Permalänk
Medlem

Hjälp med att sätta upp AP!

Hej!

Har ett litet problem, har inte jobbat med AP's förut. Jag har en Netgear R6100 som är konffad som en AP och sedan har jag en annan AP som jag köpt idag, som ni ser på bilden så är AP-1 min Netgear R6100 och AP-2 är min Unifi-Uap-LR.. Hur får jag min Unifi att sammarbeta med min andra APistället för att unifi sätter upp ett eget nätverk med eget SSID.. Vill såklart att dom ska samarbeta så att om jag är närmre UNIFI så ska jag snappa up dennas signal och tvärtom.. Men hur konffar jag Unifi till att samarbeta med nätverket istället för att sätta upp ett nytt SSID? Vill kunna säga ett nätverk till mina kompisar istället för att så fort dom har kopplats ifrån AP-1 så måste dom skriva in lösenord för AP-2

Hoppas ni förstår vad jag menar
Tack iförhand!!
http://imgur.com/wKIgaop

Permalänk
Medlem

Mitt spontana svar är att det inte går då jag antar att unifi har låst sitt roamingstöd till sina egna produkter och att netgear ap:n inte ens har det stödet.
Skaffar du däremot istället två stycken unifi ap:s är detta inget problem att fixa då det är en av dem riktigt stora plussen med unifis ap:s.
Är detta jag menar att netgearen nog inte stödjer roaming: https://help.ubnt.com/hc/en-us/articles/205144590-UniFi-What-...-

Kommer troligtvis någon med lite mer tid på sina händer och ger ett mer utförligt svar än mig, annars kan jag skriva något längre senare

Permalänk
Medlem

Samma SSID + samma nyckel (PSK), men olika kanaler. Klart.

Sen är det upp till klienten (dess nätverkskort o drivers) hur bra den roamar. På bättre NICs kan man justera "WLAN roaming aggressivness" (eller motsvarande).

På Android finns det appar som gör roamingen bättre. På IOS har roaming förbättrats från 8.

Zero Handoff som Ubiquiti nyttjar, kan du (som Glaed skriver) bara köra när man endast har deras APs. En teknik som funkar bra i mindre miljöer där klienten bara ser en "virtuell" AP o därför ur sin synvinkel aldrig behöver göra ngn roaming.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tanis:

Samma SSID + samma nyckel (PSK), men olika kanaler. Klart.

Sen är det upp till klienten (dess nätverkskort o drivers) hur bra den roamar. På bättre NICs kan man justera "WLAN roaming aggressivness" (eller motsvarande).

På Android finns det appar som gör roamingen bättre. På IOS har roaming förbättrats från 8.

Zero Handoff som Ubiquiti nyttjar, kan du (som Glaed skriver) bara köra när man endast har deras APs. En teknik som funkar bra i mindre miljöer där klienten bara ser en "virtuell" AP o därför ur sin synvinkel aldrig behöver göra ngn roaming.

Okej okej, så om jag förstått det rätt så äre bara att ha samma ssid och nyckel med PSK och olika kanaler... Eller blire konflikt med samarbete för att jag har en netgear r6100?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Glaed:

Mitt spontana svar är att det inte går då jag antar att unifi har låst sitt roamingstöd till sina egna produkter och att netgear ap:n inte ens har det stödet.
Skaffar du däremot istället två stycken unifi ap:s är detta inget problem att fixa då det är en av dem riktigt stora plussen med unifis ap:s.
Är detta jag menar att netgearen nog inte stödjer roaming: https://help.ubnt.com/hc/en-us/articles/205144590-UniFi-What-...-

Kommer troligtvis någon med lite mer tid på sina händer och ger ett mer utförligt svar än mig, annars kan jag skriva något längre senare

Skrivet av Tanis:

Samma SSID + samma nyckel (PSK), men olika kanaler. Klart.

Sen är det upp till klienten (dess nätverkskort o drivers) hur bra den roamar. På bättre NICs kan man justera "WLAN roaming aggressivness" (eller motsvarande).

På Android finns det appar som gör roamingen bättre. På IOS har roaming förbättrats från 8.

Zero Handoff som Ubiquiti nyttjar, kan du (som Glaed skriver) bara köra när man endast har deras APs. En teknik som funkar bra i mindre miljöer där klienten bara ser en "virtuell" AP o därför ur sin synvinkel aldrig behöver göra ngn roaming.

Tack så mycket för svaren, jag ändrade kanal i unifi och använde mig av deras Roaming zero-Handoff och ändrade till en annan kanal samt använde mig av samma SSID och PSK nyckel då som Routern(som agerar som accespunkt). Det fungerar. Tack så mycket, nu bär man på ännu mer kunskap!