Antivirusprogram, nödvändigt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Airikr:

Om MSE inte är skit, varför uppmanar Microsoft deras kunder att inte använda MSE?

Som jag skrev

Detta vet du mycket väl, MSE är tänkt som ett basic skydd som kickar in om användaren av någon anledning inte installerar ett skydd då MSE är bättre än ingenting.

Men åandra sidan så finns inte MSE längre då det numera heter Windows Defender (f.o.m. win8) med förstärkt skydd (vad nu det innebär) men samma sak gäller för det!
http://windows.microsoft.com/sv-se/windows/security-essential...

För att förtydliga nej jag rekomenderar inte MSE möjligtvis att man kan klara sig med Defender dock inget jag heller rekomenderar däremot så har jag en svaghet för Avast förtillfället.

Vill man ha ett som skyddar bäst (vad det nu skulle vara då) så brukar jag rekomendera att förkovra sig i den här "sajten".

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Airikr:

Om MSE inte är skit, varför uppmanar Microsoft deras kunder att inte använda MSE?

Just det kommer dock från ett citat som de senare dementerade.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk

Jag har kört utan installerad antivirusprogram i många år; kör ibland Hitmanpro och Emsisoft Emergency Kit (som är portabel) inför systembackup osv.

Jag försöker istället använda Windows 7's inbyggda säkerhetsinställningar, som brandvägg (med utgående filtrering), UAC (max), Software Restriction Policy, EMET, nyttjande av vanligt användarkonto, konfigureringar i grupp-policy, mapprättigheter via ACL, ha få installerade program osv för att minska attackytan. Som webbläsare använder jag Chrome med Ublock.
Jag är även mycket noga med att installera säkerhetspatchar så fort dessa kommer ut.

Jag har med ovan upplägg inte blivit infekterad med något virus/malware - (ta i trä!) men jag tror personligen att antivirus idag snarare ger mer av en känsla av säkerhet än en reell höjd säkerhet. Plus att drivrutiner för antivirus arbetar i kernelnivå vilket gör att man i teorin introducerar en potentiell genväg för malware.

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av newtoninja:

Jag har med ovan upplägg inte blivit infekterad med något virus/malware

Ja, det är lätt att tro. Det låter som att du är en av de som lever kvar i de gamla myterna att allt skadligt märks

Skrivet av newtoninja:

jag tror personligen att antivirus idag snarare ger mer av en känsla av säkerhet

Detta är självklart felaktigt, som de flesta idag ändå verkar förstå.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Skrivet av Dunder:

Ja, det är lätt att tro. Det låter som att du är en av de som lever kvar i de gamla myterna att allt skadligt märks

Detta är självklart felaktigt, som de flesta idag ändå verkar förstå.

Nej, jag menar inte att en infektion alltid märks. Däremot kommer jag med stor sannolikhet märka om ett program försöker infektera min dator.
Jag menar också att ett antivirus alltid har svårt att hinna med att uppdatera sina databaser och vinsten med ett antivirus är inte så stor då man dels introducerar en attackvektor in till operativsystemets kärna, och dels för att man invaggas i att tro att ens dator är skyddad mot allt.

Som test har jag skannat disken med Avira cd och ESET cd. Så sammanlagt med fyra skanners (inkl Hitmanpro och Emsisoft). Har även skannat med antirootkits, alla med noll resultat. Kan jag känna mig säker? Ja, till 99%. Den sista osäkra procenten handlar troligtvis om MITM där jag omedvetet t ex laddat hem en installationsfil som jag trodde var 100% ren. Jag har faktiskt svårt att se hur ett virus /malware skulle ta sig in i mitt system och exekvera den utan att jag skulle märka det. Körs exekveringen i minnet är det en lite av en annan sak/problem men jag skrev ju att jag patchar frenetiskt och nyttjar EMET.

Givetvis lär inget antivirus upptäcka en riktad attack där t ex hårdvaran är manipulerad t ex
USB minne och dylikt. Eller en 0-dagars sårbarhet kombinerat med en malware som kringgår eller inaktiverar relevanta skyddslager. Men är det på den (malware) nivån vi diskuterar?
Ingen dator är ju 100% säker oavsett vilka skydd man använder.

