Är jag bara dum eller har jag fått fel strömkabel?

Permalänk
Medlem

Är jag bara dum eller har jag fått fel strömkabel?

Hej,

Köpte en Philips TV för några dagar sedan. Verkar ha levererats med fel strömkabel, har försökt tvinga in kontakten på alla möjliga sätt men den går inte in. Är jag bara dum eller är det fel kabel? (se bilder)

http://imgur.com/a/uPduV

Permalänk
Skrivet av gzor:

Hej,

Köpte en Philips TV för några dagar sedan. Verkar ha levererats med fel strömkabel, har försökt tvinga in kontakten på alla möjliga sätt men den går inte in. Är jag bara dum eller är det fel kabel? (se bilder)

http://imgur.com/a/uPduV

FEL den ena ska vara mer kantig och den andra rund

Visa signatur

ASUS MAXIMUS XI HERO - 9700K -H100i RGB PLATINUM - 32GB - RTX 3080 TI-AOC CU34G2X -
PSU HX 1200I

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jimmy_johansson:

FEL den ena ska vara mer kantig och den andra rund

Tack! Tänkte väl, typiskt min jävla otur. Jag menar, vad är sannolikheten att få fel kabel?

Permalänk

Fel och fel, njaaaa......

Det BORDE gå
https://en.wikipedia.org/wiki/IEC_60320

Som jag tolkar texten skall en C7 plugg gå in i en C8P kontakt eller....?

C7/C8 coupler

Commonly known as a figure-8 or shotgun connector due to the shape of its cross-section. This coupler is often used for small cassette recorders, battery/mains operated radios, some full size audio-visual equipment, laptop computer power supplies, video game consoles, and similar double-insulated appliances.

A C8B inlet type is defined by the standard, for use by dual-voltage appliances; it has three pins, and can hold a C7 connector in either of two positions, allowing the user to select voltage by choosing the position the connector is inserted.[20]

A similar but polarized connector has been made, but is not part of the standard. Sometimes called C7P, it is asymmetrical, with one side squared off. Unpolarized C7 connectors can be inserted into the polarized inlets; however, doing so might be a safety risk if the device is designed for polarized power. Although not specified by IEC 60230, and not clear if any formal written standard exists, the most common wiring appears to connect the squared side to the neutral, and the rounded to the hot line.

Tangentsnubbel
Permalänk
Skrivet av gzor:

Hej,

Köpte en Philips TV för några dagar sedan. Verkar ha levererats med fel strömkabel, har försökt tvinga in kontakten på alla möjliga sätt men den går inte in. Är jag bara dum eller är det fel kabel? (se bilder)

http://imgur.com/a/uPduV

Konstigt att de monterat dit ett polariserat uttag!
Är det tänkt att den ska matas med likström?
Vad är det för TV modell? Står det i manualen något om strömintaget, och kanske om vilken strömkabel de rekomenderar?

Om man är 100% säker på att TV'n ska ha 230V AC, så kan man ju göra en fullösning, skär eller slipa bort lite på kanten av pluggen, så den passar, lol.
Men skulle TV'n paja av det, är ju risken att man inte får lagat på garantin..

Visa signatur

Cooler Master HAF932 | Gigabyte GA770T-USB3 | AMD Phenom II X4 3.2 GHz | Zalman Extreme | 1600MHz 12GB Corsair| Gigabyte HD7950 3GB | Corsair TX850M | Fujitsu 26" SL3260 1920x1200 | Windows 10 Pro.

Permalänk

Lånar den här tråden lite. Jag gav precis bort min gamla Philips LCD tv till min lillasyster som precis flyttat hemifrån. Jag glömde dock bort att skicka med strömsladd. Den typen av kontakt som är i TVn är av den polariserade typen där ena sidan är fyrkantig.

Jag har letat här hemma nu och kan inte hitta någon sådan kabel men jag har gott om den andra varianten där båda ändarna är rundade.. Jag kan inte heller minnas vilken typ av kabel som följde med när jag först köpte TVn..

Nu är frågan, kan tvn gå sönder på nåt sätt ifall man lyckas trycka dit den opolariserade varianten av kabel? Jag menar man kan ju sätta kontakten i väggen på båda hållen så vilken del av kabeln som fasen går i kan ju inte ha nån större betydelse?

Visa signatur

Acer Predator XB271HU | Asus Z490-F | i5 10600K | 16GB RAM | Asus RTX2070 Super | Samsung 970 Evo Plus 500Gb | WD Blue SN550 1Tb | EVGA Supernova G2 750W | Windows 10 Home
Ljud: Musical Fidelity X-Can v8 + Sennheiser HD650
Citera om du svarar på nåt jag skrivit så jag hittar tillbaka!

Permalänk
Medlem

Det fungerar alldeles utmärkt med den kabeln som du har. Eftersom den änden som ska sitta i väggen kan vändas åt olika håll har det ingen betydelse, i annat fall skulle den också bara kunna sättas åt ett håll.

Visa signatur

"The following statement is false: The previous statement is true! Welcome to our corner of the universe"

Permalänk
Medlem

Någon som vet var man kan köpa motsvarande kabel? Har svårt att finna en sådan på marknaden.

Visa signatur

-Det är timjan i, sade Toke med bruten röst.

Ett liv, ett lag

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av RoedeOrm:

Någon som vet var man kan köpa motsvarande kabel? Har svårt att finna en sådan på marknaden.

Kan du vara mer specifik vad du letar, är det en C7 kontakt ?
https://www.kjell.com/se/produkter/dator/kablar-adaptrar/stro...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

@RoedeOrm:

Det fungerar lika bra med en C 7 kontakt som mrqaffe länkade till. Du får ta i lite när du ska sätta i den bara, men den går in.

Visa signatur

"The following statement is false: The previous statement is true! Welcome to our corner of the universe"

Permalänk
Medlem

@sp1k3n: Funkade fint, tack för tips!

Visa signatur

-Det är timjan i, sade Toke med bruten röst.

Ett liv, ett lag