoft kallade dessa; tredjepartsprogram.

Om du svarar på det här inlägget, så kommer jag låta andra att svara för mig. Jag orkar inte diskutera med personer som... ja, hur de är har jag redan nämnt i det här inlägget. Och nej. Jag länkar inte till några källor, för jag tycker du borde ta reda på dem själv. Luska ut om jag verkligen är ärlig av mig eller (som jag förmodar du kommer gå på) inte. En sak kan jag i alla fall säga: jag hatar lögner.

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me. Andra projekt: Keizai, Koroth, Serenum & Enc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Airikr:

Enligt mig, så är det både Kaspersky eller Bitdefender som man ska tänka på gällande bra skydd mot sabotageprogram nu för tiden. Förr (läs: innan skiten blev blytung efter 2003/2004) var det Norton som låg i täten (om jag inte minns helt fel). Både Kaspersky och Bitdefender har nästan delat förstaplatsen hos AV-TEST under flera år, då det har varit mycket jämt mellan dem.

Personligen föredrar jag Kaspersky över allt annat. Jag har haft deras datorsäkerhetslösning sedan version 5 eller 6 (någon gång mellan 2005 och 2007) och jag har inte ångrat mig sedan dess. Jag har testat olika antivirus-lösningar på andra datorer, eller när jag inte haft någon giltig licens till Kaspersky Internet Security.

Men som sagt, gå efter vad AV-TEST och/eller AV-Comparatives säger om de olika datorsäkerhetslösningarna. Då kan du vara säker på att du får bra skydd för pengarna.

Googla 0-day kaspersky heller läs tex denna artikel https://grahamcluley.com/2015/09/zero-day-vulnerability-kaspe...
Där det tex står ""In a follow-up to his latest announcement, Ormandy tweeted that the flaw was "a remote, zero interaction SYSTEM exploit, in default config. So, about as bad as it gets.""

Och det är då Kaspersky det handlar om.
Men även eset och sophos har likande 0-day hål (dvs "about as bad as it gets").

Och nu när adblock explosionen har börjat så har en stor del av folket minskat en otrolig mängd nedladdade javascripts/flash som dom laddar ner (där 95%+ av allt "skit" kommer ifrån idag).
Detta gör att dom som använt sig av detta börjar se en minskning.

Sen om man tar med brandväggen i det hela så är det ju den som ska spärra utgående/ingånde trafik men har brandväggen (heller troligen någon part av hela säekerhets paketet) buggar/misstag så kan ju den som hackar sätta den ur spel helt och hållet för det hackaraen vill och det skulle troligen kunna göras utan att användaren märker nått.

Dessa tre saker ihop gör att många säkerhets experter nu har börjat varna för att virusprg/brandväggar/säkerhetspaket/antimalware/ kommer att få en stor våg av hack/0-day exploits.
Och när man tänker efter vad är det för prg efter OS i sig som har befogenheter djup ner i OS och även har en komplicerad och väldigt lång kod (som kan innehålla stora mängder med okända buggar/misstag)?
Jo säkerhetsprogramen! allt annat kommer en bit efter.

Och det är ju inte direkt okänt att lång och komplicerad kod kan ge buggar/misstag som tex windows som uppdateras jämnt o ständigt för måååååååååååååånga buggar/misstag som ofta kan vara rätt allvarliga.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem
Skrivet av grizzly666:

Googla 0-day kaspersky heller läs tex denna artikel https://grahamcluley.com/2015/09/zero-day-vulnerability-kaspe...
Där det tex står ""In a follow-up to his latest announcement, Ormandy tweeted that the flaw was "a remote, zero interaction SYSTEM exploit, in default config. So, about as bad as it gets.""

Och nu när adblock explosionen har börjat så har en stor del av folket minskat en otrolig mängd nedladdade javascripts/flash som dom laddar ner (där 95%+ av allt "skit" kommer ifrån idag).

Sen om man tar med brandväggen i det hela så är det ju den som ska spärra utgående/ingånde trafik men har brandväggen (heller troligen någon part av hela säekerhets paketet) buggar/misstag så kan ju den som hackar sätta den ur spel helt och hållet för det hackaraen vill och det skulle troligen kunna göras utan att användaren märker nått.

