Permalänk

Ja, Jag köpte i Stockholm Slagsta, men har du netonnet hyffsat nära så kör på 390@RealPower:

Visa signatur

Chassi: Phanteks Enthoo Pro M, CPU: Intel Core i5 6600k, GPU: Sapphire R9 390 Nitro, MOBO: MSI Z170A Inet edition, HDD: WD 500GB Caviar Blue, PSU: EVGA Supernova G2 750W, RAM: Corsair Vengence LPX 2x4GB Röd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Lite komiskt också att du skriver att 970 börjar kännas gammalt, du vet att 390 kortet är en rebrand av gamla 290 kortet, så 970 är betydligt nyare

390 är en refresh precis som haswell refresh är en refresh på haswell.

Men visst är det komiskt att en sådan gammal gpu som hawaii presterar så pass bra fortfarande & dessutom ökat sin prestanda!

Åter till topic: Min grabb har ett MSI GTX970 & han är enormt nöjd med det inga problem dock kör han "bara" 1080p.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X3D | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury 2x16GB 3600 CL 16 Renegade | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | Xiaomi G34WQi | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair HS65 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av jmeistr:

@Yoshman Det man ska komma ihåg är att även om detta är ett entusiastforum, så är det långt ifrån alla medlemmar som har någon vidare kunskap om datorer eller oc överhuvudtaget.

Och de personer som inte har någon vidare kunskap, är nog inte heller särskilt brydda hur vidare ett specifikt kort överklockar jämfört med ett annat.

Jag har flera bekanta som aldrig skulle våga överklocka eller pilla i sina datorer, utan de vill bara ha bra prylar, och sedan inte behöva bry sig något mer.

Kort och gott det jag vill få fram är att långt ifrån alla överklockar, men det vet du säkert redan.

TS skulle överklocka enligt förstaposten.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

Hejsan RealPower,

Skrivet av RealPower:

Hej alla! I morse köpte jag ett 970, närmare bestämt: https://www.komplett.se/product/824749# för 3199kr.

Tvekade lite mellan det och Sapphires 390 för 2890kr men valde till slut denna. Har i dagsläget ett 660, Asus, som jag är väldigt nöjd med.

Men min fråga är: Ska jag lämna tillbaka/avbeställa 970:t och köra på 390? Hur är det med AMD drivrutinerna i dagsläget? Spelen som kommer med 970:t spelar ingen större roll.

Spelen jag främst kommer spela är: CSGO, Witcher 3, BF4, AC:IV & Unity, Payday 2, Project CARS mfl. Så vad tycker ni? 390:t är ju trotts allt 300kr billigare. Kan tilläggas att detta kortet ska hålla några år.

Spelar i 1080p, har inga planer att ta steget till 1440p. I framtiden, kommer det krävas mer än 3,5 vram för 1080p?

Kommer antagligen klocka kortet. Inte max men en del.

Ljudnivå och energiförbrukning spelar nästan ingen roll alls, det är prestanda jag är ute efter. Vill ej ha något krångel med drivrutiner osv.

Så vad tycker ni?

Jag råder dig att gå på ett 390, lämpligen Sapphires Nitro.
Som de flesta skriver är ett 390 mer framtidssäkert och bättre rustat för framtiden.
Ett 390 presterar bra i 1080 och bättre i 1440, något som betyder att du kan byta upp dig i skärm utan att oroa dig för prestandadrop.

Tänk bara på att ett Nitro är låååångt

Permalänk
Medlem

Hejsan MonkeN och fabianlindmark,

Skrivet av MonkeN:

Jag hade avbeställa och gått på r9

Skrivet av fabianlindmark:

Jag sitter också på GTX970 men jag hade inte heller valt det om jag fick välja igen

Skulle ni vilja vara så vänliga och förklara för oss vad det är som får er att inte välja om ett 970?
Just 970t har ju ofta klassats som ett av de bästa korten i just 1080, och att de 3,5GB VRAM "nästan aldrig" orsakar problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThomasLidstrom:

Hejsan MonkeN och fabianlindmark,
Skulle ni vilja vara så vänliga och förklara för oss vad det är som får er att inte välja om ett 970?
Just 970t har ju ofta klassats som ett av de bästa korten i just 1080, och att de 3,5GB VRAM "nästan aldrig" orsakar problem.

svaret är ganska enkelt på de.. för de första. Vem har klassat de som ett av dom bästa? r9 390 är ju minst lika bra.. varför ser man 1-2 r9 390 på marknaden på 10 st 970? jo för att folk är missnöjda helt enkelt.. sen blir ju amd starkare med tiden.. har visat sig förut om och om igen... tänk om han i framtiden vill köra med 2 kort? då har han kraft många gånger om att utnyttja mera än sina 3.5gb vram. sen kommer vi till inlåsningen och allt annat skit som har med nvidia att göra.. med direct x 12 så kommer amds råstyrka värkligen att glänsa ännu mera..

Visa signatur

Fractal Design Define R5 , I7 4790K@4800mhz ,Corsair vengeance 2400Mhz@2600 CL 11 16GB ,Cooler master V850 , Fury X ,MSI Z97 Gaming 9 AC , Samsung 840 Evo 500GB +1tb hdd , Corsair H100i.
Asus vn247h

Permalänk
Medlem

@ClintBeastwood: Haha, så går det när man bara skummar igenom en text snabbt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MonkeN:

svaret är ganska enkelt på de.. för de första. Vem har klassat de som ett av dom bästa? r9 390 är ju minst lika bra.. varför ser man 1-2 r9 390 på marknaden på 10 st 970? jo för att folk är missnöjda helt enkelt.. sen blir ju amd starkare med tiden.. har visat sig förut om och om igen... tänk om han i framtiden vill köra med 2 kort? då har han kraft många gånger om att utnyttja mera än sina 3.5gb vram. sen kommer vi till inlåsningen och allt annat skit som har med nvidia att göra.. med direct x 12 så kommer amds råstyrka värkligen att glänsa ännu mera..

Vem har klassat 970 som ett av de bästa?
Ja enligt tester som finns så är det ett av dom bästa, därmed inte sagt att 390 är dåligt.

Varför finns det fler 970 på marknaden?
Det kan ju absolut inte bero på att det är betydligt fler 970 sålda än 390 och folk här byter oftare för att ha det senaste/bästa.

AMD blir starkare med tiden!
Förklara gärna vad du menar här, hur, var och när det visat sig om och om igen.

SLI med 970.
Helt klart en akilleshäl, men om du kommer ihåg byggartävlingen som arrangerades och visades här på SweC så hade vinnarna SLI OC 970 och hade toppnoteringar i testerna. Det var innan minneskonfigurationen avslöjats och då var där ingen som märkte det, slutsatsen av detta är att det påverkar mindre än man tror.

Nvidia inlåsning?
Förklara gärna vad du menar dom låser in som är så dåligt.

DX 12.
Rent för tidigt att säga hur det blir eftersom det inte finns tillräckligt med spel som använder detta och hur tycker du AMD korten glänser nu eftersom dom skulle "glänsa ännu mer".

Permalänk
Medlem

Hade själv valt det billigaste utav dom två, så ja, beställ 390 istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

AMD blir starkare med tiden!
Förklara gärna vad du menar här, hur, var och när det visat sig om och om igen.

290x vs 780 ti vid launch:

Dold text

290x vs 780 ti nu innan crimson också.

Dold text

Samma sak med 7970 vs 680 och 280x vs 770. 280x har sprungit ifrån med tiden.

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | RX 7900 XT | OLED G6 G60D

Permalänk
Medlem

@MacAllan: 970 sli är säkert jätte bra i benchmarks.. men hur många benchar går över 3.5 gb i minne? både 7970 och 290 har stigit rejält i prestandaindex med tiden.. hur många sitter med nvidia från 2012 som fortfarande hänger bra med i dagens spel? nvidia gameworks är väll vad jag menar med inlåsningen. Async Shaders är ju nånting som kommer att implenteras i DirectX 12 titlar.. och de lider nvidia av.

Visa signatur

Fractal Design Define R5 , I7 4790K@4800mhz ,Corsair vengeance 2400Mhz@2600 CL 11 16GB ,Cooler master V850 , Fury X ,MSI Z97 Gaming 9 AC , Samsung 840 Evo 500GB +1tb hdd , Corsair H100i.
Asus vn247h

Permalänk
Datavetare
Skrivet av MonkeN:

Personligen är jag övertygad om att AMDs GPUer kommer se större fördelar att gå från DX11 -> DX12 än Maxwell. Men även om drivrutinen är mindre prestandakritiskt i DX12 är den fortfarande långt ifrån irrelevant och det är ett faktum att Nvidia har många gånger fler personer som jobbar med drivare än vad AMD har. När de första DX12 testerna från Ashes of the Singularity dök upp hade 290/390 helt klart en fördel mot 970 (och samma gällde 290x/390x vs 980).

Vet inte om Nvidia i det tysta fixat problemen med "async shaders" (som alltså inte är en del utav DX12, DX12 möjliggör användning av detta) eller om man på något annat sätt lyckats klämma ur mer kräm från Maxwell. För numera är både genomsnittlig och lägsta FPS bättre på 970 än 390 i AotS när man kör 1920x1080.

Har skrivit det tidigare och skriver det igen: man ska absolut inte dra för stora växlar på resultatet från ett DX12 spel, just AotS ska nog nästan ses som ett litet "corner case" då det har långt mer "draw-calls" och är långt mer CPU-krävande än typiska first-person-shooters och andra populära genre. AotS är på sin höjd en vink kring hur RTS-spel kommer bete sig under DX12.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

@Yoshman: skaparna av Ashes of the Singularity blev väll mutade eller hur de nu va att stänga av den feturen helt. för att inte deras kort pallade de.. Nvidia hade väl nån mjukvaru emulering för funktionen men de blev bajs av de så

Visa signatur

Asus vn247h

Permalänk
Datavetare
Skrivet av MonkeN:

@Yoshman: skaparna av Ashes of the Singularity blev väll mutade eller hur de nu va att stänga av den feturen helt. för att inte deras kort pallade de.. Nvidia hade väl nån mjukvaru emulering för funktionen men de blev bajs av de så

Oavsett så används "async compute" på GCN-kort och 970 är numera snabbare.

Så endera ger inte "async compute" någon större fördel ens för GCN, om så är fallet finns det ingen tekniskt anledning varför AMD skulle se en större boost att gå från DX11->DX12 än Maxwell, det blir då snarare tvärs om då en annan fördel med DX12 är att man kan använda mer komplicerad geometri (billigare "draw-calls") och Maxwell är ganska mycket starkare på geometri än motsvarande GCN.

Är ändå rätt övertygad om att "async compute" ger en fördel på GCN, är däremot inte alls säker på att det finns någon poäng med att använda "async compute" på Maxwell. Anledningen är väldigt tekniskt och hänger ihop med den grundläggande designen av respektive GPU. GCN har relativt enkla "stream-cores" som p.g.a. av sin relativa enkelhet "stallar" en hel del, "async compute" ger samma fördelar som SMT i att man kan lättare kan fylla beräkningsenheterna med jobb om det finns många trådar att välja på.

Maxwell är i stället mer av en s.k. brainiac, den har färre "CUDA-cores" men varje har mer logik för att kunna hålla sig matad från få trådar. Anledningen är naturligtvis att DX11 är väldigt seriell i sin natur, men det betyder också att designen presterar bra under DX12 utan att behöva använda "async compute". Även om Nvidia får till (eller om de redan har fått till) "async compute" så kan man inte förvänta sig mer av Maxwell än att det går ungefär lika snabbt vare sig man använder "async compute" eller ej.

Jämför de två Atom designerna som finns, den ursprungliga "Bonnell" fick gigantisk boost av HyperThreading, typ 50% extra. Bonnell är en väldigt simpel design som teoretisk kan utföra max två instruktioner per klockcykel, man kommer överhuvudtaget inte när när bara en CPU-tråd används.

Silvermont kan fortfarande max köra två instruktioner per klockcykel (som jämförelse kan Skylake avkoda upp till sex instruktioner och köra upp till åtta), men den är så pass mycket mer avancerad att man kan fylla beräkningsenheterna rejält redan med en CPU-tråd vilket är anledningen att man skippade HT i denna modell.

På en väldigt hög nivå kan man se det som att GCN är mer som Bonnell och Maxwell är mer som Silvermont.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Har fortfarande inte bestämt mig asså... Kortet ska hålla i 3-4 år, oavsett kort har jag nu bestämt mig för att klocka det så högt det går... Känns som att klockat 970 presterar bättre i 1080p än klockat 390 och har väldigt stabila drivrutiner för alla spel, men 390 är framtidssäkrare med 8GB Vram för SLI, DirectX 12, Crismon... KAN ju hända att man köper en 1440p i framtiden dessutom... Fan vilken beslutsångest asså! :/

Edit: Hur är XFX:s kylare på 390? Är Msi kylaren värd 100kr extra, kommer det bli stor skillnad i temperaturen och oc mellan dem?

Dessutom har man blivit lite intresserad av AC: Syndicate efter man sett några klipp på yt...

Permalänk
Medlem

Förresten, tror ni det dyker upp något 390 erbjudande på Cyber Monday, eller är det bara nån skitrea?

Permalänk
Medlem

https://www.youtube.com/watch?v=aEiknMpglao valde 970 just på grund av att det är snabbare, tystare, svalare, strömsnålare när man överklockar. Dessutom finns Psyx för vissa spel och vissa spel är bättre optimerade för Nvidia.
Du har gjort ett bra val som valt 970 istället för 390.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Philips Evnia OLED 32M2N8900 240 hz, Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem
Skrivet av LPG:

290x vs 780 ti vid launch:

290x vs 780 ti nu innan crimson också.

Samma sak med 7970 vs 680 och 280x vs 770. 280x har sprungit ifrån med tiden.

Visst kan man se det som positivt med det du presenterar, men själv ser jag det som att dom går från dåliga till bra, skrivningen "blir starkare med tiden" tolkade jag som att gå från bra till bättre. Men visst det är ju också att bli starkare med tiden att komma ikapp.

Skrivet av MonkeN:

@MacAllan: 970 sli är säkert jätte bra i benchmarks.. men hur många benchar går över 3.5 gb i minne? både 7970 och 290 har stigit rejält i prestandaindex med tiden.. hur många sitter med nvidia från 2012 som fortfarande hänger bra med i dagens spel? nvidia gameworks är väll vad jag menar med inlåsningen. Async Shaders är ju nånting som kommer att implenteras i DirectX 12 titlar.. och de lider nvidia av.

Så att utveckla något som gör att deras egna kort presterar bättre ser du som negativt, sen är det iofs inte fråga om en inlåsning eftersom andra kort fungerar (som jag förstår det) dock inte med samma prestanda ökning.
Sen att utveckla saker, för andra att implementera, som gynnar egna produkter är inget nytt, det gör (eller vill) alla andra företag också.

