Snabbtest: Grafikprestanda i Just Cause 3

Permalänk
Medlem

Ser bra ut

Permalänk

jag är bara imponerad att en titel som är så otroligt riktad emot Multiplayer kaos inte har det i sig. köper la det när det går för 150 kr : s

Permalänk
Medlem

Ännu ett grymt spel, bra jobbat jc3 teamet!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

R5 3600 | 5700 xt | XPG SPECTRIX 3200MHz 16GB | B450i Aorus Pro WIFI | Corsair SF750v2 | Evolv Shift Air |
Galleri: Aether | Chandra

-=CITERA FÖR SVAR=-

Permalänk
Medlem
Skrivet av chipw00t:

Ja, i dessa speltest har dom använt vinterdatorn som har en i5-6600K men i testriggen som dom testar grafikkort med har dom i7-5930K.

aha ja, missförstod, förstår vad du menade nu.

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | RX 7900 XT

Permalänk
Livsnjutare 😎

Tänkte köpt detta igår och ha något skoj till helgen att dricka öl med...
Men hoppade just för att jag tänkte tillbaka på årets och fjolårets releaser med buggar, dålig prestanda out-of-the box och annat som brukar patchas upp inom 2-4 veckors tid efter lansering (sjukt egentligen)

.. så jag avaktade.

Gjorde jag nog rätt i.
Köper när det är en lite större rea på 25-35% istället

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem

"Intressant nog drar AMD det längsta strået i många fall,"

jo tjena vart då någonstans... dessa värden man har fått är ju lagom missvisande med tanke på att några optimerande drivrutiner inte fanns till något av korten när dem gjorde tästet.

kör ett oklockat 980ti och mitt kör 67-80 fps i 1440p med allt på max och mina värden ligger inte ens nära vad som visas här och då har jag gjort allt annat en att stå still i spelet

Visa signatur

NZXT Phantom | 4790k 4.8Ghz | GA-Z97X-Gaming 7 | 16GB | ASUS 1080 TI Strix | 3 x 525GB SSD | XFX P1-1050-BEFX Full custom watercooling loop.
Acer 28" Predator XB281HK G-Sync 4K

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Rätt lätt att se att så inte är fallet, när VRAM tar slut kommer minimal FPS dyka rejält men jämför du 390 och 970 ser du att minimal FPS är i princip identisk även i 4k.

Finns en del saker som är till fördel för AMDs GPUer i denna titel när man skruvar upp inställningarna. Om man tänker på vad styrkan ligger hos AMDs kort jämfört med Nvidias så är det i beräkningskapacitet i shaders.

SSAO slås på i "very high", det är en funktion som lastar shaders. I "high" lägger man till SMAA som också lastar shaders rätt ordentligt. D.v.s. en riktigt bra match för AMD-kortens styrkor.

I "high" lägger man i.o.f.s. även på "water tessilation" som lär kosta minst på Maxwell.

SMAA är i min mening en av de absolut bästa AA-metoder om man väger kostnad mot kvalité, i detta spel finns SMAA samt SMAA T2X att välja på. Det är dock en "post-processing" AA som åter igen kräver en hel del från "shader" steget, denna post-AA gör långt mer än bara lägger på ett "blur-filter", vad som görs är en analys av bilden för att återskapa geometrin. SMAA T2X använder föregående scen som indata och lär därför fungerar uselt på SLI/CF, det trevliga med s.k. "temporal AA" är att metoden är väldigt effektiv att ta bort denna typ av "krypningar" i en scen (syns inte i stillbilder, är bara ett problem när man rör sig)
https://www.youtube.com/watch?v=MyE84ydeYRY

Tycker dessa artefakter är väldigt synliga och irriterande, så finesser som SMAA T2X och TXAA är väldigt välkomna funktioner i min bok!

SMAA finns även som SMAA S2X som kombinerar SMAA samt MSAA x2, d.v.s. det är både post AA och geometri AA ("riktig" AA). Sist finns SMAA x4 som är SMAA + SMAA T2X + SMAA S2X. Att dessa två steg samt att MSAA inte finns beror med stor sannolikhet på att man använder en variant av "deferred-rendering" som gör MSAA väldigt dyr.

Som kuriosa är just saker som SMAA/SMAA T2X/TXAA som klipp och skurna för "explicit multiadaper", en DX12 finess som gör det möjligt att köra post-processing på en annan GPu, t.ex. den iGPU som de flesta trots allt har.

http://www.anandtech.com/show/6159/the-geforce-gtx-660-ti-rev...

