Permalänk
Medlem

spel i nybygge slutar fungera

Hallå, har nyligen byggt en dator som under första veckan fungerade utan problem, men på senare veckor har jag endast kunna spela mellan 5-15 minuter åt gången innan programmet slutar svara och stängs ned utan vidare problembeskrivning. Har främst spelat BF4, AC:unity, och det kraschar till och med marvel heroes 2015.

Har försökt felsöka lite med diverse metoder, ex. memtest86+ och även återställt datorn, men med windows eget verktyg så är osäker på om det är en riktig ominstallation.

är ganska aningslös vad som kan vara problemet i nuläget.
-Har ändrat platsen för placeringen för dokument/filmer/bild etc. till D: disken om det är till någon hjälp.
-Spelar ingen roll vilken disk spelen ligger på, fortfarande krascher.
-Moderkortets drivrutiner är inte de senaste, men har läst att det kan vara problematiskt att uppgradera(?)/spelar det någon roll?

Vad kan vara fel?

Operativsystem: win 10
Processor: Intel Core i5 6600k
Processorkylare: Pure rock, be quiet
Moderkort: ASUS Z170 pro gaming
Minne: 2x 8 GB Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 2666MHz CL16
Grafikkort: Sapphire Radeon R9 390 8gb
Hårddisk: C:Samsung SSD 850 EVO SSD 250GB/ D:1tb WD blue hdd
Nätaggregat: Evga supernova g2 750 W
Chassi: Fractal Design Define R5, med tillhörande fläktar inkopplade
Temperaturer: mellan 32-45 C

Permalänk
Medlem

Ta hem senaste drivrutinerna (chipset) för moderkortet och se om de hjälper, ladda hem, följ anvisningarna.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem

@bärplockaren: näpp, fixade inte det, men jag har fått två blåskärmar inom loppet av en minut - memory_management och apc_index_mismatch om det kan peka på något?

Permalänk
Skrivet av Galba:

Hallå, har nyligen byggt en dator som under första veckan fungerade utan problem, men på senare veckor har jag endast kunna spela mellan 5-15 minuter åt gången innan programmet slutar svara och stängs ned utan vidare problembeskrivning. Har främst spelat BF4, AC:unity, och det kraschar till och med marvel heroes 2015.

Har försökt felsöka lite med diverse metoder, ex. memtest86+ och även återställt datorn, men med windows eget verktyg så är osäker på om det är en riktig ominstallation.

är ganska aningslös vad som kan vara problemet i nuläget.
-Har ändrat platsen för placeringen för dokument/filmer/bild etc. till D: disken om det är till någon hjälp.
-Spelar ingen roll vilken disk spelen ligger på, fortfarande krascher.
-Moderkortets drivrutiner är inte de senaste, men har läst att det kan vara problematiskt att uppgradera(?)/spelar det någon roll?

Vad kan vara fel?

Operativsystem: win 10
Processor: Intel Core i5 6600k
Processorkylare: Pure rock, be quiet
Moderkort: ASUS Z170 pro gaming
Minne: 2x 8 GB Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 2666MHz CL16
Grafikkort: Sapphire Radeon R9 390 8gb
Hårddisk: C:Samsung SSD 850 EVO SSD 250GB/ D:1tb WD blue hdd
Nätaggregat: Evga supernova g2 750 W
Chassi: Fractal Design Define R5, med tillhörande fläktar inkopplade
Temperaturer: mellan 32-45 C

Temperaturer när du spelar ? & hur har du mätt temp ?

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grönahunden:

Temperaturer när du spelar ? & hur har du mätt temp ?

Brukar gå upp mot 40-45 grader ungefär har jag sett, 47 som högst. Har kollat på AI suite 3 och hardware monitor

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Galba:

Brukar gå upp mot 40-45 grader ungefär har jag sett, 47 som högst. Har kollat på AI suite 3 och hardware monitor

Skickades från m.sweclockers.com

uppdatera drivrutinerna till senaste testa igen.. ladda ner dom på tillverkarnas hemsida inte genom Windows eller tredjepart.
memtest86 testade du med ett minne i taget ?
säker på att du inte böjt nån socket pinne när du satte i processorn?

kolla alla kontakter speciellt 8pin till cpu´n och 24pin.
använt nånting som Cinebench och furmark samtidigt för att stresstesta datorn utan att använda "spel" ?

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk

Prova att köra minnena i 2133 MHz.

Allt över 2133 är egentligen överklockning i minneskontrollern på Skylake.
"The first products only officially support 2133 MT/s operating speeds. Running your memory any faster is technically overclocking."
http://techreport.com/review/28751/intel-core-i7-6700k-skylak...

Visa signatur

AMD #1: Asus TUF X570-PLUS|Ryzen 9 5900X|1x Asus TUF RX5700XT OC 8GB
AMD #2: Gigabyte B550M Aorus Elite|Ryzen 7 3700X|1x Gigabyte RX5600XT Gaming OC 6GB
Intel #1: Asus TUF Z690-PLUS|Core i5-12600KF|1x Asus TUF RTX 3060 OC 12GB
Intel #2: Asus P8Z77-V|Core i5-3570K@4.5|2x Asus GTX 780 OC 3GB SLi

Permalänk
Medlem

@Grönahunden: testade med båda minnena, men eftersom inget fel kom upp körde jag det inte för varje sticka.