Skrivet av RealPower:

Har fortfarande inte bestämt mig asså... Kortet ska hålla i 3-4 år, oavsett kort har jag nu bestämt mig för att klocka det så högt det går... Känns som att klockat 970 presterar bättre i 1080p än klockat 390 och har väldigt stabila drivrutiner för alla spel, men 390 är framtidssäkrare med 8GB Vram för SLI, DirectX 12, Crismon... KAN ju hända att man köper en 1440p i framtiden dessutom... Fan vilken beslutsångest asså! :/

Edit: Hur är XFX:s kylare på 390? Är Msi kylaren värd 100kr extra, kommer det bli stor skillnad i temperaturen och oc mellan dem?

Dessutom har man blivit lite intresserad av AC: Syndicate efter man sett några klipp på yt...

Frågan är om du inte skall titta på andra kort än 970 och 390 om du vill dom skall hålla upp till 4 år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Visst kan man se det som positivt med det du presenterar, men själv ser jag det som att dom går från dåliga till bra, skrivningen "blir starkare med tiden" tolkade jag som att gå från bra till bättre. Men visst det är ju också att bli starkare med tiden att komma ikapp.
Så att utveckla något som gör att deras egna kort presterar bättre ser du som negativt, sen är det iofs inte fråga om en inlåsning eftersom andra kort fungerar (som jag förstår det) dock inte med samma prestanda ökning.
Sen att utveckla saker, för andra att implementera, som gynnar egna produkter är inget nytt, det gör (eller vill) alla andra företag också.
Frågan är om du inte skall titta på andra kort än 970 och 390 om du vill dom skall hålla upp till 4 år.

Tyvärr tillåter inte budgeten det, det står mellan 390 och 970

Permalänk
Skrivet av RealPower:

Förresten, tror ni det dyker upp något 390 erbjudande på Cyber Monday, eller är det bara nån skitrea?

Kanske det, kanske inte. Men tycker ifall du får ett amd för mindre än ditt 970 så ska du slå till på ett AMD.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RealPower:

Ta det billigaste kortet med bra kylare. Kvittar egentligen vad du väljer, rent generellt.

390 8GB minne talar ju för något mer framtidssäkert faktiskt, framförallt i vissa inte så optimerade spel som slukar minne i ett nafs och i högra upplösningar än 1080p.
970 är lite strömsnålare och är klockvänligare dock.

Tycker du ska vänta till Cyber Monday.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KingCobra:

https://www.youtube.com/watch?v=aEiknMpglao valde 970 just på grund av att det är snabbare, tystare, svalare, strömsnålare när man överklockar. Dessutom finns Psyx för vissa spel och vissa spel är bättre optimerade för Nvidia.

Jag tittade på denna video & valde ett 390.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X3D | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury 2x16GB 3600 CL 16 Renegade | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | Xiaomi G34WQi | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair HS65 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av KingCobra:

Jo man kan välja hur man vill men snabbare, tystare, svalare stämmer ju inte i alla titlar? Sen förstår jag inte hur man ens kan fundera över 970 om målet är att kortet ska hålla i upp till 4 år. Är relativt säker att även i 1080p har vi passerat 3.5gig minne inom 4 år, och i allt över 1080p blir 970 omkört av 390. Tycker det är likvärdiga kort i 1080p men minnet talar för 390 och även möjligheten att gå till 1440p utan att få slut VRAM.

Tror jag inte jag är ensam om att vara trött på argumentet om strömförbrukning. Tycker vi inför en regel att alla som inte har gold eller platinum nätagg får aldrig använda snacket om strömförbrukning som argument igen? Är det nåt som är relevant om man sparar 20kr per år på elräkningen så köp för fan supereffektiva nätagg och överklocka INTE! Är det prestandan i spel som är relevant så sluta (pretty please with sugar on top) att snacka om strömförbrukning som ett avgörande vid val av grafikkort.

Hur många här inne har valt 960 över 980ti för att det drar mindre ström? Hur många har underklockat sin cpu för att spara ström? Det heter overclockers inte strömspararna.se...

/M

Visa signatur

13700KF, RTX 3080ti, Arctic Freezer 360, 16GB b-die 3866-15-15-15, 1TB 970 Evo+28TB snurrdisk, Phanteks P400a, Samsung 34" Odyssey G5 C34G55T.