Dessa tre saker ihop gör att många säkerhets experter nu har börjat varna för att virusprg/brandväggar/säkerhetspaket/antimalware/ kommer att få en stor våg av hack/0-day exploits.
Och när man tänker efter vad är det för prg efter OS i sig som har befogenheter djup ner i OS och även har en komplicerad och väldigt lång kod (som kan innehålla stora mängder med okända buggar/misstag)?

Och det är ju inte direkt okänt att lång och komplicerad kod kan ge buggar/misstag som tex windows som uppdateras jämnt o ständigt för måååååååååååååånga buggar/misstag som ofta kan vara rätt allvarliga.

Ja, sedär. Det där bevisar att ingenting är perfekt och att ett datorsäkerhetsprogram aldrig kan skydda ens dator till 100%

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag kör Panda free antivirus samt Malwarebytes. behöver inget annat!

Visa signatur

My rig 144hz 1440p 27" samsung g5, Zotac rtx3070 8gb, 11900K, TR Peerless assassin,Gigabyte z590 UD, 32GB 3200MHz Vengeance, 1tb nv2, 2TB SSD 4TB HDD, corsair750 vengeance, Lancool 215.
backup 180Hz MSI 1080p 24", 3060ti 8gb, Ryzen 5700X3D,Peerless assassin 120 , Msi b550 pro vdh wifi, 32gb 3600 corsair, 1tb P9a1 + mer lagring, Corsair vengeance 750w, phantek p400a
3rd PC Asus rtx4060, ryzen 5600, MSI b550 pro vdh, 32GB 3200, 1tb Samsung PM9A1, 1tb mx500, MSI MAG650w. HTPC 3060, 10400F, 16GB, 500GB NVME, 960GB A400
Laptop Lenovo Legion 5, 2060, 4800H, 16GB, 1,5TB NVME

Permalänk
Medlem
Skrivet av grizzly666:

Bra perspektiv!
Antivirus/malware program är inte ett måste idag. Som jag tidigare skrivit i tråden kan man med enkla medel använda Windows' inbyggda säkerhetsfinesser för att undvika virus och malware ; GPO, software restriction policy / föräldrarkontroll, ACL konfigurering, EMET, vanligt användarkonto+UAC max, nyttja portabla virusscanners osv. Detta ger ett bra skydd och samtidigt en minimal attackyta in till os'ets kärna. Adblockers + inaktiverad javascript för webbläsaren boostar skyddet ytterligare.

Permalänk
Inaktiv

Jag använder Chrome, vad ska man köra för virusskydd då? Tillägg etc?

Permalänk
Medlem
Skrivet av stimpen:

Nej, kör du MSE i win 10 behöver du inget mer. Inte kört ngt annat än MSE i 4 burkar nu i snart 2år utan något problem än.

(Lutar mig tillbaka för att njuta av spektaklet som kommer följa)

Trolls will be trolls
Tar dig tio minuter att installer Avast AVG eller panda cloud free och inaktivera det sega MSE i w10.

https://www.av-test.org/en/antivirus/home-windows/
Nuff Said

Visa signatur

CPU: 5800x3d
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Bonzajen:

Jag använder Chrome, vad ska man köra för virusskydd då? Tillägg etc?

Testa Bitdefender gratis i 6 månader, som sagt, så får du ett bra antivirus (som är ett måste idag).

Sen bör du lägga in något som blockerar all reklam i Chrome, ublock Origin, tex.

Visa signatur

|| AMD Ryzen 9800X3D || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 990 PRO 4TB || Kingston Fury CL30 64GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 ||

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Dunder:

Testa Bitdefender gratis i 6 månader, som sagt, så får du ett bra antivirus (som är ett måste idag).

Sen bör du lägga in något som blockerar all reklam i Chrome, ublock Origin, tex.

Är Ublock Origin det bästa valet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunder:

Varför ska trådskaparen testa Bitdefender, när han/hon kan använda Bitdefender helt gratis? Eller menar du att brandväggen kan vara bra att ha också?

Skrivet av Bonzajen:

Är Ublock Origin det bästa valet?

Precis som med AdBlock Plus, så stoppar uBlock Origin väldigt mycket reklam. Mycket av reklamen som visas på webbsidor, länkar till webbsidor som inte är säkra (med andra ord, innehåller sabotageprogram). uBlock Origin är snällare mot arbetsminnet och ta därför mindre prestanda, så därför tycker jag att det tillägget är bättre än vad AdBlock Plus är

Visa signatur

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Airikr:

Varför ska trådskaparen testa Bitdefender, när han/hon kan använda Bitdefender helt gratis? Eller menar du att brandväggen kan vara bra att ha också?

