Problem med internet. (Technicolor TG799vn v2)

Permalänk
Medlem

Problem med internet. (Technicolor TG799vn v2)

Hallå där kära Sweclockers.

Har under 5-6 månader haft stora problem med nätet.
Jag har försökt löst det själv och även med hjälp av er innan, men känner att jag måste vända mig till er igen.

Det som sker är att nätet "blir segt", steam slutar svara, utorrent slutar ladda upp/ner, battle.net fungerar inte.
Kommer alltså inte åt nästan några spel, spotify fungerar inte heller.
Nätet är dock inte alltid såhär, utan enbart 3-4 gånger om dagen. Telia kan inte se några som helst fel på deras utrustning, men nu är gatewayen den enda som faktiskt sitter inkopplad?

Skype funkar utan några problem alls.
Tidigare har vi haft en annan router på väggen, den har jag nu kopplat ur. Har även bytt ut en switch för att prova om det är den som strular.
Det hjälpte inte.

Vi har internet genom Telia, 30mbit.
https://gyazo.com/d668ae88f3489dc4c91f02f842b48f8d

Tog denna screenshotten när det strulade. Hög MS?

Är det någon information ni sakar, hojta gärna till.
Vet inte vad jag skall göra.

Permalänk
Medlem

Gissningsvis trottlas routern (Technicolor) för det blir alltså bra temporärt vid omstart av denna? Sänk i så fall antalet sessioner din torrentklient tillåter samtidigt så ska felet försvinna. Dethär händer ofta med konsumentroutrar, torrents är rätt elaka för routers med dålig cpu/lite minne.

Gissar att denhär produkten klarar mellan 2500-5000 sessioner innan cpu'n går i topp och når man det med allt man kör bakom kommer linan bli slö/nypa, utorrent kan lätt fylla 5000 sessioner själv om man inte kör default typ 500-1000 sessioner.

Visa signatur

Dooh!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Phunky:

Gissningsvis trottlas routern (Technicolor) för det blir alltså bra temporärt vid omstart av denna? Sänk i så fall antalet sessioner din torrentklient tillåter samtidigt så ska felet försvinna. Dethär händer ofta med konsumentroutrar, torrents är rätt elaka för routers med dålig cpu/lite minne.

Gissar att denhär produkten klarar mellan 2500-5000 sessioner innan cpu'n går i topp och når man det med allt man kör bakom kommer linan bli slö/nypa, utorrent kan lätt fylla 5000 sessioner själv om man inte kör default typ 500-1000 sessioner.

Omstart löser inget. Problemet kvarstår. Jag pratade precis med en kille hos Telia som faktiskt visade lite förståelse och tyckte det var konstigt att hastigheten såg ut som den gjorde.
Skall tydligen göra några ändringar imorgon för att se om det löser våra problem, annars blir nästa steg en ny gateway.

Tog mig 5+ månader att få dom och lyssna dock, haha.
Har sänkt connections på utorrent också, får se om det hjälper, tack för din input Phunky!