980 msi gaming sli crashar

Permalänk

980 msi gaming sli crashar

Hej!
Har problem med mina 980 msi gaming sli , de crashar när ja spelar wow men endast när jag kör sli ,
utan sli blir kortet bara 60c med sli blir översta kortet ca 70c sen krashar det om ja kör max grafik i sli .
Antar att det är fel på ett av korten då det bara händer när ja slår på sli .
Hur felsöker man detta måsta ja plocka ut det jag använder o sätta in det andra o testa ?

komponenterna är :
Msi gaming 4gb 980 sli
16gb 2133mhz corsair vengeance
asus extreme rampage v
840 evo samsung ssd
5930k @4ghz corsair h110
Supernova g2 evga 1000w

Permalänk
Medlem

kan det inte vara att de inte får tillräckligt med ström då ? när det blir mer krävande så drar de ju mer,

tror inte det är värme för 70 grader på ett grafikkort är absolut ingenting så värme är inte fel på, klara lätt upp till 90 grader plus. dock om de blir runt 80+ kan du tänka lite på bättre luft flöde i burken.

prova att göra nått annat krävande spel och se om det krashar även där. kanske har nått med just wow att göra också, kör du 64 bit version ? prova köra nått benchmark program. ladda ner 3dmark demo på steam och se om det krashar även då.

Permalänk
Medlem

Precis, testa att bänka korten för att utesluta hw problem, funkar det fint i ex.vis furmark el liknande är det rimligtvis mjukvarurelaterat.
Såfall dra en ren installation av Windows, testa ex.vis furmark igen.

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk

Har testat div benchmark program furmark mm utan problem.
Gjorde som så att jag tog ut ena kortet och satte i min andra dator , skall kolla om ja kan upprepa felet nu i wow.

Permalänk

Vad har du för nätaggregat?

Visa signatur

i5 4690k @ 4.2ghz, Gtx 1060 3gb stock, 4x4gb ddr3

Permalänk
Skrivet av radioactiv:

Vad har du för nätaggregat?

Jaha jag glömde visst skriva det ursäkta .
Har ett Evga g2 supernova 1000w

Permalänk
Inaktiv

@Lars Mandel99: Kraschar bara själva spelet eller kraschar hela datorn och stängs av? Har du testat att maxa både cpu och gpu samtidigt? Furmark maxar ju bara grafikkorten. Testa köra furmark och något program som maxar cpu samtidigt (t.ex. prime95) och se om problemet uppstår då.

Du kan också testa att koppla in skärmen i det andra 980't och stänga av SLI för att se om det går att lira på bara det? Funkar båda korten separat så borde dem ju inte vara felet.

Permalänk
Skrivet av anon265474:

@Lars Mandel99: Kraschar bara själva spelet eller kraschar hela datorn och stängs av? Har du testat att maxa både cpu och gpu samtidigt? Furmark maxar ju bara grafikkorten. Testa köra furmark och något program som maxar cpu samtidigt (t.ex. prime95) och se om problemet uppstår då.

Du kan också testa att koppla in skärmen i det andra 980't och stänga av SLI för att se om det går att lira på bara det? Funkar båda korten separat så borde dem ju inte vara felet.

Håller på att testa dem separat nu , allt fungerade bra när jag först stängde av Sli.
Nej det är bara drivrutinerna som kraschar när jag alt tabbar ute. Sen får jag grafikfel efter att jag tabbar in i wow igen

Permalänk
Skrivet av Lars Mandel99:

Håller på att testa dem separat nu , allt fungerade bra när jag först stängde av Sli.
Nej det är bara drivrutinerna som kraschar när jag alt tabbar ute. Sen får jag grafikfel efter att jag tabbar in i wow igen

Hmm strange båda korten fungerar helt utan problem på båda datorerna , verkar vara något med just slit som spökar.
Kan det vara nätagget som inte riktigt orkar med?

Permalänk
Inaktiv

@Lars Mandel99: Aa de skulle kunna vara så men det känns som 1000w borde vara tillräckligt? Du kan testa att koppla in en wattmätare och se hur mycket datorn drar om du har en sådan. Jag kör själv 780ti i SLI med corsair cx750m (Bronze 750w PSU) och enligt beräkningar och forumposter är det inte/knappt tillräckligt för att klara av 780ti SLI. Jag har köpt en wattmätare för att se ungefär hur mycket datorn drar och som högst vid spelande har datorn dragit 680 watt, men den ligger oftast på ungefär 600 vilket är okej. Om du har en sån kan du prova det och se hur mycket datorn drar när du kör furmark samtidigt som prime95 och jämföra med när du kör wow, samt se om det närmar sig 1000w.

Permalänk
Skrivet av anon265474:

@Lars Mandel99: Aa de skulle kunna vara så men det känns som 1000w borde vara tillräckligt? Du kan testa att koppla in en wattmätare och se hur mycket datorn drar om du har en sådan. Jag kör själv 780ti i SLI med corsair cx750m (Bronze 750w PSU) och enligt beräkningar och forumposter är det inte/knappt tillräckligt för att klara av 780ti SLI. Jag har köpt en wattmätare för att se ungefär hur mycket datorn drar och som högst vid spelande har datorn dragit 680 watt, men den ligger oftast på ungefär 600 vilket är okej. Om du har en sån kan du prova det och se hur mycket datorn drar när du kör furmark samtidigt som prime95 och jämföra med när du kör wow, samt se om det närmar sig 1000w.

Ja fn va skumt det här var får fundera lite o testa mig fram helt enkelt .

Permalänk
Skrivet av Lars Mandel99:

Ja fn va skumt det här var får fundera lite o testa mig fram helt enkelt .

Har ju lite kraftigare cpu än dig , dock så tror jag 780ti drar mer ström än 980 det låter jag vara osagt dock.

Permalänk
Inaktiv

@Lars Mandel99: Japp, håller med (enl. nvidia's hemsida drar ett 780ti 250w och ett 980 165w). Men som sagt du har en mycket kraftigare processor, samt att du har överklockat den också? Då drar det ju mycket mer. Testa kanske att stänga av överklockningen tillfälligt och se om samma problem uppstår då?

Permalänk
Skrivet av anon265474:

@Lars Mandel99: Japp, håller med (enl. nvidia's hemsida drar ett 780ti 250w och ett 980 165w). Men som sagt du har en mycket kraftigare processor, samt att du har överklockat den också? Då drar det ju mycket mer. Testa kanske att stänga av överklockningen tillfälligt och se om samma problem uppstår då?

provade att ta bort klockningen med fungerade iaf inte verkar som det är något annat som inte gillar Sli får nog välja bort det i det här systemet helt enkelt o köra med ett kort i vardera dator.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Lars Mandel99:

provade att ta bort klockningen med fungerade iaf inte verkar som det är något annat som inte gillar Sli får nog välja bort det i det här systemet helt enkelt o köra med ett kort i vardera dator.

Senaste bios/UEFI på moderkortet?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk

Ja jag tror det skall kolla.
Fanns en nyare version !
Ska installera den , !När jag slog på datorn tidigare så stängde den av strömmen när den skulle boota så jag fick starta upp den igen.
Har varit lite sådana problem förut också kan det vara strul med nätaggregatet? ska hursomhelst installera senaste bios nu