Permalänk
Medlem

Hjälp med val av router

Hej,

Önskar köpa en liten gigabit router med minst 4 portar + wan som skall tåla stå i ett elskåp. Behöver tips!

I lägenheten har jag i dagsläget 250/250 mbit via bredbandsbolaget som levereras genom en patchkabel in i mitt elskåp. I samma elskåp har jag sedan 4 ethernet-kablar som går ut till lägenheten (cat 6).

Min nuvarande setup är en liten smidig gigabit switch i elskåpet och sedan en Asus ac-66u som agera som router och AP (står i ett annat rum och ansluts via en patchkabel från switchen). Problemet är att jag genom denna setup ej får ett lokalt nätverk vad gäller den trådade delen av nätverket utan endast den trådlösa delen som min Asus hanterar. Min Asus är samtidigt lite för stor och blir för varm för att ställa i elskåpet och ersätta switchen med. Jag har heller inte två stycken nätverksuttag bredvid varandra i lägenheten varför jag blir tvungen ha routern i elskåpet. Jag har istället kollat på några mindre routrar att ersätta nuvarande switch med och sedan confa min Asus att endast agera trådlös AP. Kraven är att den nya routerna skall vara trådad gbit och minst 4 portar + WAN. Skall vara liten, tåla värme och gärna har ett rimligt användarvänligt GUI för inställningar etc.

Följande routrar har jag kollat på:

https://www.dustinhome.se/product/5010872872/edgerouter-x-4-p...
http://www.webhallen.com/se-sv/datorer_och_tillbehor/182513-t...

Tar gärna era synpunkter på ovan routrar och om ni har någon annan ni vill tipsa om

Tack!

Permalänk
Medlem

Du kan dela kabeln som idag går till routern.

Leda bredbandet till routern, in i WAN, ut i nätverkskabeln tillbaks till det där skåpet med en liten switch i för övriga kablar och kontakter.

http://i00.i.aliimg.com/wsphoto/v0/670119496_1/-font-b-RJ45-b...

Du begränsar bandbredden till 100mbit på dom kontakterna du splittar.

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Medlem

Sätt en gigabit-router i skåpet.
Kolla på routerboard:
https://www.proshop.se/Naetverk-Router/RouterBOARD-RB750GL-ro...

Sedan kör du din ASUS som accesspunkt, komplettera med en till AP om nödvändigt.

Att dela nätverkskabeln är "hemslöjd" jag inte rekommenderar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AndersHu:

Sätt en gigabit-router i skåpet.
Kolla på routerboard:
https://www.proshop.se/Naetverk-Router/RouterBOARD-RB750GL-ro...

Sedan kör du din ASUS som accesspunkt, komplettera med en till AP om nödvändigt.

Att dela nätverkskabeln är "hemslöjd" jag inte rekommenderar.

Tack för era synpunkter.
Har också sett möjligheten till att dela nätverkskabeln men att detta känns lite som att skjuta sig själv i foten då jag lagt ned en del på att nätverket skall ha gbit-fart samtidigt som jag vill kunna nyttja den fulla bandbredd jag betalar för (250/250).

Vad gäller routerboard, är det någon av er som har någon erfarenhet av deras router? Viktigt att den skall vara driftsäker, vara rimligt enkel att confa, tillåta en del mindre avancerade inställningar som port forwarding, fasta interna IP-adresser etc.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av AndersHu:

Sätt en gigabit-router i skåpet.
Kolla på routerboard:
https://www.proshop.se/Naetverk-Router/RouterBOARD-RB750GL-ro...

Sedan kör du din ASUS som accesspunkt, komplettera med en till AP om nödvändigt.

Att dela nätverkskabeln är "hemslöjd" jag inte rekommenderar.

Att dela nätverkskabeln är en mycket billig lösning (50kr?) gentemot att kasta bort funktionerna i ASUS-routern, köpa en ny router och en ny AP. Isf ska TS se över möjligheten att dra igenom en extra kabel i ett av rören (?) före att lägga hundralappar på nya saker.

En enkel VLAN-kapabel switch med bra bakplan löser även problemet, eller hur?
Är inte det snyggare för TS än att balta in routerboard och en AP till?

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurk:

Att dela nätverkskabeln är en mycket billig lösning (50kr?) gentemot att kasta bort funktionerna i ASUS-routern, köpa en ny router och en ny AP. Isf ska TS se över möjligheten att dra igenom en extra kabel i ett av rören (?) före att lägga hundralappar på nya saker.

En enkel VLAN-kapabel switch med bra bakplan löser även problemet, eller hur?
Är inte det snyggare för TS än att balta in routerboard och en AP till?

Du kan svara TS, det är han som frågar om input, inte jag

Permalänk
Medlem

@AndersHu: frågorna var till dig faktiskt, ville bolla förslag och tankar.

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurk:

@AndersHu: frågorna var till dig faktiskt, ville bolla förslag och tankar.

