Vilket grafikkort är bäst?

Permalänk
Medlem

Lycka till!

Skrivet av Lappinator:

@xsterk: Jag har ändå inga planer på att överklocka eller något sånt. så jag kör på 450W som ska vara rekommenderat

Låter bra, generell regel: nyare GPU/CPU = bättre arkitektur = högre effektivitet = mindre PSU
Lycka till med bygget!

Permalänk
Medlem

Nu kanske detta är lite över budget. Men om du har 600kr extra så tycker jag detta är mycket mer prisvärt;
http://www.inet.se/kundvagn/visa/8779364/2015-11-19

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem
Skrivet av xsterk:

Vet inte vad inet baserar sina tester på men sapphiretech har i sina tester kommit fram till att minsta ström för att köra kortet är 225W. Jag tror systemet kommer hantera kortet om du väljer att köra med det så länge du inte planerar några större överklockningar.

http://www.sapphiretech.com/productdetial.asp?pid=421F760D-52...

Sidan du länkar till anger att grafikkortet har en effektförbrukning på 225W.
Gissningsvis har Inet en rekommendation på 500W för att övriga datorns delar också förbrukar en del effekt samt att man gärna vill se lite marginal. Därmed inte sagt att det inte går starta datorn eller köra den felfritt med mindre.

Permalänk

Har inget behov av en ssd. och varför annat moderkort?

Permalänk
Skrivet av Lappinator:

@xsterk: Jag har ändå inga planer på att överklocka eller något sånt. så jag kör på 450W som ska vara rekommenderat

du blir begränsad av hur många PCI-e kablar det finns från nätagget FD450W har bara en 6pin 550W har 8+6pin
https://www.inet.se/produkt/6909983/fractal-design-integra-m-...

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk

@Grönahunden: står i recensionen att nättagget låter :/

Permalänk
Skrivet av Lappinator:

@Grönahunden: står i recensionen att nättagget låter :/

alla nätagg låter, sen låter väl inte FD450W mindre än FD550W ?
får man ett som låter onormalt mycket så är det bara lämna tillbaka, (är det coilwhine så ska hela datorn lämnas in)

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Skrivet av Lappinator:

@DaveAzoicer: Köper ny dator om en vecka, då får det bli att slänga den andra!!

Datorn i övrigt är nog inte något behov att slängas det är ju slöseri men skaffa ett billigt agg till den nån gång på någon rea har sett nått evga agg imellanåt säljas för typ 350-400:- så kan du ju använda den till nått annat typ filmdator eller nått.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk

@Rouge of Darkness: den får väl stå som extra dator. ska ta min gamla hdd därifrån och dvd

Permalänk
Medlem

@Lappinator: Varför ingen SSD?

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eldritzh:

Alla som säger att AMDs drivrutiner är kassa, har ingen koll.
Deras drivrutiner är i fint skick nu för tiden.
Kör på ett 380 eller om du kan tänka dig gå upp lite i pris ta ett 390. De är riktigt solida kort.

Så länge du bara kör ett kort fungerar de finfint. Har du mer än ett kort och vill använda allihopa så håll dig borta från AMD...

Visa signatur

9900k | Z390 AORUS MASTER | 32GB RAM | Red Devil AMD Radeon™ RX 7900 XTX | XFX Black 1250W | BeQuiet Pure Base 500 | Fractal Design Celsius S36 | Samsung 970 500GB + Corsair MP510 960GB | Dell U3415W | Windows 11 Professional

Permalänk

@-ronz känner inget behov bara jag har dessutom valt en sshd som förhoppningsvis gör allt lite snabbare

Permalänk
Medlem

Jag har GTX960, jag valde det för det är något svalare. Har en liten nATX-låda så ville hålla ner temperaturerna.

Hade jag behållt mitt gamla HAF 912+ så hade jag valt R9 380 då det är ett bättre kort men är något varmare.

Visa signatur

System: Aerocool DS Cube|| i5 4690K @ Stock || Phanteks PH-TC12DX || MSI Z97M-G43 || G.Skill Ripjaws 8-9-9-24 1866 MHz 8 GB || Gigabyte GTX460 1GB OC || PNY Optima SSD 480GB || Crucial C300 128 GB || Samsung Spinpoint F3 1TB || Fractal Design Edison M 750W 80+ Gold