Permalänk
Medlem

Dlink DIR-890L/R väldigt slött Wifi

Köpte en DIR-890 på Kjells rea häromdagen. ÄR extremt missnöjd. För det första gick det knappt få den att komma ut på n¨ätet, krävdes en FW uppdatering.
Sen Wifit, köpte nytt för att barnen klagar på vår ASUS N66U. Den är några år och blir emellanåt rätt seg. Ombootad, trots n-standard får jag dock 40-45mbit/s på bredbandskollen med tex en iPhone( 6S), detta på bägge banden(2.4/5).

Den här routern vägrar släppa upp farten över 22-25mbit/s på bredbandskollen på wifit med mobilen. Har testat alla inställningar jag kan komma på. Känns som det riktigt suger. Har en gammal Dlink Dir 655 på övervåningen som AP, den ligger kring 40mbit/s.

Någon som har ngt tips ? Köpte ju inte en AC3200-router för att få värden likvärdiga med min första router för 15 år sen.
Förbannade skit, faktiskt !

Ja just det, bor på hörnet av ett villakvaret, finns bara några nät till på 2.4-bandet, ligger långt ifrån denna routers enligt inSSIDer så det är inte alls nedsolkat på 2.4Ghz. På 5ghz-bandet är det tamejfan helt tomt förutom de två egna från DIR-890:n(så länge min ASUS forfarande är nedkopplad).
Just det #2, har 100mbit stabilt fiber som alltid når 96-98mbit på bredbandskollen så...

Visa signatur

i9 13900KF/Z790F/32Gb DDR5@6200/4090/ 3x Samsung m2.
Reverb G1, Varjo Aero. Haft Oculus Rift, Pimax 8KX.

Permalänk
Medlem

Förbannat dålig supportide

Hej !

Den där Dlinken, trots ett rekommenderat pris på 3K levererar knappt i klass med min förstas netgear-router från väldigt tidigt 2000-tal.
Både min "förra" ASUS och den innan (Dlink 655) är bägge N-routers( eller draft ) men ger rejält bättre farter på bredbandskollen, både med N- och AC-produkter.

Helt värdelöst. Nu kommer nästa grej. Det går inte ringa Dlink utan att de ska ha 39:- i supportavgift. Telefonsvararen lovar ioffsg att återbetala summan om det visar sig vara något fel på produkten. Kan nästan svära på att när de är klara är det inget fel på just min produkt utan det är skit genom hela sortimentet och då har jag köpt en svindyr router, betalat för support och fått i princip ingenting som går att använda.

Har inte råkat ut för ngt liknande tidigare med produkter jag köpt.

Visa signatur

i9 13900KF/Z790F/32Gb DDR5@6200/4090/ 3x Samsung m2.
Reverb G1, Varjo Aero. Haft Oculus Rift, Pimax 8KX.

Permalänk
Medlem

1) Smallnetbuilders test av DIR890. Dvs vad du skulle kunna förvänta dig.
2) Inte nöjd? Lämna tillbaka. Kjelle har väl "öppet köp"?
3) Personligen hade jag behållt din Asus som WAN-router och köpt en (eller två) fristående AP för det trådlösa istället. Typ denna. (att DIR890 är ful som stryk (IMHO) gör inte saken bättre).

Permalänk
Rekordmedlem

Hur har du kopplat ihop nätet, speciellt hur har du gjort om 655 an till ap ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tanis:

1) Smallnetbuilders test av DIR890. Dvs vad du skulle kunna förvänta dig.
2) Inte nöjd? Lämna tillbaka. Kjelle har väl "öppet köp"?
3) Personligen hade jag behållt din Asus som WAN-router och köpt en (eller två) fristående AP för det trådlösa istället. Typ denna. (att DIR890 är ful som stryk (IMHO) gör inte saken bättre).