Permalänk
Medlem
Skrivet av skruvis:

Jag tittade på denna video & valde ett 390.

Alltid bättre att titta på Eurogameras genomgående tester. Där står allt man behöver veta...
http://www.eurogamer.net/articles/digitalfoundry-2015-amd-rad...

Dessutom
http://www.eurogamer.net/articles/digitalfoundry-2015-black-f...

Permalänk
Medlem
Skrivet av leafbranch:

Alltid bättre att titta på Eurogameras genomgående tester. Där står allt man behöver veta...
http://www.eurogamer.net/articles/digitalfoundry-2015-amd-rad...

Dessutom
http://www.eurogamer.net/articles/digitalfoundry-2015-black-f...

Jag tittade & tittar ofta på deras videos men jag valde ändå ett 390.. Jag valde jayz video för den har minst lika mycket sanning eller mer än den ryska.

Jag känner mycket väl till eurogamer.

Edit: Men tack ändå.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av RealPower:

Ok, du får fundera om det är värt besväret med avbeställning mm, jämfört med vad du får istället.
Båda korten har ju sina fördelar och nackdelar, det är bara frågan om vad som tilltalar en mest.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Mikaelmannen:

Jo man kan välja hur man vill men snabbare, tystare, svalare stämmer ju inte i alla titlar? Sen förstår jag inte hur man ens kan fundera över 970 om målet är att kortet ska hålla i upp till 4 år. Är relativt säker att även i 1080p har vi passerat 3.5gig minne inom 4 år, och i allt över 1080p blir 970 omkört av 390. Tycker det är likvärdiga kort i 1080p men minnet talar för 390 och även möjligheten att gå till 1440p utan att få slut VRAM.

Tror jag inte jag är ensam om att vara trött på argumentet om strömförbrukning. Tycker vi inför en regel att alla som inte har gold eller platinum nätagg får aldrig använda snacket om strömförbrukning som argument igen? Är det nåt som är relevant om man sparar 20kr per år på elräkningen så köp för fan supereffektiva nätagg och överklocka INTE! Är det prestandan i spel som är relevant så sluta (pretty please with sugar on top) att snacka om strömförbrukning som ett avgörande vid val av grafikkort.

Hur många här inne har valt 960 över 980ti för att det drar mindre ström? Hur många har underklockat sin cpu för att spara ström? Det heter overclockers inte strömspararna.se...

/M

I detta fall verkar ju TS dels bygga en "normalstor" maskin och dels säger TS att det ska överklocka, så håller med om att strömförbrukning är i stort sett irrelevant. Enda anledningen att ens fundera på denna aspekt i detta fall är om 390 skulle kräva ett kraftigare nätaggregat och därmed dra upp priset, men det brukar finnas rejält med "luft" med de flesta PSUer så är typiskt en icke-fråga.

Har guldcertifierad PSU, så får ändå kommentera strömförbrukning. Själv valde jag 970 över 390 bl.a. för strömförbrukning, men då byggde jag en mini-ITX maskin (som ändå kan ta grafikkort upp till 32 cm). Valde faktiskt först mellan 960 och 380, där föll valet på 380 efter jag kollat runt att 380 fungerade värmemässigt i den typ av chassi som var aktuellt. Men 380 och 970 drar faktiskt lika mycket ström, så valet föll då på 970 helt enkelt därför det är samma pris/perf (eller till och med marginellt bättre) och 970 är klart snabbare.

Jämförelsen du gör på slutet är ändå totalt nonsens. Oftast när det kommer på tal att Maxwell drar mindre ström så är det att den kretsen har mycket högre perf/W än t.ex. Hawaii som avses som har ungefär samma absolut prestanda, är naturligtvis ingen som väljer mellan 960 och 980ti. Vet inte med 980ti, men 970 och 980 har faktiskt högre perf/W än 960 och 950.

