Finns det några självklara nackdelar med att uppdatera till W10?

Permalänk

Finns det några självklara nackdelar med att uppdatera till W10?

Tjena! Nu är det så att jag har blivit jävligt sugen på att uppdatera till W10 men känner att jag inte riktigt orkar göra en ren installation pga att jag nyss gjorde det.
Så jag undrar ifall det finns några märkvärdiga nackdelar med att bara köra uppdateringen genom Windows Update?
Om jag bara skulle uppdatera det nu, är det möjligt att göra en ren installation senare, någon gång i vår typ?

Permalänk

nackdelar finns alltid med att bara göra en uppdatering...

1. en är att all gammal skit kommer ligga kvar.

2. det kan uppstå problem med operativer efter uppdatering men händer väldigt sällan.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Skrivet av Rouge of Darkness:

nackdelar finns alltid med att bara göra en uppdatering...

1. en är att all gammal skit kommer ligga kvar.

2. det kan uppstå problem med operativer efter uppdatering men händer väldigt sällan.

Men det är väll bara att ladda ner nya drivisar ifall det skulle krångla?
Vet du ifall det går att göra en ren installation efter säg ett halvår? Eller måste man köpa en ny version då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lerkan_67:

Men det är väll bara att ladda ner nya drivisar ifall det skulle krångla?
Vet du ifall det går att göra en ren installation efter säg ett halvår? Eller måste man köpa en ny version då?

När du väl har uppgraderat till Windows 10 så är operativsystemet kopplat till ditt moderkort och då kan du göra hur många ominstallationer som helst! Du måste dock uppgradera till Windows 10 först, en ren installation av Windows 10 utan att uppgradera fungerar inte(såvida du inte har en ny Windows 10 nyckel).

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av Lerkan_67:

Men det är väll bara att ladda ner nya drivisar ifall det skulle krångla?
Vet du ifall det går att göra en ren installation efter säg ett halvår? Eller måste man köpa en ny version då?

om det nu är drivarna och inte själva operativet som fukkat ur vid uppdateringen så ja då löser det ju problemet.

tror inte äns du kan göra annat än uppdatering äns om du använder din gratis uppgradering då ja inte tror du får en ny nyckel utan du får en win 10 specialversion som är aktiverad med din win 7/8/8.1 nyckel.

dock osäker på det då jag själv inte gjort någon uppgradering utan fortfarande "snålåker" gratis med tech preview.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Skrivet av Kote:

När du väl har uppgraderat till Windows 10 så är operativsystemet kopplat till ditt moderkort och då kan du göra hur många ominstallationer som helst! Du måste dock uppgradera till Windows 10 först, en ren installation av Windows 10 utan att uppgradera fungerar inte(såvida du inte har en ny Windows 10 nyckel).

Men det låter ju hur bra som helst. Om nånting slutar funka när man uppdaterar är det möjligt att gå tillbaka till W7?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lerkan_67:

Men det låter ju hur bra som helst. Om nånting slutar funka när man uppdaterar är det möjligt att gå tillbaka till W7?

Ja man kan gå tillbaka om man vill, du har 30 dagar på dej att göra en rollback om du är missnöjd.

Permalänk
Skrivet av coopish:

Ja man kan gå tillbaka om man vill, du har 30 dagar på dej att göra en rollback.

Om jag gör en rollback, kan jag sedan uppdatera till W10 igen eller är det kört då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lerkan_67:

Om jag gör en rollback, kan jag sedan uppdatera till W10 igen eller är det kört då?

Ja jag tror det ska funka inom det första året då windows 10 uppgraderingen är fri. Men om du inte använder rollback inom 30dagar så är du låst till windows 10.

Men jag upplever windows 10 bättre på nästan allt så ska inte vara några problem!

Permalänk

Om jag går in på Den här datorn så står min produkt nyckel där sen står det massa siffror sen mitt i allt står det OEM. Har läst nått med OEM och W10, krånglar det till det något?

Permalänk
Skrivet av Lerkan_67:

Om jag går in på Den här datorn så står min produkt nyckel där sen står det massa siffror sen mitt i allt står det OEM. Har läst nått med OEM och W10, krånglar det till det något?

det är inte din produktnyckel som står där det är ditt Produkt ID och att det står oem är för att du har ett oem operativ dvs låst till den datorn och kan inte flyttas till annan dator.

vill du få ut din cd-kod måste du använda en keyfinder för det.
tror fortfarande Magic jellly bean fungerar

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Skrivet av Rouge of Darkness:

det är inte din produktnyckel som står där det är ditt Produkt ID

vill du få ut din cd-kod måste du använda en keyfinder för det.
tror fortfarande Magic jellly bean fungerar

Men gör det någon skillnad ifall det är OEM?

Permalänk
Skrivet av Lerkan_67:

Men gör det någon skillnad ifall det är OEM?

la till det ovan

men här har du en länk där skillnaderna beskrivs iaf
http://windowstips.nu/oem-och-retail/

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk

Har nu uppgraderat windows, men på nått konstigt sätt så får jag aktivitetsfältet på båda min skärmar. Vilket är väldigt jobbigt eftersom dom inte är lika stora så ser det väldigt konstigt ut på den mindre skärmen, saker "klipps" bort. Nån som vet hur jag bara får aktivitetsfältet på den primära skärmen?

Permalänk

Högerklcka på taskbar och in i properties

Där finns en ruta för att stänga av att du vill ha taskbar på samtliga skärmar.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows