Dyra sladdar, bortkastade pengar?

Permalänk

Supra får mina rekommendationer. Går att köpa lösmeter eller färdiga. Bra kvalite på kabel, lödning och kontakter. Brukar oftast finnas till reducerat pris såsom t ex på mychifi. Prismässigt helt ok. Inte billigast men långt ifrån dyrt enligt min mening.

Mvh

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Hifisnubben:

Supra får mina rekommendationer. Går att köpa lösmeter eller färdiga. Bra kvalite på kabel, lödning och kontakter. Brukar oftast finnas till reducerat pris såsom t ex på mychifi. Prismässigt helt ok. Inte billigast men långt ifrån dyrt enligt min mening.

Mvh

Kan bara hålla med, Supra är dessutom svensktillverkade och de är faktiskt ett av få märken som verkligen tillverkar kabel och inte bara monterar, paketerar och märker dem. Jag har varit och besökt dem några gånger och det är alltid intressant.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Tänker byta HDMI kabel på 1m mellan tv-reciver, har spanat lite på Audioquest chocolate. Har inte så mycket till hands när jag inte bor i Sverige utan har tittat på en lokal butik. Undrar om det är en bra kabel. När det gäller priset så är det ingen fara för min del så länge det inte kostar över 2k.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av buddaz:

Tänker byta HDMI kabel på 1m mellan tv-reciver, har spanat lite på Audioquest chocolate. Har inte så mycket till hands när jag inte bor i Sverige utan har tittat på en lokal butik. Undrar om det är en bra kabel. När det gäller priset så är det ingen fara för min del så länge det inte kostar över 2k.

Med tanke på längden lär i princip alla kablar fungera, även rena budgetkablar brukar fungera ok när de är så korta.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Med tanke på längden lär i princip alla kablar fungera, även rena budgetkablar brukar fungera ok när de är så korta.

Tänker ha något finare mellan tv och recivern. Sitter idag en audioquest cinamon kabel. Tittade på Supra, ser så trista ut, nordost är allt för dyr när det gäller HDMI, så tänkte som sådan att 1-2k kunde vara lämpligt i budget så kanske man hittar något spännande. Annars är det bara monster som gäller här där jag bor och har provat monster usb/optisk och de var inga höjdare alls. Hittade även en Van den hul i blå färg såg snygg ut fast jag har även lite dåliga erfarenheter av VDH. Sjukt jobbigt när utbudet är så smalt. Får väl leta vidare. Tror inte jag direkt passar in i den här tråden, hittade bara ingen annan tråd så tänkte fråga mer på ren chans. Så klart är jag inte den som köper vad som helst däremot har jag råd till det jag vill ha. Läser på innan jag köper och sedan blir allt på ren vinst/förlust om det passar mina behov.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av buddaz:

Tänker ha något finare mellan tv och recivern. Sitter idag en audioquest cinamon kabel. Tittade på Supra, ser så trista ut, nordost är allt för dyr när det gäller HDMI, så tänkte som sådan att 1-2k kunde vara lämpligt i budget så kanske man hittar något spännande. Annars är det bara monster som gäller här där jag bor och har provat monster usb/optisk och de var inga höjdare alls. Hittade även en Van den hul i blå färg såg snygg ut fast jag har även lite dåliga erfarenheter av VDH. Sjukt jobbigt när utbudet är så smalt. Får väl leta vidare. Tror inte jag direkt passar in i den här tråden, hittade bara ingen annan tråd så tänkte fråga mer på ren chans. Så klart är jag inte den som köper vad som helst däremot har jag råd till det jag vill ha. Läser på innan jag köper och sedan blir allt på ren vinst/förlust om det passar mina behov.

Audioquest chocolate är ju ändå en rätt billig märkeskabel, ska du verkligen betala 1-2k kronor för 1m av den ? Den kostar 600 kr i Sverige vilket är lite dyrare än tex Supra men det är ju inget ormoljepris heller även om det inte är prisvärt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

En OEM kabel för 7:50 är precis rätt för ditt behov, och så klagar du på att du inte hittar fler alternativ i mellan 1, och 2000kr?
Du, att hävda att du läser på, och sen göra det valet, är lite ironiskt. Köp du VDH kabeln, om du gillar färgen... Då har du åtminstone en färg du gillar, för någon annan betydelse har det inte.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Audioquest chocolate är ju ändå en rätt billig märkeskabel, ska du verkligen betala 1-2k kronor för 1m av den ? Den kostar 600 kr i Sverige vilket är lite dyrare än tex Supra men det är ju inget ormoljepris heller även om det inte är prisvärt.

Fel av mig. Den kostar runt det pris du nämner för 1m. Menar att jag har en budget på max 2k ifall jag hittar något av intresse.

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

En OEM kabel för 7:50 är precis rätt för ditt behov, och så klagar du på att du inte hittar fler alternativ i mellan 1, och 2000kr?
Du, att hävda att du läser på, och sen göra det valet, är lite ironiskt. Köp du VDH kabeln, om du gillar färgen... Då har du åtminstone en färg du gillar, för någon annan betydelse har det inte.
B!

Varför måste jag köpa en oem kabel för 7:50 när jag tycker sådant är rent av skräp rakt igenom. Du behöver inte gråta över mina val, har råd till allt jag vill ha. Alltid spännande att sådan som din kommentar alltid existerar på forum. Kommer bara svara en gång till dig sedan kommer jag ignorera dig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av utsatt_unge496:

Analoga sladdar som 3.5 mm, XLR eller RCA är beroende av kvalitet på sladden för kvalitet på ljudet. Digitala sladdar däremot, som USB, spelar det ingen roll på, en svag etta eller nolla är lika mycket värd som en stark etta eller nolla.

De enda kablarna jag haft problem med är just USB- samt HDMI-förlängning, väl inom spec... Dåliga kablar tappar så pass mycket signalstyrka att alla ettor och nollor inte kommer fram, vilket gör att enheterna kopplar ifrån eller inte ens upptäcks.

Permalänk
Medlem
Skrivet av utsatt_unge496:

Analoga sladdar som 3.5 mm, XLR eller RCA är beroende av kvalitet på sladden för kvalitet på ljudet. Digitala sladdar däremot, som USB, spelar det ingen roll på, en svag etta eller nolla är lika mycket värd som en stark etta eller nolla.

problemet med obalanserade analoga kablar är att det börjar brusa nåt väldigt i dom när kablarna blir långa, detta löser man lätt med att köra balanserade kablar oftast då med XLR kontakter och då går det utan problem att dra 100m kabel utan några problem och helt utan brus. det är däremot få hemma prylar som sitter på balanserade kablar och därmed är det inte så aktuellt.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av buddaz:

Varför måste jag köpa en oem kabel för 7:50 när jag tycker sådant är rent av skräp rakt igenom.

Något som framgick ganska klart av mitt inlägg, var att det måste du inte. Men till det du ska ha den är det det informerade valet. För med rådande vetenskap om hur digitala signaler fungerar, vet du att du kan använda det billigaste skitet i botten på lådan hos vilken handlare som helst.

Skrivet av buddaz:

Du behöver inte gråta över mina val, har råd till allt jag vill ha.

Varför jag skrev att om du anser att färgen är en bra anledning, så köp för all del en blå kabel. Så länge du bara är medveten om att det inte kommer göra någon som helst skillnad.

Skrivet av buddaz:

Alltid spännande att sådan som din kommentar alltid existerar på forum.

Det mest märkliga är väll att du försöker sätta dig på folk genom att dra till med att du minsan är rik så kostnaden inte spelar någon roll. Alla som har någon som helst insikt om pengars värde vet att man köper saker för att de fyller en funktion. Den kan vara estetisk, i vilket fall den blå kabeln kan vara ditt bästa val, men estiken är knappast en del av det "informerade valet" du hävdade dig vara intresserad av att göra, utan är just det, ett estetiskt, och högst personligt val.

