Excel, hjälp, färga rader med hjälp av tal.

Permalänk
Medlem

Excel, hjälp, färga rader med hjälp av tal.

Hej!
Jag försöker få mitt exceldokument lite snällare för ögonen genom att lägga färger på rader där ett tal är detsamma på flera rader.
Exempel

A B C D Datum Ärende Orsak Artikel Rad 1. 2015-11-06 - 200601 - 5 Överleverans - 5264 Rad 2. 2015-11-06 - 200601 - 4 Underleverans - 5345 Rad 4. 2015-11-06 - 200650 - 5 Överleverans - 5263 Rad 5. 2015-11-06 - 200650 - 4 Underleverans - 5355 Rad 6. 2015-11-06 - 200670 - 5 Överleverans - 5278 Rad 7. 2015-11-06 - 200670 - 4 Underleverans - 5307

Här skulle jag vilja lägga in på något sätt att RAD 1 & 2 får 1 färg på hela raden, och när ärendet byter nummer skulle jag vilja att den får nästa färg. Behövs endast 2 färger och att den byter för varje ärendenummer alltså. Mitt dokument innehåller ganska mycket mer information och sitter man och tittar på vitbakgrund är det lätt att tappa bort sig.

Någon som kan hjälpa mig med någon villkorstyrning om kan underlätta detta? Hittade ingen som fungerade.

Permalänk
Medlem

Det här var det första som slog mig.

Alla formler på svenska, bör vara lätt att översätta

Skapa ytterligare en kolumn, säg E och sätt E1 till =SANT
I E2 skriver du följande formel: =OM(B2=B1;E1;ICKE(E1))
där alla siffror syftar på de faktiska datafälten, ditt exempel verkar du ha med en titel, öka då radnummerna med 1, eller plocka bort titeln så länge. "Dra" sedan ner formeln så långt ner du vill.
Har du nu gjort rätt så bör du ha omväxlande SANT/FALSKT i kolumn E

Nu kan du villkorsstyra färgningen av rader efter kolumn E, markera klabbet, välj vilkorsstyrd formatering, ny regel enligt formel och klistra in =$E1, ange din färg, och voila!

Permalänk
Medlem
Skrivet av thulin82:

Det här var det första som slog mig.

Alla formler på svenska, bör vara lätt att översätta

Skapa ytterligare en kolumn, säg E och sätt E1 till =SANT
I E2 skriver du följande formel: =OM(B2=B1;E1;ICKE(E1))
där alla siffror syftar på de faktiska datafälten, ditt exempel verkar du ha med en titel, öka då radnummerna med 1, eller plocka bort titeln så länge. "Dra" sedan ner formeln så långt ner du vill.
Har du nu gjort rätt så bör du ha omväxlande SANT/FALSKT i kolumn E

Nu kan du villkorsstyra färgningen av rader efter kolumn E, markera klabbet, välj vilkorsstyrd formatering, ny regel enligt formel och klistra in =$E1, ange din färg, och voila!

Det fungerade!

Tack så mycket för hjälpen
Hade pulat lite med detta men blev så enkelt när man såg koden du la fram.

Tack tack!

Permalänk
Medlem

@Weedrea

Bra att du fick det att fungera! Finns säkert nåt inbyggt sätt i Excel, men detta var som sagt det första som slog mig