Jag gillar den sviten som de bjuder in folk att testa gratis i 6 månader, så därför tipsade jag TS om detta.

Du behöver inte försöka skapa hetlevrade diskussioner hela tiden.

Visa signatur

|| AMD Ryzen 9800X3D || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 990 PRO 4TB || Kingston Fury CL30 64GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 ||

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunder:

Du behöver inte försöka skapa hetlevrade diskussioner hela tiden.

Jag bara ställde en vanlig fråga, då jag var nyfiken på hur du tänkte.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av KingCobra:

Fast man kan få en annan sjukdom av att vaccinera sig. http://vaccin.me/2012/10/04/svininfluensavaccin-orsakar-narko...
Det samma gäller alla antivirusprogram. De slöar ner och så vidare.
Säger som andra innan, håller du inte på med hackerprogram, olagliga nedladdningar osv är MSE väldigt bra. Det räcker för de flesta.

På tal om skadliga hemsidor så måste jag bara poängtera att hemsidan du anger är högst partisk och ensidig. Efter en snabb titt på sidan så har jag gått och blivit mörkrädd. De kallar vaccinationen av barn en fascistisk handling av polisstaten. Den mest förekommande taggen på sidan är dessutom autism. Förlåt att jag blir upprörd, inget illa mot dig KingCobra, du tog förmodligen bara en artikel från Google på kopplingen mellan svininfluensavaccin och narkolepsi.

För er som vill ha lite att läsa:
http://cid.oxfordjournals.org/content/48/4/456.full#sec-4
http://www.cdc.gov/vaccinesafety/concerns/autism.html

OTS: Kör du Windows 10 så behöver du inte oroa dig, windows defender gör ett tillräckligt bra jobb för den vanliga användaren.

Visa signatur

R9 390 | i5 6600K

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Airikr:

Jag bara ställde en vanlig fråga, då jag var nyfiken på hur du tänkte.

Okej, my mistake. Jag tänkte i alla fall att om man har möjlighet att pröva betalvarianten gratis, så varför inte. Man kanske får nytta av de extra funktioner som hänger med.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Airikr:

uBlock Origin är snällare mot arbetsminnet och ta därför mindre prestanda, så därför tycker jag att det tillägget är bättre än vad AdBlock Plus är

Det som bara heter AdBlock är det bästa tilk chrome, imo. ublock saknar möjligheten att enkelt blocka nåt via context-menyn genom att högerklicka på nåt som sluppit igenom filtret...eller helt enkelt nåt störande på en sida som inte är reklam som man ändå vill blockera.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

///M4

Permalänk

Har inte använt antivirus på flera år.
Har haft mer problem med antivirus program än med virus.

Visa signatur

Ryzen 9 5900x | EVGA RTX 3090 | Gigabyte x570 Aourus Master | 32gb G-Skill TridentZ Royal Silver | EVGA T2 850w | WD Black 2TB NVME | 2x Samsung EVO 850 1TB RAID 1 | Lian Li O11 Dynamic | Acer Predator x34
Custom Loop: 2x 360 EK Rad, EK Velocity Full Nickel, EK GPU Fullcover

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av hoski:

Det som bara heter AdBlock är det bästa tilk chrome, imo. ublock saknar möjligheten att enkelt blocka nåt via context-menyn genom att högerklicka på nåt som sluppit igenom filtret...eller helt enkelt nåt störande på en sida som inte är reklam som man ändå vill blockera.

Det såldes dock till något okänd köpare, och känns inte alla som ett säkert kort längre.
ABP eller Ublock bör nog användas idag.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dunder:

Det såldes dock till något okänd köpare, och känns inte alla som ett säkert kort längre.
ABP eller Ublock bör nog användas idag.

Varför skulle det vara potentiellt mer osäkert än nånting annat bara för det?

Visa signatur

///M4

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av hoski:

Varför skulle det vara potentiellt mer osäkert än nånting annat bara för det?

