Fallout 4...Dags att uppdatera datorn.

Permalänk
Medlem

Fallout 4...Dags att uppdatera datorn.

Tja.
Byggde min första dator för 3-4 år sedan och den har fungerat klockrent men det börjar dock dra ihop sig för en uppdatering. Så om någon vänlig själ skulle vara villig att hjälpa mig med lite tips på vettiga uppdateringar skulle det uppskattas.

Mina specs idag:
* 1TB Western Digital Caviar Blue 6Gb/s. Western Digital10EALX. 32MB
*Intel® Core i5 2500K, 3.3GHz, 6MB
*ASUS Radeon HD6950 2048MB PCI-E 2xDVI/HDMI/4xDisplayPort HDCP DDR5 DCII Fan
*1TB Western Digital Caviar Blue 6Gb/s. Western Digital10EALX. 32MB
*Corsair TX 650W V2 80+ Bronze
*Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 1600Mhz VENGEANCE LP BLÅ
*Windows 7 Professional 64-bit Svensk OEM, SP1
*Samsung SSD 840 EVO 250GB

Förmodar att jag måste byta ut grafikkortet samt att man inte kommer så långt med 8GB RAM.

Kom gärna med förslag!
Budgeten är begränsad till vad som är rimligt för att uppgradera en sån här maskin.

/Nyren

Permalänk
Medlem

ett GTX970 eller något från AMDs ny skulle inte görs bort sig, sen kanske en lite OC på CPUn skulle ge lite mera kraft. Vist klarar man sig på 8GB för spel, vet dock inte hur mkt FallOut4 drar.

Men ja vist 8GB ram extra gör ju inte bort sig och kostar inte många kronor, typ 450.- så har du ju totalt 16GB sen och då klarar du dig fint

Glömde en sak, vad för moderkort har du i dagens läge?

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Medlem

Borde räcka att du köper ett nytt grafikkort, förslagsvis ett 380 om du vill komma hyffsat billigt undan då de kostar ca 2000:-.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel i7 12700KF, Asus TUF 3080 OC + övrigt

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Nyren:

Tja.
Byggde min första dator för 3-4 år sedan och den har fungerat klockrent men det börjar dock dra ihop sig för en uppdatering. Så om någon vänlig själ skulle vara villig att hjälpa mig med lite tips på vettiga uppdateringar skulle det uppskattas.

Mina specs idag:
* 1TB Western Digital Caviar Blue 6Gb/s. Western Digital10EALX. 32MB
*Intel® Core i5 2500K, 3.3GHz, 6MB
*ASUS Radeon HD6950 2048MB PCI-E 2xDVI/HDMI/4xDisplayPort HDCP DDR5 DCII Fan
*1TB Western Digital Caviar Blue 6Gb/s. Western Digital10EALX. 32MB
*Corsair TX 650W V2 80+ Bronze
*Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 1600Mhz VENGEANCE LP BLÅ
*Windows 7 Professional 64-bit Svensk OEM, SP1
*Samsung SSD 840 EVO 250GB

Förmodar att jag måste byta ut grafikkortet samt att man inte kommer så långt med 8GB RAM.

Kom gärna med förslag!
Budgeten är begränsad till vad som är rimligt för att uppgradera en sån här maskin.

/Nyren

Kör på:

https://www.netonnet.se/art/komponenter/grafikkort/amd/sapphi...

ALT

https://www.komplett.se/product/835338/datorutrustning/grafik...

Sen ev 8gb ram till. ca 500kr.

Sen klockar du CPU till 4ghz

Voila.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BM-Mods:

ett GTX970 eller något från AMDs ny skulle inte görs bort sig, sen kanske en lite OC på CPUn skulle ge lite mera kraft. Vist klarar man sig på 8GB för spel, vet dock inte hur mkt FallOut4 drar.

Men ja vist 8GB ram extra gör ju inte bort sig och kostar inte många kronor, typ 450.- så har du ju totalt 16GB sen och då klarar du dig fint

Glömde en sak, vad för moderkort har du i dagens läge?

Oops, måste ha missat det. Mainboard-Socket-1155 MSI Z68A-GD55 (G3) Socket 1155.

Skrivet av Brynolf:

Borde räcka att du köper ett nytt grafikkort, förslagsvis ett 380 om du vill komma hyffsat billigt undan då de kostar ca 2000:-.

Skickades från m.sweclockers.com

Har inget behov av att komma undan billigt, hellre en vettig maskin än en billig

Låter vettigt!
Hur mkt pallar mitt strömagg på 650w då? Behöver jag byta det med tro?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nyren:

Låter vettigt!
Hur mkt pallar mitt strömagg på 650w då? Behöver jag byta det med tro?

Om du bör behålla nätaggregatet beror till stor del på dess ålder. Nätaggregat åldras rätt hårt vilket kan vara nog med anledning till att byta oavsett grafikkorts val. Inte skoj om det går sönder och tar med sig allt in i graven. Som nytt så klarar ditt Tx650w nätaggregat även dem mest ström törstiga singel GPU grafikkortet, det kan däremot ha ändrats iom dess ålder.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.