Permalänk

Vad är din hobby?

Hobby sägs vara en viktigt del av en människas liv för att man inte ska bli deprimerad så här skriver Wikipedia om Hobby.
"Hobby är en fritidssysselsättning som utförs som avkoppling eller för nöjes skull, till skillnad från ett yrke som utförs för försörjning.[1] Med andra ord kan en hobby sägas vara frivol, lättsinnig, men också ett sätt att göra fritiden meningsfull"

Så min fråga till er är vad är era hobbies som förgyller eran fritid?

Visa signatur

CPU: i7-6700k @ 4,0Ghz GPU: Asus GTX 980 STRIX 4GB DDR5
Mobo: ASUS Z170-A - ATX / Z170 / DDR4 / 1151
RAM: Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 / 2666MHz
SSD: 2x120gb Samsung 850 EVO 120GB
Låda: Fractal Design Define R5 - Black Pearl

Permalänk
Medlem

Har väl i alla år varit datorer och teknik, inte lika mycket längre.

Kan tycka det är kul att meka med något litet projekt ibland.

Men huvudsaklig hobby nu är väl att tävla i pistolskytte. .

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Avstängd

Är väldigt olika och kan vara väldigt varierande vad jag intresserar mig för men datorer spel och teknik..bilar/mc/cross..till göra knivar och träning/överlevnad/fiske till läsa om rymden till machiavelli och tom vaska guld ...men teknik delen är nog det jag lägger mest tid på och ogillar när jag inte förstår en saks funktion och skruvar itur det mesta och är så jag lär mig det mesta och funkar inte tvń skruvar jag itur den och försöker laga den samma med tv-spel datorer bilen tvättmaskin cross o.s.v och brukar alltid ha en massa onödiga projekt rullande

men blir oftast det jag får ett infall för och kan vara allt från arduino till vad som helst och tjejen brukar säga ...åå nej nu har han fått ocd på det där

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Avstängd

En av mina hobbies är Urban Exploration (UE) men det kanske man inte ska tala högt om.

Visa signatur

Dator: i7 4960x | 32GB RAM | Asus Rampage IV Formula | GTX 1080
OS: Slackware 64-bit current + multilib

Laptop: HP Elitebook 6930p | 8GB RAM | 211GB SSD RAID 0 | 256MB AMD Radeon HD 3450/3470 | Intel Duo T9900 @ 3.06GHz
OS: Slackware 64-bit 14.2

Permalänk
Avstängd
Skrivet av eXpander_:

En av mina hobbies är Urban Exploration (UE) men det kanske man inte ska tala högt om.

Jag tycker med det är skoj även om jag inte är hardcore så brukar vi kombinera det med geocashing och har jag varit på en del roliga ställen och man kan väll vara lite hemlig med vart ställena är men tala om det är väll lungt http://imgur.com/a/FkhzV

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk

Smyger runt på stränder med metallsökare, bara pipet i lurarna. Lugnt å harmoniskt

Visa signatur

P190 * Gigabyte X58-UD5 * i7 920 * Corsair 6Gb 1333Mhz CL-9 * GTX 560 Ti SLI * Velociraptor 150GB * Seagate 500GB 7200.11 * Plextor PX-810SA * Vista 64 * T220 *

Permalänk
Avstängd
Skrivet av eXpander_:

En av mina hobbies är Urban Exploration (UE) men det kanske man inte ska tala högt om.

Det låter ju skoj men det gäller ju att hitta nya ställen vare gång.

Visa signatur

Server: två Intel Xeon E5-2690v2 och 128 GB ram

Min server dator: #15149189 http://i.imgur.com/BKxOmUP.jpg
zxhosting: https://www.facebook.com/pages/Zxhosting/1476037889350815

Permalänk
Medlem
Skrivet av lord_vasagos:

Jag tycker med det är skoj även om jag inte är hardcore så brukar vi kombinera det med geocashing och har jag varit på en del roliga ställen och man kan väll vara lite hemlig med vart ställena är men tala om det är väll lungt http://imgur.com/a/FkhzV

Vågar man fråga varifrån bilderna är ifrån?

Visa signatur

I5-4460, R9:280X OC, B600W, 8gb HyperX och 120gb SSD/500GB WDBLUE

X5460@3.8ghz, GTX660, CMb600W, 4gb ddr2, XFX nForce 780i sli

Permalänk
Medlem

Just nu är den största hobbyn Vaping och allt som hör därtill

Visa signatur

ᕦ(ツ)ᕤ

Permalänk
Proffsmobbare

Datorintresset har övergått mer i metall- och träbearbetning på senare tid. Otroligt skönt för sinnet att knalla ner till verkstaden och glömma bort allting i ett par timmar.

Permalänk
Medlem

Pysslar väl mest med dekal- och skylttillverkning och snickeri just nu. Har sedan ett halvår tillbaka hyrt en egen liten verkstad för att kunna hålla på med detta. Har även sedan många år tillbaka ett fotointresse som det tyvärr inte bli lika mycket av längre.

Blir inte så mycket pillande med teknik och datorer längre för egen del utan är mer att hjälpa andra med felsökning, inköp och montering av datorer och installation av dessa samt dess kringutrustning. Stor del av det intresset får jag även utlopp för genom jobbet så det blir väl lite per automatik att man inte orkar pilla lika mycket med det hemma som hobby. Där handlar det dock mer om IT och nätverk i en industriell miljö med styrsystem och hela det kittet. Men allt detta går går ju som sagt mer som jobb än hobby nu så därav har hobbyn ersatts av det andra istället.

Visa signatur

Stationära | Define 7 Compact | RM750x White | X570S AERO G | Ryzen 5 5600x | NH-D15 Chromax | Flare X 4x8GB 3200MHz | RTX 4070 Super | MP600 1TB | 980 1TB | A2000 1TB | 970 EVO 500GB | 850 EVO 500GB |
Acer X34A + 2x Dell U2719D | Wave 1 | Arctis Nova Pro Wireless |
Laptop | Macbook Air M1 2020 | 16GB | 256GB |
3dkatten.se

Permalänk

Förutom att spela dator så tränar jag mycket och dömer basket. Dömningen är ju ett "extrajobb", satsar på en internationell karriär.

Permalänk
Medlem

Uhm, datorer och spel? annars är det rätt gött att gymma, spela brädspel/figurspel, se på kvalitetsfilm, köra MC, HEMA, ta en öl eller fem med vänner, snickra möbler/skapa, göra alltsammans med sambo eller bara strosa i affärer/surfa

Har varit sugen ett tag att ta dyk-cert när jag har tid med det, och börja med båg- eller pistolskytte vore skoj. Kanske en jägarexamen för att toppa det hela
Resa är ju fint också när det finns tid till det

Permalänk
Medlem

Bowling är stort här,samtidigt får man en lugn stund från ungarna

Visa signatur

ENTHOO PRIMO CORSAIR RM 1000W MAXIMUS VII FORMULA 4790K 4.6 1.2V 4x8 CORSAIR 2400 Msi Gtx 1080 TI VATTENKYLD W10

Permalänk
Medlem

Star Wars Vintage Kenner 1977 - 1985, samt gammal skotsk single malt.

Visa signatur

Whisky kan drickas på 3 sätt:
1. Utan vatten. 2. Med vatten. 3. Som vatten.

CR-10S Pro, CR-10S5, CR-10 Max

Permalänk
Medlem

Programmering i div språk är en av mina fritidsintressen, gärna till döda arkitektur som m68K för Amiga etc då även retro system är ett av mina intressen.
Även digitalteknik med tillhörande fysiskt arbete i allt från lödning till dataanalys och programmering av mikrokontroller etc, bygger mycket i mån av tid tyvärr är tid knapp ibland så periodvis byggs mindre än jag önskar.

Sen som ovan retro-samlande och där inkluderas även spelande, innefattar inte endast hemdatorer av varierande arkitekturer utan även spelkonsoler.

Har dock självklart även nya system och där knackas det även kod i mån av tid (och även spelas).

Ärligt sagt så önskar jag att jag hade haft mer fritid till att slutföra alla mina projekt och börja på nya spännande utmaningar!

Majoriteten av detta görs i min verkstad så man får lite lugn och ro från den lille och frugan Verkstaden bestämde jag mig för att riva ut och bygga om innan sommaren för att ha dedikerade platser beroende på arbete med tillhörande verktyg/maskiner etc, är "nästan" klar då jag fortfarande har mycket att gå igenom och sortera men allt som fysiskt skulle byggas är klart, byggt majoriteten från grunden själv med virke för att få det som jag vill.

Så kan nog säga att jag även uppskattar trä/metall arbete.

Edit: går faktiskt ut ibland med Fysiskt aktivitet är inget jag säger nej till

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.

Permalänk

Gitarr och spel all day, dricka kaffe är jag också duktig på Och fiske och skidor är inte illa det heller!

Visa signatur

Datorn: i5-4690k@4.3ghz, Asus Dual OC 1070, Fractal Design Newton R3 1000w, Asus Z97-A, Fractal Define R5, 16GB Corsair@1600mhz, Hyper 212 EVO, Crucial BX100, WD Black 1TB x2
Kringutrustning: BenqXL2411Z, AOC 24" x2, Func KB-460, Mionix Naos 7000, Logitech MX Master, Logitech Z-906, Sehnheiser HD 558, Optuma uDAC 3, Blue Yeti, Akai LPK 25 Steelseries QCK XXL

Permalänk

Klockor, fin Whisky, bra cigarrer och friluftsliv

Visa signatur

Asus P8Z68 Deluxe/Gen Sock 1155 -- Inte Core I7 2700K@4.5Ghz -- EVGA GeForce GTX 970 SSC GAMING ACX 2.0+ -- Corsair 16GB DDR3 Vengeance 1.5V Low Blue -- SSD OCZ Agility 3 120GB -- Microsoft Windows 7 -- Foldar med cirka 180k PPD (körs ej 24/7)

Permalänk
Medlem

Fiske, skidåkning etc. en äkta skogsmulle mao.

Permalänk
Medlem

Jag läser en hel del fantasi- och sci-fi böcker

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Läsa på teknik hemsidor. Jag läser så fort jag får en ledig stund. Det kan vara från teknik till vetenskap. Läser på ungefär plus/minus 12 st olika hemsidor om dagen och har gjort så i några år.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av phixip:

Vågar man fråga varifrån bilderna är ifrån?

En ganska känd övergiven militärbunker i mellan sverige som troligtvis är plomberad eller vattenfylld i dag och jag har hört lite olika så kanske går att ta sig in än men är skön 50år efter apokalypsen stämmning men är i risigt skick där rejäla balkar 10-15cm är genom ruttna och på ett ställe är när man öppnar en dörr är det 3 meter drop rätt ner i betongen om man skulle kliva in men hade bara sketen mobilkamera med mig så alla bilder vart sunkiga

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem

Skytte, hemmabio samt fotografering. Har dock insett att jag mer är tekniskt kunnig på fotografering, saknar tyvärr öga för bra kompositioner

Visa signatur

Intel 9900K, Asus Maximus XI Hero (Z390), G. Skill 2x16 Gb Ram 3200 MHz CL16 (DDR4), ASUS 980Ti Strix 6 Gb, Corsair HX 750W, M.2 Samsung 970 EVO Plus (1 Tb), Fractal Design Define R6 TG, ASUS 27" ROG Swift PG279Q

Permalänk

Att glida genom stan på min elektriska longboard. Har sysslat lite med Geocaching och Urban Exploring
men förlorade min "partner in crime" så det ligger på is.

Visa signatur

GAMINGRIGG: I7 6700K@4,4Ghz. 32GB DDR4. EVGA GTX 1080 TI FTW3 ACX.
SERVER: Core I5 3500K 6x 2Tb WD Caviar Green.
NAS: DS1813+ 5x 4TB Wd Red.
HTPC/VR: i5-7500. 8GB DDR4. EVGA GTX 1080 FTW ACX.

Permalänk
Medlem

Jo nån hobby måste jag alltid ha för att motverka ekorrhjulkänslan som annars lätt infinner sig om man inte har något att se fram emot att pyssla med.

Just nu är det väl lite si och så men pysslar lite med mina RC multikoptrar. Är docklågsäsong nu när det är mörkt nästan hela tiden. Gillar även videoredigering ibland. Kul att mecka lite After Effects.

Kanske får skaffa nån vinterhobby men alla roliga teknikrelaterade hobbys tenderar att bli rätt dyra dessvärre

Permalänk
Livsnjutare 😎

Väcker tråden till liv igen... tycker det är intressant att läsa om vad andra har för sig på fritiden mer än att sitta vid datorn eller vara på gymmet ibland

Själv så pärlar jag en hel del... blivit större och större saker det sista.

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem

Laga mat och båtar älskar att va på sjön

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Medlem
Skrivet av Acherry:

Läsa på teknik hemsidor. Jag läser så fort jag får en ledig stund. Det kan vara från teknik till vetenskap. Läser på ungefär plus/minus 12 st olika hemsidor om dagen och har gjort så i några år.

Vilka sidor om man får fråga? Jag har brist på vettiga sidor, brukar kolla Feber.se men det går ju för fort.

Permalänk
Medlem

Grill & BBQ.
Spel i diverse former, dator, konsoll, rollspel, brädspel.

Tog grönt kort idag så golf får väl läggas till.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Förr var det allt som har med datorer & spel att göra, nuförtiden är det mest att mecka med bilen som gäller. Lyckligtvis (?) kör jag SAAB, så blir en del skruvande. Eller att sätta sig ned & ta på sig ett par grymma hörlurar med riktigt bra musik en kväll efter en lång & hård arbetsdag.

Visa signatur

GPU: GTX 1080 CPU: i7 4790k Ljud: DT990 250Ω, HD600, HE4XX, PC360, Schiit 2U-Stack, Fiio E10K & Logitech Z-5500