ASUS N552VX 30 fps gräns vid batteridrift?

Permalänk
Medlem

ASUS N552VX 30 fps gräns vid batteridrift?

Jag såg denna recension på youtube: Asus n552vx review

Det framkom att det är ett 30 fps tak när datorn är satt i batteridrift. Jag undrade bara om det är hårdvaruimplementerat eller mjukvaruimplementerat och om man i så fall på något sätt kan tvinga datorn att koppla ur denna funktion?

Som en liten sidofråga: Kommer ni utveckla stöd för Linux till denna laptop? Det verkar som om det kan vara lite problem med att få det att fungera: Installing freezes/doesn't boot on Asus N552VX

Är mycket intresserad av denna maskin och ser fram mot svar!

/Jimmy

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av ahdefga:

Jag såg denna recension på youtube: Asus n552vx review

Det framkom att det är ett 30 fps tak när datorn är satt i batteridrift. Jag undrade bara om det är hårdvaruimplementerat eller mjukvaruimplementerat och om man i så fall på något sätt kan tvinga datorn att koppla ur denna funktion?

Som en liten sidofråga: Kommer ni utveckla stöd för Linux till denna laptop? Det verkar som om det kan vara lite problem med att få det att fungera: Installing freezes/doesn't boot on Asus N552VX

Är mycket intresserad av denna maskin och ser fram mot svar!

/Jimmy

Hej Jimmy!

Vid vilken tid börjar han prata om 30fps-begränsning?

Ang. Linux-frågan, vi brukar inte utveckla Linux-stöd på våra laptops.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

@ASUS_Caroline: Hej Caroline! Tack för att ni tog er tid att titta närmare på min fråga.

Han börjar prata om det vid 20m47s och det syns även väldigt tydligt i benchmarksen som kommer någon minut senare med datorn inkopplad och sedan i batteridrift. I och för sig antar jag att man mest använder den i inkopplat läge, men jag bara undrade om det fanns något sätt att undvika den till synes syntetiska begränsningen av prestandan!

Okej, är väl förståeligt då Linux är en mindre del av marknaden. Får väl hoppas att någon annan tar tag i det och får den att fungera i Linux istället

Permalänk
Medlem

Förmodligen är det att datorn sparar energi och vsync låser fpsen till 30 i spel? bara en fundering...

Visa signatur

Asrock Steel Legend B550M - Ryzen 5600x - 16gb Corsair Vengeance LPX 3200mhz - Gigabyte 3070 EAGLE OC - Fractal design Meshify Mini C

Permalänk
Medlem
Skrivet av henkrik92:

Förmodligen är det att datorn sparar energi och vsync låser fpsen till 30 i spel? bara en fundering...

Jo, det är väl varför de har gjort så, men jag bara undrade om det gick att stänga av funktionen

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av ahdefga:

Jo, det är väl varför de har gjort så, men jag bara undrade om det gick att stänga av funktionen

Skickades från m.sweclockers.com

Man får gå in i Nvidia Control Panel och sätta 'Power Management Mode' till 'Prefer Maximum Performance'. Då slipper man ev. begränsningar av grafikkortet för att spara batteri.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av ASUS_Caroline:

Man får gå in i Nvidia Control Panel och sätta 'Power Management Mode' till 'Prefer Maximum Performance'. Då slipper man ev. begränsningar av grafikkortet för att spara batteri.
http://nvidia.custhelp.com/rnt/rnw/img/enduser/kb2441.jpg

Tack så himla mycket för att ni tog er tid att kolla upp detta! Måste ju säga att man lutar ännu mer mot att köpa den nu Tack än en gång.
/Jimmy

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av ahdefga:

Tack så himla mycket för att ni tog er tid att kolla upp detta! Måste ju säga att man lutar ännu mer mot att köpa den nu Tack än en gång.
/Jimmy

Skickades från m.sweclockers.com

Inga problem

Visa signatur