Dyra sladdar, bortkastade pengar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av fromis:

Då jag inte är någon expert när det kommer till att göra egna kablar så för det förmodligen enklare och smidigare att köpa för min del

Finns ju däremot argument som menar att information kan falla bort när det transporteras via kablar. Trots att det är digitalt. Men det är väl som sagt ganska svårt att bedöma såna här saker

Vad jag fick lära mig när jag läste Datavetenskap angående digital kablar är att en spänning mellan 0-2v är en nolla och 2-5 är en etta. En kabel kan vara ganska lång innan spänningen degraderar såpass mycket att det bli fel, t ex att en etta blir till en nolla istället. Händer det får du uppenbara artifakter eller ingenting alls. För att fixa detta problemet behöver man förstäka signalen. Om du köper de allra billigaste och längsta kablarna du kan hitta på ebay så finns det ju risk att förstärkningen är felimplementerad eller helt frånvarande och då lär det inte funka så bra. Men köper du bara i en svensk butik så är det mer eller mindre garanti att detta problemet är omhändertaget. Det enda du betalar mer för är den fysiska kvaliten på kabeln, hur bra lödningarna är, hur pass stryktålig gummit är osv. Det finns inget magisk med ettor och nollor. En etta är inte "bättre" än en annan etta, de är alla likadana.
Nu är jag inte heller någon expert, men jag förstod det såhär iallafall.

Angående analoga signaler så bör det ju finnas större skillnad på signalen som ska gå fram. Men tvivlar starkt på att man märker någon egentligen skillnad såvida inte övrig utrustning är the best of the best.

Människans hjärna vänjer sig extremt fort till ljudkvalitet och numera är det inget jag lägger några större pengar på längre. Visst det är irriterande när jag använder mina billiga in ear lurar till mobilen-i ungefär 5 sekunder. Sedan bryr jag mig inte längre.

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Lifooz:

Var placerar sig Supras kablar någonstans?

De tillhör kategorin tekniskt sunda kablar och prismässig är de ju lång ifrån både billigast och dyrkabel, de visar dessutom upp sina tekniska egenskaper öppet och följer standarder tex för hdmi kablar så att de fungerar för längden om man köper en färdig kabel.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd

Självklart tappar inte en kabel bort ettor eller nollor oavsett pris. Antingen är det kontakt eller inte. Men kan dela med mig av följande, har testat alla mina usb kablar med min smartphone och till min häpnad så fungerar dom olika vissa kablar ger bara laddning till mobilen medans andra ger full funktion alltså mobilen ses som en lokal disk. Och här verkar priset påverka det hela, billiga kablar som jag köpt i panikläge för att kunna ladda är sämre,ingen kabel som följt med telefoner som jag köpt uppvisar detta fenomen. Av 7 testade kablar av billig sort så ger 4st felet som jag beskrivit. Sidospår i tråden men tyckte det var relevant ändå.

Visa signatur

1.MB Asus P5Q E, CPU Q9550 OC 3.7.GPU GTX 680 Windforce , PSU 750 watt. SSD Samsung 850 pro.Allt gånger 2.

2. MB Gigabyte GA-Z270X-Gaming 7.CPU: I5 7600K 4.6 GHZ. GPU: GTX 980.PSU Corsair CX 650.SSD Samsung 970 Evo Plus. Ram: Zadak 16gig RGB 3000 Mhz.Chassi Mission SG GGX .Corsair Hydro Series H100x CPU Cooler.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Baxtex:

Vad jag fick lära mig när jag läste Datavetenskap angående digital kablar är att en spänning mellan 0-2v är en nolla och 2-5 är en etta. En kabel kan vara ganska lång innan spänningen degraderar såpass mycket att det bli fel, t ex att en etta blir till en nolla istället. Händer det får du uppenbara artifakter eller ingenting alls. För att fixa detta problemet behöver man förstäka signalen. Om du köper de allra billigaste och längsta kablarna du kan hitta på ebay så finns det ju risk att förstärkningen är felimplementerad eller helt frånvarande och då lär det inte funka så bra. Men köper du bara i en svensk butik så är det mer eller mindre garanti att detta problemet är omhändertaget. Det enda du betalar mer för är den fysiska kvaliten på kabeln, hur bra lödningarna är, hur pass stryktålig gummit är osv. Det finns inget magisk med ettor och nollor. En etta är inte "bättre" än en annan etta, de är alla likadana.
Nu är jag inte heller någon expert, men jag förstod det såhär iallafall.