1) Hade läst smallnetbuilders( kollar alltid där sedan länge). Smallnetbuilders tester ger cirka 5-10ggr mer fart på WLANet än jag får. En snabb googling före köp visade en snubbe som anslöt direkt ur kartong utan setup och fick över 200mbit utan setup eller annat, endast plug and play. Jag spelar ju i 20-mbit linan.
2) Nja, både jag och nej. Kjelle har öppet på oöppnade kartonger. Naturligtvis, säljer de skit måste de ju ta tillbaka den.
3) ASUSen är nog grillad, den fungerar inte längre stunder utan ombootning + nedkylning. Ev kan man väl modda som 655:an, med en massa borrade kylhål och extra kylflänsar....fast det var det jag hade tänkt slippa. Ful-somstryk-biten skiter jag i. Ingen del i mitt hemmanätverk är direkt synligt.

Skrivet av mrqaffe:

Hur har du kopplat ihop nätet, speciellt hur har du gjort om 655 an till ap ?

Gjort setupen först( dvs alla inställningar, med wifi-nät mm), sedan kopplat trådat till en av de fyra i routerns switch. Sitter dessutom en Playstation där samt en smart-teve. Har fungerar hur bra som helst tillsammans med ASUS-routern under de 3-4 åren jag haft den.

Just nu står ASUSen åter för routerdelen och dir-655 återkopplad, dir-890 inställd i menyn som AP och sitter på samma sätt som dir-655 men i en annan del av huset. Fungerar nätmässigt bra, men dir-890 är äckligt slö i bredbandskollen, speciellt sett till det man betalat.

Visa signatur

i9 13900KF/Z790F/32Gb DDR5@6200/4090/ 3x Samsung m2.
Reverb G1, Varjo Aero. Haft Oculus Rift, Pimax 8KX.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tanis:

Personligen hade jag behållt din Asus som WAN-router och köpt en (eller två) fristående AP för det trådlösa istället. Typ denna. (att DIR890 är ful som stryk (IMHO) gör inte saken bättre).

Yepp, en god ide faktiskt. Kollade lite på dem, men jag ogillade att fortsätta med min ASUS som blir seg(efter en tid blir även det trådade nätet halvtrögt, man får vänta en sekund på att ladda en sida. Så, jag behöver en ny vettig router. Kjell hade extrapris på dir-890:n(1899:-) vilket gjorde att det lät som ett ok köp(istället för "vilken annan router" + minst en Ubiquiti AP.

Testade med en macbook pro med AC och fick faktiskt hyffsade värden på wifit på alla tre näten. Dock märkligt att min iPhone 6s med AC går så pass långsamt. + att alla andra grejer jag har går fortare på de bägge andra routrarna än 890:n
Rent principiellt behöver jag kanske inte mer än 30-40mbit på wifi, speciellt om det når den farten i hela huset men å andra sidan, rent principiellt borde man inte betala för racergrejer och få en traktor för pengarna.

Visa signatur

i9 13900KF/Z790F/32Gb DDR5@6200/4090/ 3x Samsung m2.
Reverb G1, Varjo Aero. Haft Oculus Rift, Pimax 8KX.

Permalänk
Avstängd

@AAKEE: Finns inte mycket gott att säga om D-Link, mer än att efter deras DIR-825 gick det utför med en j*vla fart. Att du kommer till en telefonsvarare är inte heller något som förvånar mig, deras verksamhet i Sverige är i princip obefintlig.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Peppar2014:

@AAKEE: Finns inte mycket gott att säga om D-Link, mer än att efter deras DIR-825 gick det utför med en j*vla fart. Att du kommer till en telefonsvarare är inte heller något som förvånar mig, deras verksamhet i Sverige är i princip obefintlig.

Det verkar ju vara ungefär som du säger. Sista Dlink jag köpt var 655:an och den var kanon på sin tid, faktiskt riktigt bra än, jämförelsevis.
Nä, saker utan vettig support ska man akta sig för.

Visa signatur

i9 13900KF/Z790F/32Gb DDR5@6200/4090/ 3x Samsung m2.
Reverb G1, Varjo Aero. Haft Oculus Rift, Pimax 8KX.