Permalänk
Medlem

Roligt och fungerar bra.
Men bilkörningen tycker jag är hemsk, tycker till och med den fungerade bättre i Just Cause 2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allihopa:

"Intressant nog drar AMD det längsta strået i många fall,"

jo tjena vart då någonstans... dessa värden man har fått är ju lagom missvisande med tanke på att några optimerande drivrutiner inte fanns till något av korten när dem gjorde tästet.

kör ett oklockat 980ti och mitt kör 67-80 fps i 1440p med allt på max och mina värden ligger inte ens nära vad som visas här och då har jag gjort allt annat en att stå still i spelet

Eh. Läste du testet? 980ti snittade 68fps i 2560x1440 vilket jag tycker är i närheten av ditt resultat. Sen är ju sådana här test väldigt beroende på testslinga.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, RX 5700 XT 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W

Permalänk
Medlem

Jag måste rikta lite kritik till sweclockers grafiktester..

Först och främst, jättebra allt ni testat osv, har absolut inga klagåmål här.

Mitt klagomål är att ni nästan ALDRIG testar crossfire/SLI på nya titlar. Jag är väl medveten om att ofta behövs det drivrutiner för att få titlar att fungera ok med flera kort, men för oss som sitter med 4K och har flera grafikkort är det väldigt värdefullt att få veta om det går att köra spelen med flera kort eller ej.

Jag skulle verkligen uppskatta att bara testa med ETT kort från varje serie, då det ofta kvittar vilket krets man kör crossfire/SLI med. Kan inte vara så mycket mer jobb att skruva i ett extra 980 och 390x eller liknande för att testa i 4k!

Borde inte vara ensam om den här uppfattningen!

Mvh

Visa signatur

9900k | Z390 AORUS MASTER | 32GB RAM | Red Devil AMD Radeon™ RX 7900 XTX | XFX Black 1250W | BeQuiet Pure Base 500 | Fractal Design Celsius S36 | Samsung 970 500GB + Corsair MP510 960GB | Dell U3415W | Windows 11 Professional

Permalänk
Medlem

Det ser riktigt sköj ut men jag väntar på en rea innan jag hoppar på tåget. Då har troligtvis en handfull buggar skrubbats ut åsså.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrottOchStraff:

Men 670 och 680 presterar fortfarande snäppet bättre än 960. Ett riktigt bra begagnatköp imo. Vågar inte uttala mig om driver optimeringar dock. 7970 persterade väl snäppet bättre än 680 redan vit släpp. Och har åldrats bättre dels pga drivrutinoptimeringar, dels pga att den har 1gb mer Vram.

670 konkurrerade mot 7970 vid släpp med likvärdig prestanda. 680 var högre prissatt och presterade bättre då:
Sweclockers:

Några år och många optimeringar från AMDs sida senare (och försummelse från nVidia) så har 7970 gått om även med den tidens spel och än mer med dagens spel som drar större nytta av GCN.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Spelet verkar vara skapligt lättdrivet och buggfritt, hatten av för sådant, vi har ju tyvärr fått se motsatsen ibland på senare.

Ett önskemål vore att ni angav om spelen ni testar är Gameworks eller Gaming Evolved, sådant kan ibland förklara vissa märkligheter.

I detta fall verkar spelet gå ganska lika mellan lagen, där Nvidia som vinner i lägre inställningar och AMD i högre.

Noterar också att studion till stora delar är svensk.

Kan inte hålla med dig :/ Att ett 980Ti knappt orkar över 60fps i 1440p bådar inte gott för oss med 144Hz skärmar. G-sync fungerar bäst mellan 80-110 fps enligt mig och är optimalt vid 100+ fps.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Benchmaskin 🍞
Skrivet av fermia:

Ny Nvidia drivrutin ute nu iallafall

Så testet borde väl göras om med nyaste drivrutinerna till båda korten??

http://www.guru3d.com/files-details/geforce-359-06-whql-drive...