Finns faktiskt en axel till att ta i beaktande när man väljer mellan AMD och Nvidia: hur pass kraftig CPU har man. Nvidias drivare är mindre CPU-krävande, men i praktiken spelar detta bara någon roll om man har en relativt klen CPU. En modern topp i5 eller en i7 (även oklockade) lägger helt flaskhalsen på GPUn så detta blir irrelevant. Är nog bara Fallout 4 där en så pass kraftig CPU som 6600K blev flaskhals med AMD GPU och det har väll(?) fixats i senaste drivarna. Har man däremot klenare CPU kommer Nvidia framförallt ge bättre lägsta FPS.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag köper helt dom som använder energieffektivitet som argument då det viktigaste är fps/watt. Men då det absolut viktigaste är fps/krona anser jag det vara meningslöst.

Små byggen, ljudkänsliga byggen etc så har absolut nvidia en stor fördel av sin effektivitet. Men 99% av gångerna denna effektivitet nämns är i trådar där fps/krona är det viktiga och folk bara vill argumentera för att sitt eget kort är superbra. Det retar mig som fan denna religiösa inställning som blivit till nvidia likt den många har till apple.

Är själv varken märkeslojal och haft kort från båda tillverkarna så känner mig inte som en fanboy. Det enda som får mig att luta mig mot AMD hållet för nästa uppgradering är att nvidia försökt sig på lite fler (större) lögner senaste året. Skulle jag springa på en bra deal på ett 980 så sväljer jag kanske det och byter lag who knows. Men har en 60" plasma tv som sambon ibland använder som radio, en skoter som drar 4liter milen och en son som ibland står vid frysen med öppen dörr och bara chillar (3 år), så jag byter inte för att spara nån krona på elräkningen fps/krona all the way

/M

Visa signatur

13700KF, RTX 3080ti, Arctic Freezer 360, 16GB b-die 3866-15-15-15, 1TB 970 Evo+28TB snurrdisk, Phanteks P400a, Samsung 34" Odyssey G5 C34G55T.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mikaelmannen:

Jag köper helt dom som använder energieffektivitet som argument då det viktigaste är fps/watt. Men då det absolut viktigaste är fps/krona anser jag det vara meningslöst.

Små byggen, ljudkänsliga byggen etc så har absolut nvidia en stor fördel av sin effektivitet. Men 99% av gångerna denna effektivitet nämns är i trådar där fps/krona är det viktiga och folk bara vill argumentera för att sitt eget kort är superbra. Det retar mig som fan denna religiösa inställning som blivit till nvidia likt den många har till apple.

Kanske offtopic men den där inställningen tycker jag ändrats på Sweclockers. I grafikdelen verkar det vara många fler som dyrkar det röda laget oavsett om dom har Nvidia eller AMD-kort i sin signatur.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Entusiast

När Nvidia hade högre strömförbrukning än AMD sålde de väl fortfarande bättre? Verkar inte ha någon större inverkan för de flesta användare, men det är ytterligare en punkt för Nvidia-boyz att gorma högt om.

Nu är det ju ytterst anekdotisk bevisföring, men av de flesta jag känner IRL så finns det inget alternativ till Nvidia. Det är GeForce eller inget som gäller, vilket såklart är tråkigt. Förstår inte var denna dyrkan hos gemene gamer av Nvidia kommer ifrån. Kanske har deras marknadsföring gjort större skillnad än man tror?

Visa signatur

EVGA GTX 1080 Ti | Intel Core i9-9900K | Fractal Design Celsius S24 | ASUS ROG Strix Z390-I | 32 GB DDR4 @3200Mhz | Corsair SF750 | Samsung 970 Evo Plus 1 TB (M.2) | Crucial MX 500 & 300 1TB (2,5") | Louqe Ghost S1 Ash | AOC AGON AG271QG, Eizo Foris FS2333 & TCL 75EP660 | Windows 11 64-bit