Permalänk
Medlem

Chromecast 2?

Hej!

Jag har letat febrilt efter information gällandes Chromecast 2.
För jag har märkt att Chromecasten är på väldigt låga mängder i butikerna.
Slut hos leverantören som information via Webhallen.

Kan det vara en release på Chromecast 2 inom väldigt kort?

Visa signatur

Ryzen 5 5600x, XFX 319 MERC 6800 XT, G.Skill Trident Neo Z 16gb 3600mhz
MSI X570 Gaming Plus, Firecuda 520 1tb, Samsung 980 1tb, Fractal Ion+ 760W Platinum.

Permalänk
Medlem

Det är nog inte helt otroligt att Google snart klämmer till med en ny Chromecast snart. Men man vet aldrig med Google och sådana här grejer, de brukar göra en referens produkt sen får under tillverkare fortsätta jobba med det, så planen kanske är mer att google inte ska släppa det och tillverkar som Asus etc kommer släppa Chromecast stickor.

Men innan man skuttar och tjuter av glädje är det säkrast att avvakta, det kan också vara så att Chromecasten ska bort och de ska börja trycka hårdare på Google TV och Nexus Player. Med google är inget direkt säkert...

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Hijackar tråden lite snabbt, är det någon som vet något om VLC-stödet för Chromecast som "skulle komma"?
Det skulle jag vara väldigt intresserad av!

Permalänk
Medlem

Jag tror de jobbar mer på att få in google cast i fler produkter. Det finns redan nu nexus player. Rent funktionsmässigt så finns det inte några direkta saker de skulle kunna förbättra i en Chromecast 2 som de inte kan göra i Chromecast 1. Det skulle i sådana fall vara en starkare videoprocessor för att klara av högre bitrates/framerates/upplösningar. Men jag skulle inte invänta en ny version som kanske inte ens finns.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem

Det ska bli kul med en Chromecast 2 om dom gör en. Om det inte är den dära Chrome OS sticken som blir "Chromecast 2"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nesvop:

Hijackar tråden lite snabbt, är det någon som vet något om VLC-stödet för Chromecast som "skulle komma"?
Det skulle jag vara väldigt intresserad av!

http://www.videolan.org/support/faq.html#ChromeCast

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Nesvop:

Hijackar tråden lite snabbt, är det någon som vet något om VLC-stödet för Chromecast som "skulle komma"?
Det skulle jag vara väldigt intresserad av!

Behövs väl ändå inte. Plex finns.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nesvop:

Hijackar tråden lite snabbt, är det någon som vet något om VLC-stödet för Chromecast som "skulle komma"?
Det skulle jag vara väldigt intresserad av!

Ja den kommer i samband med ny VLC version.

Visa signatur

PC1: P600s |ROG Z790-F Wi-Fi |14700KF |RTX4090 Aorus Master
PC2: H440W |H80i |i7 8770K 5GHz |RTX3070
PC3: Void X |i5 10400f |GTX3090 Super
VR: Valve Index |Oculus Quest 3
Konsol Setup: LG OLED77CX |Xbox Series X |Playstation 5

Permalänk
Medlem

snackas om en ny Chromecast med bland annat 5GHz WiFi support...

Visa signatur

GAMING
271QRX OLED|NR200P|SF750|ROG STRIX B650E-I|RYZEN 7800X3D|DOMINATOR TITANIUM RGB 32GB|RTX 4090|990 PRO 2TB|PLAYSTATION 5
MEDIA
SHIELD TV PRO|OLED77S90C|HW-Q995C

Permalänk
Medlem

HDMI MHL är något jag önskar.

Visa signatur

"What doesn't kill you makes you smaller." -Super Mario

Permalänk
Medlem

Hur fungerar en Chromecast och stödjer den min Nexus 7 från 2012?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Superlight:

Hur fungerar en Chromecast och stödjer den min Nexus 7 från 2012?

Ja, den funkar på alla android 4.2 och uppåt. Bara att köra.

Chromecast kopplas till ett wifi nätverk, du kopplar den alltså inte direkt till din telefon, platta eller dator.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Med en ethernetkontakt så kan jag tänka mig att köpa en, jag vill inte köra trådlös till en stationär TV när jag har 1Gbit uttag precis bakom TVn.

Permalänk
Medlem

24p stöd så är en HTPC inprincip död för mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tudz:

24p stöd så är en HTPC inprincip död för mig.

Google ville i det längsta hävda att det här med att byta uppdateringsfrekvens omöjligen gick att lösa. Tills 1:a maj i år, när de äntligen börjat titta på saken igen (woho!):
https://code.google.com/p/google-cast-sdk/issues/detail?id=37...