Skrivet av link77:

Synd dom inte testade med den nya drivern från nvidia, 359.06 finns ute som är till för just cause 3

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av Allihopa:

"Intressant nog drar AMD det längsta strået i många fall,"

jo tjena vart då någonstans... dessa värden man har fått är ju lagom missvisande med tanke på att några optimerande drivrutiner inte fanns till något av korten när dem gjorde tästet.

kör ett oklockat 980ti och mitt kör 67-80 fps i 1440p med allt på max och mina värden ligger inte ens nära vad som visas här och då har jag gjort allt annat en att stå still i spelet

Har testat några rundor nu med både EVGA 970 och stock 980 Ti med senaste drivrutinen. Resultaten är densamma nu som vi fick igår med 358.91.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mudde:

670 konkurrerade mot 7970 vid släpp med likvärdig prestanda. 680 var högre prissatt och presterade bättre då:
Sweclockers:
http://cdn.sweclockers.com/artikel/diagram/3108?key=779fc683b10fb621027559f5aa3c28d5

Några år och många optimeringar från AMDs sida senare (och försummelse från nVidia) så har 7970 gått om även med den tidens spel och än mer med dagens spel som drar större nytta av GCN.

Jag kanske tänkte på GHZ edition?
Anandtech har helt andra siffror:
http://www.anandtech.com/show/6025/radeon-hd-7970-ghz-edition...
Men men, inte relevant nu i alla fall

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem
Skrivet av scara:

Tror/hoppas gamla GCN kort fortfarande har mer att ge (särskilt med DX12). Det är ett arkitektur trots allt (eller ). Den bästa genom tiderna om de här magiska prestandalyftarna fortsätter!

Ja Tahiti XT är helt klart ett av de bättre gpu:erna på många år och ett väldigt bra köp såhär i efterhand, imponerande hur länge det har hängt med. Men prestandalyftet är väl knappast magiskt GCN-korten har haft mycket overhead och presterat långt under deras teoretiska kapacitet vid lansering så är ju inte så konstigt att det finns mer prestanda att hämta Man kan ju undra också hur mycket av prestandaökning beror på drivrutiner och hur mycket konsollerna spelar in, jag gissar på att det senare har haft störst betydelse iom att i princip alla multiplattformtitlar optimeras för GCN redan hos spelutvecklarna.

Skrivet av Mocka:

Kan inte hålla med dig :/ Att ett 980Ti knappt orkar över 60fps i 1440p bådar inte gott för oss med 144Hz skärmar. G-sync fungerar bäst mellan 80-110 fps enligt mig och är optimalt vid 100+ fps.

Alltså g-sync gör ju helt klart mest skillnad under säg 60fps iom att det är då skillnaderna mellan renderingstiderna är som störst. Sern är det klart att 100+ fps är behagligare men desto högre fps desto mindre skillnad gör g-sync (forutom tearing då).

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Mocka:

Kan inte hålla med dig :/ Att ett 980Ti knappt orkar över 60fps i 1440p bådar inte gott för oss med 144Hz skärmar. G-sync fungerar bäst mellan 80-110 fps enligt mig och är optimalt vid 100+ fps.

Mjoa, men det var ju vid högsta inställningen, bör se bra ut även om man sänker ett snäpp.
Men det ligger en del i vad du skriver, kanske skall revidera mitt intryck lite.

Samtidigt kanske man inte får räkna med att det går att driva senaste spelen i höga inställningar och hög upplösning och med hög framerate.

Står och velar lite.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Videoapan:

Eh. Läste du testet? 980ti snittade 68fps i 2560x1440 vilket jag tycker är i närheten av ditt resultat. Sen är ju sådana här test väldigt beroende på testslinga.

Skickades från m.sweclockers.com

eh har du själv läst xD

går klart och tydligt se på sida 3 vad man fick fram på ett 980ti och det var 42-68fps inte 67-80fps som jag fick och skulle du snitta
båda resultaten så blir dem inte inärheten lika

Visa signatur

NZXT Phantom | 4790k 4.8Ghz | GA-Z97X-Gaming 7 | 16GB | ASUS 1080 TI Strix | 3 x 525GB SSD | XFX P1-1050-BEFX Full custom watercooling loop.
Acer 28" Predator XB281HK G-Sync 4K

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrottOchStraff:

Jag kanske tänkte på GHZ edition?
Anandtech har helt andra siffror:
http://www.anandtech.com/show/6025/radeon-hd-7970-ghz-edition...
Men men, inte relevant nu i alla fall

Historik är roligt
GHz edition släpptes för att med ett enkelt sätt (och då tillverkningsprocessen hunnit mogna) ungefär matcha GTX 680 i prestanda. Då hade även drivrutinerna hunnit förbättra AMD-korten lite.

Anands recension saknar sammanställning av resultaten (som varierar mycket mellan titlarna), men sammanfattningen anger att den presterade likt 680:

Citat:

The Radeon HD 7970 GHz Edition isn’t quite fast enough to outright win, but it is unquestionably fast enough to tie the GeForce GTX 680 as the fastest single-GPU video card in the world today.