Jag skulle fortfarande vilja hävda att mina skyddslager skyddar väl mot "vanliga" virus, drive-by-downloads och liknande - i många fall bättre än antivirusprogram då deras virusdatabaser alltid är några steg bakom virusmakarna. I mitt fall tillåts ju endast program från en vitlista att köras och övriga blockeras automatiskt. Men om någon vill rikta en attack mot min dator, så är det en annan femma.

Jag är lite nyfiken på hur du skulle penetrera mina skyddslager som ett antivirus skulle skydda.

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av newtoninja:

Jag är lite nyfiken på hur du skulle penetrera mina skyddslager som ett antivirus skulle skydda.

Skumt att tro att jag skulle lägga den tiden, det finns det redan tillräckligt med illvilliga som gör. Lika skumt är det att tro att man kan köra ett oskyddat system och sen hoppas att kunna hitta allt med en skanning i efterhand.

Du nämner att ett AV skulle ha svårt att hinna med, men tror samtidigt att ditt "frenetiska patchande" ska hinna med? Det du skriver hänger inte ihop riktigt.

Så att köra utan skydd när det inte kostar något i varken pengar eller prestanda känns väldigt skumt.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bonzajen:

Ni som har köpt Malwarebytes, hur lyckades ni genomföra köpet? Jag har testat både med Paypal och mitt vanliga betalkort (bankomat-kort) men köpet misslyckas varje gång... Ja jag har pengar.

Kan jag gissa på att du har Nordea som bank? De har för någon dag sen börjat blockat alla från att handla med kort från sidor som inte använder bankdosa, om du inte loggar in på internetbanken och öppnar för "handla på internet 30 minuter" i förväg. Det gäller t.ex. även med betalning via Paypal om det drar från ditt kort.

Permalänk
Skrivet av Dunder:

Skumt att tro att jag skulle lägga den tiden, det finns det redan tillräckligt med illvilliga som gör. Lika skumt är det att tro att man kan köra ett oskyddat system och sen hoppas att kunna hitta allt med en skanning i efterhand.

Du nämner att ett AV skulle ha svårt att hinna med, men tror samtidigt att ditt "frenetiska patchande" ska hinna med? Det du skriver hänger inte ihop riktigt.

Så att köra utan skydd när det inte kostar något i varken pengar eller prestanda känns väldigt skumt.

Mitt system är inte oskyddat. Jag har ju flera skyddslager som blockerar oavsiktlig och oönskad programexekvering och skydd mot användaridioti (UAC) och skydd mot nolldagarssårbarheter.
Den enda skillnaden är ju egentligen att ett AV har en databas som de går efter när de vill detektera virus och jag har en vitlista som fungerar som ett AV. Så, principiellt har jag ju ett annorlunda fungerande AV och HIPS, samt brandvägg.

Om du kanske tänker dig att jag kan bli smittad via social ingenjörskonst - javisst, det skulle fungera. Men random virus från internet/infekterade sajter osv - nej, jag tror inte det.

Varför skulle jag inte upptäcka en infektion i datorn med diverse skanners? Det är väl inte bara real-tids skanning som fångar malware.

Ok, det frenetiskt patchande du nämnde - det jag inte hinner patcha sköter EMET tills vidare tills en patch är tillgänglig. Så det ena utesluter inte det andra. Men hade jag inte haft EMET så hamnar jag i samma sits som virusdatabaserna som är några dagar gamla.

Jag vet att det känns skumt att inte köra med ett konventionellt antivirus. Jag kände mig otroligt naken första perioden jag bestämde mig för att avinstallera AV. Men inte längre.
Jag vet däremot, att om någon high-end hacker bestämt sig att denne vill in i mitt system till varje pris så är jag i princip körd. Detsamma kan sägas för användare som kör Antivirus / HIPS osv.

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av newtoninja:

Varför skulle jag inte upptäcka en infektion i datorn med diverse skanners? Det är väl inte bara real-tids skanning som fångar malware.

Har det väl kommit in så kan du skanna hur mycket du vill, du kommer inte kunna veta om du fått bort allt ens om du skannar hundra gånger.

Men men, to each their own, vill du köra oskyddat så kör på dina metoder istället. Försök bara att inte sprida rykten som absolut inte stämmer.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Skrivet av Dunder:

Har det väl kommit in så kan du skanna hur mycket du vill, du kommer inte kunna veta om du fått bort allt ens om du skannar hundra gånger.

