hjälp med köp av studiomonitorer

Permalänk
Medlem

hjälp med köp av studiomonitorer

Tjena! Tänkte köpa mig ett par monitorer.
Budget ligger väl på allt mellan 0-3000kr.
Kollat lite på M-Audio Bx8 D2, Är det något att ha?
Tack i förhand!

Permalänk
Medlem

@QueenCozy:

Jag var runt och kollade och provlyssnade rätt mycket innan jag köpte min BX8 D2. I den prisklassen var det inget som var bättre enligt mig. Jag kollade mycket på KRKs motsvarighet då de hade fått så bra recensioner. Men efter provlyssning i butik så var det självklart att BX8 D2 var de jag skulle ha.

Köpte dem och har dem än idag 2 år senare utan några konstigheter. Rekommenderas absolut.

Visa signatur

Utnyttja din dag, var dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av QueenCozy:

Tjena! Tänkte köpa mig ett par monitorer.
Budget ligger väl på allt mellan 0-3000kr.
Kollat lite på M-Audio Bx8 D2, Är det något att ha?
Tack i förhand!

Skrivet av Waloth:

@QueenCozy:

Jag var runt och kollade och provlyssnade rätt mycket innan jag köpte min BX8 D2. I den prisklassen var det inget som var bättre enligt mig. Jag kollade mycket på KRKs motsvarighet då de hade fått så bra recensioner. Men efter provlyssning i butik så var det självklart att BX8 D2 var de jag skulle ha.

Köpte dem och har dem än idag 2 år senare utan några konstigheter. Rekommenderas absolut.

Värt att tänka på med bx8:orna är att många exemplar har ett brum/surr som låter när man inte spelar något ljud. Det är inga problem sålänge man spelar något ljud men blir det tyst så kommer det. Det ökar också i nivå när man ökar ljudvolymen på den inbyggda ratten på baksidan men inte om man höjer via en extern ljudratt.
Har också kommit fram till att det kommer från diskanten då det blir tyst om man håller för den.

Utöver det så är dom riktigt bra, härligt ljud och tillräckligt med bas för att kunna skippa baslåda om man inte är basknarkare.

Permalänk
Medlem

@Prodigys: Tack båda för hjälpen! Blir nog en beställning på dom. Dock har jag en fråga! Får man med alla sladdar man behöver eller måste jag köpa till något?

Permalänk
Medlem

Har lyssnat på både Bx8 D2 och däribland flertalet av KRK's modeller, M-Audio i den prisklassen är oerhört svårslagen, absolut. Men i min mening är det definitivt skillnad i ljud, personligen hade jag valt Rokit Pro 8 om pengarna fanns. viktigt att komma ihåg är att en del studio-monitorer (dom flesta jag sett) säljs styckvis, inte som ett par. Därav blir KRK alla alternativ bra mycket dyrare.
Men kör på M-Audio, du kommer inte bli missnöjd

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av QueenCozy:

@Prodigys: Tack båda för hjälpen! Blir nog en beställning på dom. Dock har jag en fråga! Får man med alla sladdar man behöver eller måste jag köpa till något?

Köpte själv det här paketet http://www.thomann.de/se/maudio_bx8_d2_stativ_set.htm
riktigt prisvärt när det ingår stativ. kablar ingår dock inte, men jag köpte till 2 TRS kablar för 30kr st eller nåt sånt.

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av QueenCozy:

@Prodigys: Tack båda för hjälpen! Blir nog en beställning på dom. Dock har jag en fråga! Får man med alla sladdar man behöver eller måste jag köpa till något?

Elkablar brukar medfölja men inga signalkablar följer med högtalarna.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Kollade lite på Yamaha Hs7 också, är det värt dom extra stålarna för en ''redig''? Den vita modellen ser ju betydligt trevligare ut med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av QueenCozy:

@Prodigys: Tack båda för hjälpen! Blir nog en beställning på dom. Dock har jag en fråga! Får man med alla sladdar man behöver eller måste jag köpa till något?

Glöm inte beställa en extern volymratt om du inte vill styra på baksidan av högtalarna eller via windows.
Jag har en http://www.thomann.de/se/sm_pro_audio_nano_patch.htm men fanns någon billigare också.

Permalänk
Medlem

Kan du länka alla kablar jag behöver? är väldigt ny så är helt lost hehe@Prodigys:

Permalänk
Medlem

Är inte super-insatt, och inte heller en audiophile, men jag har kört KRK Rokit RP-5 G3 som hemma-högtalare till mitt DJ'ande i strax över ett år nu, och är supernöjd! De har även fått följa med som båsmonitorer när jag spelat ute. Lite beroende på vilken ljudvolym du vill ligga på så kanske man bör snegla på den större varianten, men rent kvalitetsmässigt har jag inga klagomål alls.

Så om inte annat kan det vara värt att åtminstone testa dem i butik.
Ett par kostar ca 3000kr.

EDIT: Om du ska köra ut från datorn lär du få köra 3,5mm stereo till 2xRCA. Hane till hane.

Visa signatur

---

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av QueenCozy:

Kan du länka alla kablar jag behöver? är väldigt ny så är helt lost hehe@Prodigys:

Du ska ha rätt kontakter och längd men eftersom du inte skrivit ut annat än vilka högtalare du har så går det inte att veta vad du behöver

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

ska ju köpa m-audio som ja skrev

Permalänk
Medlem
Skrivet av QueenCozy:

ska ju köpa m-audio som ja skrev

Jag kör på en 3.5mm från dator till volymkontroll och sen en 6.3mm till vardera högtalare från volymkontrollen, går även att köra med xlr om man vill det.

Permalänk
Hedersmedlem

Jag har ett par Behringer B2031A som jag är jädrigt nöjd med. Mycket bra kvalitetsintryck och fin balans i ljudet. Klarar dessutom att spela starkt, om man nu känner att man vill göra det.
Jag kör mina från en Brik DAC (USB till datorn), via en Palmer Monicon (passiv volymkontroll). Mycket smutt.

Visa signatur

We want to love, we want to dream, we want to be, rebuild the world with the knowledge we retrive. /Colony 5 - Future

Permalänk
Medlem

Hur är Bx8 D2 mot exempelvis Argon 7460A?

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.