100% diskanvändning i Steam och Word

Permalänk
Medlem

100% diskanvändning i Steam och Word

Hej,

Bara några veckor efter att MS edge började använda disken till 100% så har nu samma problem uppstått med steam och MS word. Då jag startar någotdera program blir det en diskanvändningspeak till 100% för en stund som resulterar i att programmet krashar.

Disken som jag har är då en 3 år gammal OCZ agility 3 på 128gb som kanske inte är känd för sin pålitlighet. Men jag tvivlar på att det är disken då det endast gäller vissa program.

Jag hade som sagt samma problem med MS edge men jag kunde kringgå det genom att använda chrome (http://www.sweclockers.com/forum/trad/1391890-100-diskanvandning-i-ms-edge)

Jag skulle vara mycket tacksam om någon hade en lösning eller en teori om hur detta kunde lösas, att byta till origin och libre office är inte ett alternativ.

Permalänk
Medlem

Samma problem med steam själv.
Vissa spel (kanske alla) som uppdaterar automatiskt ger min 100% aktivitet på min samsung 840 EVO 500GB. VIlket gör hela dator obrukbar tills det är klart. Riktigt mysko, har inte varit så förut och det är inte så med spel jag installerar utanför steam.
Tror snarare det har något med vad steam gör än något annat.

Edit:
Ser ut så här för mig:

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Medlem

Det är vanligt att Steam använder mycket minne, speciellt när den laddar ner eller uppdaterar ett spel. Jag brukar lämna datorn att ladda ner eftersom den blir bokstavligt talat obrukbar tills den är klar. Som sagt så tror jag också att det är något nytt med Steam som försöker dra all kraft den kan för att slutföra uppgiften så fort som möjligt. Se till att inte tillåta att Steam laddar ner när du lirar ett spel, det kan bli en katastrof.

Visa signatur

Operativsystem: Windows 11
Moderkort: ASUS PRIME Z390-A
System: i5-9600K 3.7GHz, 16GB DDR4, ASUS RTX 2060 6GB, Corsair RM750X V2
Lagring: Samsung 850 EVO 1TB SSD
Chassi: Phanteks Eclipse P400S

Permalänk
Medlem
Skrivet av freddiebox:

Det är vanligt att Steam använder mycket minne, speciellt när den laddar ner eller uppdaterar ett spel. Jag brukar lämna datorn att ladda ner eftersom den blir bokstavligt talat obrukbar tills den är klar. Som sagt så tror jag också att det är något nytt med Steam som försöker dra all kraft den kan för att slutföra uppgiften så fort som möjligt. Se till att inte tillåta att Steam laddar ner när du lirar ett spel, det kan bli en katastrof.

Att den skulle dra mycket minne är ju dock inte problemet vi har. Utan det är att den använder SSD disken så pass mycket att inget annat gör att göra.
Det tar alltså 10-20 minuter för mig att installera den där 45MB uppdateringen som jag hade i bilden. Under den tiden är datorn obrukbar. Vilket jag tycker låter väldigt konstigt, speciellt med tanke på att den använder en SSD.
Kan inte säga att jag har sätt att steam drar konstig mängd minne under tiden detta händer.

Vissa gånger så gör inte ens disken något. 100% active time, 1000-4000ms response time och oftast under 1MB/s read och write(ibland 0). Och bara står där och tuggar i en halvtimma. Det händer dock bara när jag uppdaterar spel, installera fungerar fint.

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Medlem

Tack för svaren.

Jag tror dock inte att det är samma sak då steam krashar i mitt fall utan att det börjar ladda ner något, jag har det även inställt att inte uppdatera automatiskt. Diskanvändningen stiger till 100% bara en väldigt kort stund till steam omedelbart krashar, samma gäller Word.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elghinnarisa:

Att den skulle dra mycket minne är ju dock inte problemet vi har. Utan det är att den använder SSD disken så pass mycket att inget annat gör att göra.
Det tar alltså 10-20 minuter för mig att installera den där 45MB uppdateringen som jag hade i bilden. Under den tiden är datorn obrukbar. Vilket jag tycker låter väldigt konstigt, speciellt med tanke på att den använder en SSD.
Kan inte säga att jag har sätt att steam drar konstig mängd minne under tiden detta händer.