För att det är omöjligt att veta vem köparen och vilka intentioner denne har. Det är lite suspekt att man direkt började släppa viss reklam igenom filtren.
Ska t.ex. vem som helst som betalar lite få sin reklam och tillhörande kod igenomsläppt?

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dunder:

För att det är omöjligt att veta vem köparen och vilka intentioner denne har. Det är lite suspekt att man direkt började släppa viss reklam igenom filtren.
Ska t.ex. vem som helst som betalar lite få sin reklam och tillhörande kod igenomsläppt?

Och vad vet du om konkurrenterna och deras intentioner?

Visa signatur

///M4

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av hoski:

Och vad vet du om konkurrenterna och deras intentioner?

Vi vet vilka de är och att de blockerar all reklam per default.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dunder:

Vi vet vilka de är och att de blockerar all reklam per default.

Med andra ord ingenting.

Visa signatur

///M4

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Litenskit:

Varför vaccinerar man sig?
För att man tror att man ska få sjukdomen eller för att man vill minimera risken att få den?

Å andra sidan efter att en stor del av Sveriges befolkning vaccinerat sig mot svininfluensan 2009, drabbades hundratals barn och ungdomar av narkolepsi.
Narkolepsi är en neurologisk sjukdom som rubbar hjärnans reglering av sömn för den som inte visste det.

Därför vaccinerar jag mig aldrig då jag helt enkelt inte litar på det läkemedelsföretagen producerar.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av KingCobra:

Fast man kan få en annan sjukdom av att vaccinera sig. http://vaccin.me/2012/10/04/svininfluensavaccin-orsakar-narko...
Det samma gäller alla antivirusprogram. De slöar ner och så vidare.
Säger som andra innan, håller du inte på med hackerprogram, olagliga nedladdningar osv är MSE väldigt bra. Det räcker för de flesta.

Och det finns bara ETT vaccin mot EN åkomma då enligt dig?! De som jobbar inom sjukvården (eller missbruksvård) vaccinerar sig med Twinrix mot hepatit a & b, det görs 3 gånger för ett långvarigt skydd som varar i minst 25 år men man vaccinerar sig även med det om man ska åka utomlands till länder där risken finns att man blir smittat via mat etc. Detta vaccin ger som biverkning bl.a trötthet direkt efter vaccinationstillfället, men går över.
All vaccin (medicin över lag) har biverkningar och du gjorde en jämförelse på något som är värsta skräckexemplet.

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av hoski:

Med andra ord ingenting.

Okej, finns ingen mening med att inta någon försvarsställning bara för att du inte har några argument. Jag gav bara mina. Ta det för vad det är, en åsikt. Sen att andra insatta delar den åsikten är ju en annan sak.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon183825:

Å andra sidan efter att en stor del av Sveriges befolkning vaccinerat sig mot svininfluensan 2009, drabbades hundratals barn och ungdomar av narkolepsi.
Narkolepsi är en neurologisk sjukdom som rubbar hjärnans reglering av sömn för den som inte visste det.

Därför vaccinerar jag mig aldrig då jag helt enkelt inte litar på det läkemedelsföretagen producerar.

Okey, du tycker alltså som andra tidigare har skrivit... Men när ämnet ändå är uppe så vaccinerade jag inte heller mig mot svininfluensan... Använd gärna knappen "bra inlägg" nästa gång...

Visa signatur

Lurkar - läser mycket skriver lite. Vill du få min uppmärksamhet är det citat eller pm som gäller.
Jag anser att AIO-kylare har en plats i världen men det är INTE i fullstora ATX-system.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dunder:

Okej, finns ingen mening med att inta någon försvarsställning bara för att du inte har några argument. Jag gav bara mina. Ta det för vad det är, en åsikt. Sen att andra insatta delar den åsikten är ju en annan sak.

Så du kopierar andras åsikter, men i själva verket vet du ingenting om de som ligger bakom abp och ublock.
Det enda du vet är att du inte vet vem som står bakom AB.
Jag ser då ingen anledning till att lita varken mer eller mindre på någon urav dem.

Visa signatur

///M4

Permalänk
Medlem
Skrivet av hoski:

Konstigt. Jag högerklickade precis på ditt användarnamn och valde "Block element" genom uBlock Origin. Vanliga uBlock kanske inte har den valmöjligheten? Jag vet inte, då jag endast har testat det förstnämnda.

Visa signatur