Angående analoga signaler så bör det ju finnas större skillnad på signalen som ska gå fram. Men tvivlar starkt på att man märker någon egentligen skillnad såvida inte övrig utrustning är the best of the best.

Människans hjärna vänjer sig extremt fort till ljudkvalitet och numera är det inget jag lägger några större pengar på längre. Visst det är irriterande när jag använder mina billiga in ear lurar till mobilen-i ungefär 5 sekunder. Sedan bryr jag mig inte längre.

Det är inte alltid fullt så enkelt eftersom signalen inte är fyrkanttvåg utan den har deformerad vågform efter de flesta verkliga kablar

Då blir frågan när signalen växlar mellan 1 och 0.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Jag kommer aldrig tröttna på denna debatten

Jag har kompisar som köper sandinpackade högtalarkablar som påminner om elefantballar i omkrets för att ljudet ska bli bra, problemet är att kablarna är så dyra att dom bara har råd med 1,5m kablar vilket leder till att högtalarna står så tätt ihop att ljudbilden inte blir bra....
tja, man kan väl lugnt säga att det finns många vinklingar på detta med kablar och ljud/bild.

Men o andra sidan om ditt intresse är ljud och bild eller om JUST DU upplever att ljudet blir bättre med en kabel med högt pris så är det väl bra, jag vet att jag gillar att spela dator spel på en STOR skärm, bilden blir kanske inte bättre och spelet är det samma men JAG tycker att hela upplevelsen blir bättre och det är ju endå det som är det viktigaste för mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

De tillhör kategorin tekniskt sunda kablar och prismässig är de ju lång ifrån både billigast och dyrkabel, de visar dessutom upp sina tekniska egenskaper öppet och följer standarder tex för hdmi kablar så att de fungerar för längden om man köper en färdig kabel.

Skönt, då slipper man medlemskapet i placebo klubben.
Tack för svaret.
/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem
Skrivet av fromis:

Vet inte varför du känner att du behöver vara så nedlåtande däremot. Men det kanske bara är jag som inbillar mig?

Det är bara som du inbillar dig. Världen av audiokablar är däremot full av mubo-jumbo, vodoo, och magi. I alla fall om man får tro de som säljer skiten.

Skrivet av TObbeSkatt:

Det är la sant till en viss del! Analoga signaler kan plocka upp störningar lättare, säg att en "billiga" kabel i detta fall motsvarar en typ vanlig koppar-ekk och den "dyra" är en koax med skärmad-mantel då blir det faktiskt skillnad, sen om man hör det i tex ljud det är en annan femma

Nu ska jag inte svära på det, men jag tror att det sämsta och billigaste du hittar i signalkabelväg, är folieskärm, och flertrådad aluminiumledare. Att du skulle höra skillnaden på en halvmeter sådan och en halvmeter Sakra V12, är helt omöjligt. Att skillnader kablarna i mellan är mätbar, är fullt möjligt, men hörbar? Glöm det. Ormolja är mer effektivt. Och billigare.

Skrivet av buddaz:

Det är bara själva kontakten som består av ett tunt lager av guld för att skydda, resten är koppar eller annan teknik.

Det som han tyckte var tragiskt är att förgyllda optiska kablar finns. Poängen med dem undgår även mig...

Skrivet av Lifooz:

Det finns skräp-koppar, det är den du hittar i dom billigaste kablarna.
Sedan har du syrefri koppar och den hittar du i lite dyrare kablar som t.ex Supra´s segment.

Eh... Eller i Biltemas sortiment. Eller Kjell & Co's. Faktum är att OFC koppar är den vanligaste sortens kabelkoppar, och används ganska genomgående till audiokablage. I det fallet att man skulle få tag i sämre koppar, så påverkas inte frekvens-egenskaperna i kabeln, utan det som påverkas är ledningsförmågan. Om man jämför med skräpkoppar avsedd för 230v i stället så är skillnaden långt under 1%. Eftersom ledningsförmågan är nära nog helt irrelevant i signalvägarna på stereon (så länge de inte är 0, vill säga.) så är lösningen att skruva upp volymen 1% högre...
Bäst av allt... Koppar får sämre ledningsförmåga med stigande temperatur, lite drygt 1% per 3 grader Celsius. Hur många här hör skillnad mellan solbelysta kablar och icke solbelysta? Låter er stereo verkligen olika sommar, vs vinter?