Skrivet av buddaz:

Kommer bara svara en gång till dig sedan kommer jag ignorera dig.

Shit, vilken förlust för mig. Vad ska jag nu ta mig till?

För att vara riktigt jävla tydlig. Du får självklart köpa vilken jävla kabel du vill. En rekommendation är Supra's kablar, eftersom det är fint att visa solidaritet, och de är så där lagom is-blå. Men kom inte och säg att du gjort ett informerat val för att få en bra kabel, det är ett rent estetiskt val. Estetiska val är nog så viktiga, så det är ett fult giltigt skäl.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

I grund och botten får man själv välja var brytpunkten för mekanisk kvalitet kontra pris går. I mina ögon är Supra kabel inte värd pengarna, men de är åtminstone en premie produkt som inte utlovar magiska och oförklarliga resultat. Det går inte att höra skillnaden på Supra, och Biltema, men Biltema trillar sönder efter ett par år, och då önskar man nog att man satsat lite högre från början.
B!

Hej, undrar om du kan rekommendera märken eller specifika produkter gällande högtalarkablar som lever upp till mekanisk och elektrisk kvalité. Vidare, förlag på kontakter (för högtalarkabel i första han men även andra gällande musik och angränsande elektronik) mottages tacksamt. Här gäller som ovan, mekanisk och elektrisk kvalité.

Tack på förhand.

Permalänk
Skrivet av freevorn:

Hej, undrar om du kan rekommendera märken eller specifika produkter gällande högtalarkablar som lever upp till mekanisk och elektrisk kvalité. Vidare, förlag på kontakter (för högtalarkabel i första han men även andra gällande musik och angränsande elektronik) mottages tacksamt. Här gäller som ovan, mekanisk och elektrisk kvalité.

Tack på förhand.

Ett vettigt råd är enkel EKK, dvs vanlig installationskabel för el. Själv tycker jag den är styv och bökig. Biltema, supra. Sen finns det massor med andra märken som uppgyller dina krav.

Mvh

Permalänk
Medlem
Skrivet av freevorn:

Hej, undrar om du kan rekommendera märken eller specifika produkter gällande högtalarkablar som lever upp till mekanisk och elektrisk kvalité. Vidare, förlag på kontakter (för högtalarkabel i första han men även andra gällande musik och angränsande elektronik) mottages tacksamt. Här gäller som ovan, mekanisk och elektrisk kvalité.

Tack på förhand.

Högtalarkabel är ganska okänslig så billigast möjliga duger oftast fint. Vill du ha kabel som är lite enklare att hantera (t.ex. inte lika mycket som följer med kapslingen när du skalar kabeln) så är supras basmodeller och Prosons utmärkta. Skaffa minst 1,5 mm^2 om du ska dra någorlunda långa längder.

Det är ganska få kablar där kabelkvalitén spelar så stor roll. HDMI är en av få jag kan komma på, och där ör det bara vid långa avstånd och hög bitrate det kan spela nån roll.
Där var förresten Supra och Blue Jeans Cables de enda som klarat att få sina långa kablar certifierade utan signalförstärkare enligt en stanadrd som innebar minimala förluster vid hög bitrate. Det var inte för att de gör något magiskt utan för att de designar robust med grova ledare, medan många dyrare tillverkare tänkte mest på design.

Angående kontakter på högtalarkabel så är det inget som behövs. Har själv Prosons banankontakter för att enklare kunna koppla in/ut på de ställen dom får plats, och de har fungerat utmärkt för mig. Har tidigare provat någon noname-banankontakt som inte fick plats i högtalaren.

Permalänk
Medlem

@Hifisnubben
@mudde

Tack för svaren. Gav uppslag som gjorde att jag kunde finna vidare.

Väl mött.