OK!
En extra kabel är inte heller fel för att dra två kablar (WAN + LAN) till befintlig ASUS router.
Beroende på hur resten av kabeldragning ser ut kan det räcka med en liten Netgear GS108 vid fiber-in.
En extra AP var option ifall täckningen inte räcker, men det vet jag ju inte hur det ser ut idag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AndersHu:

OK!
En extra kabel är inte heller fel för att dra två kablar (WAN + LAN) till befintlig ASUS router.
Beroende på hur resten av kabeldragning ser ut kan det räcka med en liten Netgear GS108 vid fiber-in.
En extra AP var option ifall täckningen inte räcker, men det vet jag ju inte hur det ser ut idag.

Kul att höra era tankar. Tyvärr har jag ingen möjlighet att dra en till kabel och undviker helst att splitta befintlig kabel då jag vill ha ett lokalt gbitnätverk för mina trådade enheter (server etc).
Jag tänkte använda min asus-router som AP och således inget behov av att köpa en ytterligare AP. Det enda jag tror jag behöver är en liten trådad gbit router precis som Routerboard exemplet. Hade gärna hört om någon har erfarenhet av den eller om det finns något annat alternativ att föredra?

Tyvärr tänkte inte elektrikern hela vägen när man gjorde installationen på det här sättet med dragning av patchkablar och snålt med utrymme.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@bergh2:

Om elektrikern har dragit kabeln så ligger den i rör, du kan dubbelkolla om det går att använda befintlig kabel att dra två nya (kan bara behövas en massa glidmedel om det är tajt).

Ställer du dit en ny router i nätet, så flyttar du över funktionerna i din Asusrouter till den maskinen och gör om asusen till en renodlad AP både i realiteten och i inställningarna.

Ett annat förslag vore ju att flytta in routern i skåpet och dra ut en AP, exempelvis Asus EA-N66 (http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1163664) för det trådlösa till den platsen där du har routern idag, plus att du samtidigt kan få det att se ut som om ditt befintliga nät ger bättre täckning för mobila saker om nu radiosignalerna tar sig ut ur elskåpet. Jag får det till att dina LAN-kablar fyller routern då och det fyller de krav du har och du får väldigt lite konfiguration att ta hänsyn till.

Mina erfarenheter av routerboard är att det är väldigt (väldigt) bra grejer.
Här är lite läsning:
http://www.sweclockers.com/forum/trad/1368179-mikrotik-router...
För att få igång det så ska man nog veta att det just är en router med vad det innebär.

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Medlem

@Gurk:

Vet menas med att Routerboard "enbart är en router med vad det innebär". Kommer den inte duga för mitt trots allt enkla hemmabruk eller saknar den väsentliga funktioner som min ASUS har?

Funktionerna jag önskar är: fasta lokala IP-adresser knutna till enheternas mac-adress, port forwarding, att den har inbyggd switch så att de 4 LAN-uttagen funkar precis som på min ASUS-router. Kräver inga smarta moln eller VPN-lösningar då min server hanterar det. När jag väl gjort mina inställningar önskar jag en router som bara "tuggar och går" utan att behöva starta om flera gånger i månaden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bergh2:

@Gurk:

Vet menas med att Routerboard "enbart är en router med vad det innebär". Kommer den inte duga för mitt trots allt enkla hemmabruk eller saknar den väsentliga funktioner som min ASUS har?

Funktionerna jag önskar är: fasta lokala IP-adresser knutna till enheternas mac-adress, port forwarding, att den har inbyggd switch så att de 4 LAN-uttagen funkar precis som på min ASUS-router. Kräver inga smarta moln eller VPN-lösningar då min server hanterar det. När jag väl gjort mina inställningar önskar jag en router som bara "tuggar och går" utan att behöva starta om flera gånger i månaden.

Dom är lite petiga med att följa definitioner och specifikationer. En router från dom är vad det står i boken att det är om du införskaffar därifrån. Inget en nätverksfilur skulle bli förvånad över alls. "Helt normal router som ser trevlig ut, passar avancerade hemanvändare och mindre företag" är nog vad dom flesta inom yrket skulle säja.

En router för hemmabruk modell asus:en är en alltiett-maskin. Den är enkel brandvägg, router, wifibrygga och switch (och en hel del andra saker) på en gång. Den du såg länkad där uppe är en router med switch (thats it, inget wifi eller sådant).

Jo den duger, den gör dessutom ett bättre jobb på att routa än din asus. Om det är vad du behöver, jo... det är det men du har redan en bra så... du får två varpå du kommer att göra om ASUS:en till en accespunkt om du kör fullt ut. Om du tycker det här är begripligt och verkar roligt: https://www.youtube.com/watch?v=7stWTeD9hw8 - kör på den.

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Medlem

@Gurk:

Det slutade med att jag införskaffade mig en Ubiquiti EdgeRouter X och har idag kopplat in och confat allt. Hittills väldigt nöjd och allt fungerar som tänkt med Asusen i AP-mode

https://www.ubnt.com/edgemax/edgerouter-x/