Men, provade att köra cinebench och furmark samtidigt vilket ledde till att gpu kom upp i 75grader (vet inte om det är okej?), men slutade i blåskärm och sedan återkommande blåskärmar med tre olika koder: Driver Irql not less or equal, memory management, och page fault in nonpage area. Blåskärmarna återkom tills datorn till slut frös helt och hållet, och jag var tvungen att bryta eltillförseln.

@Eisenschwein fungerade tyvärr inte bättre efter att ha ställt om frekvensen heller.

och också, tack för hjälp och förslag, det här är inte så lite frustrerande och det mesta som händer går mig över huvudet känns det som.

Permalänk
Skrivet av Galba:

@Grönahunden: testade med båda minnena, men eftersom inget fel kom upp körde jag det inte för varje sticka.

Men, provade att köra cinebench och furmark samtidigt vilket ledde till att gpu kom upp i 75grader (vet inte om det är okej?), men slutade i blåskärm och sedan återkommande blåskärmar med tre olika koder: Driver Irql not less or equal, memory management, och page fault in nonpage area. Blåskärmarna återkom tills datorn till slut frös helt och hållet, och jag var tvungen att bryta eltillförseln.

allt som ger ett resultat är nånting bra i detta sammanhang det är alltså inte "spelen" som har nånting korrupt utan hårdvaran.
har du möjlighet testa utan grafikkortet ?

sen är nästa testa grafikkortet i någon annan dator ?

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem

@Grönahunden: i enhetshanteraren finns bara AMDs grafikkort, så om jag kopplar bort det, kommer intels interna gå igång då? för om jag kopplar in hdmin i moderkortets uttag får jag att hdmi saknar signal på skärmen

Permalänk
Skrivet av Galba:

@Grönahunden: i enhetshanteraren finns bara AMDs grafikkort, så om jag kopplar bort det, kommer intels interna gå igång då? för om jag kopplar in hdmin i moderkortets uttag får jag att hdmi saknar signal på skärmen

det ställs in i bios
för att externa grafikkortet sitter fortfarande i PCI-e porten ?

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem

@Grönahunden: okej, så nu har jag plockat ur grafikkortet, ska jag köra benchmarktesterna samtidigt igen och se vad som händer eller?

Permalänk

@Galba: japp

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem

@Grönahunden: fick application error på cinebench två-tre ggr, och sedan slutfördes opengl testet, men sen blåskärmade den på cpu-testet och gav system service exception som kod?

Permalänk

@Galba: kan du testa grafikkortet i någon annan dator ?
det börjar ju luta åt moderkort eller cpu.

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem

@Grönahunden: har inte den möjligheten, så jag får väl kontrollera cpu och försöka se så att inget är snett eller ser konstigt ut.

Kan man på något sätt se om det är moderkortet eller cpu mer än på sneda pins?

Får dock göra det imorgon, men tack för hjälpen så länge! väldigt tacksam!

Permalänk

@Galba: ja det går att se du får ta ut moderkortet ur datorn.. när du håller den i en viss vinkel så ser du att alla pinnarna står exakt likadant vrid den 90grader horisontellt så ska du kunna se från det hållet också om raderna med pinnar sitter lika.

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem

@Grönahunden: hej igen, vad jag kunde se satt allting rakt och fint, men har fått några fler felkoder vid BSOD ifall det kan hjälpa - system thread exception not handled + attempted write to read only? Vad kan man göra i det här läget?

Permalänk
Avstängd

[quote postid="15787499" userid="232647" name="Galba"]
Hallå, har nyligen byggt en dator som under första veckan fungerade utan problem, men på senare veckor har jag endast kunna spela mellan 5-15 minuter åt gången innan programmet slutar svara och stängs ned utan vidare problembeskrivning. Har främst spelat BF4, AC:unity, och det kraschar till och med marvel heroes 2015.

Har försökt felsöka lite med diverse metoder, ex. memtest86+ och även återställt datorn, men med windows eget verktyg så är osäker på om det är en riktig ominstallation.

är ganska aningslös vad som kan vara problemet i nuläget.
-Har ändrat platsen för placeringen för dokument/filmer/bild etc. till D: disken om det är till någon hjälp.
-Spelar ingen roll vilken disk spelen ligger på, fortfarande krascher.
-Moderkortets drivrutiner är inte de senaste, men har läst att det kan vara problematiskt att uppgradera(?)/spelar det någon roll?

Vad kan vara fel?

Operativsystem: win 10
Processor: Intel Core i5 6600k
Processorkylare: Pure rock, be quiet
Moderkort: ASUS Z170 pro gaming
Minne: 2x 8 GB Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 2666MHz CL16
Grafikkort: Sapphire Radeon R9 390 8gb
Hårddisk: C:Samsung SSD 850 EVO SSD 250GB/ D:1tb WD blue hdd
Nätaggregat: Evga supernova g2 750 W
Chassi: Fractal Design Define R5, med tillhörande fläktar inkopplade
Temperaturer: mellan 32-45 C
[/

Har du verkligen senaste drivrutiner till grafikkortet?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@makn: det ska det vara, men det är dock inte betaversionen om det skulle kunna hjälpa?

edit: kan det hjälpa att avinstallera och installera drivrutinerna igen?