Skrivet av S-OD:

Men kan dela med mig av följande, har testat alla mina usb kablar med min smartphone och till min häpnad så fungerar dom olika vissa kablar ger bara laddning till mobilen medans andra ger full funktion alltså mobilen ses som en lokal disk. Och här verkar priset påverka det hela, billiga kablar som jag köpt i panikläge för att kunna ladda är sämre,ingen kabel som följt med telefoner som jag köpt uppvisar detta fenomen. Av 7 testade kablar av billig sort så ger 4st felet som jag beskrivit. Sidospår i tråden men tyckte det var relevant ändå.

USB kablar köpta som laddkabel har ofta sparat bort dataparet, så där är en fullt förståelig anledning till att telefonen bara laddar, och inte går att ansluta som lagringsmedia. Kablagen som medföljer telefonerna är vanliga standard-kablar med dataparet anslutet, eftersom telefonen har funktionalitet som gör att dataparet krävs. Exempelvis just att ansluta den som en lagringsenhet...

I grund och botten får man själv välja var brytpunkten för mekanisk kvalitet kontra pris går. I mina ögon är Supra kabel inte värd pengarna, men de är åtminstone en premie produkt som inte utlovar magiska och oförklarliga resultat. Det går inte att höra skillnaden på Supra, och Biltema, men Biltema trillar sönder efter ett par år, och då önskar man nog att man satsat lite högre från början.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem

Vad som helst är bättre än Deltaco och noname. Deltaco är att betrakta som noname, då de köper restalger av kablar i gråimportupplägg för att få det billigt, så det blir lite olika hela tiden. Kanske har de höjt ribban på sistone eftersom de tycks finnas i hela landet nu, men för några år sedan var Deltaco direkt vådligt. En polare hade köpt en nätverkskabel från dem, och platsen på kabeln var blöt från direkt ur förpackningen, som om den badat i olja, och plasten "blödde", så det hjälpte inte att torka av. Doften från kabeln var fruktansvärd, man blev smått omtöcknad för en sekund och klöktes reflexmässigt. Fick man "oljan" på huden fick man en svagt frätande/irriterande känska.

Fan vet vilket skit de använt för att blanda ihop den plasten. Knappast godkänt enligt hälsoföreskrifter. Aldrig mer Deltaco.

Skrivet av Litenskit:

@utsatt_unge496:
Håller med dig i stort men vill reservera mig lite mot det sista. På lite större kabellängder kan det göra skillnad då den svaga ettan kan sorteras bort som brus och därigen ge "No signal" med en dålig kabel medan den kommer fram med en bra.

Detta. På kort normalavstånd 1-2 meter märks ingen skillnad, men går man upp i 15 meter spelar det definitivt roll. Vissa sämre kablar funkar inte med viss aparatur, då de är känsligare än andra för att signaler är "rätt".

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk

Var en undersökning som kollade på både 1k kablar per m som var av guld dom bästa var den tjockaste av clas ohlsons billigaste modell dom kollade på hur lätt ström kan pasera och hur frekvänsen ändrades men billigaste tjockaste var bäst

Permalänk
Medlem

Ja det är skillnad på kabel och kabel, men man får ju titta på materialval och uppbyggnad. Är det är CCA istället för solid koppar kan det vara en hel del skillnad, speciellt för nätverk. Gällande kablar för digital överföring finns det tex en del hdmi-kablar som inte uppfyller standarden, men brukar ändå nå ut till butiker pga lågt pris. Man får testa dem helt enkelt för att veta. Dyrast är dock inte alltid bäst.

Permalänk
Medlem

Det kan vara skillnad på billiga och dyra analoga kablar, men skillnaden från en dyr till en jättedyr är nästan obefintlig.

Visa signatur

Vattenkylt SilverStone FT02B, i7 2600k, Asus P8Z68 Deluxe, Corsair AX 850W, Corsair 16GB VENGEANCE BLUE, Asus GTX 570 SLI, Asus Xonar Essence STX, OCZ Vertex2 60GB, WD Black 1TB, 2x WD Green 2TB, 2x Seagate 500GB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av buddaz:

Det är bara själva kontakten som består av ett tunt lager av guld för att skydda, resten är koppar eller annan teknik.