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem

Offlinestöd vore nice, sjukt segt att inte kunna streama från sin lokala plex-server när internet gick ner :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Offlinestöd vore nice, sjukt segt att inte kunna streama från sin lokala plex-server när internet gick ner :/

Jasså, är det så? Hade jag ingen aning om

Visa signatur

Chassi: Cooler Master MasterBox NR200P CPU: Intel Core i5 10600K CPU-kylare: Noctua NH-U12A Moderkort: Gigabyte Z490I Aorus Ultra RAM: Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3600MHz 2x8GB Disk: WD Blue SN550 M.2 2280 1TB GPU: Gigabyte Aorus GeForce RTX 3070 Master PSU: Corsair SF600 Platinum 600W Skärm: Acer Nitro XV282KKV Tangetbord: Corsair Gaming K70 RGB Cherry MX Brown Mus: Logitech G Pro Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gilgamesh:

snackas om en ny Chromecast med bland annat 5GHz WiFi support...

Detta borde den nuvarande ha haft.
Chromecasten är den enda enhet i mitt nätverk, som kör på 2,4Ghz.
Alla andra wifi enheter kör på 5Ghz.

Permalänk

Videostream for Google Chromecast funkade väldigt bra och jag kan tipsa om det istället för att vänta på vlc

Permalänk
Medlem

Tyvärr är ju Chromecast fortfarande låst till 60Hz. Synd på en produkt som är så bra i övrigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dagbro:

Tyvärr är ju Chromecast fortfarande låst till 60Hz. Synd på en produkt som är så bra i övrigt.

HDMI är fortfarande låst till 60Hz?
Sen då Chromecast är gjord för filmtittande o.s.v så är inte direkt uppdateringsfrekvensen viktigt. Det är knappast så att man kopplar in en Chromecast i sin gaming-skärm och spelar via den.

Kanske är jag som har missat poängen, men för mig är det inte ett dugg intressant med högre Hz.

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pamudas:

HDMI är fortfarande låst till 60Hz?
Sen då Chromecast är gjord för filmtittande o.s.v så är inte direkt uppdateringsfrekvensen viktigt. Det är knappast så att man kopplar in en Chromecast i sin gaming-skärm och spelar via den.

Kanske är jag som har missat poängen, men för mig är det inte ett dugg intressant med högre Hz.

Film är nästan uteslutande 24hz

Visa signatur

Technörd

Permalänk
Medlem

@Pamudas: Nej, poängen är att den inte kan använda lägre frekvenser som (framför allt) 24 och 50 Hz, vilket är väldigt konstigt för en enhet som riktar sig mot just film och video. För att visa en film som går i 24 eller 25 fps på en skärm som går i 60 Hz måste bilderna visas i otakt, vilket gör att bilden går "ryckigt". Detta är särskilt tydligt i långsamma panoreringar.

edit: Måste verkligen sluta redigera mina inlägg in i det sista.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hybe:

Film är nästan uteslutande 24hz

Skrivet av dagbro:

@Pamudas: Nej, poängen är att den inte kan använda lägre frekvenser som (framför allt) 24 och 50 Hz, vilket är väldigt konstigt för en enhet som riktar sig mot just film och video. För att visa en film som går i 24 eller 25 fps på en skärm som går i 60 Hz måste bilderna visas i otakt, vilket ger massor med judder. Och 24p har tillräckligt med judder även när det spelas som det ska.

Nu är jag med
Men detta går väl att gå runt med lite ful-hack? Läst någon tråd om detta och de verkade få till det hyfsat bra.

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Medlem

Vad ger ni som äger Chromecast 2 i betyg?

Många hade problem med att chromecast 1 hängde sig mitt i videos lite titt som tätt.
Har dom åtgärdat detta i 2 an?

Jag börjar bli väldigt nyfiken på chromecast 2

Ska kanske sälja min htpc och köpa en chromecast 2. Så slipper jag underhålla den extra datorn vid tvn.

Permalänk
Medlem

Har även jag fundera på att byta ut htpcn, men undrar en sak.
Om man tittar på en TV-serie, fortsätter nästa avsnitt automatiskt då eller måste man manuellt starta nästa?

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem
Skrivet av bärplockaren:

Har även jag fundera på att byta ut htpcn, men undrar en sak.
Om man tittar på en TV-serie, fortsätter nästa avsnitt automatiskt då eller måste man manuellt starta nästa?

Beror helt på vad du streamar ifrån men Netflix matar avsnitt tills du säger stopp.

Permalänk
Skrivet av TheRedSantaClaus:

Vad ger ni som äger Chromecast 2 i betyg?

Många hade problem med att chromecast 1 hängde sig mitt i videos lite titt som tätt.
Har dom åtgärdat detta i 2 an?

Jag börjar bli väldigt nyfiken på chromecast 2

Ska kanske sälja min htpc och köpa en chromecast 2. Så slipper jag underhålla den extra datorn vid tvn.

Har inte haft några sånna problem med min. Ibland behöver den "buffra" men det är ovanlig och oftast när jag castar appar som inte är särskilt bra anpassade för att castas.

Visa signatur

Citera för svar :)

Kom ihåg att alltid avsluta mening med glad smiley :)
►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄

Permalänk
Medlem

Har uppgraderat till Chromecast 2. Den är snabbare på att ladda in videos och känns stabilare än 1:an. Så ska man köpa en ny så är det värt att lägga nån hundralapp extra på 2:an.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chibariku:

Beror helt på vad du streamar ifrån men Netflix matar avsnitt tills du säger stopp.

Jag tänkte streama material främst från min NAS.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc