Hjälp med städning av hårdisk & program för dubbletter (bilder m.m.)

Permalänk
Medlem

Hjälp med städning av hårdisk & program för dubbletter (bilder m.m.)

Alla har vi nog stått inför den här situationen eller rättare sagt surdegen, som man har skjutit framför sig under flera månader/år. Det har blivit dags att ta tag i alla lastgamla backuper från tonåren och skoltiden samt familjens bildbank (dumpningsplats) och styra upp det hela till en jävla ordning och reda. Vi pratar om fullständiga installationer som arkiverats på externa hårdiskar.

Forna minnen från ominstallationernas dagar när det experimenterades för fullt med Linux och när man försökte Maxxa™ skoldatorn till bristningsgränsen i tron om att kunna spela CS på en HP 6510B var väldigt coolt. Det är angst, vemod... en kittel med många känslor, men nu måste filerna bort och de som ska sparas, ska sparas smart. För att underlätta det hela söker jag expertishjälp från f.d. filsamlare som varit i samma sits och som till slut fick ordning i (data)livet. Även hjälp från er som alltid haft en jävla ordning och reda.

Jag söker efter program som hittar dubbletter, tar bort dubbletterna och som förhoppningsvis kan organisera allt i en och samma mapp med tillhörande undermappar (Images, Textfiler osv) efteråt, så att jag senare kan ge det min finishing touch. Sen till familjens undsättning. Om det är något jag själv alltid haft ordning på är det bilder. Det har blivit rätt från början och aldrig varit ett orosmoment. Motsatsen är det för min Far, Mor och mina syskon. Finns det något program som kan sortera upp alla bilder efter datum och pytsa in dem i undermappar? Samt leta efter dubletter på storlek/datum och inte namn eftersom de har flera bilder som heter IMG_245. Önskvärt är om bilderna även kan döpas om i samma moment till datumet när de togs.

Alla tips, stora som små välkomnas. Och vet det, allt ni bidrar med kommer hjälpa framtida filsamlare att bli kvitt sitt missbruk. Så alla bidragsgivare hjälp er till det mest åtråvärda emblemet i datorvärlden:

Tack!

Permalänk
Medlem

"tar bort dubbletterna"

Kan du göra enkelt med CCleaner (gratis)

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem

http://www.bigbangenterprises.de/en/doublekiller/
Från en annan tråd här på forumet.

Permalänk
Permalänk
Rekordmedlem

Om du främst vill organisera bilder så är Acdsee bra, annars kör jag själv Doubblekiller för att leta identiska filer.
Det finns gratisprogram som liknar Acdsee som är nästan lika bra typ XnView.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Duplicate Cleaner.

Permalänk
Medlem

Keep 'em comin' ! Kommer nog att sammanställa allt i första inlägget sen när tråden varit igång ett par dagar!

Permalänk

Mycket läglig tråd.
Har under helgen suttit och missmodigt slitigt mitt hår just för att jag har detta att ta tag i med. Även jag tackar därför stort för tipsen

Visa signatur

Surf:: FD Define R3 | W10 Pro | Corsair TX650W | MSI P67A-GD65 B3 | i5-2500K@4.2GHz | 16GB Corsair Vengeance 1600MHz | GTX1060 | Be Quiet Pure Rock |
Htpc:: FD Node 304 | W10 Pro | CM Silent Pro M2 420W | ASRock H77M-ITX | Intel i5 2400 | Asus GT 630 | 8GB Corsair Vengeance 1600MHz | Arctic Cooling Alpine 11+
Server:: HP Proliant N54L | ESXI | XPEnology | 1SSD + 6HDD | 6Gb RAM

Permalänk
Medlem

Själv har jag en himla bra ordning i min Oordning.
Jag brukar köra Duplicate File Remover för rensa dubbletter.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk

För bilder rekommenderar jag Visipics.
Den hittar alla dubletter du har och du kan välja att radera dem eller flytta dem osv. Du kan även välja känslighet för hur noggrann programmet ska vara, t ex ska den hitta exakt samma bilder eller även liknande (t ex resultatet av burst-mode på kameran som tar typ 10-20 bilder och sparar alla och tar onödigt utrymme).