Windows 10 fryser sig hela tiden / Sony Vaio SVE14A3C5E

Permalänk

Windows 10 fryser sig hela tiden / Sony Vaio SVE14A3C5E

Hej!

Jag äger en Sony Vaio SVE14A3C5E som uppgraderade till Windows 10.

Jag gorde uppgraderingen enligt inskrutionerna i Sony Vaio hemsidan:
http://sony-eur-eu-en-web--eur.custhelp.com/app/answers/detail/a_id/107866/session/L2F2LzEvdGltZS8xNDQ4NDQxNDcwL3NpZC9CSEV3VG1DbQ%3D%3D

Efter uppgradering till Windows 10 kollade jag i "Vaio uppdate" nya uppdateringar för driver men den hittade ingen uppdateringar och i Sony Vaio hemsidan visas inte uppdateringar för driver för Windows 10. Senaste uppdateringar för driver är från 2012, 2013. Datorn köpte jag i mars 2013 med Windows 8.

Efter uppgraderingen til Windows 10 händer att när jag använder datorn den fryser sig hela tiden och det går inte att göra något då måste man stänga av den med "power knappen".

Jag har fått support från Microsoft ang problemet men de säger att det är problem med driver (de är gamla) och de kan inte göra något för att lösa det.

Har ni nån ide hur jag kan lösa problemet?

Tack för förhand!

/Orlando

Permalänk
Medlem

@hispanonic
Ingen felkod om vad de är för driver de gäller?

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Skrivet av bärplockaren:

@hispanonic
Ingen felkod om vad de är för driver de gäller?

Nej faktiskt!
Datorn fryser sig bara och det visas inget meddelande.

Permalänk
Inaktiv

Sony har till och med varnat med att uppgradera och vänta tills drivrutinerna är redo/klara:

Permalänk
Skrivet av anon183825:

Sony har till och med varnat med att uppgradera och vänta tills drivrutinerna är redo/klara:

https://community.amd.com/servlet/JiveServlet/downloadImage/2-2660716-30127/Screenshot_1.png

Varningen gäller inte för alla.
Modellen som jag har går det bra att uppdatera enligt Sony Vaio hemsidan.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av hispanonic:

Varningen gäller inte för alla.
Modellen som jag har går det bra att uppdatera enligt Sony Vaio hemsidan.

Ändå hittar jag inga drivrutiner för Windows 10 för just din modell under Sonys hemsida, bara för 7 - 8.1
Om det det nu går bra att uppgradera så har det uppenbarligen inte gjort det i ditt fall. Det är troligtvis drivrutiner som spökar.

Permalänk
Avstängd

@hispanonic

Du kan ju alltid testa en ren installation av Windows 10.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem

Testa även om det möjligtvis funkar med win7, 8.1 drivers.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Inaktiv

Såvida inte 8.1 drivrutinerna till den datorn på något magiskt sätt fungerar vilket inte är en garanti så hjälper en nyinstallation av Windows 10 inte alls.

Finns det inga släppta drivrutiner till 10:an ännu så finns det inga. Däremot kanske det finns drivrutiner att tillhandahålla från Windows Update eller något men det är ingen garanti det heller.

Permalänk
Skrivet av strejf:

@hispanonic

Du kan ju alltid testa en ren installation av Windows 10.

Jag gjorde en ren installation.
Helt galet! I augusti uppgraderade jag en Asus från 2009 och Windows 10 funkar perfekt i den.
Min Sony Vaio är från 2013 och den fryser sig med Windows 10.
Besviken på Sony!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av hispanonic:

Jag gjorde en ren installation.
Helt galet! I augusti uppgraderade jag en Asus från 2009 och Windows 10 funkar perfekt i den.
Min Sony Vaio är från 2013 och den fryser sig med Windows 10.
Besviken på Sony!

Du får helt enkelt dra in 8.1 igen och avvakta och se om Sony släpper drivrutiner till din modell.
Med tanke på att den är från 2013 så bör ju det vara ganska troligt att dem faktiskt gör det, den är ju inte helt förlegad.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av hispanonic:

Jag gjorde en ren installation.
Helt galet! I augusti uppgraderade jag en Asus från 2009 och Windows 10 funkar perfekt i den.
Min Sony Vaio är från 2013 och den fryser sig med Windows 10.
Besviken på Sony!

Jag är också otroligt besviken på Sony. Köpte en bärbar dator till min far som hade ett WiFi i sig som i princip var oanvändbart, testade mot flera olika trådlösa routrar. Aldrig blir det Sony igen.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Jag är också otroligt besviken på Sony. Köpte en bärbar dator till min far som hade ett WiFi i sig som i princip var oanvändbart, testade mot flera olika trådlösa routrar. Aldrig blir det Sony igen.

Sony har slutat med laptops länge sedan.

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D CPU: Intel i7 11700K RAM: 32Gb DDR4 Moderkort: ASUS Z590-F
Grafik: RTX 3070 Ti OS: W11 SSD: M.2 1TB snabb som tusan

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Cooling23:

Sony har slutat med laptops länge sedan.

Så var det ja. Ja det förstår man varför också.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Skrivet av anon183825:

Du får helt enkelt dra in 8.1 igen och avvakta och se om Sony släpper drivrutiner till din modell.
Med tanke på att den är från 2013 så bör ju det vara ganska troligt att dem faktiskt gör det, den är ju inte helt förlegad.

Precis.
Dessutom har de idag dålig kundtjänst.
De uppdaterar nästan ingenting när det gäller driver för datorer.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av hispanonic:

Precis.
Dessutom har de idag dålig kundtjänst.
De uppdaterar nästan ingenting när det gäller driver för datorer.

Jag lider med dig och önskar att det hade funnits något som hade kunnat hjälpa dig att fixa problemet med Windows 10.
Tyvärr är det ganska ofta så att man som konsument blir besviken på tillverkare p.g.a dålig support osv.

Skulle dem mot förmodan inte släppa drivrutiner till Windows 10 så är det ju bara att köra med 8.1 så länge det går och aldrig köpa produkter från Sony mer.

Permalänk
Skrivet av anon183825:

Jag lider med dig och önskar att det hade funnits något som hade kunnat hjälpa dig att fixa problemet med Windows 10.
Tyvärr är det ganska ofta så att man som konsument blir besviken på tillverkare p.g.a dålig support osv.

Skulle dem mot förmodan inte släppa drivrutiner till Windows 10 så är det ju bara att köra med 8.1 så länge det går och aldrig köpa produkter från Sony mer.

Tack!
Det hoppas jag med att nån duktig mer datorer kan tipsa mig om hur jag skulle kunna lösa problemet.