Någon drivrutin eller inställning fel? Tips tack!

Permalänk
Medlem

Någon drivrutin eller inställning fel? Tips tack!

Tjo, har under den senaste månaden börjat märka av ett irriterande ljudfel på filmer, spel och det mesta med ljud.

Lite svårt att förklara hur det är men ibland när jag spelar så kommer det ett litet knastrigt ljud på sisådär 1 milisekund med några minuters mellanrum, mest påkommet i WoW, Cs och BF4. I dem flesta facebook/youtube klippen har jag jättedåligt ljudkvalité där det sprakar och håller på när dem pratar/skriker. Kan vara dålig kvalite på klippen i sig men det är så ofta så att jag börjat irritera mig på det. När man drar fram och tillbaka på volume slidern i filmer/klipp så sprakar det enormt också.

Någon som vet vad jag kan göra eller vad jag ska kolla efter när jag felsöker? Om det är någon information ni behöver får ni säga det. Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Kör du moderkortets ljudkort eller ett PCI/externt?
Prova andra drivrutiner om möjligt eller kanske glapp i sladden.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem
Skrivet av bärplockaren:

Kör du moderkortets ljudkort eller ett PCI/externt?
Prova andra drivrutiner om möjligt eller kanske glapp i sladden.

Jag kör med modekortets ljudkort. https://www.inet.se/produkt/1902630/msi-z97-s02-inet-edition-...

Tror inte det är glapp i sladden för har testa brosarns headset också och det låter likadant i dem. Testa både i front uttagen och backuttagen men det låter värst i backuttagen så kör i fronten. Kan det vara damm?

Ska testa tidigare drivrutiner också, kan kanske vara något sådant då det mycket väl kan ha kommit i samma mån som jag uppdaterade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VonLuft:

Jag kör med modekortets ljudkort. https://www.inet.se/produkt/1902630/msi-z97-s02-inet-edition-...

Tror inte det är glapp i sladden för har testa brosarns headset också och det låter likadant i dem. Testa både i front uttagen och backuttagen men det låter värst i backuttagen så kör i fronten. Kan det vara damm?

Ska testa tidigare drivrutiner också, kan kanske vara något sådant då det mycket väl kan ha kommit i samma mån som jag uppdaterade.

Har du möjlighet att testa med pci-e ljudkort vore det bra för se om det porten som glappar men annars överlag brukar inte inbyggda ljudkort hålla samma mått som pci-e/externa.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem

Realtek brukar bli lite fel då och då. De har väldigt dålig kvalitet på sin drivrutiner. Antar att det är dom du har, de har nästan övertagit hela marknaden. Dom har blivit bättre med åren men förr så fick jag avinstallera ljudrutinerna och sen lägga in dom på nytt så brukade det gå ett tag till.
Kan vara så att det har kommit uppdateringar som du inte fått.
Finns ett program som heter drivermax som kollar att du har de allra senaste drivrutinerna men det brukar bli många som är gamla så bry dig bara om ljuddelarna. Alternativt kolla hos den leverantör som du har hårdvaran för ljudrutinerna att du har deras senaste.
Creative Sound brukar ha bättre ljud och är mer stabilt men det kostar förmodligen en femma till att ha deras chips på moderkortet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bärplockaren:

Har du möjlighet att testa med pci-e ljudkort vore det bra för se om det porten som glappar men annars överlag brukar inte inbyggda ljudkort hålla samma mått som pci-e/externa.

Nej det har jag tyvär inte. :s Skulle du kunna länka något bra ljudkort man kan köpa då? För ett rent och gutt ljud när man spelar och kollar film är A och O för mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av abki:

Realtek brukar bli lite fel då och då. De har väldigt dålig kvalitet på sin drivrutiner. Antar att det är dom du har, de har nästan övertagit hela marknaden. Dom har blivit bättre med åren men förr så fick jag avinstallera ljudrutinerna och sen lägga in dom på nytt så brukade det gå ett tag till.
Kan vara så att det har kommit uppdateringar som du inte fått.
Finns ett program som heter drivermax som kollar att du har de allra senaste drivrutinerna men det brukar bli många som är gamla så bry dig bara om ljuddelarna. Alternativt kolla hos den leverantör som du har hårdvaran för ljudrutinerna att du har deras senaste.
Creative Sound brukar ha bättre ljud och är mer stabilt men det kostar förmodligen en femma till att ha deras chips på moderkortet.

Mja jag har realtek. Jag har dem senaste drivrutinerna, kollat på både Realteks egna sida samt Msi Live Updater som är modekortets egna driver finder. Program som drivermax och Driverbooster brukar instalera föråldrare versioner och ibland fel så använder inte sådant. :s

Permalänk
Medlem
Skrivet av VonLuft:

Nej det har jag tyvär inte. :s Skulle du kunna länka något bra ljudkort man kan köpa då? För ett rent och gutt ljud när man spelar och kollar film är A och O för mig.

Nu är jag inget proffs på ljud.
Jag själv sitter på ett Creative Sound Blaster Z vilket jag är kalas nöjd med och fyller mina behov som youtube/spotify.

Jag har också hört mycket gott om Asus Xonar Essence STX.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem
Skrivet av bärplockaren:

Nu är jag inget proffs på ljud.
Jag själv sitter på ett Creative Sound Blaster Z vilket jag är kalas nöjd med och fyller mina behov som youtube/spotify.

Jag har också hört mycket gott om Asus Xonar Essence STX.

Okej ska kolla upp lite då, tack för svar.

Permalänk
Medlem

Asus xonar DG ger jäkligt bra ljud för pengarna
Har ett själv och mina hörlurar blev som nya med den inbyggda hörlursförstärkaren på det ljudkortet!

Visa signatur

Chassi: FD Meshify 2 Compact - Mobo: Asus PRIME Z590-P - CPU: Core i7 10700 - Kylare: Noctua NH-D14
Grafik: RTX3070 - Minne: 2x16GB HyperX DDR4 3200MHz CL16
Lagring: Samsung 970 EVO Plus 2TB - Nätagg: Seasonic FOCUS GX 650W Skärm: ASUS PG279Q 27" 1440p 144Hz G-Sync

Permalänk
Medlem

Har du installerat drivers från realtek själva eller från moderkortstillverkaren? Jag kan rekommendera att du installerar dem rån realtek själva.

Jag gissar på att du behöver dessa: http://www.realtek.com/downloads/downloadsCheck.aspx?Langid=1...

Jag upplever också dåligt ljud efter ominstallationer. Brukar få gå in i HD progget och kolla så det inte är några konstiga effekter på osv. Om det inte löser problemet så har jag ett SB live kort pci liggandes som du kan få mot frakten. Är inte 100 på om jag slängde det dock ska kolla nästa gång jag är hemma hos mina päron.

Visa signatur

.