Hur kopplar jag en skivspelare från 60/70-tal till min något nyare förstärkare?

Permalänk

Hur kopplar jag en skivspelare från 60/70-tal till min något nyare förstärkare?

Fick en jävligt snygg skivspelare med matchande förstärkare och högtalare idag. Jag vill använda den nya spelaren men använda mina gamla högtalare, vill även kunna koppla datorn till det hela. Har googlat lite och sett att folk skriver om "RIAA-förstärkare" hittar sådana för helt OK pris, men dom jag sett har RCA-honor åt båda hållen. Jag behöver ju koppla ihop RCA med någon gammal(?) sorts kontakt med fem piggar. Går det att koppla vinylspelaren till Tandbergs-förstärkaren och sedan vidare till en kanal på Pioneer-förstärkaren? ...eller skulle Tandberg förstärkaren klara av att spela i mina gamla högtalare på 300W/4 Ohm om jag fixar sånna kontakter som det ska vara?

Här är nya förstärkaren och vinylspelaren:

Här är Pioneer-förstärkaren:

Permalänk

VINYL -> 5POLIG DIN KONTAKT RCA ADAPTER -> RIAA -> RCA IN PÅ PIONEER. Löser alla problem!
Förövrigt: Se över nålen på spelaren, är den OK skick? (aka låter det bra eller ej). Om den är gammal och ledsen så kan den förstöra skivorna du spelar.

Samt, köp in något RIAA för 300kr på Kjell & Co. Köp instegsmodellen som NAD säljer, eller typ U turns modell, om du vill komma undan billigt utan att förstöra för dig själv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ollepollesnolle:

Eller skulle Tandberg förstärkaren klara av att spela i mina gamla högtalare på 300W/4 Ohm om jag fixar sånna kontakter som det ska vara?

Nu har ju thankee_sai svarat på att du kan köra med "adapter" för att kunna använda skivspelaren.
Dock vill jag svara på om du kan koppla dina högtalare till Tandberg'en.
Då den verkar ha 8 Ohm's "uttag" för högtalare, så nej du kan inte koppla dina högtalare till den, det skulle på sikt "bränna" dess förstarkare.
Fast jag är inte hundra på om det var högre eller lägre Ohm som inte är rekommenderat.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Skrivet av thankee_sai:

VINYL -> 5POLIG DIN KONTAKT RCA ADAPTER -> RIAA -> RCA IN PÅ PIONEER. Löser alla problem!
Förövrigt: Se över nålen på spelaren, är den OK skick? (aka låter det bra eller ej). Om den är gammal och ledsen så kan den förstöra skivorna du spelar.

Samt, köp in något RIAA för 300kr på Kjell & Co. Köp instegsmodellen som NAD säljer, eller typ U turns modell, om du vill komma undan billigt utan att förstöra för dig själv.

Tack för svar, så snabbt! Ej hittat några adaptrar som matchar men får väl leta lite till. Nålen är i fint skick.

Permalänk
Skrivet av Belzader:

Nu har ju thankee_sai svarat på att du kan köra med "adapter" för att kunna använda skivspelaren.
Dock vill jag svara på om du kan koppla dina högtalare till Tandberg'en.
Då den verkar ha 8 Ohm's "uttag" för högtalare, så nej du kan inte koppla dina högtalare till den, det skulle på sikt "bränna" dess förstarkare.
Fast jag är inte hundra på om det var högre eller lägre Ohm som inte är rekommenderat.

På Tandberg-förstärkaren står det 4 till 8 Ohm, de stora högtalarna är på 4 Ohm.. Även om det går, så måste jag hitta rätt sorts kontakter och sätta på högtalarsladdarna. Det kanske är svårare 2015.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ollepollesnolle:

Även om det går, så måste jag hitta rätt sorts kontakter och sätta på högtalarsladdarna. Det kanske är svårare 2015.

Nepp sådana finns fortfarande Kontakt DIN högtalare hane

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Skrivet av Belzader:

Nepp sådana finns fortfarande Kontakt DIN högtalare hane

Hah! TACK! Det är svårare att googla när man inte vet vad fan saker och ting heter.

Hittade f.ö. en annan tråd där man diskuterar ungefär samma sak. Enligt dom så ska jag inte behöva någon RIAA-förstärkare eftersom att det bör finnas inbyggt då jag har en Phono-kanal. Senaste vinylspelaren som jag hade kopplad lät dock brusigt tills jag satte fast en jord-kabel(?).. återstår att se hur det blir nu när jag köper en adapter..

Permalänk
Rekordmedlem

Du kan koppla ihop allt om du vill, det är dinkontakter på din Tandberg och du har dessutom både in och utgång i tapeanslutningen så du kan ansluta skivspelaren till Tandbergen och använda dess riaa och ansluta tape till Pioneeren.
det är nog ingen fara att ansluta högtalare till Tandbergen heller, det ska gå bra om alla delar är hela, det är ett normalt slutsteg i den och den har som sagt din anslutningar och de finns tex på Kjell>
http://www.kjell.com/se/sortiment/ljud-bild/kablar-adaptrar/h...
http://www.kjell.com/se/sortiment/ljud-bild/kablar-adaptrar/d...
http://www.kjell.com/se/sortiment/ljud-bild/kablar-adaptrar/d...
Köp ingen 2 polig dinadapter bara , det är dumt dels så är det lätt at ta fel på in och ut och skulle du vilja använda tapeanslutningen så behöver du både in och ut.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Du kan koppla ihop allt om du vill, det är dinkontakter på din Tandberg och du har dessutom både in och utgång i tapeanslutningen så du kan ansluta skivspelaren till Tandbergen och använda dess riaa och ansluta tape till Pioneeren.
det är nog ingen fara att ansluta högtalare till Tandbergen heller, det ska gå bra om alla delar är hela, det är ett normalt slutsteg i den och den har som sagt din anslutningar och de finns tex på Kjell>
http://www.kjell.com/se/sortiment/ljud-bild/kablar-adaptrar/h...
http://www.kjell.com/se/sortiment/ljud-bild/kablar-adaptrar/d...
http://www.kjell.com/se/sortiment/ljud-bild/kablar-adaptrar/d...
Köp ingen 2 polig dinadapter bara , det är dumt dels så är det lätt at ta fel på in och ut och skulle du vilja använda tapeanslutningen så behöver du både in och ut.

Det vore ju alldeles fantastiskt eftersom att Tandbergen är så snygg, så jag vill gärna använda den. Men 5-pol till 4-rca hanar? måste man använda alla då eller hur fan blir det? Behöver ju bara en höger å en vänster.. ?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Ollepollesnolle:

Det vore ju alldeles fantastiskt eftersom att Tandbergen är så snygg, så jag vill gärna använda den. Men 5-pol till 4-rca hanar? måste man använda alla då eller hur fan blir det? Behöver ju bara en höger å en vänster.. ?

Det är så få som håller på med din idag att det alltid brukar bli fel modell om man köper 2 poliga eftersom 2 poliga ofta är omärkta eller felmärkta, så det är bättre att köpa 4 poliga och bara använda in eller ut efter behov om man inte löder själv och kan koppla rätt efter behov.

Köp ingen med bara 2 rca utan använd bara "din till 4 rca adaptrar" så slipper du helt enkelt fundera på om det ska vara in eller ut och stereo eller mono.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.