Sweclockers visar liknande resultat mellan korten med litet övertag GHz:

Permalänk
Medlem
Skrivet av WoG:

Jag måste rikta lite kritik till sweclockers grafiktester..

Först och främst, jättebra allt ni testat osv, har absolut inga klagåmål här.

Mitt klagomål är att ni nästan ALDRIG testar crossfire/SLI på nya titlar. Jag är väl medveten om att ofta behövs det drivrutiner för att få titlar att fungera ok med flera kort, men för oss som sitter med 4K och har flera grafikkort är det väldigt värdefullt att få veta om det går att köra spelen med flera kort eller ej.

Jag skulle verkligen uppskatta att bara testa med ETT kort från varje serie, då det ofta kvittar vilket krets man kör crossfire/SLI med. Kan inte vara så mycket mer jobb att skruva i ett extra 980 och 390x eller liknande för att testa i 4k!

Borde inte vara ensam om den här uppfattningen!

Mvh

Gällande nu Just Cause 3 och de senast game releases så har ju inte ens SLI fungerat alls! Har för mig att Assassin's Creed Syndicate saknar det helt forfarande, och Nvidia har sagt att det är omöjligt att använda SLI i Just Cause 3 eftersom motorn inte tillåter det. SLI profilen som finns i Just Cause 3 drivern är Forced Single GPU så det så. Känns lite bakvänt för en nyhetssajt att testa om gamla saker ifall det kommer fler gpu support för ett spel dagar/veckor/månader/aldrig efter releasen.

Rekommenderar att du läser subreddits som r/nvidia och r/amd samt en relevant subreddit för spelet som r/justcause för information om SLI/Crossfire för nya spel.

Permalänk
Avstängd

Satt och undrade hur i helvete mitt 390X droppar ned till 20 fps och ligger där i typ städer och så. Drog fram GPU-Z och såg att core låg i 500MHz. "Vafan" tänkte jag och startade MSI Afterburner. På något sätt hade alla parametrar dragits ned till lägsta möjliga (amd klockar ned med crimson så att vi ska köpa nya grafikkort? ). Nu ska jag fortsätta spela med lite högre framerate.

Visa signatur

i7 6700K - Sapphire R9 390X - Corsair 16GB - BenQ 2420Z 1080P 144Hz | iPhone 6S+ | Philips Fidelio X2 med ModMic 4.0

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av BrottOchStraff:

Men 670 och 680 presterar fortfarande snäppet bättre än 960. Ett riktigt bra begagnatköp imo. Vågar inte uttala mig om driver optimeringar dock. 7970 persterade väl snäppet bättre än 680 redan vit släpp. Och har åldrats bättre dels pga drivrutinoptimeringar, dels pga att den har 1gb mer Vram.
Sen verkar det som sagt hända nått med nvidias kort i detta spel på Very high. Kollar vi tex fallout 4 så ligger 680, 7970, 960 väldigt lika. Vilket är galet bra med tanke på att du kan få tag på begagnade 680/7970 för under 1000kr, jämfört med 960 som kostar runt 2k. Men så är det alltid man kan fynda begagnat om man är under stram budget.

Börjar fundera om vi inte kommer börja se en avtrappning i prestandavinster på GPU-fronten likt den vi börjar se på CPU där det börjar närma sig taket på hur bra prestanda vi kan få ut med dagens teknik.

Än så länge har det gått väldigt snabbt upp. techspot har en sjukt kul artikel där de jämför 5generationer geforce:
http://www.techspot.com/article/928-five-generations-nvidia-g...

http://www.techspot.com/articles-info/928/bench/Totals.png

@mudde har hunnit svara på det mesta och jag kan inte annat än hålla med honom i det han skriver. Just Fallout 4 är nog ett ganska dåligt exempel att ta då spelet dels är nytt, Bethesda-buggigt och dessutom en Gameworks-titel. Hur AMDs kort kommer prestera i spelet är nog inte helt klart ännu då optimering fortfarande lär pågå för titeln. Troligen drar samtliga GCN-kort ifrån prestandaresultaten på drivarna som fanns vid lanseringen den närmaste tiden, varit så med så gott som alla andra titlar med.