Guld på kontakten har man för att slippa oxid och därmed riskera sämre (elektrisk) kontakt men i en optisk kabel är signalen ljus. Det är alltså inte heller koppar som transporterar signalen utan en fiber. Kontakten kan vara hur oxiderad som helst utan att det spelar någon roll.

Optisk kabel med guldpläterade kontakter är bluff och båg. Punkt.

Visa signatur

Dator: [FD Define Mini | i7 2600K | Asus Maximus IV Gene-Z | MSI GTX 970 4GB | Seasonic X-560 560W | G.Skill Ripjaws 4x4GB | Intel 730 240GB + Kingston A400 1,92 TB] Server: [HP Microserver Gen8 m. unRaid] Mobil: [Samsung S22 Ultra]

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av fromis:

Hej,

Då jag är medveten om att ljud/bild är ett till större delen ett väldigt subjektivt ämne. Så misstänker jag att det förmodligen kommer bli väldigt varierande svar.

Nåväl, fick tidigare i veckan hem min XTZ 10.17 subbas som kompletterar ljudet till mina 2.0 Argon 7460A front element. Så började jag fundera om det eventuellt kan vara värt att lägga en liten slant på bättre kablar? Har för tillfället några billiga deltaco-sladdar från Claes Ohlssons för ~100kr som jag använder.

Funderar på att köpa en XLR-RCA sladd mellan basen och frontarna. Men även en usb-sladd av lite högre kvalitet då jag har datorn kopplad till 2.1 systemet. Säg 500-600kr totalt på sladdar? Tycker det känns ganska rimligt eller anser ni att det är helt bortkastade pengar att spendera på en sån sak? Tycker det är svårt att avgöra vad som är "snake oil" eller inte ibland.

Tack på förhand för svar!

Edit: Ändrade titeln på tråden.

Skrivet av fromis:

Då jag inte är någon expert när det kommer till att göra egna kablar så för det förmodligen enklare och smidigare att köpa för min del

Finns ju däremot argument som menar att information kan falla bort när det transporteras via kablar. Trots att det är digitalt. Men det är väl som sagt ganska svårt att bedöma såna här saker

Jag vet personligen att jag fått byta från "billig" (700kr) hdmi till kvalitet (1500kr) hdmi. Problemet visade sig när jag skulle ha bild på projektorn från ps3 eller boxer där 7,5m "billig" kabel från netonnet (kommer ej ihåg märke) inte orkade med att bära signalen. Jag returnerade kabeln och fick utbyte 2ggr med samma fel. Köpte en dyrare supra kabel med samma längd och vips fungerade allt klockrent. Så självklart spelar det roll.

Visa signatur

Corsair Air 540 | Asus strix x470-f gaming | AMD Ryzen 7 3700x| 2x8gb 3200mhz RAM | Asus GTX 2070 |2xSSD 512GB(boot) | 2x1tb WD 7200rpm | Cooler Master V1000 1000W | Skärm: ACER XB280HK, Benq 27" 144hz | Win 11 pro N 64-bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nollan:

Jag vet personligen att jag fått byta från "billig" (700kr) hdmi till kvalitet (1500kr) hdmi. Problemet visade sig när jag skulle ha bild på projektorn från ps3 eller boxer där 7,5m "billig" kabel från netonnet (kommer ej ihåg märke) inte orkade med att bära signalen. Jag returnerade kabeln och fick utbyte 2ggr med samma fel. Köpte en dyrare supra kabel med samma längd och vips fungerade allt klockrent. Så självklart spelar det roll.

Fast det faller under "Digitala kablar antingen fungerar, eller ej" och inte under mumbo-jumbo som att "Vår HDMI kabel ger minsann skarpare färger, bättre ljud, och högre kontrast."
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av -=Mr_B=-:

Det är bara som du inbillar dig. Världen av audiokablar är däremot full av mubo-jumbo, vodoo, och magi. I alla fall om man får tro de som säljer skiten.