Vissa gånger så gör inte ens disken något. 100% active time, 1000-4000ms response time och oftast under 1MB/s read och write(ibland 0). Och bara står där och tuggar i en halvtimma. Det händer dock bara när jag uppdaterar spel, installera fungerar fint.

Låter precis som det jag hade med MS edge då diskanvändningen kunde vara 100% väldigt länge utan någon egentlig aktivitet. Efter en stund lyckades jag stänga edge och diskanvändningen gick tillbaka till det normala. Har du även windows 10?

Permalänk
Medlem
Skrivet av grafit:

Tack för svaren.

Jag tror dock inte att det är samma sak då steam krashar i mitt fall utan att det börjar ladda ner något, jag har det även inställt att inte uppdatera automatiskt. Diskanvändningen stiger till 100% bara en väldigt kort stund till steam omedelbart krashar, samma gäller Word.

Om du inte har uppdaterat Samsung 840 EVO till senaste firmware och kört restore programmet för att återställa läsprestanda så har du nog förklaringen där.

Edit: var menat som svar till Elghinnarisa.

Visa signatur

Intel: Asrock Z370 Extreme M4|8700K@4.9|Noctua DH15|G.Skill Flare X 3200@4000 17-19-19-39 32GB|MSI 1080TI Gaming X|Samsung 960 EVO 1TB
AMD: MSI B350 Tomahawk|RyzenR5 1600X|Fractal Design Celsius S24|Corsair Vengeance@2933 32GB|Asus 970|Samsung830 SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av grafit:

Låter precis som det jag hade med MS edge då diskanvändningen kunde vara 100% väldigt länge utan någon egentlig aktivitet. Efter en stund lyckades jag stänga edge och diskanvändningen gick tillbaka till det normala. Har du även windows 10?

Korrekt, har dock inte haft problem med detta sedan jag började använda w10. Utan jag fick dessa problem ca 2 veckor sedan.

Skrivet av BjornS:

Om du inte har uppdaterat Samsung 840 EVO till senaste firmware och kört restore programmet för att återställa läsprestanda så har du nog förklaringen där.

Edit: var menat som svar till Elghinnarisa.

Det har jag redan gjort, har inga problem med prestandan på min SSD utöver de problemen jag har med steam.

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Medlem

Nu har datorn börjat starta väldigt långsamt. Det verkar vara samma diskproblem då allt är ok efter att den tuggat en stund. Senaste gången lyckades jag inte ens komma förbi login dock.

Man börjar tröttna på alla oändliga problem.

Permalänk
Medlem

jag provade att byta SATA-port från avermedia till Intel om det möjligtvis var någån drivruting som spökade. Windows körde en disk repair vid uppstart men annars är allt som förr.

Jag ser inte hur det skulle kunna vara diskens fel då vissa program funkar felfritt, liknande problem har dock inte uppkommit på min hårddisk som bara har något spel installerat.

Permalänk
Medlem

Jag har nu provat att installera Steam pånytt men exakt samma problem återstår, om något så stänger stig programmet ännu tidigare än före ominstallationen.

Jag har ingen aning vad som kan orsaka allt detta. Kan det faktiskt vara SSD:n som kan uppvisa såhär stora problem under bara några omständigheter? Något mjukvaroproblem låter även långsökt då jag helt nyligen gjort en helt ny installation.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av grafit:

Hej,

Bara några veckor efter att MS edge började använda disken till 100% så har nu samma problem uppstått med steam och MS word. Då jag startar någotdera program blir det en diskanvändningspeak till 100% för en stund som resulterar i att programmet krashar.

Disken som jag har är då en 3 år gammal OCZ agility 3 på 128gb som kanske inte är känd för sin pålitlighet. Men jag tvivlar på att det är disken då det endast gäller vissa program.

Jag hade som sagt samma problem med MS edge men jag kunde kringgå det genom att använda chrome (http://www.sweclockers.com/forum/trad/1391890-100-diskanvandning-i-ms-edge)

Jag skulle vara mycket tacksam om någon hade en lösning eller en teori om hur detta kunde lösas, att byta till origin och libre office är inte ett alternativ.

Vad har du för hårdvara för övrigt? jag har själv en 840evo 1 tb som enbart spelssd och har aldrig märkt av problemet varken i ms edge eller med steam:-) Sitter också på win 10 pro med X99 chipset.