Har man ett gammalt kort och trivs bra med den så kan man nog gott avvakta lite. Om man inte vill driva en väldigt hög upplösning/ha höga grafikinställningar då. Att köpa kort nu när vi ändå är så nära 14/16nm kan kännas rätt trist när de nya korten kommer, säkert med lite ny funktionalitet och då sitter man med sitt "gamla" 28nm-kort. Nu lär de hålla bra men kan man vänta lite till så kan det vara värt väntan. Samtidigt kommer de nya fina korten också vara betydligt dyrare så... beror väl på vad man vill få ut med sitt köp och vad det får kosta.

Ska ta och läsa artikeln du tipsade om, tackar.

Skrivet av scara:

Tror/hoppas gamla GCN kort fortfarande har mer att ge (särskilt med DX12). Det är ett arkitektur trots allt (eller ). Den bästa genom tiderna om de här magiska prestandalyftarna fortsätter!

Jo, jag tror det med. Nya API-erna kommer nog släppa loss mer prestanda och det faktum att både Microsoft och Sony kör GCN-baserade grafiklösningar (PS4 ska ha ett HD7870 inbyggt) ökar ju chanserna att vi redan vid spelens utveckling får spel som gynnas om man har GCN-baserad grafiklösning i sin dator. Det lär väl visa sig mer framöver när fler nyutvecklade spel för dessa två konsoller kommer och spel för PC går över till främst DirectX 12 men förhoppningsvis också Vulkan.

Skrivet av BrottOchStraff:

Jag kanske tänkte på GHZ edition?
Anandtech har helt andra siffror:
http://www.anandtech.com/show/6025/radeon-hd-7970-ghz-edition...
Men men, inte relevant nu i alla fall

Metro 2033 är ett Nvidia-optimerat spel som presterade bättre på Nvidias hårdvara när spelet släpptes. Men när GCN-arkitekturen började användas så blev spelet ironiskt nog snabbare på AMDs hårdvara.
Kollar du andra spel som BF3 så stämmer Anandtechs siffror bra med Sweclockers: http://www.anandtech.com/show/6025/radeon-hd-7970-ghz-edition...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allihopa:

eh har du själv läst xD

går klart och tydligt se på sida 3 vad man fick fram på ett 980ti och det var 42-68fps inte 67-80fps som jag fick och skulle du snitta
båda resultaten så blir dem inte inärheten lika

Nu tror jag du missförstått värdena lite. Det lägsta värdet är mycket riktigt lägsta framerate, sånt som ibland uppstår vid laddningstider och inte alltid är märkbart (men ibland är spelförstörande mitt i actionsekvenser). Den höga siffran är medelvärdet. Om ditt medel skulle vara i mitten av din upplevda fps får du 73 ungefär vilket enligt mig inte är så långt från de uppmätta 68, i dessa 68 räknas då även in det lägsta värdet vilket betyder att fps för det mesta nog ligger över 68.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, RX 5700 XT 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W

Permalänk
Medlem
Skrivet av NetQvist:

Gällande nu Just Cause 3 och de senast game releases så har ju inte ens SLI fungerat alls! Har för mig att Assassin's Creed Syndicate saknar det helt forfarande, och Nvidia har sagt att det är omöjligt att använda SLI i Just Cause 3 eftersom motorn inte tillåter det. SLI profilen som finns i Just Cause 3 drivern är Forced Single GPU så det så. Känns lite bakvänt för en nyhetssajt att testa om gamla saker ifall det kommer fler gpu support för ett spel dagar/veckor/månader/aldrig efter releasen.

Rekommenderar att du läser subreddits som r/nvidia och r/amd samt en relevant subreddit för spelet som r/justcause för information om SLI/Crossfire för nya spel.

Men du kan alltid tvinga SLI/CF - olika spel hanterar detta väldigt olika bra. Det skulle fortfarande vara intressant att veta, ser inte varför detta skulle hindra dem att testa detta. När de ändå testar 4K så måste de vara mer intressant för läsare att se multikortslösningar, då helt klart inga av nya spelen är spelbara i 4K med bara ett kort ändå.

Hänger flitigt på r/amd, visst finns det lite intressant information ibland men ser inte varför de skulle hindra att de gör tester även med multikort här på swec?

Visa signatur

9900k | Z390 AORUS MASTER | 32GB RAM | Red Devil AMD Radeon™ RX 7900 XTX | XFX Black 1250W | BeQuiet Pure Base 500 | Fractal Design Celsius S36 | Samsung 970 500GB + Corsair MP510 960GB | Dell U3415W | Windows 11 Professional

Permalänk
Medlem
Skrivet av Imaculent:

Roligt och fungerar bra.
Men bilkörningen tycker jag är hemsk, tycker till och med den fungerade bättre i Just Cause 2.