Nu ska jag inte svära på det, men jag tror att det sämsta och billigaste du hittar i signalkabelväg, är folieskärm, och flertrådad aluminiumledare. Att du skulle höra skillnaden på en halvmeter sådan och en halvmeter Sakra V12, är helt omöjligt. Att skillnader kablarna i mellan är mätbar, är fullt möjligt, men hörbar? Glöm det. Ormolja är mer effektivt. Och billigare.

Det som han tyckte var tragiskt är att förgyllda optiska kablar finns. Poängen med dem undgår även mig...

Eh... Eller i Biltemas sortiment. Eller Kjell & Co's. Faktum är att OFC koppar är den vanligaste sortens kabelkoppar, och används ganska genomgående till audiokablage. I det fallet att man skulle få tag i sämre koppar, så påverkas inte frekvens-egenskaperna i kabeln, utan det som påverkas är ledningsförmågan. Om man jämför med skräpkoppar avsedd för 230v i stället så är skillnaden långt under 1%. Eftersom ledningsförmågan är nära nog helt irrelevant i signalvägarna på stereon (så länge de inte är 0, vill säga.) så är lösningen att skruva upp volymen 1% högre...
Bäst av allt... Koppar får sämre ledningsförmåga med stigande temperatur, lite drygt 1% per 3 grader Celsius. Hur många här hör skillnad mellan solbelysta kablar och icke solbelysta? Låter er stereo verkligen olika sommar, vs vinter?

USB kablar köpta som laddkabel har ofta sparat bort dataparet, så där är en fullt förståelig anledning till att telefonen bara laddar, och inte går att ansluta som lagringsmedia. Kablagen som medföljer telefonerna är vanliga standard-kablar med dataparet anslutet, eftersom telefonen har funktionalitet som gör att dataparet krävs. Exempelvis just att ansluta den som en lagringsenhet...

I grund och botten får man själv välja var brytpunkten för mekanisk kvalitet kontra pris går. I mina ögon är Supra kabel inte värd pengarna, men de är åtminstone en premie produkt som inte utlovar magiska och oförklarliga resultat. Det går inte att höra skillnaden på Supra, och Biltema, men Biltema trillar sönder efter ett par år, och då önskar man nog att man satsat lite högre från början.
B!

Tack för ditt inlägg! Trist bara att det var du som fick förklara det för mig.Borde finnas någon markering på kabeln att den är enbart till för laddning eller?

Visa signatur

1.MB Asus P5Q E, CPU Q9550 OC 3.7.GPU GTX 680 Windforce , PSU 750 watt. SSD Samsung 850 pro.Allt gånger 2.

2. MB Gigabyte GA-Z270X-Gaming 7.CPU: I5 7600K 4.6 GHZ. GPU: GTX 980.PSU Corsair CX 650.SSD Samsung 970 Evo Plus. Ram: Zadak 16gig RGB 3000 Mhz.Chassi Mission SG GGX .Corsair Hydro Series H100x CPU Cooler.

Permalänk
Medlem
Skrivet av [SH]:

Guld på kontakten har man för att slippa oxid och därmed riskera sämre (elektrisk) kontakt men i en optisk kabel är signalen ljus. Det är alltså inte heller koppar som transporterar signalen utan en fiber. Kontakten kan vara hur oxiderad som helst utan att det spelar någon roll.

Optisk kabel med guldpläterade kontakter är bluff och båg. Punkt.

Skulle väl säga att det är estetiskt mer tilltalande, dock är det enda fördelen för de optiska.

Och för de vanliga kablarna så påverkas de väl inte något nämnvärt i vanlig hemmiljö. Däremot när det gäller stereoanläggningar i t.ex. bilar eller båtar så är guldpläterade kontakter bra.

Permalänk

själv kör jag på biltemas "syrefria" högtalarkabel och tycker det funkar bra.
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bilstereo/Monteringsdetalje...

skulle ev kunna bli bättre med någon supra en är inte så pass nörd och halvt döv (skitsvårt att höra vissa frekvenser speciellt några i basområdet och ett gäng runt diskanten.)

och troligen skulle jag inte äns höra någon skillnad.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av [SH]:

Guld på kontakten har man för att slippa oxid och därmed riskera sämre (elektrisk) kontakt men i en optisk kabel är signalen ljus. Det är alltså inte heller koppar som transporterar signalen utan en fiber. Kontakten kan vara hur oxiderad som helst utan att det spelar någon roll.

