Kraftfull dator för 3D-grafik och Adobe suiten

Permalänk

Kraftfull dator för 3D-grafik och Adobe suiten

Hej!

Jag arbetar med 3D-grafik och med illustration/grafik och funderar nu på att köpa en ny dator, men har inte så mycket koll på hårdvarorna i en datorburk. Jag arbetar i program så som Maya, 3ds Max, ZBrush, Mudbox, Nuke, Mari, Photoshop, Illustrator, InDesign och After Effects. Så jag behöver en dator med bra processorkraft, bra med ram och ett grymt grafikkort (då Mari använder sig mer av grafikkortet, samt att det vore kul att spela Fallout 4). Min budget är 20000 och jag har redan skärmar och dylikt. Så det är bara burken jag behöver råd om. Är det någon som kanske har något tips. Funderar på att köpa från Inet och att de assemblar alla delar.

Med Vänliga Hälsningar

Max

Permalänk
Medlem
Skrivet av flamingoman:

Hej!

Jag arbetar med 3D-grafik och med illustration/grafik och funderar nu på att köpa en ny dator, men har inte så mycket koll på hårdvarorna i en datorburk. Jag arbetar i program så som Maya, 3ds Max, ZBrush, Mudbox, Nuke, Mari, Photoshop, Illustrator, InDesign och After Effects. Så jag behöver en dator med bra processorkraft, bra med ram och ett grymt grafikkort (då Mari använder sig mer av grafikkortet, samt att det vore kul att spela Fallout 4). Min budget är 20000 och jag har redan skärmar och dylikt. Så det är bara burken jag behöver råd om. Är det någon som kanske har något tips. Funderar på att köpa från Inet och att de assemblar alla delar.

Med Vänliga Hälsningar

Max

Något sådant här kanske
http://www.inet.se/kundvagn/visa/8748320/2015-10-11

Visa signatur

Cpu:Intel 5820k H2O Gpu:Gainward 970 sli Mobo:Asus x99-S 16Gb DDR4 PSU:CorsairAX860W Chassis:NZXT H440

Permalänk

Snabbt svar

Tack för ett snabbt svar. Jo men det ser schysst ut. Om du vill så får du gärna förklara varför du valde just de komponenterna Så jag får lite förståelse varför ju de är bra och kanske bra tillsammans.

@sweboy7602:

Permalänk
Medlem

För det du beskriver att du ska ha datorn till skulle iaf jag personligen hellre kika på Haswell E/X99 än Skylake/Z170, du behöver ju DDR4 likförbenat så inte så stor merkostnad alls.

Permalänk

Okej. Vad heter modellen som som har Haswell E/X99?

@fark:

Permalänk
Medlem
Skrivet av flamingoman:

Okej. Vad heter modellen som som har Haswell E/X99?

@fark:

Gjorde en config med en 5820k
Men då blir det i runda slängar runt 1000-1500 dyrare
men absolut håller jag med föregående talare sockel 2011-3
passar dina ändamål bättre den har 2 core mer än i7:an
i configen jag postade samt att den är olåst alltså finns det mer överklocknings potential.
Allting jag listade passar bra ihop grafikkortet är det bästa just nu
i förhållande till pris/prestanda moderkortet är inte high end men är bra och har stöd för sli/cf om du vill skaffa 1 grafikkort till sedan
nätagget räcker mer än väl ifall du väljer sli senare samt att det är kvalitet rätt igenom.
Men kan du sträcka dig till 22-23k ska går det att ändra till sockel 2011-3 som är en grym plattform för alla ändamål
är det värt det? absolut.
Mvh

Visa signatur

Cpu:Intel 5820k H2O Gpu:Gainward 970 sli Mobo:Asus x99-S 16Gb DDR4 PSU:CorsairAX860W Chassis:NZXT H440

Permalänk

Tack! För alla svar. Nu har jag en bra grund att utgå ifrån. En kompis till och med sa att man kunde ta ett någorlunda billigare grafikkort som inte förändrade så mycket på prestandan på datorn för just det jag ska arbeta med och då få ner priset på datorn ganska rejält.
@sweboy7602:

Permalänk
Medlem

sweboy hann före men som exempel utöver komponenterna han redan rekommenderat, tex:

https://www.netonnet.se/art/komponenter/uppgraderingspaket/mo...

+

https://www.netonnet.se/art/komponenter/internminne/ddr4/cruc...

el.

https://www.netonnet.se/art/komponenter/uppgraderingspaket/mo...

Anledningen att jag inte länkade till Inet var pga att deras pris var en del högre, sist jag kollade iaf. Jag använder själv Asus X99 A + 4x4GB Crucial sport 2400 och kan tillägga att jag är mycket nöjd men det spelar ju ingen roll då det är du ska bli nöjd i det här fallet, det billiga paketet har ju enbart 2x4GB ram och du vill ju kunna använda alla 4 kanaler, kanske vill du t.o.m ha mer ram och isf är kanske annat paket el lösa delar att föredra.