Men men, to each their own, vill du köra oskyddat så kör på dina metoder istället. Försök bara att inte sprida rykten som absolut inte stämmer.

Jag vet inte om jag håller med. Om du fått in ett "vanligt virus/malware", är chansen stor att en antivirus med en uppdaterad databas kommer att hitta den. Må detta ta dagar eller veckor...men om inte ett AV program kan hitta ett sådant virus, minskar ju nyttan med antivirus än mer radikalt.
Men du kanske tänker på ett avancerat malware som inget antivirus någonsin kan detektera. Men då är detta en helt annan fråga och på en annan nivå.

Och en realtids-skanning fångar väl mindre än en skanning via en uppdaterad databas (säg, några dagar senare) eftersom ett färskt malware inte finns i realtidsskyddets databas.

Jag tycker inte att jag sprider några rykten. Jag kom med två påståenden i mitt första inlägg där jag dessutom skrev att det är min personliga ståndpunkt. Och det var ganska nyligen Kaspersky Labs fick patcha sin antivirus pg a att det framkom att deras drivrutiner introducerade en attackvektor till användarna.

Och det är ju sant att ett antivirus ökar känslan av säkerhet. Men faktum är att virusbulletin-sajten visar ju hur osäkra många antivirus egentligen är. En detektionsnivå mellan 85-95 % för färska virus är inte ovanligt bland AV.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bonzajen:

WOW! Och dom funkar till dagens programvaror de har på sin hemsida?

Ja?

Visa signatur

Science flies you to the moon. Religion flies you into buildings.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Solaris:

Fan vad najs, jag antar att det aldrig kommer hända igen.

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av newtoninja:

Jag vet inte om jag håller med. Om du fått in ett "vanligt virus/malware", är chansen stor att en antivirus med en uppdaterad databas kommer att hitta den. Må detta ta dagar eller veckor...men om inte ett AV program kan hitta ett sådant virus, minskar ju nyttan med antivirus än mer radikalt.
Men du kanske tänker på ett avancerat malware som inget antivirus någonsin kan detektera. Men då är detta en helt annan fråga och på en annan nivå.

Precis, stor chans var ledordet. Har det väl kommit in kan du aldrig vara säker på att få bort allt. Då är det endast formatering som gäller.
Men vissa gillar ju att formatera jämt och ständigt.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem

Kör Windows Defender/MSSE/System Center Endpoint Protection på egen risk. Det är det sämsta antivirusprogrammet på marknaden.

Du kan ju själv kika på vad du tycker verkar bra.
https://www.av-test.org/en/antivirus/home-windows/windows-8/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bonzajen:

Om jag nu skulle skaffa Avast och Malwarebytes, dessa program bråkar inte med varandra så datorn kraschar va?

Kör med MSE å Malawarebytes (tror jag betalar ca 179 kr per år.), Win 7 Home Prem 64 bit.

Har inte haft några kraschar i denna kombo.

Funkar när man spelar spel osså.

Visa signatur

Asus Rampage IV Extreme, Intel i7 3930K, Intel SSD 510 250 GB, Intel SSD 730 480 GB, WD Veloci Raptor (3,5) 1 TB, G.Skill F3-12800CL9Q-16GBXL, Asus GTX Titan, NZXT Phantom: Pink, Windows 7 Home Prem sp1 64 bit. Noctua NH-L12. Ducky Shine 3 - Cherry MX Red - vita LEDs - Jukebox SA keycaps set. Ducky Shine 3 - Cherry MX Black - röda LEDs. Ducky One RGB YOTG, Miami keycaps set. Mionix Avior 7000.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stimpen:

Nej, kör du MSE i win 10 behöver du inget mer. Inte kört ngt annat än MSE i 4 burkar nu i snart 2år utan något problem än.

(Lutar mig tillbaka för att njuta av spektaklet som kommer följa)

Och om du söker på Chrome via Bing så kommer första resultatet vara en sida där man kan få hur mycket skit som helst installerad.
Mitt NOD32 skriker direkt man kommer in i sidan.
Kan du inte testa att göra samma sak, och se vad MSE säger??? Förmodligen inget alls.