Optisk kabel med guldpläterade kontakter är bluff och båg. Punkt.

Du behöver inte rätta mig, vet att kabeln är optisk däremot tror jag ingen av oss båda vet exakt hur ett visst företag anordnar sin kontakt, sedan säga det är bluff känns mer som du helst bara vill spä på egna påståenden. Du måste ha bakomliggande fakta innan du ens vet varför företaget har valt just den typen av kontakt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av buddaz:

Du behöver inte rätta mig, vet att kabeln är optisk däremot tror jag ingen av oss båda vet exakt hur ett visst företag anordnar sin kontakt, sedan säga det är bluff känns mer som du helst bara vill spä på egna påståenden. Du måste ha bakomliggande fakta innan du ens vet varför företaget har valt just den typen av kontakt.

Eftersom den optiska signalen inte på något sätt kan påverkas genom att använda guldpläterade kontakter eller ej så blir det "bluff och båg".

Däremot så blir kabeln, eller dess kontakter onekligen snyggare. Om man nu gillar guld.

Permalänk
Medlem
Skrivet av buddaz:

Du behöver inte rätta mig, vet att kabeln är optisk däremot tror jag ingen av oss båda vet exakt hur ett visst företag anordnar sin kontakt, sedan säga det är bluff känns mer som du helst bara vill spä på egna påståenden. Du måste ha bakomliggande fakta innan du ens vet varför företaget har valt just den typen av kontakt.

Ingen behöver veta något om hur man "anordnar en kontakt", för att säga att förgyllda optiska kontakter enbart är förgyllda för att tillfredsställa köparens vilja att spendera pengar. Guldet har inte någon som helst funktion, utöver just den att skilja köparen från mer av sina pengar. Guld används på elektriska kontakter, för att förebygga oxid. Det här är inte en elektrisk kontakt, och även om oxid hade varit ett problem, så oxiderar inte plasten i de vanliga kablarna något nämnvärt... Tusen år från i dag kommer plasten vara kemiskt oförändrad, vilket är ett miljöproblem i sig, men att förgylla plasten gör ingen skillnad där i heller.
Guldpläterade optiska kablar ÄR bluff och båg.

Skrivet av Kaine_Uro:

Däremot så blir kabeln, eller dess kontakter onekligen snyggare. Om man nu gillar guld.

Det är möjligen ett argument man kan använda. Men då kan man fråga sig... Hur ofta ser man den förgyllda delen? Det går utmärkt att göra optiska kablar med snygga, seriösa kontaktdon, utan att förgylla biten som i alla fall hamnar utom synhåll... Nä, det är ett försäljningsargument så att säljare kan skilja idi, förlåt, köpare från mer pengar. Och ett dåligt sådant, eftersom säljaren inte kan bidra med information för hur guldet rimligtvis påverkar ljud / funktion.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem

Då jag jobbar som kvalitetsingenjör med just kablar kan jag intyga att "dyrare" kablar i mångt och mycket kan ha bättre prestanda. Dock med det sagt betyder inte det att en "billigare" kabel alltid är
sämre.
Mkt har med resistans, högfrekvensmöjligheter samt kardelernas tvinnande i den färdiga kabeln att göra. Sen kommer vi till frågan om det mänskliga ögat och örat kan uppfatta signalens renhet...troligtvis inte. Men mätbart med instrument kan det mkt väl vara.

Visa signatur

Numera NUC + TV
Samt:PS5 och Nintendo Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Det är möjligen ett argument man kan använda. Men då kan man fråga sig... Hur ofta ser man den förgyllda delen? Det går utmärkt att göra optiska kablar med snygga, seriösa kontaktdon, utan att förgylla biten som i alla fall hamnar utom synhåll... Nä, det är ett försäljningsargument så att säljare kan skilja idi, förlåt, köpare från mer pengar. Och ett dåligt sådant, eftersom säljaren inte kan bidra med information för hur guldet rimligtvis påverkar ljud / funktion.
B!

Står jag i en butik och väljer bland kablar så brukar jag välja de snyggaste och billigaste.