OBS, notera att länkarna som sagt enbart innehållet moderkort, cpu och ram då sweboy redan länkat paket med allt annat. Se det enbart som exempel och var öppen för Skylake också, gör reserach och se vad som passar just dig bäst är mitt tips iaf, lycka till.

Permalänk
Proffsmoddare

Jag hade utan tvekan tagit ett Quadro istället, Geforce är så extremt långsamma och instabila i program som använder sig av opengl (jämfört med quadrokorten).

Maya är ett sånt exempel där quadrokorten gör enorm skillnad.

Visa signatur

"Computer games don't affect kids, I mean if PacMan affected us as kids, we'd all be running around in darkened rooms, munching pills and listening to repetitive music." - Kristian Wilson, Nintendo 1989

Permalänk
Medlem
Skrivet av SleepstreameR:

Jag hade utan tvekan tagit ett Quadro istället, Geforce är så extremt långsamma och instabila i program som använder sig av opengl (jämfört med quadrokorten).

Maya är ett sånt exempel där quadrokorten gör enorm skillnad.

Fast då pratar vi andra pengar sedan är väl inte de inte speciellt bra att spela på Ts nämnde ju att han ville kunna det med samt att det verkade som de flesta programmen han kommer att andvända är mer cpu än gpu bound.
Mvh.

Visa signatur

Cpu:Intel 5820k H2O Gpu:Gainward 970 sli Mobo:Asus x99-S 16Gb DDR4 PSU:CorsairAX860W Chassis:NZXT H440

Permalänk
Avstängd
Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Medlem

Skulle nog också gått ner en storlek i grafikkort och lagt det på X99 system med resultatet att du skulle tappa viss spelprestanda men vinna lite i multicore prestanda. Den senare tror ja du kommer ha mer nytta av i ditt fall då 3d program ofta skalar ganska bra per core.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av flamingoman:

Hej!

Jag arbetar med 3D-grafik och med illustration/grafik och funderar nu på att köpa en ny dator, men har inte så mycket koll på hårdvarorna i en datorburk. Jag arbetar i program så som Maya, 3ds Max, ZBrush, Mudbox, Nuke, Mari, Photoshop, Illustrator, InDesign och After Effects. Så jag behöver en dator med bra processorkraft, bra med ram och ett grymt grafikkort (då Mari använder sig mer av grafikkortet, samt att det vore kul att spela Fallout 4). Min budget är 20000 och jag har redan skärmar och dylikt. Så det är bara burken jag behöver råd om. Är det någon som kanske har något tips. Funderar på att köpa från Inet och att de assemblar alla delar.

Med Vänliga Hälsningar

Max

http://www.inet.se/kundvagn/visa/8760434/2015-11-13

Permalänk

Tack för tipsen! @fark:

Permalänk

Aha! Ja det är just Maya jag vill att det ska gå snabbare att rendera än i min nuvarande dator. @SleepstreameR:

Permalänk
Skrivet av Triton242:

Skulle nog också gått ner en storlek i grafikkort och lagt det på X99 system med resultatet att du skulle tappa viss spelprestanda men vinna lite i multicore prestanda. Den senare tror ja du kommer ha mer nytta av i ditt fall då 3d program ofta skalar ganska bra per core.

Okej. Jo men det sa en kompis med. Att man behöver inte ha det häftigaste grafikkortet och att när man renderar vad jag har förstått använder man sig mer av cpu än grafikkort.

Permalänk
Proffsmoddare
Skrivet av sweboy7602:

Fast då pratar vi andra pengar sedan är väl inte de inte speciellt bra att spela på Ts nämnde ju att han ville kunna det med samt att det verkade som de flesta programmen han kommer att andvända är mer cpu än gpu bound.
Mvh.

Beror ju helt klart på hur prioriteringarna ser ut. Det går utmärkt att spela på quadro också även om de inte har lika bra spelprestanda som ett spelkort såklart. Det går att hitta Quadros till rätt bra priser på ebay (K4000 runt 3-4000, K5000 runt 7-8000).

Skrivet av flamingoman:

Aha! Ja det är just Maya jag vill att det ska gå snabbare att rendera än i min nuvarande dator. @SleepstreameR:

Om det enbart är renderingskraft du är ute efter är det bättre att lägga alla pengar på så mycket cpuprestanda du bara kan, gärna fler processorer med många kärnor (nån generation gamla hexacore Xeons är väldigt bra pris/prestanda, och du kan ha flera sockets på ett moderkort). Grafikkortet påverkar bara viewportprestanda och programstabilitet när du arbetar, förutsatt att du inte renderar med det då.

Min erfarenhet är också att ett ATI-spelkort är ett väldigt dåligt val just till en workstation då de har sunkigt stöd i de flesta programvaror (FirePro är dock en annan femma). Om du köper ett spelkort till en workstation, köp ett Geforce.

Visa signatur

"Computer games don't affect kids, I mean if PacMan affected us as kids, we'd all be running around in darkened rooms, munching pills and listening to repetitive music." - Kristian Wilson, Nintendo 1989

Permalänk
Medlem

Dum fråga kanske då jag inte renderar bilder själv etc. Men 16gig ram hur långt räcker det egentligen till sådan appar?