Titta här:
#15760282

Visa signatur

Dator 1: Core i7 10700K | Asus Prime Z490-P | 16 Gbyte DDR4 3600 MHz | Asus GeForce RTX2060 6 GB OC EVO |
Dator 2: Core i7 4770K | MSI Z87-S02 | 16 Gbyte DDR3 1600 MHz | GeForce GTX 650 TI |
Dator 3: Lenovo IdeaPad 5 Pro | Ryzen 7 5800H | 16 Gbyte DDR4 3200 MHz |
Kamera: Canon EOS 6d | EF 17-40mm f/4L USM | EF 35mm f/2 IS USM | EF 100-200mm f/4.5 | Speedlite 430EX II |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bonzajen:

Hej,

Är antivirusprogram nödvändigt idag? Jag kör Windows 10.

Om läget nu är så att det är nödvändigt, vilka program är bra?

Ja, du behöver ett vettigt antivirusprogram. Det som är inbyggt i Windows 10 är rena skämtet.
Jag kommer aldrig sluta betala för ett vettigt antivirusprogram, för min del kör jag med NOD32.

Se denna tråd så förstår du varför man ska ha antivirusprogram:

#15760282

Visa signatur

Dator 1: Core i7 10700K | Asus Prime Z490-P | 16 Gbyte DDR4 3600 MHz | Asus GeForce RTX2060 6 GB OC EVO |
Dator 2: Core i7 4770K | MSI Z87-S02 | 16 Gbyte DDR3 1600 MHz | GeForce GTX 650 TI |
Dator 3: Lenovo IdeaPad 5 Pro | Ryzen 7 5800H | 16 Gbyte DDR4 3200 MHz |
Kamera: Canon EOS 6d | EF 17-40mm f/4L USM | EF 35mm f/2 IS USM | EF 100-200mm f/4.5 | Speedlite 430EX II |

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd rensad i enlighet med §1.6 (trams)*
/moderator

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av seville57:

Kör med MSE å Malawarebytes (tror jag betalar ca 179 kr per år.), Win 7 Home Prem 64 bit.

Har inte haft några kraschar i denna kombo.

Funkar när man spelar spel osså.

Har precis fixat Malwarebytes. Är på jakt efter ett bra antivirus nu också.

Skrivet av Knashatt:

Ja, du behöver ett vettigt antivirusprogram. Det som är inbyggt i Windows 10 är rena skämtet.
Jag kommer aldrig sluta betala för ett vettigt antivirusprogram, för min del kör jag med NOD32.

Se denna tråd så förstår du varför man ska ha antivirusprogram:

#15760282

Har du testat något annat än NOD32 tidigare? Jag såg lite tester och då var inte NOD32 den bästa när man kollade datorprestanda. Man vill gärna ha så lätta program som möjligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bonzajen:

Har precis fixat Malwarebytes. Är på jakt efter ett bra antivirus nu också.

Min rekommendation är att du går efter AV-TESTs och/eller AV-Comparatives tester. Dock menar Eugene Kaspersky att AV-TEST har dukat efter, men det var för lite mer än 2 år sedan han skrev det. Det kan ha ändrats sedan dess. Förra året vann Kaspersky Internet Security för bäst i test av AV-TEST (ingen ovanlighet dock), som Eugene sedan skrev om i hans blogg. Bitdefender ligger dock i täten som en stark konkurrens.

Enligt mig, så är det både Kaspersky eller Bitdefender som man ska tänka på gällande bra skydd mot sabotageprogram nu för tiden. Förr (läs: innan skiten blev blytung efter 2003/2004) var det Norton som låg i täten (om jag inte minns helt fel). Både Kaspersky och Bitdefender har nästan delat förstaplatsen hos AV-TEST under flera år, då det har varit mycket jämt mellan dem.

Personligen föredrar jag Kaspersky över allt annat. Jag har haft deras datorsäkerhetslösning sedan version 5 eller 6 (någon gång mellan 2005 och 2007) och jag har inte ångrat mig sedan dess. Jag har testat olika antivirus-lösningar på andra datorer, eller när jag inte haft någon giltig licens till Kaspersky Internet Security.

Men som sagt, gå efter vad AV-TEST och/eller AV-Comparatives säger om de olika datorsäkerhetslösningarna. Då kan du vara säker på att du får bra skydd för pengarna.

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Bonzajen:

Har precis fixat Malwarebytes. Är på jakt efter ett bra antivirus nu också.

Har du testat något annat än NOD32 tidigare? Jag såg lite tester och då var inte NOD32 den bästa när man kollade datorprestanda. Man vill gärna ha så lätta program som möjligt.