Är inte många av dem jag ser nu... de är fina ormbon bakom tvbänk, datorer och skrivbord. xD

Permalänk
Rekordmedlem

Det vettiga sättet att pimpa en Toslink är att se till att de optiska egenskaperna är bra, de flesta bara klipper fibern men tex Supra X Zac har optiskt slipade ändar som minskar reflexerna i ytan, men guld har ingen funktionell betydelse på en Toslink.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Verkar som att många här håller med om att dyrare kablar = bättre ljud, vilket i nästan alla fall beror på placebo.
blindtest visar i princip alltid att till och med audiofiler som spenderar en mindre förmögenhet på kablar inte hör någon skillnad.
har inte läst så mycket, men googla så hittar ni tex:
http://www.head-fi.org/t/486598/testing-audiophile-claims-and...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tauc:

Verkar som att många här håller med om att dyrare kablar = bättre ljud, vilket i nästan alla fall beror på placebo.
blindtest visar i princip alltid att till och med audiofiler som spenderar en mindre förmögenhet på kablar inte hör någon skillnad.
har inte läst så mycket, men googla så hittar ni tex:
http://www.head-fi.org/t/486598/testing-audiophile-claims-and...

Ingen har väl skrivit det? Däremot att det kan vara bättre kvalitet (i form av vilka material som används) samt skärmning, men det kommer inte att förbättra ljudet (förutom att förhindra att det försämras då).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tauc:

Verkar som att många här håller med om att dyrare kablar = bättre ljud, vilket i nästan alla fall beror på placebo.
blindtest visar i princip alltid att till och med audiofiler som spenderar en mindre förmögenhet på kablar inte hör någon skillnad.
har inte läst så mycket, men googla så hittar ni tex:
http://www.head-fi.org/t/486598/testing-audiophile-claims-and...

Dyrare kabel=bättre kvalitet, har nog inte sett så många som säger annat här inne.
Att du drar slutsatsen att bättre kvalitet=bättre ljud får stå för dig

Sedan är det inte så väldefinierad vad "dyrare" kabel är, några tycker kanske en hundring är för dyrt, andra drar gränsen vid en tusing eller så.

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk
Medlem
Skrivet av frankof:

Dyrare kabel=bättre kvalitet, har nog inte sett så många som säger annat här inne.
Att du drar slutsatsen att bättre kvalitet=bättre ljud får stå för dig

Sedan är det inte så väldefinierad vad "dyrare" kabel är, några tycker kanske en hundring är för dyrt, andra drar gränsen vid en tusing eller så.

Hehe du har rätt, faktist inte så många som säger det. så går det när man skummar igenom och postar för snabbt. Jag får skylla på att det är fredag Ganska många som rekomenderar en inte för billig och inte för dyr. själv kör jag rakt igenom billigt, inga trasiga kablar för min del.

Permalänk
Medlem

Har nog aldrig skapat en så kontroversiell tråd här på Sweclockers förut eller någon annanstans för den delen, haha. Rätt intressant att se hur passionerade vissa är på båda sidor av argumenten. Vilket som sagt kanske beror på att det inte finns något konkret svar på frågan.

Anser själv att allting över 1000kr gränsar på onödigt dyrt när det kommer till kablar eftersom det kan trots allt spenderas på andra saker i systemet. Som faktiskt ger märkbar skillnad istället för något så diffust. Men jag tror samtidigt (eftersom jag inte har bevis/fakta) att det kan vara värt att lägga några hundra kronor på kablar än att köpa det absolut billigaste.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lifooz:

Var placerar sig Supras kablar någonstans?
Jag kör genomgående på deras kablar.

Både ja och nej, om vi kollar på högtalarkabel så får den mer än gärna vara syrefri.
Det finns skräp-koppar, det är den du hittar i dom billigaste kablarna.
Sedan har du syrefri koppar och den hittar du i lite dyrare kablar som t.ex Supra´s segment.
Syrefri koppar bidrar till mindre förlust, det vill du gärna ha, för vem fan vill ha lägre effekt än vad som egentligen borde ha levererats?
Det finns dock en gräns och jag drar min vid Supras kablar. Personligen kör jag ALLTID denna högtalarkabel.
/Lifooz

Att det ska vara syrefria kablar när du behöver bästa analoga kablarna kan jag hålla med om, men att man måste ha märke "X" är bara skitsnack. Allt handlar om vad som ligger under kabeln. Supras av vad jag vet är inte extremt överprisade, men de är inte prisvärda heller. De är lite som en Apple produkt, den "känns mer kvalitetsbyggd" är väl vad Mac användare brukar säga, även om du kan få enligt mig, exakt samma produkt eller med bättre hårdvara för samma pengar på annat håll.