Tack, det vara inte bara jag alltså. Jag stör mig även lite på helikopter-styrningen och hade problem att mappa om så som jag ville ha det... hur som helst fungerar det väldigt bra och är väldigt väldigt roligt att spela.

Någon pratade om öl till helgen... är det inte lill-lördag idag?!!

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Jonathanknet:

googlar man lite snabbt står det "Just Cause 3 to feature GameWorks", men det verkar inte så?
Läste att ps4 och xbone hade lite svårt att dra runt detta spelet någonstans.
Imponerade resultat av 390x.
Är spelet DX11? Eller vilken version kör det?
Tråkigt är dock att dom som sitter med 120/144hz skärmar verkar få det lite jobbigt o få det o flyta ordentligt.

Just Cause 3 har GameWorks, men det enda som är implementerat är WaveWorks och det kör endast på CPU oavsett vilket grafikkort du stoppar in.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurk:

Tack, det vara inte bara jag alltså. Jag stör mig även lite på helikopter-styrningen och hade problem att mappa om så som jag ville ha det... hur som helst fungerar det väldigt bra och är väldigt väldigt roligt att spela.

Märkte hur styrningen är gjord och varför den är så störig. Kör med tangentbord och om man håller in exempelvis högerpil så är det väldig "tröghet" i hur hjulen rör sig till höger.
Testa att köra en buss. Från att man börjar hålla högerpil tills hjulen faktiskt står fullt åt höger tar det kanske 5-10 sekunder.
Blir hopplös tröghet när man kör då tycker jag.

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av Ratatosk:

Mjoa, men det var ju vid högsta inställningen, bör se bra ut även om man sänker ett snäpp.
Men det ligger en del i vad du skriver, kanske skall revidera mitt intryck lite.

Samtidigt kanske man inte får räkna med att det går att driva senaste spelen i höga inställningar och hög upplösning och med hög framerate.

Står och velar lite.

Håller med dig.

Tittar man på statistik från Steam så ser det ut så här.

1920x1080 = 35.21%.
2560x1440 = 1.35%

Med tanke på dom siffrorna så tror jag att GTX 980 Ti och R9 Fury X är ganska bra balanserade att leverera ~100 fps i 1080p. Vill man ha 144fps i 1440p så får man gå på multi-GPU lösningar.

Hade det funnits statistik på uppdateringsfrekvens på skärmarna som folk kör med så tror jag det hade varit ett förkrossande övertag för 60Hz-skärmar. Där fungerar 980 Ti utmärkt i 1440p.

Jag förstår inte riktigt klagomålet här. Tillhör man den lilla eliten av PC-spelare som har UHD och 4K-skärmar så får man ju också räkna med att det kommer kosta att ligga på topp, särskilt om man förväntar sig 60+FPS. Det kostar att vara <early adopter>.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem
Skrivet av sKRUVARN:

Alltså g-sync gör ju helt klart mest skillnad under säg 60fps iom att det är då skillnaderna mellan renderingstiderna är som störst. Sern är det klart att 100+ fps är behagligare men desto högre fps desto mindre skillnad gör g-sync (forutom tearing då).

Okej då kanske det är vanan av 144FPS som blir problemet. Fallout 4 i 60fps är ruskigt jobbigt, tur att det gick att låsa upp FPSen. Wolfenstein däremot var en annan femma och det var bara att stå ut. Testade förvisso inte G-sync på och av vid 60fps vilket jag borde testat i vetenskapligt syfte.

Skrivet av Ratatosk:

Mjoa, men det var ju vid högsta inställningen, bör se bra ut även om man sänker ett snäpp.
Men det ligger en del i vad du skriver, kanske skall revidera mitt intryck lite.

Samtidigt kanske man inte får räkna med att det går att driva senaste spelen i höga inställningar och hög upplösning och med hög framerate.

Står och velar lite.

Jag hoppas det finns någon inställning som knappt gör skillnad visuellt sett men påverkar FPSen positivt.

Nej haha, absolut inte men det är mycket roligare att spela spel när man utnyttjar skärmens potential fullt ut Jag kanske är kräsen men så är det. Vill att det skall vara supersnyggt men ändå flyta bra och självfallet går det inte i alla spel (samt kräver konstanta hårdvaruuppdateringar). SLI var ju lösningen förr i tiden men jag är glad att jag sålde mina 970or eftersom stödet för SLI blivit allt sämre med tiden.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk

Varför testar ni inte GTX 780?