Här kan du testa ett av de bästa helt gratis: http://www.bitdefender.com/media/html/60-second/index.html

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dunder:

Har det väl kommit in så kan du skanna hur mycket du vill, du kommer inte kunna veta om du fått bort allt ens om du skannar hundra gånger.

Källa på det?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

///M4

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Dunder:

Här kan du testa ett av de bästa helt gratis: http://www.bitdefender.com/media/html/60-second/index.html

Om man sedan ska ha programmet så kostar det va?

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av hoski:

Källa på det?

Skickades från m.sweclockers.com

Har ingen hundraprocentig källa på det, vet inte vart man skulle kunna hitta det, men det känns som allmänbildning idag.
Här är en: http://www.scientificamerican.com/article/how-to-easily-delet...

Skrivet av Bonzajen:

Om man sedan ska ha programmet så kostar det va?

Japp. Jag har länge bara skaffat en ny nyckel via samma hemsida var 6:e månad, men sist jag provade så krånglade detta. Kanske har de tagit bort möjligheten att hämta hem fler än en nyckel.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dunder:

Har ingen hundraprocentig källa på det, vet inte vart man skulle kunna hitta det, men det känns som allmänbildning idag.

I så fall borde det ju vara väldigt lätt att hitta nåt som stöder ditt påstående.

Eh, nej?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

///M4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bonzajen:

Om man sedan ska ha programmet så kostar det va?

Både ja och nej. Om du vill ha fler tjänster än endast ett realtidsskydd mot sabotageprogram (till exempel en brandvägg), så kostar programmet, men om du endast vill ha realtidsskyddet, så är programmet 100% gratis. Dock är gratisvarianten extremt begränsat, då du till exempel inte ens kan välja om programmet ska söka igenom datorn lite snabbt vid uppstart av Windows, eller om den inte ska göra det.

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Dunder:

Japp. Jag har länge bara skaffat en ny nyckel via samma hemsida var 6:e månad, men sist jag provade så krånglade detta. Kanske har de tagit bort möjligheten att hämta hem fler än en nyckel.

Vilken sida använder du?

Skrivet av Airikr:

Både ja och nej. Om du vill ha fler tjänster än endast ett realtidsskydd mot sabotageprogram (till exempel en brandvägg), så kostar programmet, men om du endast vill ha realtidsskyddet, så är programmet 100% gratis. Dock är gratisvarianten extremt begränsat, då du till exempel inte ens kan välja om programmet ska söka igenom datorn lite snabbt vid uppstart av Windows, eller om den inte ska göra det.

Om man jämför gratisvarianten Avast mot betalskyddet Bitdefender, är det stor skillnad då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bonzajen:

Om man jämför gratisvarianten Avast mot betalskyddet Bitdefender, är det stor skillnad då?

Bedöm själv; Bitdefender Internet Security 2015 vs. Avast Free Antivirus.

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Bonzajen:

Vilken sida använder du?

Om man jämför gratisvarianten Avast mot betalskyddet Bitdefender, är det stor skillnad då?

Jag har använt den sidan jag länkade till många gånger.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bonzajen:

Om man sedan ska ha programmet så kostar det va?

Ok kan inte uttala mig om bitdefender, men de flesta gratis/trial programmen blir själv som värsta spamware när man närmar sig slutet av trial perioden eller den årliga verifieringen.
Eviga popups o skit om att snart är tiden ute etc, du måste in och uppdatera osv.

Kör MSE, jag har haft det på 4 datorer i 2år om 2 månader och har inte fått något, vet inte vad folks problem är eller varför de hänvisar till test som inte verkar spegla verkligheten för fem öre gällande MSE.
Med avast t.ex. fick jag malware och awg blev nästan ett virus i sig. Kan ha varit random att ngt slapp igenom avast, men på allt skit jag surfar på etc ovh att MSE hållt tätt anser jag visar på att det är helt OK iaf och stort plus är att det är gratis och utan massa popups och erbjudanden o shit.

Visa signatur

AMD Ryzen 1500X @ stock | Sapphire RX 580 Nitro+ 8GB | Asus ROG Strix B350-F Gaming | 2x8GB 3200MHz Corsair | EVGA Supernova G3 550W | Acer XF270HUA 1440P 144MHz Freesync