Mao, vissa köper märket för man vet vad de står för, inte för att man vet vad som är under huven. Man litar på det bara.

Sen att de flesta har syrefrikoppar idag är något som undgår många "experter" och denna myt behövs slås hål på, då du visst kan få en bra kvalitetskabel för bra peng.

Skrivet av Baxtex:

Vad jag fick lära mig när jag läste Datavetenskap angående digital kablar är att en spänning mellan 0-2v är en nolla och 2-5 är en etta. En kabel kan vara ganska lång innan spänningen degraderar såpass mycket att det bli fel, t ex att en etta blir till en nolla istället. Händer det får du uppenbara artifakter eller ingenting alls. För att fixa detta problemet behöver man förstäka signalen. Om du köper de allra billigaste och längsta kablarna du kan hitta på ebay så finns det ju risk att förstärkningen är felimplementerad eller helt frånvarande och då lär det inte funka så bra. Men köper du bara i en svensk butik så är det mer eller mindre garanti att detta problemet är omhändertaget. Det enda du betalar mer för är den fysiska kvaliten på kabeln, hur bra lödningarna är, hur pass stryktålig gummit är osv. Det finns inget magisk med ettor och nollor. En etta är inte "bättre" än en annan etta, de är alla likadana.
Nu är jag inte heller någon expert, men jag förstod det såhär iallafall.

Angående analoga signaler så bör det ju finnas större skillnad på signalen som ska gå fram. Men tvivlar starkt på att man märker någon egentligen skillnad såvida inte övrig utrustning är the best of the best.

Människans hjärna vänjer sig extremt fort till ljudkvalitet och numera är det inget jag lägger några större pengar på längre. Visst det är irriterande när jag använder mina billiga in ear lurar till mobilen-i ungefär 5 sekunder. Sedan bryr jag mig inte längre.

Skrivet av mrqaffe:

Det är inte alltid fullt så enkelt eftersom signalen inte är fyrkanttvåg utan den har deformerad vågform efter de flesta verkliga kablar
http://www.eevblog.com/forum/testgear/show-us-your-square-wave/?action=dlattach;attach=131350;image
Då blir frågan när signalen växlar mellan 1 och 0.

@Baxtex, som mrgaffe säger så är digitalt inte super enkelt, men just pga detta så använder man inte 0v och 5v eller något sånt längre, utan man kör sk "low voltage differential", dvs 0:a är tex ca 1v och 1:a är exakt 1v högre (inte exakt så men typ så). Detta gör att man får bort jordpotentialen som kan ställa till det, då de har samma grund volt, och man mäter bara skillnaden mellan låg volt och hög volt. Detta gör att dessa fyrkantsvåger blir bättre, minskar störningarna då de sker på både hög och låg signal och du kan köra lägre spänning totalt sett med lägre strömmar, och lägre förluster.

Detta gör även att du enkelt kan förstärka digitalsignal utan störningar, så läge som hela signalen når fram, något du inte kan i analoga signaler. Du har även ECC och andra bit-rättande tekniker så att även om du får ett fel, så ska det gå bra. Allt detta gör att du kan överföra enormt mycket mer information i en billig skit kabel, digitalt och korrekt, än du kan i en analog signal och kabel design. Nackdelen är att pga de lägre spänningarna så måste du ha bra kontakt mellan kabel och kontakt, så guldplättering är att föredra, då en spänningsförlust på tex 0,5V pga oxider kraftigt försämrar vad kabeln tål i störningar, dock finns detta även i billiga kablar idag.

Så det går mao utmärkt att använda en billigare kabel, så länge den gör det den behöver. Om du får artefakter eller fel, så går det inte. I analoga sammanhang så hade det blivit lite sämre och sämre, tills du hade hört störningar. Där finns mao ingen direkt brytpunkt för analoga, så man vet inte om den är "bra nog". Därför köper också folk så bra kablar de kan, bara för att de inte ens vet om de får "fel" eller inte.

I digital värld finns denna, och fungerar det, så ska det också fungera helt och hållet, annars får man förstärka eller göra något annat för att få rätta på det.