Visa signatur

FD refine S Msi x99s sli plus 5930k@4400mhz NH-D14 Asus GTX 980 Strix SLI 16gb gskill ripjaws ddr4 3ghz Os Samsung 950 pro 512gb NVME Spel samsung 840/850 evo/pro Win 10 Pro Corsair Ax850 Gold Asus PG278Q Rog Swift

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonas1972:

Vad har du för hårdvara för övrigt? jag har själv en 840evo 1 tb som enbart spelssd och har aldrig märkt av problemet varken i ms edge eller med steam:-) Sitter också på win 10 pro med X99 chipset.

Tack för svaret.

Har haft denna dator i ungefär 3 år med endast mindre förändringar i egentlig hårdvara.

i5-3570k
Asus Z77 V-pro moderkort
Corsair HX 650W nätagg
EVGA Titan
8gb Kingston ram 1600MHz
128gb OCZ agility 3 SSD
1TB Seagate Hårddisk.
Och en hög vattenkylningsskrot.

CPU, Ram, moderkort och nätagg har jag haft sen jag köpte datorn för ungefär 3 år sen. Titanen skaffade jag för ett halvår sen.

Allt var frid och fröjd i 2 år men nu jag har fått dessa underliga problem först med W8.1 och nu med W10.

Jag vet inte om nåt annat än SSD kan ligga bakom dessa problem och jag skulle såklart inte vilja slänga pengar och tid på en dator som fortfarande är prestandamässigt fullt duglig.

Permalänk
Medlem

Kan det vara växlingsfilen / Page file som spökar? Ingen aning om varför den skulle göra det när du har så mycket ledig RAM. testa och lägg den på en annan disk och se om det blir någon skillnad överhuvudtaget?

Permalänk
Medlem
Skrivet av TarHiero:

Kan det vara växlingsfilen / Page file som spökar? Ingen aning om varför den skulle göra det när du har så mycket ledig RAM. testa och lägg den på en annan disk och se om det blir någon skillnad överhuvudtaget?

Jag provade att ändra växlingsfilen till hårddissken men det var ingen större skillnad både word och steam krashade direkt, dock steg diskanvändningen endast till runt 60%. Det konstigaste är dock att fastän diskanvändningen är 100% så skrivs eller läses det bara några hundra kB/s men svarstiden hoppar till flere tusen ms då systemet fryser och laggar.

Nyss hade jag även närmare konstant 100% diskanvändning i Chrome men det förvann efter en omstart.

Permalänk
Medlem

Det här blir bara mer och mer kryptiskt

Jag läste att Windows defender kunde skapa stor diskanvändning då den scannar fastän läs- och skrivhastigheterna är låga, 1MB/s >. Jag stoppade Defender och nu fungerar Steam och Word utan att krasha eller hänga sig på 100% diskanvändning.

Men det kvarstår dock problemet med långsam boot på flere minuter där systemet helt hänger sig efter login och senare vid skrivbordet då alla ikoner o.s.v. kommer sakta in medan systemet är helt oanvändbart. Det har även hänt att den bootar till en svart ruta med endast fungerande pekare. Nu är även startmenyn helt obrukbar och leder direkt till 100% diskanvändning då man försöker klicka upp den.

Med denna glädjenyhet önskar jag er ett trevligt veckoslut, som tur är har man fortfarande olästa böcker i bokhyllan så man slipper detta eviga krångel för en stund.

Permalänk
Medlem

Satte just tillbaka Windows Defender och steam och word funkar hur bra som hellst. Dock kvarstår ännu problemet med startmenyn samt de väldigt långa samt delvis misslyckade bootarna.

Permalänk
Medlem

Nu med Windows defender på igen funkar både Word och Steam helt felfritt. Men problemet med långsam start finns ännu. Just fryste datorn även helt i en WoT-match och hamnade i samma läge som vid start med en svart skärm med pekaren. Det är första gången något liknande händer och jag var tvungen att start om datorn då inget verkade hända.

I event loggen uppkommer det klart mest av dessa felmeddelanden:

Det finns ett felaktigt block på enhet \Device\Harddisk1\DR1.

Har fått ungefär 200 den senaste timmen.